FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Őrült éjjeli roham a szurkolói járatért, lefagyott a Wizz rendszere

2016.06.23. 01:56 Repülős Rozi

Ez tényleg a beszarás kategória, ilyet még nem láttunk, hasonlót se nagyon. Éjfél körül feltette a rendszerébe a Wizz Air a foci EB következő magyar meccsére a jegyeket és úgy tűnik, akkora az érdeklődés, hogy azonnal lefagyott a cucc, ha akarnánk, se tudnánk foglalni. Reggeli állapot: a rendszer működik, van még jegy bőven, de már drágult. Délután: már csak az egyik járatra van jegy, az is 220 ezer forint, pár perc múlva ezek is elfogynak. Este: bettetek egy harmadik gépet, még szarabb menetrenddel, viszont újra 130 ezerért. Aki megvette pát perccel korábban 200-ért, most joggal anyázik.

A Wizz most nem tudott két gépet leakasztani a különjárat céljára, ha jól számoljuk, egy A321-es fordul kétszer úgy, hogy a meccs napján 8.25-kor elmegy, majd üresen visszajön, hogy 14.30-kor vihesse az újabb adag drukkert. A meccs este 9-kor kezdődik, hosszabbítás, illetve büntetők esetén sem tart tovább fél 12-nél. Ennek ellenére hajnali 4-kor indul vissza először, majd hétfőn 12.20-kor újra.

A Wizz bejelentette, hogy 130 ezer forinttól indul a retúrjegy ára, de már éjjel 1-kor 10 ezerrel felment a kifelé később induló járatra a jegy ára. Ennél többet nem tudtunk kideríteni, a töltöttséget se, mert a rendszer nem enged továbblépni az ár leokézása után. A probléma a többi útvonalnál nem jelentkezik, kizárólag a szurkolói járatra nem lehet foglalni, vagy csak iszonyat lassan. Appon is próbáltuk, lehalt az is rögtön.

Reggeli állapot: működik a rendszer, vannak még helyek bőven, de már drágábban: a jobb menetrendű járatpárra 170 ezer forintért, a délelőtt ki, másnap délben vissza verzióra 160 ezerért. A Wizz most se jótékonysági intézmény. FRISSÍTÉS: délutánra már csak az egyik gépre van jegy és 220 ezernél tart a retúr ár. Ez jön vissza délben, szállás is kell hozzá, Brutális! MÉG EGY FRISSÍTÉS: betettek egy harmadik járatot, 130 ezerért, aki tehát előtte vett 200 felett, baromi ideges lehet.

Olyan már volt, hogy brutális egyet fizet kettőt kap akciónál a teljes rendszer összeomlott, órákig nem lehetett foglalni a túlterheltségtől, de olyan, hogy egy járatot rohannak meg annyira, hogy belerokkanjon a rendszer, még nem. 

A kétszer forduló gép összesen 460 drukkert tud elvinni, a csapat fantasztikus sikerét és a fociőrületet látva nem meglepő, hogy sokan szeretnének eljutni Tuolouse-ba. Főleg, hogy meccsbelépő is van még.

Alternatíva nem sok van. A közeli Barcalonába a menetrend szerinti járatokra vagy elfogytak a jegyek mind a Wizznél, mind a Ryanairnél,, vagy olyan drágák, hogy a macerafaktort is bekalkulálva a közvetlen szurkolói járat jobb választás. Épkézláb átszállós verziót se találtunk még Carcassonéba se, tökre látszik, hogy a jó időben menő járatok vagy tele vannak, hogy megfizethetetlenek. A vasárnap hajnali Debrecen-Bové járat árban még épp oké (18 ezer forint), de onnan kocsibérlés, vagy drága TGV nélkül nehéz odaérni a meccsre időben.

A Wizz szurkolói járata vélhetően reggelre telt házas lesz és nem úgy tűnik, hogy be tudnak tenni több gépet. Persze ez változhat. Könnyebben kezeli a kapacitásproblémát a Volánbusz, mely szintén indít szurkolói járatot. Már napok óta lehetett foglalni a pontos helyszín ismerete nélkül is, az ár "csak" 44 900 forint retúr. Tuolouse igen messze van, ami a repcsinek két és fél óra, az a busznak közel egy nap. Persze a jó hangulat a buszon is garantált.

Aki nagyon be van sózva és mindenképp menni akar, jó, ha hamar foglal, nem tudni, a Volánbusz húz-e határt, de a Wizznél tuti hamar eltűnnek a focijegyek. 

23 komment

Címkék: Foci EB 2016

Ütött a terrorpara: törlések, menetrendváltozások a Wizznél

2016.06.21. 00:25 Fillér B. Gusztáv

Kiderült, honnan lesz kapacitás a múlt héten bejelentett új budapesti Wizz-járatokra: Isztambult sajna kukázzák úgy, ahogy van. Debrecen még rosszabbul járt: Brüsszel-alsó úgy megy a lecsóba, hogy a helyi bázisú gép inkább egy román-olasz útvonalat repül helyette. A kapcsolódó menetrendváltozások utasok ezreinek jelenthetnek szívást.  

A debreceni bázis terv szerint megy, nem kell attól tartani, hogy változtatnak az útvonalakon - mondta kérdésünkre május végén a Wizz Air vezére. (Azért tettük fel a kérdést, mert a szokatlanul alacsony jegyárak arra utaltak, hogy nem mehet túl jól a járatoknak.) Eltelt három hét és eddig tartott a nem kell attól tartani, Brüsszel-alsó augusztustól megszűnik, már ki is került a menetrendből.

A debreceni bázison egy gép van, vajon hova repül Charleroi helyett? A szomorú hír az, hogy nem Debrecenből kísérleteznek új útvonallal, hanem betettek egy szép W-patternt. A gép elrepül Bergamoba, de nem tér vissza Debrecenbe, hanem előtte tesz egy kanyart Szucsávába (Szőcsvásár). Ez a Wizz 9. városa Romániában, amúgy fele akkora, mint Debrecen. London-Szucsáva indul augusztus közepén, most úgy látták, egy gyors Bergamo-Szucsáva indítás jobb buli, mint fenntartani a Debrecen-Brüsszel-délt.

A Wizz 15-én jelentette be egy szokott stílusú örömködő közleményben az új útvonalat, azt persze nem kommunikálták, hogy honnan lesz rá a gép. Hasonlóan a friss pesti bővítésnél sem látszott elsőre, hogy honnan szedik hozzá az új kapacitást. Csak gyanús volt, hogy hetekkel ezelőtt égbe emelték az Budapest-Isztambul járat árait, ez pedig általában a változás biztos előjele. Rákérdeztünk, gyanúnk beigazolódott, ezt írja a Wizz:

A Wizz Air folyamatosan figyeli az útvonalak teljesítményét, hogy a legnépszerűbb célállomásokra a lehető legalacsonyabb viteldíjakat tudjuk kínálni. A Debrecen - Brüsszel Charleroi és a geopolitikai helyzet által is érintett Budapest – Isztambul útvonalat a következő szezonra, július 29-től felfüggesztjük, hogy a kapacitást a WIZZ hálózatának más, nagyobb keresletű útvonalaira tudjuk áthelyezni.

Vagyis a terror annyira elvette az utasok kedvét, hogy felfüggesztik Isztambult. Sokat küzdöttek az útvonal engedélyezéséért, vélhetőleg ezek a papírok megmaradnak, vagyis ha javul a helyzet, nem robbantanak hetente Törökországban, akár újra is indíthatják. De ez odébb van, már a várnai indítás, mallorcai-ibizai sűrítés kommunikációjába igazán beleférhetett volna, hogy bocsi, Isztambult meg csukjuk. Simán magyarázható lett volna akkor is a terrorparával. Mindenki tudja, hogy abba az irányba csökken az utazási kedv, logikus döntés a kapacitások áthelyezése a terrormentes nyaralózónákba. Isztambulba persze továbbra is el lehet jutni a Turkish mellett fapadossal is, de a Pegazus eddig is drágább volt a Wizznél, eztán, versenytárs híján nyilván még magasabb árat tud majd elérni.

A budapesti menetrendet szerencsére csak kis mértékben borítja a variálás. A négy új járatból három majdnem pont akkor megy, mint ahonnan kiesik az isztambuli, a negyediknél viszont kavarniuk kell: hétfő délben szabadul fel kapacitás, Ibiza viszont kedd este van helyette. Debrecenben nagyobb a kavar: Bergamonál legalább csak pár órával korábbi lett az indulás, de Párizs-HF-nál az összes járat más napra került át augusztustól, ami komoly szívás főleg azoknak, akik már foglaltak. Londonon túl szinte az összes útvonalnál módosultak valamennyit az indulási időpontok.

 

22 komment

Címkék: törlés Wizz Air

Bejön az élet a magyarnak: több drága nyaralójárat kell

2016.06.18. 08:36 Fillér B. Gusztáv

Úgy látszik, habzsolja a magyar utas a méregdrága nyaralójáratokat. A Wizz Air ugyanis már a nyári csúcsszezon beindulásakor bővíti nyári kínálatát, ilyenre pedig még soha nem volt példa. Várna visszatérő útvonal, pár éve még befuccsolt, Mallorca pedig, amit most sűrítenek,a legdrágább. 

A Wizz legújabb járatindításai meglepetésnek is nevezhetők, sose volt még olyan, hogy júniusban sűrítsenek nyári idényjáratokat, olyan pedig főleg nem, hogy új útvonalat indítsanak.

Persze Várna annyiban speciális, hogy kicsit délebbre, Burgaszba évek óta jó nagy nyereséggel repül a Wizz - ahhoz képest, hogy milyen rövid útvonal, elég magas árakat lehet rajta elérni. Logikusnak tűnik a döntés, hogy ha a bolgár tengerpartról le lehet húzni több bőrt, akkor ne Burgaszt sűrítsék, hanem egy másik közeli repteret vegyenek célba. Több nyaralóhely oda van közelebb, ráadásul olcsóbb is a használata, mert az új járatok általában kedvezményt kapnak.

bolgteng.jpg

Az utazási kedv változását jól mutatja, hogy korábban már évekig repült Várnába a Wizz, de pár éve a mostanival épp ellentétes döntést hozott, néhány héttel indulás előtt törölte az egész útvonalat.

Mallorca sűrítése logikus a Wizz szempontjából, hiszen kívülről is látszik, hogy méregdrága jegyekkel is meg tudja tölteni a járatokat. Mi ugyan nem értjük, mitől ennyire menő az a sziget- főleg horror áron - de ez a mi bajunk. Ibiza sűrítése érdekesebb. Oda nem voltak magasak az árak, úgy tűnt, hogy nehezen indul be. Arra tippelünk, hogy ráébredtek: a heti egy járat kevés volt, egy teljes hétre kevesen akartak menni. A heti kettővel új utasokat, bulituristákat tudnak megfogni, három nap tuctuc szeletelés beleférhet sokaknak. Ha Mallorca működik, miért ne lehetne felfuttatni a partyszigetet is?

Az új járatok közül mutatóba vannak csak 10 ezer alatti jegyek Várnába és Ibizára, Mallorca továbbra is nagyon drága. A többi nyaralóútvonalon is fehér hollónak számítanak a 10 ezer körüli ajánlatok, a 15 ezres jegyek jó vételnek számítanak. 

De belebotlottunk egy hihetetlenül olcsó jegybe, talán valami hiba folytán: az általában 20-30 ezer forintról induló Lisszabon-Budapest útvonalon augusztus 5-re beugrott egy 6 ezres (20 euró) jegy.

19 komment

Címkék: új útvonal

Se meccs, se pénz: óriásit buknak a magyar fapados szurkolók

2016.06.14. 13:57 Repülős Rozi

Ennél nagyobb fapados szívás nem nagyon van: sok másik járat mellett törölték a Ryanair Róma-Bordeaux járatát, amellyel sok magyar szurkoló igyekezett az osztrákok elleni eb-meccsre. Szinte biztos, hogy már nem érnek oda és a hazaútjukat is újra kell szervezniük, akár ki is kell fizetniük.

Nehéz minősítés nélkül megállni azt, amit a francia légiirányítók egy része csinál. Szerintünk vérlázító önzőség, a pofátlanság csimborasszója, hogy az eb idején is sztrájkolnak, sőt, pontosan az eb első napjaira hirdették meg a legújabb munkabeszüntetésüket. A légiutasok lényegében csak a szerencsében bízhattak, hogy odaérnek-e a meccsekre, nem lehetett tudni, hogy hány járatot kell törölni.

Az Air France ma azt mondta, 80-85 százaléka jár a gépeiknek, de a Ryanairnél és az easyJetnél is kénytelenek voltak törölni jó párat. A Ryanair friss listájából látszik, hogy több ezer emberrel csesztek ki a kedves irányítók, közülük sokat nyilván életük nagy élményétől fosztják meg azzal, hogy lekésik a meccseket, ahova indultak.

A Wizz méregdrága közvetlen szurkolói járatai rendben elrepültek és a poszt írása közben szállnak le Bordóban. De már kezdik bejárni a sajtót azoknak a drukkereknek a fotói, akik Rómán át repültek - volna. A Blikk cikkéből kiderül, hogy a járatuk törlése miatt már lemondtak a meccsről. Ilyenkor ugyanis a légitársaság csak azt ajánlja fel, hogy elviszi őket a következő járattal, de az Bordóba konkrétan holnapután lesz, ezt meg ki akarná? Vagy visszaadják a jegyárat, de ez kit vigasztal?

Aki pont ugyanarra tervezte a hazautat, annak legalább a Róma-Budapest vissza jegye megvan, addig pedig szétnézhet Rómában. Aki másfelé, az bukott mindent: az összes többi repjegyet, meccset, ha kifizette a szállását, azt is. Plusz még valahogy haza kell jutnia, nyilván horror áron. Aki több meccsre megy, az csak az elsőt bukta, valamelyik későbbi francia járatra át tudja magát íratni, maholnap oda is ér.

A szomorú tanulság: fapados átszállásos variációknál bármikor bekövetkezhet ilyesmi, jó, ha van B-terv. Ha fix és fontos eseményre megyünk, inkább egy nappal korábban induljunk, ha van minden nap járat. Ahogy azt korábban részletesen írtuk, pont az ilyen helyzetekben derül ki, hogy mitől fapados a fapados, ellenségeinknek se kívánjuk, hogy ilyesmibe beleszaladjanak.

És igen, fingassák már meg ezeket az irányítókat, akár úgy, mint annó Reagan elnök tette Amerikában, amikor 11 ezret rúgott ki belőlük egy pillanat alatt. Persze ott tudták pótolni őket, a szétszabdalt unióban ez még nem működik.

 

27 komment

Címkék: törlés Foci EB 2016

Újabb zseniális város a budapesti fapadoslistán: Porto

2016.06.11. 11:58 Fillér B. Gusztáv

Nincs nagyon mit a címhez hozzátenni: Porto fantasztikus város és szeptembertől elárhető Budapestről közvetlenül, fapadossal. Az árazás viszont még erősen kérdéses. A tegnapi bejelentés után volt néhány 10 ezer alatti ajánlat, de később feltettek őszre szinte mindent 18 ezer forint fölé. 

Amikor a legutóbbi Wizz Air-sajtótájékoztatón a lehetséges új útvonalakat latolgattuk, egy sanszos tippünk volt: Porto. Két ok miatt. Egyrészt kiszállt a TAP a Budapest-Lisszabon útvonalról, de a Wizz csak heti négyre sűrített, maradt még lehetőség a portugál-magyar relációban. Másrészt Portóba más reptérről (Varsóból) már elkezdett repülni a Wizz, ha már megvan a reptéri kapcsolat, könnyebb oda újabb célokról is járatokat indítani.

 

porto3b2.jpg

Logikus volt tehát, főleg, ha nézzük az árakat Lisszabonba. Konkurencia nincs, így aztán olcsó jegyek sincsenek a magyar és a portugál főváros között. A Wizz szemszögéből nézve: a helyett, hogy oda sűrítve rombolnánk kicsit az átlagárat, inkább legyen egy új, hasonlóan népszerű város a közelben, ahova új utasokat is meg lehet nyerni és valószínűleg nagy árengedményt se kell tenni. 

Utasoldalról: nagyon jó hír a portói járat, valószínűleg hamar népszerű lesz, ezért aztán olcsó, 10 ezer alatti jegyekre nem érdemes számítani. Az, hogy a bejelentéskor volt belőlük, meglepő volt, ezért tettük ki gyorsan a Facebook oldalunkra. De arra se számítottunk, hogy pár óra múltán hirtelen minden őszi jegyet 18 ezer forint fölé emelnek. Ez nem lehet a fogyás miatt, ebbe szinte biztos, hogy a Wizz árazócsapata nyúlt bele. Ennél persze lesz olcsóbb, 12-15 ezerért már érdemes lesz megvenni, ha leesik odáig. Télre vannak még 15-18 ezresek és február 19-re maradt egy 6 ezes klubos ár kifelé, aki kapja marja.  

A város hangulatáról szépségeiről, a borokról-kajáról most egy szót se, naná, hogy tegnap rögtön ráugrottunk a mi is a jegyekre, októberben majd toljuk a helyszíni beszámolót. De annyit még mindenképp: érdemes hosszabbra menni, akár az egész országot körbeutazni, vagy legalább összekötni Lisszabonnal a portugál kanyart. Oda Porto reggel van, a lisszaboni járat este, kézenfekvő, hogy melyik irányba célszerű mozogni. Télen a legjobb, amikor itthon a jégcsapok lógnak mindenünkön, ott meg repkednek a 15-20 fokok. Az árak majdnem ugyanolyanok, mint itthon.

11 komment

Íme mekkora szívás lesz a balatoni vonatozás nyáron

2016.06.09. 03:57 Fillér B. Gusztáv

Ahhoz képest, hogy várható káoszról is jöttek hírek, egész tűrhető a balatoni nyári vasúti menetrend, a déli parton még a menetidő is csökken 15 percet. Néhány északi parti vonatról valóban át kell szállni Fehérváron, a déli partnál meg a Budapesten nem megálló vonat és az új, siófoki motorvonat-szétkapcsolós bűvészkedés a legnagyobb attrakció. Sajnos a különleges kocsikat és mozdonyokat is száműzték idén a Balaton-partról.

Imádjuk a Balatont, nyáron a fapados jegyek is drágák, pár hétig kibírjuk kerozinfröccs nélkül. Szeretünk tehát a tó környékén flangálni, akár vonattal is. Mindig várjuk a nyári balatoni menetrendet, hátha lesz benne valami fejlődés, illetve izgalom. Tavaly is lemeóztuk a vasút kínálatát, most sem hagyjuk ki.

Rossz előjel volt, hogy nagyon sokáig nem készült el a menetrend, sőt megjelent az információ arról, hogy nem is lesz rendes menetrend, csak vágányzári. Aztán jött pár napja jött egy cikk arról, hogy orbitális szívás lesz eljutni az északi partra. Amikor tegnap megjelent a hivatalos menetrend, először ezt csekkoltuk és kiderült, hogy nincs fájdalmas vágás az északi parton. Elégedettek azért mi se voltunk, íme a legfontosabb változások.

ilyen_lesz.jpg

Ilyen lesz

Mindenekelőtt a menetidő. Tavaly értetlenkedtünk, hogy közel egy évnyi vágányzár, túrás után sem csökkent a menetidő semmit a déli parton, most újabb egy év építkezés után végre ez is bekövetkezett: Keszthelyig 15 perccel rövidebb az út az alap gyorsvonatokon, melyeket nyáron Balaton-Expressznek hívnak. (3 óra 1 perc helyett 2 óra 46, hurrá, autóval bőven 2 alatt) A tavaly bevezetett idiotizmus változatlan: az expresszekre nem kell gyorspótjegy, de kell helyjegy, a sebesekre viszont kell gyorspótjegy.

Tavaly vigyorogtunk azon, hogy a Siófoki Flirt nevű vonat Keszthelyre jár, na ez jól megváltozott, mert csak Balatonszentgyörgyig közlekedik. A néven túllépve azonban épp itt jön a legnagyobb újítás: ez a vonat Siófokig nem áll meg (Fehérváron se), ott azonban szétválik. Az egyik motorkocsi megy tovább megállás nélkül Szárszóig, onnan viszont Szentgyörgyig mindenhol megáll. A másik része öt perccel később indulva, mindenhol megállva Szemesig közlekedik. Jó kérdés, hogy a gyors rész miért nem áll meg épp Földváron, ha már Szárszón igen, de sejtésünk szerint utóbbi forgalmi megállás, ott jön neki szembe a Balaton Expressz, a szándék nyilván az lett volna, hogy az első rész Szemesig ne álljon meg.

Ez a Flirt csak hétvégén jár, három példányban, 7-kor, 9-kor és 11-kor, vissza késő délutántól indulnak szintén két óránként. A napi alapütem része a Balaton Expresszeken túl Déli parti sebes, mely Fehérvártól mindenhol megáll. Tavaly ezen voltak a legrégebbi húgyszagú vagonok, idén 10 percet gyorsulva is több mint 3 és fél óra alatt kullognak le Szentgyörgyig.

A legkevesebb helyen Keszthelyig a Keszthelyi Flirt áll meg, de többször félreáll keresztezés miatt, menetideje több, mint a kétóránkénti alapexpresszeké. A Miskolcról jövő Ezüstpart maradt, jobb menetrenddel, kevesebb félreállással Pesttől Keszthelyig fél órát gyorsult. Az Aranyhíd Szegedről idén is csak hétvégén jár a déli partra, de kapott új közvetlen vonatot Záhony-Nyíregyháza-Debrecen is, Aranypart néven. Ez is helyjegyköteles és igen fura vonat. Az Alföldön és a Balaton-parton majdnem mindenhol megáll, viszont Budapesten csak átrongyol - illetve, Ferihegyen megáll, utána viszont Fehérvár következik, kihagyja Kökit és Kelenföldet is. Maradt néhány hétvégi mentesítő is még, a késő esti keszthelyi gyors is maradt, ez jó. Hiányzik viszont tavalyról a kényelmes nosztalgiakocsikkal kiadott pénteki fonyódi gyors.

ilyen_is.jpg

Ilyen is lesz

Meglepően sok vonat nem áll meg Fehérváron és ezzel át is kanyarodunk az északi partra, illetve arra, hogy mi a tökért lett kész ennyire későn a menetrend. Állítólag igen későn derült ki, hogy a fehérvári túrással hogy állnak az iparosok. Kedvenc irányítótornyunkat minden tiltakozás ellenére legyalulták és végül csal 3 és fél vágány használható - a fél egy csonka a Balaton irányából, ezt ki is használják a füredi ingák fordítására. Ami pedig fordul, az nem megy tovább, pont erről szólt a paráztatás, hogy alig lesz közvetlen vonat Pestig. Nos, a Fehérvár és Füred között mindenhol megálló Katicák közül van tán 3, amely hétköznap valóban fordul Fehérváron, de a többi, illetve hétvégén az összes végigmegy a Déliig. Ez még jobb is, mint a tavalyi helyzet, amikor terelve jártak Pusztaszabolcson át.

Itt az okozta a fő nehézséget, hogy szerezzenek elég Desiro motorvonatot. Tavaly nyáron még nem működött az esztergomi vonal, most már igen és mivel csúszik az ottani villamosítós vágányzár, kell Dezső Esztergom felé és az északi partra is. Valahogy megoldották, hogy jusson elég a Balatonra, reméljük, ebből nem az lesz, hogy a tavalyi két-három egység helyett egy egységes szerelvények mennek majd a hétvégi csúcsban a Balatonhoz.

Az északi parton maradnak a szokott Kék Hullám és Tekergő vonatok, előbbivel (ez Füredig csak Almádiban áll meg, utána mindenhol) nem változik semmi, jár szépen két órás ütemben. A főbb helyeken megálló Tekergőből viszont ritkítottak, illetve racioanlizáltak, közülük több csak hétvégén, pénteken, vagy épp vasárnap jár. Ez rendben van, érthető.

Az viszont fáj, hogy áldozatul esett az összes különlegesség tavalyról. Az északi partról sem lesz nosztalgiakocsis vasárnap esti mentesítő gyors Pestre, de a Nohab és a Szergej mozdonyok vontatta szerelvényeket is lespórolták. A Púpos (M40) vontatta győri fürdősvonat már tavaly áldozatul esett. Kár, ezek kúl dolgok voltak, nem csak megrögzött vasútbuznyákoknak. (Aki nohabozni akar, most hétvégén lesz egy érdekes különmenet, mi is kipróbáljuk, a nosztalgiakocsihoz hasonló vagonok azonban felbukkannak a tónál, a Szombathelyről induló Kék hullám remélhetőleg ilyen GYSEV-kocsikkal jön idén is.)

ilyen_nem.jpg

Ilyen persze nem

Összefoglalva: a nyári balatoni menetrend mindig arról szól, hogy mennyire sikerül szarból várat építeni. Most annyira későn lett kész, hogy már csak vágányzáriként tudták meghirdetni, ennek ellenére csekély kapacitásszűkülés van csak tavalyhoz képest és egy-két új ötlet is beugrott. A különleges vonatok megszüntetése rossz döntés, rég rossz, ha ezen kell spórolni. Örömteli, hogy a Kék Hullám gyorsok végül mozdonycsere nélkül mehetnek az északi partra (a Tekergőknél lesz gépcsere, vele majd' negyed óra ácsorgás) a délin pedig továbbra is érdemes kocsitípus szerint választani. Csak a Flirtök légkondisok, az expresszeken elviselhető német vagonok járnak, Miskolcról kényelmes osztrák kocsik jönnek, a sebeseken szerzett szagot viszont lehet, hogy hetekig nem tüntetjük el a rucinkból.

29 komment

Címkék: balatoni menetrend

Francia Riviéra mindenkinek: olcsón, okosan

2016.06.06. 16:30 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

A foci EB miatt ha valamikor nem lehet reális áron a Francia Riviérára menni, az most van. De egyébként is megéri egy nizzai és környéki kiruccanással megvárni a szeptembert. Akkor azonban kár volna kihagyni. Már a monacói posztunkban pedzettük, hogy ez a környék nem épp a csóringerek gyűjtőhelye. Annyira burzsuj vidékről beszélünk, hogy hajléktalant csak Cannes-ban láttunk, aki a tengerpartról egy Adidas melegítőben, túrahátizsákkal sétált fel, mikor kezdtek elszaporodni a napernyők.

Tehát Riviéra. Sok évvel a SkyEurope csődje után Nizzába újraindult a fapados légihíd, a Wizz Air heti két járattal megy, pénteken és hétfőn. Vagyis ideális pénteki kimenetelben és hétfői hazaérkezésben gondolkodni hosszú hétvégeként, de egy teljes hetet kint töltve sem lehet unatkozni. Jelen állás szerint szeptember-októberben 15 ezer forintért lehet menni, október 7-re, péntekre találtunk 11 ezres, klubtagoknak nyolcezres jegyet, a hétfői visszajegy pedig 15 ezerért van, klubtagoknak 12-ért. Ez még mehet lejjebb, ha senki se akar gazdag franciákat nézni a vénasszonyok nyarában.

Az utószezon azért is ideális, mert még elég meleg van, a tenger is langyos, a szállás viszont már a megfizethető kategóriába süllyed, ez egy Ibis szintű szálloda esetében - például nem tengerre nyíló kilátással Cannes-külsőn - száz euró helyett 50-60 eurót jelent éjszakánként két főre. Ha kifogjuk az olcsó jegyet és a még elfogadható árú szállást - akár AirBnb-n egy apartmant -, nagy gondunk már nem lesz.

eze.jpg

Eze, a luxusfalu

Ez a vidék ugyanis nem azért rendkívül gazdag, mert lehúzzák az idetévedő turistákat. A reptér pár kilométerre van a várostól, ahová hat eurós reptérbusszal is be lehet menni, ami a termináltól indul - ottjártunkkor épp sztrájkoltak  -, de 250 méter sétával a helyi járatok is bevisznek Nizzába 1,5 euróért. A buszozás ugyanennyi bárhova, 1,5-be kerül a vonaljegy és a helyközi jegy is, akár két órás utazásra is. A vonat drágább, de sokkal gyorsabb, mint a busz, mert nem tekereg össze-vissza. Szeptember végéig van vonat napijegy 15 euróért, esetleg ez is opció lehet, ha Cannes-től Monacóig sok mindent akarunk felfűzni oda-vissza egy nap alatt. (A parti vonat általában késik, de gyakran jár, nagyjából fél óránként.) Mindenki eldöntheti.

A Riviérán a strandokon teljes a demokrácia - vagyis voltaképpen kommunisztikus állapotok uralkodnak, már ahogyan az az ideológiában szerepelt. Mindenhol van szabad strand, ám ezek egészen más dimenziójú strandok, mint ahogy azt a Balaton partján látjuk. Szóval nem két kiszáradt tarackot, keményre taposott földet jelent, hanem tökéletesen rendben tartott homokos partot, ingyen zuhanyt és ingyen klotyót. És hát ezek a zuhanyok és klotyók nem úgy néznek ki, mint az itthoni közvécék. 

 _20160605_194751.JPG

Saint-Jean-Cap-Ferrat félszigete balra

A nézelődés, strandolás tehát ingyen letudható kompromisszumok megkötése nélkül. Ennek fényében a péntek-hétfő viszonylatban az alábbi program állítható össze. (Autóbérlés nem biztos, hogy jó ötlet, sok a dugó, általában nehéz és drága a parkolás.)

Monaco és a szomszédságában fekvő Eze falu (a hercegségből a szokásos 1,5-ért visz el a két óránként járó busz, onnan Nizzába lehet közvetlenül vissza menni nagyjából óránként) kötelező. Előbbi megmutatja, milyen az, amikor a rettenetesen sok pénzhez ízlés is párosul, utóbbi pedig egy tökéletesen rekonstruált hegyi luxusfalu. Ha belefér, érdemes egy sétát tenni a Nizza mellett fekvő kis félszigeten, Saint-Jean-Cap-Ferrat-n. Ideális futóterep, a félsziget szélén vezet az egy óra alatt megfutható sétaút.

antibes1.jpg

Az anyjuk úristenit!

A tengerparti sétautat Antibes városában sem szabad kihagyni. A város igazi jazzközpont, köszönhetően annak, hogy a várost jazz-szerető amerikaiak virágoztatták fel. A központban híres zenészek kéznyoma díszíti a sétányt, köztük Ray Charles vagy Pat Metheny. Az Antibes alatti félszigeten a sétaút nagyjából egy órás, végig a parton vezet, ami azt jelenti, hogy garantált a tűző nap és a sziklás partvidék - víz és naptej legyen nálunk. Az út helyenként nehezen járható, köves, sziklás, magassarkú, babakocsi, kerékpár kizárt, nem futható. Cserébe gyönyörű. Antibes félszigetén erdei kirándulásokat is lehet tenni, amelynek csúcsa a remek kilátást biztosító Miasszonyunk templom a hegytetőn. A városból óránként jár ki a 2-es jelzésű busz. A városban Picasso Múzeum is működik, teraszáról, vagy csak mellőle is pazar a kilátás az azúr tengerre.

antibes2.jpg

Antibes partvidéke

Ha már Cote d'Azure, akkor Cannes. Nem nagy szám, de az elég jól néz ki, hogy a fesztiválközpont bejáratáról nem tekerik fel a vörös szőnyeget szezonon kívül sem, vagyis lehet bohóckodni meg pózolni, legfeljebb kevesebben fotóznak le, mint a celebritásokat. Cannes-tól északra fekszik egy másik, festői kisváros, Grasse, amely a parfümkészítésről híres, ám ettől függetlenül is bájos a hegyes-völgyes, csak gyalog bejárható, színesre festett házakkal telizsúfolt középkori kisváros. Nekünk kimaradt Saint Tropez, ez nagyjából félnapos program, mivel Nizzától meglehetősen messze van, vonat nem visz oda, cserébe rendszeresek a dugók. Néhány hetes celeb-felhajtást leszámítva kedves, nyugodt kisváros.

grasse.jpg

Grasse, hátunk mögött a tuti étterem

Enni ezen a vidéken lehet nagyon drágán is mindenféle puccos és hű de azta éttermekben, meg olyanokban is, amit ki tudunk fizetni. De lehet találni megfizethető, de fantasztikus kajákat is, mint a grasse-i Rendez Vous étterem - a kajáldás tér végében található, s nem tartanak sziesztát. Kár kihagyni egy jó kis reggeli péksütit valami kis pékségben, ahol rendszerint a fél kerület kávézik és reggelizik. Ezek egyáltalán nem drágák, és a hangulat sokkal jobb, mint egy szálloda reggelizőtermében. És akkor átérezhetjük, hogy a rohadt életbe, ezek a franciák valóban tudnak élni.

16 komment

Címkék: Monaco Nizza Francia Riviéra

Így csökkenti poggyászdíjait egy igazi fapados

2016.06.05. 10:45 Fillér B. Gusztáv

Szép nagy közleményben jelentette be a Ryanair, hogy csökkenti a feladott csomagok díját. Háromszoros hurrá? Nem igazán. Szokás szerint nagyobb a füstje, mint a lángja, keveseket érint és sokkal versenyképesebb sem lett a Ryanair a 15 kilós súlyhatárával. De mégis nőhet a csomagbevételük.

A lépést konkrét számok nélkül már bejelentették, mi is megírtuk, most a részleteket közölték. Ami örömteli, az az egyszerűsítés. Nem lesz főidény és nem főidény, meg kiemelt nyaralójáratok, hasonlók. Három kategória marad, ebből a kevesebb mint két órás belföldi járatok kategória révén megoldották, hogy a Kanári-szigetekre ne nagyon kelljen díjat csökkenteni. De a rövid belföldnél felére vágták a díjat a 15 kilós pogyónál, 30-ról 15-re, illetve 40-ről 25-re a 20 kilósnál. Ez az utasok 18 százalékát érinti - mármint azok közül, akik adnak fel csomagot, ők eleve csak minden ötödik utas.

Az utasok háromnegyede a három órán belüli kategóriába esik, itt 5 euróval csökken a kofferdíj, ami igazán karcsú. Sőt, három órán túl egyáltalán nincs csökkentés. Tényleg erre verik most a nyálukat?

Igen, mert jól kommunikálható a dolog és ha elterjesztik, hogy olcsóbb lesz a csomag, többen elgondolkodnak rajta. Amúgy is tele van az utasok töke azzal, hogy a kézipoggyászukat a beszálláskor elveszik, mert nem férnek fel a fedélzetre. (Fizetni nem kell érte, de ki a franc akar értékeket a gép gyomrába küldeni, át kell pakolni, meg ezekből a hirtelen elvett cuccokból szeretnek leginkább nyúlni a reptéri szarkacsapatok.)

Ha csak néhány tízezren úgy döntenek, hogy inkább fizetnek, de akkor jóval több cuccot vihetnek (egy feladott meg egy pici kézi, amit nem vehetnek el), kényelmesebben utaznak (ráérnek utolsónak beszállni, nem kell helyet vadászni a poggyásznak a felső rekeszben) már jól járhat a Ryanair a hangyapénisznyivel csökkentett díjaival.

A cég vezérigazgató ugyan azt mondta, hogy összességében csökkenhetnek a csomagos bevételeik, de ez inkább blöff, hogy mutassa a nagy kópé O’Leary, milyen sokat hagy az utasoknál. Aztán hogy fognak örülni a részvényesek, ha kicsit többen adnak fel csomagot és mégis inkább nőnek a kiegészítő bevételek.

A Ryanair csomagdíjait szinte lehetetlen összehasonlítani a Wizzével. Utóbbinál eleve 23 és 32 kiló a határ (ez jó), de akkora a katyvasz, hogy útvonalanként eltérőek a díjak, külön kalkulátor van rá. Összességében és átlagban, per kiló alapon a Wizz díjai tűnnek kissé alacsonyabbnak a Ryanair csökkentése után is. De nem bánnánk, ha az egyszerűsítést a Wizz is átvenné a Ryanairtől.

6 komment

süti beállítások módosítása
Mobil