Szép nagy közleményben jelentette be a Ryanair, hogy csökkenti a feladott csomagok díját. Háromszoros hurrá? Nem igazán. Szokás szerint nagyobb a füstje, mint a lángja, keveseket érint és sokkal versenyképesebb sem lett a Ryanair a 15 kilós súlyhatárával. De mégis nőhet a csomagbevételük.
A lépést konkrét számok nélkül már bejelentették, mi is megírtuk, most a részleteket közölték. Ami örömteli, az az egyszerűsítés. Nem lesz főidény és nem főidény, meg kiemelt nyaralójáratok, hasonlók. Három kategória marad, ebből a kevesebb mint két órás belföldi járatok kategória révén megoldották, hogy a Kanári-szigetekre ne nagyon kelljen díjat csökkenteni. De a rövid belföldnél felére vágták a díjat a 15 kilós pogyónál, 30-ról 15-re, illetve 40-ről 25-re a 20 kilósnál. Ez az utasok 18 százalékát érinti - mármint azok közül, akik adnak fel csomagot, ők eleve csak minden ötödik utas.
Az utasok háromnegyede a három órán belüli kategóriába esik, itt 5 euróval csökken a kofferdíj, ami igazán karcsú. Sőt, három órán túl egyáltalán nincs csökkentés. Tényleg erre verik most a nyálukat?
Igen, mert jól kommunikálható a dolog és ha elterjesztik, hogy olcsóbb lesz a csomag, többen elgondolkodnak rajta. Amúgy is tele van az utasok töke azzal, hogy a kézipoggyászukat a beszálláskor elveszik, mert nem férnek fel a fedélzetre. (Fizetni nem kell érte, de ki a franc akar értékeket a gép gyomrába küldeni, át kell pakolni, meg ezekből a hirtelen elvett cuccokból szeretnek leginkább nyúlni a reptéri szarkacsapatok.)
Ha csak néhány tízezren úgy döntenek, hogy inkább fizetnek, de akkor jóval több cuccot vihetnek (egy feladott meg egy pici kézi, amit nem vehetnek el), kényelmesebben utaznak (ráérnek utolsónak beszállni, nem kell helyet vadászni a poggyásznak a felső rekeszben) már jól járhat a Ryanair a hangyapénisznyivel csökkentett díjaival.
A cég vezérigazgató ugyan azt mondta, hogy összességében csökkenhetnek a csomagos bevételeik, de ez inkább blöff, hogy mutassa a nagy kópé O’Leary, milyen sokat hagy az utasoknál. Aztán hogy fognak örülni a részvényesek, ha kicsit többen adnak fel csomagot és mégis inkább nőnek a kiegészítő bevételek.
A Ryanair csomagdíjait szinte lehetetlen összehasonlítani a Wizzével. Utóbbinál eleve 23 és 32 kiló a határ (ez jó), de akkora a katyvasz, hogy útvonalanként eltérőek a díjak, külön kalkulátor van rá. Összességében és átlagban, per kiló alapon a Wizz díjai tűnnek kissé alacsonyabbnak a Ryanair csökkentése után is. De nem bánnánk, ha az egyszerűsítést a Wizz is átvenné a Ryanairtől.
Utolsó kommentek