Ahhoz képest, hogy várható káoszról is jöttek hírek, egész tűrhető a balatoni nyári vasúti menetrend, a déli parton még a menetidő is csökken 15 percet. Néhány északi parti vonatról valóban át kell szállni Fehérváron, a déli partnál meg a Budapesten nem megálló vonat és az új, siófoki motorvonat-szétkapcsolós bűvészkedés a legnagyobb attrakció. Sajnos a különleges kocsikat és mozdonyokat is száműzték idén a Balaton-partról.
Imádjuk a Balatont, nyáron a fapados jegyek is drágák, pár hétig kibírjuk kerozinfröccs nélkül. Szeretünk tehát a tó környékén flangálni, akár vonattal is. Mindig várjuk a nyári balatoni menetrendet, hátha lesz benne valami fejlődés, illetve izgalom. Tavaly is lemeóztuk a vasút kínálatát, most sem hagyjuk ki.
Rossz előjel volt, hogy nagyon sokáig nem készült el a menetrend, sőt megjelent az információ arról, hogy nem is lesz rendes menetrend, csak vágányzári. Aztán jött pár napja jött egy cikk arról, hogy orbitális szívás lesz eljutni az északi partra. Amikor tegnap megjelent a hivatalos menetrend, először ezt csekkoltuk és kiderült, hogy nincs fájdalmas vágás az északi parton. Elégedettek azért mi se voltunk, íme a legfontosabb változások.
Ilyen lesz
Mindenekelőtt a menetidő. Tavaly értetlenkedtünk, hogy közel egy évnyi vágányzár, túrás után sem csökkent a menetidő semmit a déli parton, most újabb egy év építkezés után végre ez is bekövetkezett: Keszthelyig 15 perccel rövidebb az út az alap gyorsvonatokon, melyeket nyáron Balaton-Expressznek hívnak. (3 óra 1 perc helyett 2 óra 46, hurrá, autóval bőven 2 alatt) A tavaly bevezetett idiotizmus változatlan: az expresszekre nem kell gyorspótjegy, de kell helyjegy, a sebesekre viszont kell gyorspótjegy.
Tavaly vigyorogtunk azon, hogy a Siófoki Flirt nevű vonat Keszthelyre jár, na ez jól megváltozott, mert csak Balatonszentgyörgyig közlekedik. A néven túllépve azonban épp itt jön a legnagyobb újítás: ez a vonat Siófokig nem áll meg (Fehérváron se), ott azonban szétválik. Az egyik motorkocsi megy tovább megállás nélkül Szárszóig, onnan viszont Szentgyörgyig mindenhol megáll. A másik része öt perccel később indulva, mindenhol megállva Szemesig közlekedik. Jó kérdés, hogy a gyors rész miért nem áll meg épp Földváron, ha már Szárszón igen, de sejtésünk szerint utóbbi forgalmi megállás, ott jön neki szembe a Balaton Expressz, a szándék nyilván az lett volna, hogy az első rész Szemesig ne álljon meg.
Ez a Flirt csak hétvégén jár, három példányban, 7-kor, 9-kor és 11-kor, vissza késő délutántól indulnak szintén két óránként. A napi alapütem része a Balaton Expresszeken túl Déli parti sebes, mely Fehérvártól mindenhol megáll. Tavaly ezen voltak a legrégebbi húgyszagú vagonok, idén 10 percet gyorsulva is több mint 3 és fél óra alatt kullognak le Szentgyörgyig.
A legkevesebb helyen Keszthelyig a Keszthelyi Flirt áll meg, de többször félreáll keresztezés miatt, menetideje több, mint a kétóránkénti alapexpresszeké. A Miskolcról jövő Ezüstpart maradt, jobb menetrenddel, kevesebb félreállással Pesttől Keszthelyig fél órát gyorsult. Az Aranyhíd Szegedről idén is csak hétvégén jár a déli partra, de kapott új közvetlen vonatot Záhony-Nyíregyháza-Debrecen is, Aranypart néven. Ez is helyjegyköteles és igen fura vonat. Az Alföldön és a Balaton-parton majdnem mindenhol megáll, viszont Budapesten csak átrongyol - illetve, Ferihegyen megáll, utána viszont Fehérvár következik, kihagyja Kökit és Kelenföldet is. Maradt néhány hétvégi mentesítő is még, a késő esti keszthelyi gyors is maradt, ez jó. Hiányzik viszont tavalyról a kényelmes nosztalgiakocsikkal kiadott pénteki fonyódi gyors.
Ilyen is lesz
Meglepően sok vonat nem áll meg Fehérváron és ezzel át is kanyarodunk az északi partra, illetve arra, hogy mi a tökért lett kész ennyire későn a menetrend. Állítólag igen későn derült ki, hogy a fehérvári túrással hogy állnak az iparosok. Kedvenc irányítótornyunkat minden tiltakozás ellenére legyalulták és végül csal 3 és fél vágány használható - a fél egy csonka a Balaton irányából, ezt ki is használják a füredi ingák fordítására. Ami pedig fordul, az nem megy tovább, pont erről szólt a paráztatás, hogy alig lesz közvetlen vonat Pestig. Nos, a Fehérvár és Füred között mindenhol megálló Katicák közül van tán 3, amely hétköznap valóban fordul Fehérváron, de a többi, illetve hétvégén az összes végigmegy a Déliig. Ez még jobb is, mint a tavalyi helyzet, amikor terelve jártak Pusztaszabolcson át.
Itt az okozta a fő nehézséget, hogy szerezzenek elég Desiro motorvonatot. Tavaly nyáron még nem működött az esztergomi vonal, most már igen és mivel csúszik az ottani villamosítós vágányzár, kell Dezső Esztergom felé és az északi partra is. Valahogy megoldották, hogy jusson elég a Balatonra, reméljük, ebből nem az lesz, hogy a tavalyi két-három egység helyett egy egységes szerelvények mennek majd a hétvégi csúcsban a Balatonhoz.
Az északi parton maradnak a szokott Kék Hullám és Tekergő vonatok, előbbivel (ez Füredig csak Almádiban áll meg, utána mindenhol) nem változik semmi, jár szépen két órás ütemben. A főbb helyeken megálló Tekergőből viszont ritkítottak, illetve racioanlizáltak, közülük több csak hétvégén, pénteken, vagy épp vasárnap jár. Ez rendben van, érthető.
Az viszont fáj, hogy áldozatul esett az összes különlegesség tavalyról. Az északi partról sem lesz nosztalgiakocsis vasárnap esti mentesítő gyors Pestre, de a Nohab és a Szergej mozdonyok vontatta szerelvényeket is lespórolták. A Púpos (M40) vontatta győri fürdősvonat már tavaly áldozatul esett. Kár, ezek kúl dolgok voltak, nem csak megrögzött vasútbuznyákoknak. (Aki nohabozni akar, most hétvégén lesz egy érdekes különmenet, mi is kipróbáljuk, a nosztalgiakocsihoz hasonló vagonok azonban felbukkannak a tónál, a Szombathelyről induló Kék hullám remélhetőleg ilyen GYSEV-kocsikkal jön idén is.)
Ilyen persze nem
Összefoglalva: a nyári balatoni menetrend mindig arról szól, hogy mennyire sikerül szarból várat építeni. Most annyira későn lett kész, hogy már csak vágányzáriként tudták meghirdetni, ennek ellenére csekély kapacitásszűkülés van csak tavalyhoz képest és egy-két új ötlet is beugrott. A különleges vonatok megszüntetése rossz döntés, rég rossz, ha ezen kell spórolni. Örömteli, hogy a Kék Hullám gyorsok végül mozdonycsere nélkül mehetnek az északi partra (a Tekergőknél lesz gépcsere, vele majd' negyed óra ácsorgás) a délin pedig továbbra is érdemes kocsitípus szerint választani. Csak a Flirtök légkondisok, az expresszeken elviselhető német vagonok járnak, Miskolcról kényelmes osztrák kocsik jönnek, a sebeseken szerzett szagot viszont lehet, hogy hetekig nem tüntetjük el a rucinkból.
Utolsó kommentek