Lezuhant a legnagyobb ázsiai fapados légitársaság egyik gépe. Eddig a legnagyobb, legbiztonságosabb gépekkel repülő nagy low-cost cégek biztonsági statisztikája világszerte hibátlan volt, nagy kérdés, mennyire ijednek meg most az utasok a fapadosoktól.
Lezuhant az Indonesia Air Asia egyik, Indonéziából Szingapúrba tartó gépe. Az összeköttetés magyar idő szerint 0.24-kor szakadt meg a géppel, mely a rossz idő miatt útvonalmódosítást kért. Azóta eltelt több mint 8 óra, a gép nem bukkant fel, ennyi időre pedig üzemanyagja sincsen.
Az útvonal nagy része tenger felett vezet, a keresést elkezdték. A cég közleményt adott ki, a fedélzeten 155 utas és 7 fős személyzet szállt fel, majdnem mindenki indonéz állampolgár - egy utas repült brit útlevéllel, az első tiszt pedig francia. A kapcsolat elvesztésének időpontjában a gép még az indonéz légi irányítás területén volt. A híradások szerint - az MTI még nem fedezte fel a katasztrófát - a gép felkutatására nagy erőket mozgósítottak mindkét ország hatóságai, a keresésbe bekapcsolódott a szingapúri légierő és a haditengerészet is. Nincs könnyű dolguk, az idő szar, a látótávolság alacsony.
Az Antara indonéz állami hírügynökség az illetékes hatóságok szóvivőjére hivatkozva azt jelentette, hogy a gép valószínűleg lezuhant, a roncsok a Szumátra és Borneó közötti Belitung szigettől 145 kilométerre lehetnek. Ezt azonban hivatalosan nem erősítették meg. Az biztos, hogy az időjárás viharos volt a kérdéses helyszínen. a gép 10 ezer méter felett, utazómagasságon volt, amikor eltűnt, de a zivatarfelhők képesek azon a szinten is zavarni a repülést.
A balesetnek komoly következményei lehetnek az ázsiai diszkont légipiacra. Az Air Asia a legnagyobb ázsiai fapados légitársaság-csoport, az ottani Ryanair. Az Indonesia AirAsia is modern, tisztán Airbus A320-asokból álló flottával rendelkezik, 2011-ben tőzsdére ment.
A komoly fapados légitársaságok biztonsági statisztikája eddig 100 százalékos volt. Európában és Észak-Amerikában az elmúlt 20 évben nem zuhant le egy gépük se és Ázsiában is csak kisebb, nem komolynak tartott cégek szenvedtek balesetet. Ezért nagyon fontos, hogy az Air Asia, mint a földrész legnagyobb diszkontcégének tragédiájára hogyan reagálnak az utasok, mennyire bíznak meg a fapadosokban a továbbiakban. Ez persze nagyban függ attól is, hogy miért történt a tragédia, ennek tisztázásáig kár találgatni.
Korábban több példa volt arra, hogy amikor rosszabb helyzetben levő légitársaságokat ért katasztrófa, annak nyomán nem volt esélyük a túlélésre. A nagy, régi, stabil neveknél változatos mértékű utasvesztés szokott bekövetkezni, de nem fenyegeti őket csőd. Az Air Asia esetében az a kérdés, hogy mennyire hiszik el az utasok azt a baromságot, hogy ha valaki fapados, akkor a biztonságon spórol. Erre pontosan azért nehéz előrejelzést adni, mert a világ vezető fapadosai eddig soha nem vesztettek embert. Ázsiában ez a cég nagyon erős brand, az alacsony árakkal rengeteg embernek hozták el a repülés lehetőségét, talán az a legvalószínűbb, hogy kis átpártolás lesz a konkurens fapadosokhoz és a hagyományos szállítókhoz, de csak ideiglenesen.
Minden járat esetében vannak úgynevezett „no show” utasok, akik bár jegyet váltottak, mégsem jelennek meg a reptéren, (általában lekésik a gépet), vagy bármi más okból elállnak az utazástól. Az ilyen utasok száma járatonként csak néhány fő szokott lenni, most azonban meglepően sokan voltak. Az indonéz közlekedési minisztérium közlése szerint a járatra 177 utas váltott jegyet, de a gépre végül csak 154-en szálltak fel. A 23 szerencsés „no-show” utasból 11 férfi, 8 nő, és 4 gyermek, őket várhatóan megtalálja majd a bulvármédia, és megtudjuk, miért nem szálltak fel. (Itt is van az első szívbemarkoló sztori, a nagypapa betegsége miatt nem utazott a család, így életben maradtak.) Rajtuk kívül 3 csecsemő is valamilyen okból lemaradt a járatról, így az utasok között csak egy kisbaba volt.
A sajtó persze rástartolt azokra a rokonokra is, akik vélhetően elvesztették szeretteiket, itt például vőlegénye és hattagú családjának odaveszéséről beszélt a fiatalember menyasszonya. Akit érdekel, nyilván a magyar bulvársajtó is rágcsálja majd a következő napokban ezeket.
Forrás: bbc.com
Gyorsfrissítések: (magyar idő szerint)
Vasárnap 10.50 A Jakarta Post szerint a gép Belintungtól 80-100 mérföldre csapódhatott a tengerbe.
12.40 A keresést a sötétedés miatt felfüggesztették, hétfőn reggel folytatják.
18.00 Senki sem tud semmit, a gép utasainak hozzátartozói reménykednek és imádkoznak, az Air Asia pirosról szürkére változtatta logóját. Éjjel a viharos vizeken nem kutatnak, de a hajók nem vonulnak vissza a kikötőkbe és fényszóróikkal is pásztáznak, hátha. A tenger elég sekély arrafelé és egyébként is nagy a hajóforgalom.
21.00 Pár óra múlva újraindul a keresés, a helyi hatóságok 7 hajójával és két helikopterével, ezekhez csatlakozik a környékbeli országok által küldött legalább 4 hajó. Szakértők szerint ha javul az idő, ezen a tengerrészen nem lesz nehéz fellelni a roncsokat és a fekete dobozok keresését is megkönnyíti a tenger sekélysége.
Hétfő 5.50 Tart a keresés, egyelőre eredmény nélkül. A maláj közlekedési miniszter kéri, hogy az utasok ne legyenek előítéletesek a maláj légitársaságokkal szemben, többen felhívják a figyelmet, hogy baromság az összehasonlítgatás a tavasszal misztikus körülmények között eltűnt MH370-essel és különösen az Ukrajna felett lelőtt másik géppel. Az Air Asia részvényei 15 százalékos zuhanással nyitnak a tőzsdén.
6.50 A kutatást vezető hatóság vezetője szerint a roncsok valószínűleg a tenger alján fekszenek. Tony Fernandes folyamatos twitter-üzenetekkel bizonygatja légitársasága nagyszerűségét és biztosítja támogatásáról a még reménykedő családtagokat.
8.45 Ausztrál repülőgépek úszó tárgyakat fedeztek fel a tengerben, most mennek megnézni pontosan, indonéz források pedig olajfoltokról számoltak be, de ez még semmit se jelent, nincs megerősítés arról, hogy biztosan a géphez kapcsolódó bármit találtak volna.
9.30 Az idő már jó, a tenger nem viharos, elég nagy területet kell átfésülni, de ha még világosban nem találnak nyomot, felkészülnek a tenger alatti keresésre. Kiderült az is, hogy a pilóta valóban emelkedésre kért engedélyt a viharfelhők miatt, de ezt megtagadta a légiirányítás, mert felette másik gép repült. Csak a balra fordulást hagyták jóvá.
10.05 Újabb pletykák arról, hogy az ausztrálok roncsokra bukkantak, de csak az indonéz hatóságok nyilatkozhatnak.
11.10 Kamu volt, nem a gép roncsait találták meg. Erre egyre kevesebb az esély ma is, hamarosan sötétedik. Az Air Asia részvényei 8 százalékos mínusz környékén zárnak, több elemző szerint ez akár jó vételi lehetőség is lehet, mert pár hónapos megingás után újra javulhatnak a foglalási adatok és a profitszámok.
14.00 Mára is vége a keresésnek. Holnap nagyobb területet vizsgálnak, lesz benne szárazföld is Borneo szigetén és megvizsgálják, hogy a talált olajfoltoknak közük van-e az eltűnt géphez.
Kedd 10.00. Megtalálták a gép maradványait, poggyászokat és holttesteket is. Bizonyossá vált, ami eddig csak nagyon valószínű volt.
Utolsó kommentek