Most, hogy az európai repülés kezd leállni, a legtöbbeket érintő kérdés az, hogy lehet visszaszerezni a le nem utazandó repjegyekért korábban kifizetett pénzt? Nem egyszerű, mert a komoly likviditási válságba került szolgáltatók a törölt járatok után sem szívesen adják vissza.
Frissítés: a Wizz is szinte leáll, április végéig csak 8 magyar útvonal marad, azok is a szokottnál kevesebb járattal. A végleges, hivatalos lista a megmaradó budapesti Wizz-útvonalakról: LTN, EIN, BCN, BSL, DTM, NYO, SKP, SJJ. London napi 2, nyugat heti 3, Balkán heti 2.
Az elmúlt napokban kicsit kacifántos lett a helyzet ez ügyben a három nagy fapadosnál. Az easyJet például keményen tolja: a törölt járat után sem ajánl sima visszatérítést.
A háttérhez érdemes egyszerűen a légitársaságok szemszögéből nézni a dolgot. Nekik élet-halál kérdése lehet az, hogy minél kevesebb pénzt utaljanak vissza. Nem elég, hogy hónapokig nem jutnak bevételhez a jegyeladások leállása miatt, még a korábban beszedett összegeket is adják vissza? Ez a gyengébb cégeket nagyon gyorsan likviditási válságba sodorja és például hiába tartozik a szabad cash/árbevétel mutató alapján az easyJet a középmezőnybe, ő nem nemzeti légitársaság, nem tud egyből saját állam bácsijához szaladni pénzért, mint ahogy az elmúlt napokban tette például a Lufthansa, a KLM, vagy a Finnair. Mindenki próbálja az utasok pénzét minél tovább magánál tartani.
Az easyJet jövő héten tér át a hibernált üzemmódra, a mostani menetrend szerint az összes magyar járatát is törli. De a közlemény csak arról szól, hogy a jegyeket át lehet foglalni ingyen távolabbi időpontra (akár jövő februárig, mert meghirdették a jövő téli menetrendet csupa 29.99 fontos járattal, ami amúgy kitűnő lehetőség például karácsony előtti hazaútra foglalni), visszatérítést nem említ. Valószínűleg ez nem véletlen, inkább nem is tervezik visszatéríteni a jegy árát. Ami teljesen törvénytelen lenne, de hihető, hogy abban bíznak, a válság közepén senki nem fog emiatt bíróságra rohanni, amikorra meg ügy lesz belőle, addigra újraindul a piac, jönnek a bevételek és lesz pénz a visszautalásokra.
Mindenesetre azt kommunikálják, hogy majd a törlésekről szóló levélben tájékoztatják az érintetteket a lehetőségeikről, ezt szeretnénk látni mi is. Jó lenne tudni például, hogy ha nem élő járatnál, hanem töröltnél választok későbbi időpontot, akkor is megpróbálják-e felszámolni a jegyárkülönbözetet. Ha valaki kap ilyen levelet, kérjük, küldje el nekünk, a mi következő járatunk májusi, azt egy későbbi körben fogják majd csak törölni valószínűleg - most a márciusiak kerültek ki a menetrendből, pár nap múlva valószínűleg az áprilisiak is így járnak.
De összefoglalva: mi a helyzet a három nagynál, mit tehet, akinek van repjegye a következő hetekre-hónapokra, de nem akar utazni?
A Ryanairnél és az easyJetnél lehet ingyen átfoglalni, de talán jobb kivárni a törlést, ők ugyanis bejelentették, hogy lényegében leállnak keddtől. A jelenlegi menetrend szerint a magyar járatok közül csak a Ryanair tart meg heti négy London-Budapestet. Ha pedig töröltek, a Ryanairnél az eltolás mellett lehet visszatérítést választani, de van vele némi macera: az appból nem lehet intézni, egy online űrlapot kell kitölteni a weblapjukon az igényléshez.
Friss tapasztalatunk szerint a weblapon nehéz belépni a saját fiókunkba, általában hibát jelez, de az appból indulva, telefonon működik. Az űrlapot kitöltve és elküldve azt írja ki a végén, hogy a kérés feldolgozása 20 munkanapon belül történik és újabb 5-7 nap, amíg a számlára ér a pénz. Tehát valószínűleg több mint egy hónap lesz, mire pénzt látunk.
A módosítás is működik, törölt járatnál nincs jegyárkülönbözet-fizetési kötelezettség, tesztünk alapján a mi olcsó áprilisi malagai járatunkat simán átfoglalhattuk volna egy jó drága júniusira.
Az easyJetnél a fentiek szerint a későbbre eltolás az alapopció, érdemes kivárni a törléslevelet arról, hogy van-e más.
A Wizz még nem áll le, csak akkor törli a járatait, ha már hatósági tiltás miatt az útvonal valamelyik vége nem repülhető. Akinek nem törlik a járatát, megszívta, nem kapja vissza a pénzt. Továbbra is járnak a gépeik például a járványgóc Spanyolországba, Svájcba és Franciaországba. Márpedig ha a járat ment, nincs visszatérítés - kivéve, ha a külföldieket már nem engedik be az országba és ezért nem tud utazni a magyar utas, például Oroszországba.
Akinek törli a járatát a Wizz, annak semmi teendője, automatikusan 20 százalékkal növelt értéken kap Wizz-kreditet, ami levásárolható. A békeidőben szokásos átfoglalási lehetőséget azonos, vagy hasonló útvonalra most nem ajánlja fel a cég, a másik lehetőség a jegyár visszakérése készpénzben. Ezt külön igényelni kell és sokat kell rá várni. A kreditet viszont valóban gyorsan jóváírják, nekünk a héten 3 nappal a törlés bejelentése után meg is érkezett és mailt is küldenek a könyvelésről.
Az új foglalásokat úgy próbálják ösztönözni a cégek, hogy alapból ingyen módosíthatóság jár hozzájuk. Kivéve a Wizznél, amely nem ad ilyet ingyen, inkább a 10 eurós Flex szolgáltatását ajánlja erre a célra. Ez szintén módosíthatóságot kínál, de akár többször.
A címben feltett kérdésre a válasz tehát röviden: szerencsével és türelemmel.
Utolsó kommentek