Nincs is kellemesebb annál, amikor pár ezer forintért elreppenünk valahova, aztán a reptérről úrimód, senkihez és semmihez se alkalmazkodva olcsó bérautóval suhanunk a legzsírabb helyek felé. Az autóbérlés azonban sok buktatóval jár, rengeteg dolgot kell számításba vennie annak, aki ilyenre adja a fejét. Összegyűjtöttük azokat a létfontosságú tudnivalókat, amelyek ismerete és használata nélkül minimum eldurran az agya, rossz esetben átverve érzi majd magát a tapasztalatlan amatőr bérlő.
Számolni és tájékozódni: lehet, hogy nincs is rá szükségünk
Sok utazásnál egyértelmű, hogy kell bérautó, másoknál pedig az triviális, hogy nem. De rengeteg esetben érdemes megvizsgálni, hogy kényelmi igényünk, pénztárcánk, a rendelkezésre álló idő és a felkeresendő helyek elérhetősége alapján szükség van-e autóra. Számítanak a tömegközlekedési hálózat fejlettsége és árszintje mellett és olyan tényezők is, hogy például félünk-e a baloldali közlekedésben vezetni, vagy sem. Ciprus tipikus példa arra, hogy mindkét verzióval bejárható, sokszor nehéz döntés, hogy kell-e autó. Svédországban pedig jártunk úgy, hogy még egyszerű kétnapos stockholmi városlátogatáshoz is megérte az öt fős csoportnak olcsón autót bérelni, olyan mocskos drága a reptéri transzferbusz, valamint az olcsó szállás megközelítése nehézkes lett volna tömegközlekedve.
Dombor kártya nélkül nem megy
A mindenképp szükséges felszerelés: jogsi, úti okmány és dombornyomott bankkártya. Az elektronikus nem jó, az viszont pont tök mindegy, hogy betéti, vagy hitelkártyánk van. A hitel ugyanakkor előnyösebb, rögtön kiderül, miért. Országonként változó az alsó és a felső korhatár, van ahol 24 év, érdemes utánanézni.

Az autóbróker gyakran zsákbamacskát ad
A kölcsönzős cégek szolgáltatásait sok online autóbróker is kínálja, ezek sok bérlőcég ajánlatát összegzik - több oldala is beszél magyarul. Jó ötlet ezeket használni, de egy dologra érdemes figyelni: sok ilyen cég nem adja meg a kereséskor, hogy melyik szolgáltatóhoz tartozik az adott ár, csak a foglalás véghezvitele után derül ki, kitől béreljük a kocsit. Többször is jártunk úgy, hogy himihumi helyi kis céghez kerültünk így és olyan szar kocsit kaptunk, hogy egyiknél rögtön újat kellett kérni, egy másiknál meg olyan tükörradiál volt a verdán, hogy két nap után szétrohadt. Az ismert nagy neveknél erre azért kevesebb az esély, velük sose jártunk így. Az autó átvételekor amúgy is mindig át kell nézni az egész járművet, az összes karcolás, apró sérülés legyen rajta a bérlési szerződésen. Ezzel még nem próbáltak minket sose átverni, de jobb óvatosnak lenni.
Nem biztos, hogy érdemes előre foglalni
Sok szolgáltatónál alacsonyabb az ár, ha a foglaláskor fizetünk is. Nagyon fontos megnézni még foglalás előtt, hogy ilyenkor a foglalás visszamondható, vagy nem, utóbbi esetben buktuk a kifizetett pénzt, ha valamiért lemondunk a bérlésről. Van aki előleget von. Általában érdemes tehát online autót foglalni jócskán indulás előtt, de a közismert nyaralóhelyekre, főleg szigetekre ez nem áll. Ha el tudunk jutni tömegközlekedve a szállásig, a görög, vagy a Kanári-szigeteken sok helyi bérlőcéghez mehetünk el, néha még alkudozni is lehet velük. Ezek olcsóbbak, mintha a reptéren várna minket a kocsi, ráadásul sok helyen elég pár napra bérelni a sziget bejárásához, az idő másik felében az átlagos turista úgyis a medence szélén bassza a rezet, amihez kár autót fizetni.
Kerek napokra fizetünk, néha pár óra ingyenes
Általában megkezdett nap után kell fizetni, de több cégnél előfordul, hogy pár órát rádobva sem ugrik még az ár, ezt érdemes a foglalási rendszerekben kikísérletezni. A naponkénti ár sok országban 3 nap után csökken. Az ár természetesen a mérettel nő, sok autókategória van a minitől a kisbuszig.
Az extrák árai között is nagy a különbség
A szolgáltatók összevetésénél érdemes azt is megnézni, hogy a számunkra fontos extrákat ki hogy árazza. A legfontosabb ilyen kiegészítő a gyerekülés, előfordul, hogy valaki 10 eurót számol naponként, másnál pedig ingyenes. Ezt bekalkulálva sokszor jön ki az, hogy nem szabad az első blikkre legolcsóbbnak tűnő ajánlatra klikkelni. A második sofőrért is sokan pénzt kérnek, mások meg nem. GPS-bérlést is mindenki kínál, erre nem igazán érdemes pénzt elcseszni, okostelefonon bárki hozhatja sokféle módon a maga GPS-es térképeit.
Alapletétre felkészülni!
Talán az egyik legfontosabb: néhány sziget helyi cégeit leszámítva minden bérlésnél letétet kell adni a kocsira. Az összeg országonként és bérbeadónként komoly eltéréseket mutat, igen magas például az Egyesült Királyságban és Olaszországban. Az összeget a bankkártyán zárolják. Ezért jobb a hitelkártya, mert ennél a hitelkeretünk egy részéhez nem férünk hozzá, betéti kártya használata esetén pedig a saját pénzünk egy részéhez, ami testvérek közt is komoly szívás. Fontos a kocsi leadása után ellenőrizni, hogy feloldották-e a zárlatot, jártunk már úgy egy madeirai céggel, hogy többszöri reklamáció után két hónap után sikerült feloldatni. A mezei zárolás is lejár 21, vagy 30 nap után, de ezek a rohadékok vég nélküli zárolást tettek rá, papírokat kellett küldözgetni a bankhoz, hogy végre feloldják.
Az önrészcsökkentő biztosítás dilemmája
Általában minden bérléshez jár egy alap biztosítási csomag (törés és lopáskár benne van, általában collision damage waiver, CDW nem alatt fut), ami benne van az árban, az önrészünk pedig a letéti összeg. Ha meghúzzuk a kocsit, a letétet bukjuk. De minden cég kínál olyan kiegészítő biztosítást, amellyel csökkenteni lehet az önrészt, sok országban akár nulláig. Ennek díja naponta általában 5-12 euró között van. Akinek kevés pénz van a betéti kártyáján, lényegében kénytelen ezt megvenni, másnál döntés kérdése. Sok bérlőcég pofátlanul, kérdés nélkül hozzácsapja a szerződéshez, nagyon fontos, hogy ha magasabb összeget akarnak fizettetni bérléskor annál, mint ami a foglalásban van, tisztázzuk, hogy ez miből jön ki.
A benzines trükk
Nagyon fontos már a foglalásnál rákeresni a benzinpolicyra, sokszor csak az apró betűs részben szerepel. Egyes cégek azt csinálják, hogy tele tankkal adják át a kocsit, rögtön bérlésnél kifizettetik a benyát, de üresen kérik vissza. Azt tapasztaltuk, hogy a déli országokban népszerű Goldcar nagyjából e trükk miatt tud alacsony árat adni. Pár napos bérlés idején sok helyen szinte lehetetlen elautózni a tele tankot, s noha visszatérítést ígérnek, sokszor nem kaptunk semmit. Mindig próbáljuk üres tankkal kérni, vagy tele/tele verzióban úgy, hogy mi tankoljuk fel, mert a bérlőcégek általában pofátlan árakon mérik az üzemanyagot. Ritkán, de előfordul az is, hogy egy bérlés nem tartalmaz korlátlan használatot, fontos, hogy az unlimited mileage kifejezés ott legyen a feltételekben.
Nem szégyen és hasznos is a futás a pulthoz
Amikor leszáll a gép, sokszor jó ötlet, ha legalább egy ember előresiet a bérlőcég irodájához, vagy inkább bódéjához Másnak is ugyanazt a szolgáltatót dobja ki a rendszer a legolcsóbbnak, bosszantó, ha kényelmesen odaslattyogva tíz olyan arc áll előttünk a sorban, akiket a gépről már ismerünk. És mind negyed órát pöcsöl, mire megkapja a kulcsot, mi meg ott rohadunk több mint egy órát a reptéren hót feleslegesen.
Utolsó kommentek