Az egyik kábeltévén nagy erőkkel reklámozza magát egy utazási iroda, csupa Kanári-szigeteki utakkal - a neve nem fontos, mellesleg egy spanyolországi székhelyű cég magyarországi leányvállalat nélkül. Megnéztük, mit tud, és igencsak meglepődtünk. Ekkora haszonkulcsot felszámolni a gyakorlatilag semmire nagyon régen láttunk.
Eleve közvetlen budapesti járatokról szól a hírdetés, miközben bizonyos szigetekre csak Bécsből megy közvetlen járat, az ajánlatok között pedig Tenerifére is több bécsi indulás szerepel. Ez persze az ajánlatból már azonnal kiderül, ahogyan az is, hogy fapados járatokkal utaztat az iroda. Az viszont már nem, hogy az adott útra melyik társaság járatával repülhetünk. Persze kis munkával ez kideríthető. Az árban benne van a repülőjegy ára kicsike kézipoggyásszal, a szállás és a reptéri transzfer a szállásra - a reptéri illeték emlegetése sima parasztvakítás, hiszen nem tudunk már jegyet venni illetékfizetés nélkül, ez már sehol sem pluszköltség.
Találomra kiválasztottunk egy akciós ajánlatot. Fuerteventura, indulás Bécsből március 21-én, visszaút Bécsbe március 28-án. Két főre 918 euró ellátás nélkül (310 ezer forint). Csak zárójelesen jegyzem meg, hogy ez azt jelenti, hogy a költségekbe még mindenképpen bele kell kalkulálni a heti étkezést, és nem árt autót bérelni, hacsak nem szeretnénk a strandon dögleni egy hétig. Az is megoldás, de nem igazán ebben az időszakban és nem annyira ezeken a szigeteken, itt inkább jönni-menni érdemes, az óceán nem annyira meleg és a klíma nem annyira forró a sima punnyadáshoz. Lehet kérni programokat is persze, ezek hozzávetőleg 50-100 euróért vehetők igénybe.
Egy hétre valószínűleg nem férünk be a kicsi kézipoggyászba, vagyis legalább egy kisgurulóst hozzá kell adni a jegyhez, és akkor még nem ülünk egymás mellett. Szintén bele kell kalkulálni, hogy ki kell jutni Bécsbe, majd haza kell menni - autóval vagy busszal, vonattal. Ráadásul hazafelé a gép este 11-kor száll le, vagyis valószínűleg egy plusz szállást is érdemes belekalkulálni, mert éjszakai járat nem jár Bécs és Budapest között, és vezetni sem biztos, hogy kellemes éjszaka. Mindegy, a pluszköltség az összehasonlítást illetően mellékszál, de a 918 eurónál sokkal többől jöhet ki az egyhetes pihenés.
Ha mindezt magunk intézzük, sokkal kevesebbe kerül a túra. A repülőjegy oda 61 euró, vissza 108, oda-vissza két főre 338. Ugyanaz a szállás két főre 265 euró. A reptéri transzfer kiszámítása nem egyszerű, hiszen a reptéren is lehet autót bérelni, akkor lényegében egy adag benzin a költség, de lehet menetrendszerinti járattal is menni, ami nem több néhány eurónál. A költség tehát 603 euró (205 ezer forint) plusz valamennyi töredék a transzferre. Mivel az utazás időpontját rugalmasan tudjuk alakítani, ezért a különbség még jelentősebb lehet alacsonyabb repjegyárak és szállásdíjak révén, de most ezzel nem számoltunk.
A saját szervezés így is 315 euróval (107 ezer forinttal) kevesebb, mint az irodás. Most arról ne is essék szó, hogy a merev irodai ajánlattal szemben magunknak ott és olyan szállást foglalunk, amilyet csak akarunk, ráadásul nem is kell egy hetet egy szigeten maradni, ha esetleg áthajóznánk, reppennénk egy másik Kanárira, azt is meg tudjuk szervezni. A saját programszervezés nem kerül pénzbe, legfeljebb benizköltséggel kell számolni.
Az utazási irodák jellemzően azzal magyarázzák létjogosultságukat, hogy nem kell utána járni semminek, csak fizetni és kész. Ez így van, kérdés, hogy néhány kattintás megér-e ez esetben 315 eurót. Nagyjából öt perc alatt ki lehetett gyűjteni minden infót, tehát sok hozzáadott értéket nem tartalmaz a csomagajánlat. Az irodák másik érve, hogy ha valamiért nem indul el a gép, akkor az iroda visszaadja az utazás árát. Ez így van, de a kérdés ugyanaz, mint a kényelmi szolgáltatásnál: megér-e ez 315 eurót? A járattörlési statiszikákat nézve nagyon valószerűtlen, hogy nem tudunk elutazni egy közvetlen járattal.
Az utazási irdodáknak van létjogosultsága. Ha olyan helyre megyünk, ami ismeretlen, idegen, esetleg veszélyes, vagy egyszerűen túl sok utánajárást igényel, akkor érdemes olyanokra bízni a szervezést, akik valamelyest ismerősen mozognak az adott közegben. Lehet, hogy a szállást és a repjegyet magunknak intézzük, de a helyszínen inkább befizetünk egy túrára - mi Izraelben, Jordániában és Skóciában is éltünk ezzel a lehetőséggel. A másik eset, ha a szervezés egyszerűen túlságosan bonyolult. Ha valakinek nincs kedve napokat a szervezésre áldozni, kifizetheti az irodai felárat. Kérdés azonban, mekkora a reális felár.
Egy olyan út esetében, ahová közvetlen járattal mennénk, és csak szállást kell foglalni, szerintünk felesleges brutális felárakat fizetni az irodáknak. Kisebb túrákra, kirándulásokra pedig célszerű a helyi cégeknél befizetni az ottani árak összehasonlása után. Ha azt vesszük, hogy 918 helyett már 603 euróból (vagy még kevesebből) összehozható egy hét pihenés, akkor sokkal többen gondolkodhatnak el reálisan azon, hogy utazzanak.
Utolsó kommentek