Az index beszámolt róla, hogy több órán át égette a kerozint egy Ryanair-gép ahelyett, hogy menetrend szerint elindult volna Gran Canariára. A tudósítás szerint a gép túlsúlyos volt, és jobb híján a kerozint kezdte el elfüstölni azzal, föl-le gurult a kifutópályán. A gép valamikor negyed egy után indult el Madridba, ahol kerozint vételezett, majd ment tovább a Kanári-szigetre.
Bár a tudósítás arról szólt, hogy az utasok ki voltak akadva, mert nem kaptak meleg teát és ingyen vizet a várakozás során, valójában a wiskeyt és a pálinkát kellett volna követelniük, hogy koccinthassanak. Soha ilyen könnyen nem kerestek ugyanis fejenként 400 eurót. (Ez is jól mutatja a rendszer igazságtalanságát - akit ott hagynak a világ végén, hogy menj haza ahogy tudsz, annak ha épp köd volt, nem jár pénz. Csak segítség, de ha ez elmarad, az utas nem tehet igazából a peren kívül semmit.)
A gép jóval több mint három órát meghaladó késéssel érkezett a Kanári-szigeteki végpontra, amely késés törlésnek minősül, és jár utána 400 euró - a szabályok szerint 1500 km távolság alatt 250, 1500-3500 km távolság között 400, 3500 felett elvileg 600 euró jár, de sajna az EU-n belüli utaknál a max 400 euró - köszönjük a pontosítást. Kár, mert Gran Canaria (Las Palmas) 3696 kilométerre van. Az ide vonatkozó uniós irányelv szerint ez alól a kártérítés alól csak akkor mentesül a légitársaság, ha vis maior eseményről van szó. Tipikus vis maior a rossz időjárás, a sztrájk vagy a műszaki hiba.
Általában ezekre hivatkozva próbál kibújni a fizetés alól a légitársaság, csakhogy most elég egyértelmű, hogy mi történt. Az a légitársaság sara, hogy a gép túlsúlyos. Az, hogy a kerozint nem tudták leszívni, mert rossz volt a berendezés, nem érv, hiszen ha nem lett volna túlsúly a gépen, fel sem merült volna, hogy a szükségesnél kevesebb kerozinnal induljon el a gép - mivel Madridban le kellett szállni tankolni, nyilvánvaló, hogy az ideálisnál kevesebb nafta volt a gépben.
A kártérítés ráadásul nemcsak az odaútra jegyet váltó utasoknak jár, hanem azoknak is, akik hiába várták Gran Canarián kedd délelőtt a Budapestre visszainduló járatot. Kétszer majdnem telt házzal számolva 144 ezer euró, azaz nagyjából 50 millió forint az összeg, amit a Ryanair elkülöníthet kártérítés gyanánt.
A kártérítés nem jár automatikusan, azt kérni kell. Mivel ez tipikusan nyaralójárat, ezért valószínűleg kevés az egyéni utas, inkább családok, párok utaznak. Két főre már 800 euróval lehet számolni, ami azt jelenti, hogy akár egy hosszú hétvégét is finanszíroz minden utasnak az ír cég.
Hogy pontosan mi történhetett, nem lehet tudni. Az látszik, hogy ezt az utat jellemzően háromévesnél újabb gépek repülik, most azonban egy tízévesnél is öregebb darabot állított hadrendbe a Ryanair. Talán arról lehet szó, hogy ennek a gép csak kisebb súllyal repülhet, ezért lett a normál ügymenethez képest jelentős a túlsúly. Ez esetben egy igencsak balul sikerült gépcsere okozta a gondot.
Azt nem tudni, hogy a Ryanair miért nem alkalmazta a korábban már megszokott módszerét: vagyis hogy leszórja a feladott bőröndöket és azok nélkül megy el a gép kis késéssel. Azokra az esetekre nem jár automatikus kártérítés, ha a poggyász marad Pesten pár napot, bírósági úton lehet csak peresíteni valamit. Elvileg sokkal jobban járt volna a Ryanair, ha most is ezt a módszert választja. Nem tudni, hogy rossz döntést hozott a személyzet, vagy esetleg tudnak valamit, amit mi nem, és már nem annyira éri meg nekik a plüss Hello Kittyt és a búvárszemüveget a betonon hagyni.
UPDATE: A visszaútra a Ryanair beforgatott egy másik gépet, amely nagyjából kétórás késéssel el tudott indulni. Ezt ügyesen megszervezték, így a visszaút utasainak nem kell kártérítést fizetni. Ezzel egy csapásra lefelezte a légitársaság a potenciális kártérítés-kiadását 72 ezer euróra, azaz potom 25 millió forintra.
Az utolsó 100 komment: