Egyszer eltolták az új rendszer indulását, de jövő hétfőn életbe lép: lényegében arról van szó, hogy aki fel akarja tenni a csomagját a csomagtartóba, annak fizetnie kell érte. Ingyen csak azt a csomagot lehet felvinni a gépre, ami befér az ülés alá. Átnevezték az elsőbbségi beszállást "elsőbbségi & 2 kézipoggyász"-ra, csak aki ezt megveszi, az viheti magával a fedélzetre mindkét motyóját.
Folyamatosan tolja ki a Ryanair a sajtóközleményeket, hogy felkészítse az utasokat a szívásra: január 15-től most aztán már végképp életbe lép az új kézipoggyász-szabályozás.
Írtunk róla már tavaly is többször, szép több lépcsős kommunikációs trükkel, utascsesztetéssel készítették elő, hogy azt mondhassák: hiába kérték a szabályok betartását, a mocsok nép tett rá, kénytelenek hát meglépni a változást. Ezt szeptember elején közölték, majd október végén elhalasztották a novemberre tervezett változást. Most viszont itt van.
A lényeg nem változott a szeptemberi bejelentéshez képest, de azért egy-két kérdés még felmerül. Ami biztos: továbbra is egy nagy és egy kis kézicsomag elszállítását tartalmazza a jegyár (ebben a Ryanair nagyon nagylelkű), de aki nem veszi meg a "e&2-"t, az csak a kicsit viheti a fedélzetre (mérethatár 35x20x20 cm), a nagyot a kapunál átminősítik feladottá, viszik a gép hasába - fizetni nem kell érte. Aki megveszi az "e&2"-t, az elsőbbségi beszállás mellett viheti mindkét motyóját a fedélzetre.
Nem szólnak arról, hogy lenne lehetőség a biztosan átminősítendő kéziket már a csekkinnél leadni - ezt a segítséget a Wizz vezette be. KIEGÉSZÍTÉS: Akinek amúgy is van feladott csomagja, ő leadhatja a kézijét is a csekkinnél. De csak ha legkésőbb az online csekkinig fizet ezért is további 5 eurót. (Köszi Kánikula kommentelőnek, hogy felhívta erre a figyelmünket, ez a költségtétel megjelent a díjlistájukban.)
Azt is jó lenne tudni, hogy mi a helyzet akkor, ha két kicsit viszünk, olyanokat, amelyek beférnek együtt is az ülés alá. Ha jól értelmezzük, a szabály szerint egy kis hátizsák - laptoptáska kombónál is a nagyobbat elveszik, de ez elég nagy baromság lenne és nem is életszerű. Jó lenne tudni, hogy hol van a határ. A Wizznél egész jól egyértelműsítették a rendszert (leegyszerűsítve: az első 90 nagy kézi mehet a fedélzetre, utána a többi a gép hasába), majd valószínűleg a változás bevezetése után itt is letisztul a kép.
Úgy tűnik, a full szigor kommunikálásával túlbiztosítják magukat, aztán majd örülhet az utas, ha mégsem veszik el a cumóját.
Összességében az eddigi "pofára elvesszük/hátizsák mehet, gurulósokat levadásszuk" elv helyett jó, ha tisztább a szabályozás, de az is tuti, hogy a közepes-nagy hátizsákosok megszívják: ők eddig általában felvihették a motyójukat a gépre, mostantól nem fogják tudni. Nem részletezzük újra, hogy az utasok többségének miért rossz, ha elveszik a csomagját: gyakran lopnak belőle, összetörik és várni kell rá a célreptéren.
Az "elsőbbségi&2kézi" ára a szeptemberi bejelentéskor 5 euró volt, ami nem sok, és ennyi is maradt, ha foglaláskor fizetjük. Utólag hozzáadva 6 euró. Magyar indulásnál forintra igen szarul váltják, 350-es árfolyamon: 1750 és 2100 forint az ára.
Természetesen amint tudunk, beszámolunk a gyakorlati tapasztalatainkról, de persze most szívesen vesszük és köszönjük az olvasói beszámolókat a kommentek között, vagy akár e-mailben. Az új csomagmérce mindenesetre így fest:
Utolsó kommentek