Ahogy vártuk, a Ryanair szigorítja a kedvező kézipoggyász-szabályzatát, lényegében azt csinálja, amit a Wizz: aki fel akarja vinni a gépre magával a normális méretű kézit, fizetnie kell. Eddig a gurulósokat pécézték ki, a hátizsákok felmehettek a gépre, azok fáztak most rá leginkább, akik hátizsákkal utaznak.
Nyilvánvaló volt, hogy erre készülnek, egy röhejes fenyegető kampánnyal ágyaztak meg a szigorításnak, írtunk róla korábban kétszer is. Annyira visszataszító, hogy az utasok nyakába varrják a szigorítást, meg most is pozitívnak állítják be a változást a feladott csomag díjának csökkenése miatt, holott utasok milliói számára a változás egyértelműen kedvezőtlen. Persze a kommunikációjuk mindig is ilyen volt, ezt most nem ragoznánk, korábban már megtettük párszor. Inkább a lényegre.
Most mi van? Brutálisan rossz feladott poggyász-díjak (kicsi és méregdrága), amivel a kézi felé terelték a népet. Nagyon kedvező kéziszabály (kettő is mehet minden utasnak), amivel elérték, hogy mindenki mindent a gépre cipelt, a csomagok közel fele nem fér fel. Eddig a megoldás az volt, hogy általában a gurulós bőröndöket minősítették át a kapunál feladottá, a hátizsákok (a nagyok is) felmehettek. De így is sokszor káosz volt, meg persze az átminősítést jelző cetli letépésével az utasok egy része simán vitte fel a gépre a gurulósokat is.
A megoldás, amit bejelentettek a következő.
- Aki a régi feltételek mellett akar két cuccot felvinni, elsőbbségi beszállást kell vennie. Ennek ára 5 euró
- Aki nem vesz, csak a kicsit viheti fel a gépre, a nagyot fel kell adnia a kapunál (ingyen)
- Az alap feladott poggyász súlyhatára a nevetséges 15 kilóról 20-ra emelkedik, ára 25 euróra csökken.
A változás úgy is értékelhető, hogy szabályozták azt, ami amúgy is történt már, szinte minden nagy gurulóst elvettek eddig is. Aki most rosszul járt, az a hátizsákos utazó, ő eddig simán felvihette a motyóját, mostantól ott a kis mérethatár(35x20x20 cm), ha nagyobb, akkor a háti is megy szépen a gép hasába, nyúlhatnak belőle könnyedén, várni kell rá a célállomáson. Aki feladja 25 euróért, annyit nyer, hogy nem kell elcipelnie a szekun át a kapuig és tud benne például folyadékot vinni. A beszállítás valóban egyszerűsödik, az elsőbbségi sorból mehetnek fel a csomagok, a simából csak a kicsik, azon túl minden a gép hasába.
A Wizz rendszeréhez képest még mindig utasbarátabb a Ryanairé, mert a mezei utastól ugyanúgy elveszik mindkettőnél a nagy kézijét, de a Ryannél a mindenkinek járó pici ott van pluszban és mehet a gépre, a Wizznél nincs semmi ilyen kimondva. A Wizz per pillanat még azt sem tudja, mekkora lesz az a kicsi, amit mindenképp felenged, ezt még nyilván pontosítják az új rendszer életbe lépéséig
Elsőbbségi vételével tehát a Ryanairnél bárki ugyanúgy utazhat, mint eddig: egy nagy és egy kicsi, fel a gépre. Ez a Wizznél is így van, egy kicsit más a mérethatár, de a prio ára más: a Ryanairnél 5 euró, a Wizznél amikor utoljára néztük 7 volt, a lista szerint 5-10 euró. Tehát úgy is lehet értékelni, hogy sok utasnak ennyi plusz költséget varrnak a nyakába, van akinek ez vállalható, semmiség, másnak meg komoly plusz, hiszen majdnem annyi, mint maga a repjegy. Nézőpont és utazási szokások kérdése, hogy mi mennyire tartja szívásnak a változást, de azt mindenképp kijelenthetjük, hogy valamit tenni kellett és lehetett volna rosszabb is.
Utolsó kommentek