Hetek óta halljuk és olvassuk a híreszteléseket arról, hogy a Wizz Air átalakítja a poggyász-szabályozását és egyre inkább úgy tűnik, komoly a dolog. Hivatalos bejelentés még nincs, de ha a több forrásunk által megerősített verzió a valós, akkor sokan fognak átkozódni. FRISSÍTÉS: már hivatalos, fenn a weblapjukon az új rendszer, a hír lényegében igaz, délután kielemezzük egy újabb posztban. A lényeg: kisebb, de ingyenes lesz a kézi, de ha tuti mindenképp fel akarod vinni a gépre, akkor priorityt kell venni.
A várható változások néhány része nekünk is logikátlan, van amit nem is értünk és van, amiről több verziót is hallottunk, ezekről nem is írunk. Néhány napja egy wizzes forrásunk azt mondta, semmi se dőlt el, még rágják a témát, de annyit ő is elismert, hogy akár komoly változások is jöhetnek.
Lengyelországban már volt egy kis balhé a kiszivárgott tervek miatt, úgy tudjuk, hogy az alapelvek már biztosak, a részletekkel majd akkor foglalkozunk, ha jön hivatalos bejelentés. Amikor rákérdeztünk a cégnél, hogy igazak-e a hírek, azt válaszolták, hogy nem kommentálnak spekulációkat, bármely termék, vagy szolgáltatás fejlesztését a megfelelő időben be fogják jelenteni.
Ami minden forrásunk szerint elég egyértelműnek tűnik: megszűnhet a kétféle kézipoggyász, csak egy lesz - a maximális méret is szűkülni fog a jelenlegi nagyéhoz képest. Árról nem tudunk még semmit, de hát eddig is dinamikusan, követhetetlenül áraztak.
Eddig a kicsi ingyenes volt, a nagyért fizetni kellett, ha minden igaz, az új rendszerben azért kell fizetni, hogy a kézipoggyász biztosan velünk jöhessen a fedélzetre. Mert ha nem perkálunk, elvehetik, mehet a gép hasába. Ez több okból is szívás: mindenki tudja, hogy bánnak a feladott motyókkal a csomagrakodók, örülhetünk, ha egyben marad. Általában várni is kell rá a célállomáson, rosszabb helyeken pedig meg is dézsmálják a tartalmát a reptéri szarkák.
A pénzbeszedési rendszer tehát arra fog épülni, hogy az utas inkább fizet, mint hogy elvegyék tőle a kézipoggyászát: A320-as gépnél az első 80, 321-esnél az első 90 fizetős utas viheti fel garantáltan a cumóját. Az ötlet talán onnan jöhetett, hogy a Ryanairnél és az easyJetnél már pár éve az a módi, hogy mivel a kedvező kézipogyó-szabályozás miatt nem férnek fel a csomagok a fedélzetre, egy részüket elveszik és (ingyen) átminősítik feladottá. Az utasok gyűlölik ezt, a légitársaságnak pedig nincs belőle egy fillér bevétele se. De ha azért kérünk pénzt, hogy ne vegyük el, azt sokan kifizetik - gondolhatják a Wizznél, ahol a részvényesek nagy figyelemmel követik, hogy sikerül-e a kiegészítő bevételeket növelni.
A lengyel cikk azon lamentál, hogy biztos azért csinálják, mert a mostani rendszerben a sok kézi nem fér fel a fedélzetre. Ez nyilvánvaló baromság, amióta a Wizznél fizetős a nagy poggyász, sose láttunk még olyat, hogy ne maradt volna hely a felső csomagrekeszekben. Azt gyanítjuk, inkább a miatt változtatnak, hogy kevés a bevétel a nagy kézikből, mert az utasok alkalmazkodnak a szabályokhoz és egyre többen férnek be a kicsibe. A 2016-os pénzügyi évben a csomagokból már csak 10,2 eurós bevétele volt a Wizznek utasonként, egy évvel korábban még 11,5-öt szedtek be.. Ez azt jelenti, hogy az utasok nagyjából kétharmada nem vesz se feladott csomagot, se nagy kézit.
Az ügyes alkalmazkodás mintapéldája az is, hogy mivel az elsőbbségi beszálláshoz jár egy második személyes kézicsomag, ezt kihasználva sokan ki tudják kerülni azt, hogy fizessenek 10-20 eurót egy nagyért. Azt viszont a Wizz már nem engedi, hogy valaki a beszállásnál éljen ezzel a lehetőséggel: a kapunál vett elsőbbségi árát 5 euróról felemelte 25-re.
A másik valószínű változtatás, hogy a könnyebb feladott poggyász súlyhatárát leviszik 23-ról 20 kilóra.
Sok kérdésre kell még választ kapjunk (a legfontosabb: az egész pici csomagért is fizetni kell, ha nem akarom, hogy elvagyék?), amint lesz bejelentés, kielemezzük a részleteket.
Utolsó kommentek