FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

A 10 legfontosabb kérdés a fapados légikatasztrófa után

2015.03.25. 11:01 Sóher crew

Egy nappal a Germanwings-katasztrófa után rengeteg kérdés merülhet fel az ijedt utasokban. A kommentekben talált felvetések és a nekünk küldött levelek alapján összegyűjtöttük a legfontosabbakat. Van amire nem lehet még pontos választ adni, de az majdnem biztos, hogy a foglalások pár napos visszaesése után az utasok elfelejtkeznek a sokkoló balesetről és az eset nem veti vissza sem a fapados, sem a hagyományos légitársaságok forgalmát.

Mi történt pontosan, ki lehet a felelős?

Még nem lehet tudni, mindenki csak találgat félinformációk alapján. Az biztos, hogy mindig összetett a kérdés, több körülmény összejátszása, sok hiba együttes bekövetkezte esetén és nagyon ritkán következik be katasztrófa. A modern technológia velejárója, hogy a neten bárki nézegetheti a gépek útvonalát, ez alapján pedig fű-fa virág gyárthatja az elméleteit. Szokatlan a gyors, de kontrolláltnak tűnő süllyedés és fura az is, hogy nem adtak le vészjelzést a pilóták. Lehet, hogy minden erejükkel a gép irányításának megtartására koncentráltak, vagy nem voltak beszédképesek. Aki sokat tud, az a légiirányító, aki kapcsolatban volt a géppel, de az ő vallomásáról nem közöltek eddig információt. A pilóták dumáját rögzítő fekete dobozt megtalálták, de sérült, nem tudni, mennyire. Tényleg nem érdemes találgatni, ebben az esetben nem tűnt el nyomtalanul a gép, remélhetőleg gyorsan kiderülnek az okok.

gw_kereses.jpg

Két nagy fapados is lezuhant pár hónapon belül, jelent ez valamit?

Pont semmit. A Germanwings tragédiáját nem is érdemes összekötni azzal, hogy diszkontcégről van szó, hiszen a gép pár hónappal ezelőttig Lufthansa brand alatt repült. A nemrég történt fapados katasztrófa, az Air Asia esetében a vizsgálat jelenlegi állása szerint a rossz időjárás és kisebb műszaki hiba volt a kiindulópont, de a legfontosabb az arra adott reakció, a kapitány és az első tiszt részéről is elkövetett sorozatos pilótahiba. Ennek semmi köze ahhoz, hogy diszkont légitársaságról volt szó, tapasztalt pilóták voltak. Az persze érdekes kérdés, hogy néha miért hibáznak vészhelyzetben a pilóták. Nagyon komoly kiképzés és ellenőrzés próbálja ennek az esélyét a minimálisra csökkenteni, de nullára nem lehet.

Milyen a Lufthansa statisztikája?

Ez a negyedik baleset, amiben 1970 óta a német légitársaság, illetve valamelyik leánycége embert vesztett, de ennyit (150) még soha, noha az 1974-es sikertelen kenyai felszállásban egy Jumbo volt érintett. Ez az első balesetük, amely nem felszállás, leszállás, vagy megközelítés során történt. Ezzel a közepesen biztonságos körbe tartoznak Európában, ahol sok teljesen balesetmentes cég is működik.

Csak véletlen, hogy újabban A320-asok potyognak?

Nem is nagyon potyognak és tényleg tök véletlen, hogy most pár hónap alatt kettőt is baleset ért - volt ilyen korábban a nagy konkurens Boeing 737-esnél is. A sorozat 26 éves történetében a gépek 85 milliószor repültek, s ez volt a 11. olyan baleset, mely halálos áldozatot követelt a gépen ülők körében.  Az előző valóban az említett Air Asia, s a balesetek többsége Európán kívül történt. Az A320-asok baleseti rátája még így is jóval átlag alatti, az egyik legbiztonságosabb típusnak tekinthető. Ilyen gép volt a főszereplője annak a csodálatos megmenekülésnek, amikor pár éve a Hudson folyón landolt a hamar sztárrá váló pilóta.

Mennyivel veszélyesebbek az öreg gépek?

Normális karbantartás esetén semennyivel. A légitársaságok nem azért nyugdíjazzák gépeiket egyre gyakrabban 20 éves koruk előtt, mert biztonsági problémájuk van, hanem mert olcsóbb a kevesebbet fogyasztó újabb gépek üzemeltetése. A fapadosok különösen nagy hangsúlyt fektetnek a fiatal flotta üzemeltetésére, esetünkben egy ex-Lufthansa-gépről van szó. Ami viszont egyértelmű: Európában és Észak-Amerikában történik a legkevesebb baleset, Afrika és a volt szovjet tagköztársaságok a legveszélyesebbek repülés szempontjából.

Betojtak a lutfhansás pilóták is, nem mernek repülni. Tudhatnak valamit, amit egy átlagutas nem?

Nyilván sokkal többet tudnak egy átlagutasnál, de kár találgatni. A Lufthansa Technik a legprofibb karbantartó cég hírében áll, teljesen normális, ha a sokk, kollégáik elvesztése hatására akadt néhány pilóta, aki nem vállalta a repülést. Ez a baleset napján normális dolog, ha pár nap múlva is hasonló problémák maradnak, az már gyanús lehet.

Biztos, hogy még mindig a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód?

Biztos. Halálesetek száma egymilliárd megtett kilométerre vetítve: repülővel 0,05, busszal 0,4, vonattal 1,2, autóval 3,1, biciklivel 44,6, gyalog 54,2, motorral 108,9.

Már nem úgy van, hogy felszálláskor és a leszálláskos következik be a legtöbb baleset?

De, a statisztikák szerint 85-90 százalék körüli az arány. Az elmúlt években valóban több olyan baleset volt, amely út közben történt, utazómagasságról indulva. Mindegyik más, az Air France és az Air Asia-járat lezuhanása kapcsán annyi közös pont viszont mindenképp látszik, hogy időjárási, műszaki ok és pilótahiba együttesen játszott szerepet. Az első maláj gépnél a pilóta szándékosságára gyanakszanak, a második pedig közönséges terrorcselekmény, háborús bűn. Sok következtetést ebből nem lehet levonni, továbbra is sokkal több a leszállás és felszállás közben bekövetkező baleset, melyeknél a túlélők aránya is magas.

Őszintén, tényleg biztonságosak a fapadosok? Nem a karbantartáson spórolnak?

Bár időről időre felmerülnek ezzel kapcsolatos híresztelések, hatósági feddésre is volt példa, de komoly európai fapadosnak eddig nem volt halálos áldozatot követelő balesete, pedig 1995 óta működnek ilyen formában cégek.

Lesznek-e akciós jegyek a miatt, hogy visszacsábítsák a most megijedt utasokat?

Nem túl sportszerű kérdés, de elképzelhető. Persze soha nem fogják elismerni, hogy a baleset miatti foglalási visszaesés miatt csökkentenek árat. A Germanwingsnél általában 40 euró körüli a legolcsóbb jegy, ha így lesz, látszani fog. A konkurensek sem fognak ezzel akciózni, íratlan szabály, hogy soha senki nem beszél a másik biztonságáról, katasztrófa esetén sem. 

132 komment

Címkék: katasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr967301845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

keményen drogozó kisember 2015.03.25. 18:54:52

@Válasszunk:
Van, amire hónapokat kapnak, van, aminél meg azonnal földre rendelik a teljes géptípusflottát, és egy sem szállhat fel, amíg a cserét végre nem hajtották rajta.
Veszélyességtől függ.

@molnibalage:
Na ja, mindenki a saját statisztikáját kedveli.
Azt, amelyik azt mutatja, amit ő szeretne látni.
Ha a bicikliről leesik a lánc, félreállsz és felrakod.
Ha a repülőnél leáll a két hajtómű, akkor hiába a 20 körüli vagy akár fölötti siklószám, amivel utazómagasságról még tudsz 250 km-t menni hajtómű nélkül is, ha a manőverezőképesség meg kicsi, és ha azt akarod, hogy nagyobb legyen, azzal megteendő távolságot vesztesz.
Másrészt biciklibalesetnél általában 1 ember hal meg (vagy egy sem).
Repülőgép-balesetnél meg általában 100-nál több, de van, amikor 700-nál is több (1977, pedig ott mindkét gép a földön volt még, amikor összementek).

@Szakyster:
Igen, nem véletlenül azt nézik, mert az nekik a legkedvezőbb.

@beszélő majom:
Nem beszélő majom vagy, hanem agyatlan barom.

@odamondó:
Hát ez azért nem annyira egyszerű, bár kétségkívül kurva jól hangzik.

@vanek ur:
"egy pilóta ugyanolyan feltételekkel és ugyanannyiért köthet életbiztosítást (ami persze baleseti halált is tartalmaz), mint bárki más - pedig egy pilóta bárki másnál többet repül"
Jól hangzik. Kár, hogy nem igaz. Dolgoztam biztosítónál.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.25. 18:56:51

@keményen drogozó kisember: ezek után kár téged komolyan venni. folytassa szakértő úr!

phaszfej 2015.03.25. 18:57:27

@keményen drogozó kisember: Amiben a franciák is részt vesznek, az már francia fossá válik. A boeinget egy repülést szerető ember hozta létre, az airbus pedig simán csak egy pénzügyi vállalkozás. A nevükből is látszik.

Szakyster 2015.03.25. 19:05:55

@keményen drogozó kisember:

"Igen, nem véletlenül azt nézik, mert az nekik a legkedvezőbb."

Nem, azért azt nézik, mert annak van értelme, ez mond valamit. Ezt fejtettem ki a fenti kommentemben, biztos elkerülte a figyelmedet.

"Ha a bicikliről leesik a lánc, félreállsz és felrakod."

Pont ezért nem a baleseteket nézik, hanem a haláleseterket.

"Másrészt biciklibalesetnél általában 1 ember hal meg"
Látod, ezért jó dolog (a szakértők által készített) statisztika, mert kiderül, hogy hiába csak egy ember hal meg per baleset, a bicikli mégis veszélyesebb, mint a repülés.

odamondó 2015.03.25. 19:09:26

@keményen drogozó kisember: nem lehet spórolni? Adjak példákat? De csak menj el egy autós szakszervízbe és kérdezz körbe, hogy lehet autókarbantartáson spórolni.

Miért nem ilyen egyszerű? Hallgatlak szívesen. Szerinted ha a repülőnek problémája van az egyből leperecel ugye?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.25. 19:18:02

@keményen drogozó kisember: Természetesen van aminél azonnal repülési tilalom van, de ugye ezt pl. az USAban az FAA rendeli el. És az NTSB sokszor szigorúbb lenne, nem is véletlenül.

Ráadásul az FAA többnyire olyan újabb típusokat rendel a földre, amikből még nincs sok, és a légitársaságok ki tudják váltani az adott gépet, megtérül a káruk. Egy népszerűbb típus földre rendelése már más téma.

ZX71 2015.03.25. 19:41:40

Anyám borogass... Rég olvastam ilyen magasrendű vitát, mint ami ebben a kommentcunamiban zajlik. :)

wrstjnethn 2015.03.25. 19:50:57

@keményen drogozó kisember: Mondjuk láttunk már karón varjút ugye karbantartások körül, én arra próbáltam kihegyezni, hogy még ha sikerül is kijátszani az előírásokat/ellenőrzéseket, akkor is hülyeség ezzel hazárdírozni, mert kétszáz halott feldúlt hozzátartozójának megjelenése az ajtó előtt senkinek nem tesz jót...

keményen drogozó kisember 2015.03.25. 20:46:23

@Szakyster:
Írtam fentebb, hogy miért írsz ökörségeket. Olvass!

@odamondó:
Ja, csak a repülőgép nem autó, hogy utángyártott szarokkal javítgasd. Még az orosz gépeknél sem így volt, a nyugatiaknál meg pláne nem.

@Válasszunk:
Hát nem egészen így működik, bármennyire is jó dolog az összeesküvés-elméletekben hinni.

@wrstjnethn:
Repülőgép esetében nem nagyon láthatsz semmi ilyesmit, ugyanis minden javítási munkát minimum 3 ember ellenőriz és ír alá, és ezek egyik a légügyi hatóság embere. Ne keverd a kerületi bicikliszervizzel.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.25. 20:48:18

@keményen drogozó kisember: Nem? Akkor nézd csak meg az NTSB javaslatai közül az FAA felé azokat amik ezért kaptak "unacceptable response" minősítést. Érdekes módon nem a te általad hozott kamu statisztikák szintje az, hanem a balesetvizsgáló szervezet saját állítása az üzleti szempont figyelembe vételéről.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.25. 21:02:07

@keményen drogozó kisember: a provokáló trollokat ignoráljuk, köztudott, hogy sok európai cég nem vesztett embert és az egész világ azon makkozik, hogy vajon miért nem adtak vészjelzést. jó lenne, ha normális stílusban folytatnád.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.25. 21:43:47

@Fillér B. Gusztáv: Ehhez nem ártana tudni, hogy pl. az ATC kereste-e őket ebben a 10 percben. Mikor vették észre a süllyedést.

Le Orme 2 2015.03.25. 21:57:06

Varázspálcának igaza van, amikor a biztonságra vonatkozó statisztikánál bírálja az utaskilométerre számítást. Ez akkor lenne releváns, ha az utazási lehetőségek közötti helyettesítési lehetőségek reálisak lennének. De nem azok, 5 vagy 20 kilométert nem fognak repülni, és 10 ezer kilométert nem fognak biciklizni.

vanek ur 2015.03.25. 21:57:15

@keményen drogozó kisember: Karbantartáson spórolás? Létezik, sőt, halálos baleset okozója is volt már - pl. Alaska Airlines: en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261
de ide vehetjük az American 191-es járatát is - en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_191 (a hajtómű leszakadása az egyértelműen spórolási okból hibás karbantartási gyakorlat eredménye volt).
Minden bizonnyal más módon is lehet még a karbantartáson spórolni, és mint a mellékelt ábra mutatja, kicsik és nagyok egyaránt próbálkoznak kisebb-nagyobb mértékben.

A statisztikáról: ha közlekedési ágakat hasonlítanak össze, a köztük meglevő különbségek torzítanak, ezért olyan vetítési alapokat kell képezni, amik ezeket a különbségeket kiszűrik (pl.: távolság, idő, gyakoriság, szállított mennyiség, stb.) A statisztikában 3 elfogadott vetítési alap van: járműkilométer, utaskilométer, árutonnakilométer. Bármilyen más alapra vetíteni súlyos módszertani hiba, ami félrevezető eredményt ad (mint az említett indexes grafikon is). Pl. ha megnézzük, hogy Franciaországban kedden hányan haltak meg különböző járműbalesetekben, levonhatnánk azt a következtetést, hogy Franciaországban repülni a legveszélyesebb.

vanek ur 2015.03.25. 21:58:17

@Le Orme 2: Pont az utaskm-re vetítés szűri ki ezeket a különbségeket.

Le Orme 2 2015.03.25. 22:09:35

@vanek ur: Utaskilométerre számítva az adatokat a leggyorsabb közlekedési ág biztonsága mindig jobban jön ki. Igazából ezek a biztonságok nem összehasonlíthatók, az összehasonlításuk a súlyos módszertani hiba, pontosabban összehasonlíthatók, de az értelmezésüknél ugyanúgy figyelemmel kell(ene) lenni a minőségi különbségekre, mintha például a kézilabda, vizilabda és focimeccsek gólátlagát hasonlítanák össze.

odamondó 2015.03.25. 22:26:53

@keményen drogozó kisember: nincs utángyártott? :DDD Az a baj, hogy halvány gőzöd nincs az egészről. Konkrétan kínai hamisítványok mennek a piacon amiket iszonyatosan nehéz megkülönböztetni az igazitól.

De ne hidd, hogy a spórolás az abból áll, hogy csak utángyártott.

A spórolás ott kezdődik, hogy a munkát meg SE csinálják. Szarul csinálják meg, mert iszonyatos a nyomás. Nincs megfelelő alkatrész amivel meg lehetne csinálni, de a repülőnek repülnie kell stb. Még sorolhatnám.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.25. 22:44:47

@Le Orme 2: Ez nem igaz. Lásd a korai repülés hosszú ideig nem volt ilyen biztonságos...

Le Orme 2 2015.03.25. 23:25:07

@Válasszunk: Arányait tekintve nem volt ilyen biztonságos a repülés 1950 előtt, mint ma. De ha ezt össze akarod hasonlítani, vedd figyelembe, hogy 1950 előtt elenyésző volt az utasszállítás (ezért a statisztikát nagyban befolyásolta a véletlen, egyik évről a másikra 3-4-szeres ingadozások voltak jellemzőek)), és nem volt egy nagyságrenddel gyorsabb a vasútnál. 1950-ben egy DC 3-as átlagos utazási sebessége csak 280 kilométer volt. A korai gépek pedig lassabbak voltak.
Egyébként elolvastam a varázspálca által linkelt blogot, ott jól le van írva a lényeg, a két dolog statisztikailag nem öszehasonlítható:
szamvarazs.blogspot.hu/2015/03/repulo-vagy-bringa-alma-vagy-korte.html

vanek ur 2015.03.25. 23:26:12

@Le Orme 2: "a leggyorsabb közlekedési ág biztonsága mindig jobban jön ki."
Ezt gondold át még egyszer. Az utaskilométer mérőszámból semmilyen következtetést nem lehet levonni a sebességre vonatkozóan.
"Igazából ezek a biztonságok nem összehasonlíthatók" Miért is nem? Ráadásul ha objektív módon teszed (pl. olyan vetítési alapra, ami az egyes ágak közti különbségeket kiszűri), akkor még a prekoncepciós torzításokat is kizárod.
Hogy Michael Crichtont idézzem a Repülő koporsó c. könyvből: ha jön egy hír egy légikatasztrófáról, az emberek rögtön félnek repülni. De másnap ugyanúgy beül a karban sem tartott kocsijába részegen, és bele sem gondol, hogy ebbe is simán belehalhat.
Ja, a gólátlagok simán összehasonlíthatók: gól / tiszta játékidő. A mintát mindegyik játéknemnél kellően nagyra kell venni. Mi jön ki belőle? Amit sejtünk: a fociban sokkal kevesebb gól esik. És ha elkezdjük összehasonlítani a meccseket más szempontból, kiderülnek a miértek, vagyis a különbségek az egyes játékok között. Mi a téves következtetés? Pl.: a fociban a legunalmasabb, sokkal kevesebb minden történik, mint egy kézimeccsen, vagy: focimeccs közben nyugodtan kimehetsz a konyhába még egy sörért, nem maradsz le semmiről, ellenben egy vízilabdameccsel. És mi a rossz módszertan? a gólátlagot meccsekre vetítve számolni. Bár ezeknél a sportágaknál a sorrenden nem változtat, mégis alapot adhat téves következtetés levonására.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.25. 23:26:48

@Le Orme 2: Az a blog nem jó. És nem csak a DC-3 korszakra gondoltam, hanem például a Comet-ek idejére is...

vanek ur 2015.03.25. 23:34:18

@Le Orme 2: Valójában azt mondja a cikk, hogy utazásra vetítve nem szabad összehasonlítani ezeket, mert úgy tényleg alma a körtével. A hivatalos statisztikák (értsd: statisztikai hivatalok által tudományos alapokon kidolgozott módszertanok) az általam fentebb írt egységeket használják. Nem véletlenül. És azokban a statisztikákban nem látsz kerékpárt, mert ott nem tudnak megbízható számot mögétenni (bár van az a pénz, amiből lehetne olyan kutatást csinálni, amiből statisztikailag megbízható utaskilométer lenne számolható).

Bravobravo 2015.03.25. 23:37:34

@phaszfej: TE NAGYON ÉSZLÉNY VAGY. "A cég 50 000 embert foglalkoztat 4 európai országban: Franciaországban, Németországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban. A repülőgépek gyártása Toulouseban (Franciaország) és Hamburgban (Németország) folyik.
Egyébként a megállapításodnak mi az alapja.? Ja, hogy te úgy gondolod. Ez komoly érv. :-)))

Bravobravo 2015.03.25. 23:39:29

@phaszfej: Ja, most látom, hogy a nick a teljes valóságot takarja a nicktulajdonossal kapcsolatban.

Bravobravo 2015.03.25. 23:45:49

@molnibalage: Varázspálca a saját írását linkelte. Ez nem baj, csak ténymegállapítás.

Bravobravo 2015.03.25. 23:47:41

@Sweetshark: "Sweetshark 2015.03.25. 14:59:00
A repules a legbiztonsagosabb?

Na persze, csak ha egy auto elromlik, felre tudok allni az ut szelere. Vagy legrosszabb esetben belevezetem az arokba, meg ugy is nagyobbak a tulelesi eselyeim!

A repulon meg csak ulni tudok es varni a halalt. Az a 150 ember sokra megy a statisztikakkal! "
Ha utas vagy akkor is így működik ?

Bravobravo 2015.03.25. 23:50:09

@Szakyster: " Szakyster 2015.03.25. 15:37:15
Nem véletlenül az utaskilómétere vetített statisztikát nézik, ugyanis te nem 30 percet akarsz utazni (időre vetített stat), nem havi tizenkétszer akarsz utazni (utazások számára levetített statisztika), hanem el akarsz jutni A-ból B-ba. És, ha pl A és B között 700 km van, akkor utazhatsz vonattal, repülővel, motorral, autóval. És ekkor az utaskilométerre vetített statisztika meg tudja mondani, hogy melyikkel a legbiztonságosabb. " Ez így pontos.

Bravobravo 2015.03.25. 23:51:47

@beszélő majom: " beszélő majom · beszelomajom.blog.hu 2015.03.25. 15:54:36 "
Te nagyon zavarodott vagy . :-) :-(

Bravobravo 2015.03.25. 23:56:43

@beszélő majom: " beszélő majom · beszelomajom.blog.hu 2015.03.25. 17:11:43
@Szakyster:

Lásd Noam Chomsky: 10 strategies of manipulation by the media - magyarul a "Chomsky tízparancsolat" néven elhíresült anyag.

1. pont:

"Az emberek agyát és figyelmét le kell foglalni másod- és harmadrangú problémákkal. Ennek érdekében figyelmüket el kell vonni a valós és súlyos gondokról, mégpedig olyan hírekkel, amelyek társadalmi jelentősége kicsi ugyan, de érzelmileg erősen megérintik őket. Támaszkodjunk a bulvársajtóra, amely hű szolgánk lesz."

Az idézet fordítása innen: konteo.blogrepublik.eu/2012/11/06/a-chomsky-tizparancsolat/

Az eredeti, hosszabb szöveg itt: noam-chomsky.tumblr.com/post/13867896307/noam-chomsky-10-strategies-of-manipulation-by

Örülök, hogy segíthettem :) "

ÉSZLÉNYKE! “A Chomsky-tízparancsolat egy hoax” – kommentálta szűkszavúan Noam Chomsky nyelvész, filozófus, politikai aktivista a Magyar Narancsnak adott interjúban a hozzá kapcsolt tíz pontra vonatkozó kérdést. "

Bravobravo 2015.03.25. 23:59:38

@keményen drogozó kisember: " keményen drogozó kisember 2015.03.25. 18:26:24
"fura az is, hogy nem adtak le vészjelzést a pilóták"

De, leadtak. A "mayday, mayday, mayday" ugyanis vészjelzés.

A fekete doboz meg úgy van méretezve, hogy ennél sokkal nagyobb terheléseket is kibírjon.

Európában, ahol sok teljesen balesetmentes cég is működik""
Sorolnád ezeket? Nekem hirtelen egy sem jut eszembe.

"Biztos, hogy még mindig a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód?
Biztos."
Lófaszt, a harmadik legbalesetveszélyesebb - a motorkerékpár és a kerékpár után.
Ezt nem én mondom, hanem a statisztikák, tegnap volt mellékelve valamelyik Index-cikk mellé. " Ja, ha INdex melléklet, akkor tutira jó. :-) :P:P Ki készítette, milyen statisztikai módszer szerint stb.

Bravobravo 2015.03.26. 00:04:20

@keményen drogozó kisember: Képzetlen munkaerő lehettél a biztosítónál. ::-)))) Hívd fel pl. az Allianzt. De a többi nagyot is felhívhatod. Ja és érdeklődj. :-:))

keményen drogozó kisember 2015.03.26. 00:54:38

@Fillér B. Gusztáv:
Hát nem én kezdtem, baromka...

Amúgy meg:
"Repülés közben a gép kapcsolatban volt a Marseilles-i irányítótoronnyal, írja a Guardian. Vészjelet adtak le. Azt hallhatták a rádión keresztül, hogy "mayday, mayday, mayday". Ezért a környéken kiürítették a légteret, de a gép nem kezdett vészereszkedésbe. Ekkor ugyanis 5000 lábnyit ereszkedett volna percenként, de a Germanwings járata csak 3375 lábnyit ereszkedett. Gerard Feltzer, egy légügyi szakértő azt mondta a német BFM TV-nek, hogy a gép eleve nagyon alacsonyan repült, és a pilóták a vészhívás előtt megpróbálhatták uralni a gépet. A vészhíváskor már valószínűleg elvesztették felette az uralmat."
forrás:
www.hir24.hu/kulfold/2015/03/24/lezuhant-egy-utasszallito-a-francia-alpokban/

Ugye, olvasni tudsz?

keményen drogozó kisember 2015.03.26. 00:58:11

@Bravobravo:
Nem kell felhívnom, mert mint mondtam, dolgoztam a szakmában.
Ha vitorlázórepülés a hobbid, már akkor sem ugyanazokkal a feltételekkel köthetsz életbiztosítást, mintha mondjuk a horgászás vagy a főzés a hobbid.
És a vitorlázórepülés nagyságrendekkel biztonságosabb bármilyen motoros repülésnél, pláne hogy nem is hetente 3-4-szer több órán űzik.
Talán neked kellene hívogatnod őket.

2015.03.26. 01:14:51

@Orltran:

Azért arra kíváncsi volnék, hogy ha a 14.000-ből levonnánk azoknak a számát, akik saját hibájukból haltak meg az utakon (gyorshajtás, ittas vezetés, biztonsági öv nem bekötése, stb), akkor mennyi maradna? Lehet, hogy akkor már nem is lenne olyan nagy a különbség?

Az autónál azért mégiscsak a kezedben van az irányítás, és ugyan ártatlanok is halnak meg az utakon, mégis az esetek nagy részében elővigyázatossággal és rutinnal el lehet kerülni a baleseteket. Repülőre hiába szállok föl rutinosan, akkor sem tudok mit csinálni, ha lehuzan.

keményen drogozó kisember 2015.03.26. 01:19:01

@odamondó:
Azt hiszem, neked nincs fogalmad a témáról.
Nem rendelhetsz akárhonnan, csak a gyártó által előírt cégtől vagy magától a gyártótól.

Ezeket a kínai hamisítványokat hagyd meg a magadfajta összeesküvéselmélet-hívő idiótáknak.

@vanek ur:
Ja, a Wikipedia mint megbízható forrás - amibe bármilyen hülye beleírhat bármit. Te is.
Ugye, csak viccelsz?

És az Alaska gépén a vizsgálat megállapításai szerint - ami vagy úgy van,vagy nem - nem kenték meg a csavart ( trimmlap állótcsavarját - ez magában is viccnek hangzik, ha az egész trimm úgy, ahogy van, leszakad vagy összevissza áll, attól még biztonságosan lehet repülni, csak folyamatosan kapaszkodni kell a kormányba), kurva nagyot lehet ám spórolni 2 csepp olaj árán...

A másiknál meg még inkább valami hajánál fogva előrángatott indokot kreált az NTSB, azt mégse mondhatták több hónap vizsgálódás után, hogy fingjuk sincs az egészről.
Egy ilyen ripityára tört roncsnál ezek a megállapítások inkább a röhej, mintsem a valóság kategóriájába tartoznak.

De azt, amit fentebb a hülye úr állít, hogy kínai gagyit építenek be, még ezeknél sem állapították meg.
Merthogy ilyen nincs.

A repülőgép-alkatrészek azért olyan kurva drágák, mert minden csavarjukat egyenként ellenőrzik. Nem(csak) az anyag drágítja meg, hanem a kurva sok ráfordított munka.

Az emberi hanyagságot ne vegyük már a spórolás kategóriába.
Ráadásul Amerikában egy 6 hetes kiképzés után lehetsz repülőgép-karbantartó, annak az 1-2 vasnak a karbantartója, amit a kiképzésen beléd vernek.
Európában azért megkövetelik a szakirányú végzettséget + az érettségit.

keményen drogozó kisember 2015.03.26. 01:24:57

@keményen drogozó kisember:
(Jó, mondjuk a helyesírást meg a szakkifejezéseket a hír24 esetében is hagyjuk inkább. Kb. mint az indexes ökör, aki nekiállt megmagyarázni, hogy a Nose Landing Gear Door helyett hibásan Nose Landing Door néven emlegetett izé az a kis lapka, ami kinyílik, amikor...
pedig van magyar neve, orrfutóakna-ajtónak nevezik. A másik indexes hülye már közelebb járt az orrfutóműgondola-ajtóval, csak egy a baj, az orrfutónak ezen a gépen - meg úgy általában a gépek többségén - nincs gondolája, aknája van; a Tu-154-en a főfutónak pl. van gondolája, de az orrfutónak ott sincs.)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.26. 01:26:49

@Sweetshark: Ha nem szerzel jogosítványt, akkor az autóban sem a saját kezedben van a sorsod.

Ha pedig van legalább egy PPLed, akkor a repülés kapcsán is lehet a saját kezedben a sorsod. Ha esetleg mondjuk ATPL, megfelelő Type Rating, stb. is van, akkor ez még gyakoribb.

keményen drogozó kisember 2015.03.26. 01:36:32

@Válasszunk:
Igen, elég sokan járnak A320-szal a telekre hétvégén, szóval jogos az ATPL, kell, mint egy falat kenyér...

Le Orme 2 2015.03.26. 01:49:21

"ugyanis te nem 30 percet akarsz utazni (időre vetített stat), nem havi tizenkétszer akarsz utazni (utazások számára levetített statisztika), hanem el akarsz jutni A-ból B-ba."
Ez egy mítosz (lásd például: The myth of travel time saving című tanulmányt). Valójában a sebesség határozza meg az utazási távolságot az időn keresztül: sokkal inkább az utazási idő a konstans, mint az utazási távolság.
@vanek ur:
"A hivatalos statisztikák (értsd: statisztikai hivatalok által tudományos alapokon kidolgozott módszertanok) az általam fentebb írt egységeket használják"
Egészen véletlenül tanítottam közlekedésstatisztikát is és a Statisztikai hivatalok munkáját is baromi jól ismerem - a tudományos megalapozottság helyett sokkal nagyobb a szerepe az olyan gyakorlati dolgoknak, mint az adatok elérhetősége meg az adott osztályvezető és az adott osztályon dolgozók egyéni véleménye. Ez érvényes a nemzetközi statisztikai szabványokra is, amiket nem véletlenül változtatgatnak, vizsgálnak felül rendszeresen. Az utaskilométerre számított biztonsági adatok kényelmes konvenciók, általánosan elfogadottak, tudományos megalapozottság nélkül.

Szakyster 2015.03.26. 07:44:25

@Le Orme 2: "Valójában a sebesség határozza meg az utazási távolságot az időn keresztül: sokkal inkább az utazási idő a konstans, mint az utazási távolság."

Ez egy gyakori félreértés. Az, amiről te beszélsz, az csak a utazási távolság maximumát határozza meg, mondhatni az utas "hatókörét". Nyilván, ha budapestről New Yorkba 2 hét lenne az utazás, akkor nem menne oda az ember se dolgozni, se nyaralni. Viszont, ha két óra, akkor felkerül a potenciális uticélok közé, de ne attől még az adott utas valaszthat egyéb okok miatt egy repülővel másfél órás, vagy autóval 3 órás uticélt. Az utaskilóméter pont ezeket a különbségeket szűri ki.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.26. 08:53:35

@keményen drogozó kisember: eddig voltam türelmes. ez egy régi kamuhír volt, rég hivatalosan megerősítették, hogy nem volt vészjelzés.

Semmi szükség itt olyanokra, akik kamuznak és undorítóan minősítik azokat, akik korrekt információkat közölnek.

Gratulálok, te vagy a harmadik, akit kidobtam.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.26. 08:56:23

Most, hogy az egyik pilóta kizárt a másikat, lehet tippelgetni, hogy a ment maradt arc szándékosan vitte le a gépet, vagy rosszul lett. Ezt már nem lesz könnyű kideríteni, ha meg se szólalt.

vanek ur 2015.03.26. 09:09:19

@keményen drogozó kisember: "Ja, a Wikipedia mint megbízható forrás - amibe bármilyen hülye beleírhat bármit. Te is.
Ugye, csak viccelsz?"
Noha a Wikipedia cikkek megbízhatóságával _általánosságban_ egyet lehet veled érteni, nagyon sok megbízható tartalmú cikk is van rajta. A probléma az ellenőrizhetőség. Jelen esetben azonban az NTSB vizsgálatok dokumentumai nyilvánosak, a Wikipedia cikkel összevethetők, és a két konkrét esetben azt mondhatjuk, hogy a Wikipedia cikk helytálló. Szóval olvasgasd őket nyugodtan :)

"kurva nagyot lehet ám spórolni 2 csepp olaj árán..."
Ebből is látszik, mennyire értesz a repüléshez. Nem a 2 csepp olaj a költség, amit meg akartak spórolni, és nyilvánvalóan nem az olaj költsége vágja földhöz a céget. Sokkal nagyobb költség az, hogy a karbantartás idejére a gépet ki kell vonni a forgalomból. Ha ritkábbra veszed a karbantartási ciklust (ami az NTSB jelentés szerint történt), jelentős költséget lehet megtakarítani (pl. kisebb méretű flottával is lehet ugyanazt a kapacitást biztosítani, de ide tartozik, hogy kevesebb munkaóra, kevesebb szerelő is elég a karbantartás elvégzéséhez). És ne felejtsük el, hogy nem 1 gépről, hanem egy egész flottáról van szó, vagyis sok kicsi sokra megy.

A nem megfelelően kent csavaron megnőtt a súrlódás, ami miatt a csavar elkezdte nyírni a környező alkatrészeket, ennek lett a következménye az, hogy a vízszintes vezérsík (nem a trimlap!) kimozdíthatatlanul olyan helyzetbe került, ami aerodinamikailag egy adott irányba - lefelé - terelte a gépet. Hasonló helyzetet tudomásom szerint mindeddig csak Denzel Washington oldott meg sikeresen, de ő is csak a Kényszerleszállás c. filmben. :)

"Ezeket a kínai hamisítványokat hagyd meg a magadfajta összeesküvéselmélet-hívő idiótáknak."
Létező jelenségről van szó, több hatóság is vizsgálta, sőt, egy 1989-es balesetnél egyértelmű okozó volt a hamis alkatrész. Történtek szigorítások, de a rendszer a sok beszállító miatt nem zárt. Egy 2003-as cikk szerint akkoriban Florida volt a hamisított repülőgépalkatrészek központja www.economist.com/node/1780818
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az iparág nem szűnt meg, de kétségtelenül nem mindegyik légitársaság egyformán érintett.

Ddodi 2015.03.26. 09:14:11

@Fillér B. Gusztáv: ha szándékosan vitte le, akkor miért nem gyorsabban (mondván, hogy rátörik az ajtót közben és nem sikerül), ha meg rosszul lett, a robotpilóta miért nem kapcsol be magától (amúgy van ilyen egyáltalán?), vagy miért nincs (nincs?) olyan rendszer, ami észleli ha baj van és kisegít?

amúgy meg az hogy van már, hogy nem tud bejutni? miből van az az ajtó, betonból?

szegény utasok, ha valóban ezt történt, gondolom feltűnt nekik, hogy valami gebasz van... basszus 8 percig kb tudni, hogy vége... és ezen a gépen akár mi is ülhettünk volna

H.Sandor 2015.03.26. 09:24:10

Bevallom,hogy nagyon nem értek a témához.
Arra lennék kíváncsi,hogy hányféle ok miatt fordulhat elő az,hogy az ajtót nem lehet kinyitni vagy betörni.Egyáltalán a fülke ajtaja mindig kifelé vagy befelé nyitható és csak manuálisan vagy belülről elektromosan is ?
Van-e hozzá valami elektromos reteszelés,ami a kézi nyitást megakadályozhatja ?
Ha van elektromos reteszelés,akkor arra az áramkörre mi lehet még rákötve ?
A fülkében mekkora nyomásesés szükséges ahhoz,hogy a kifelé nyitható ajtót emberi erővel ne lehessen kinyitni ?
Mindenesetre alaposan átgondolnám azt is,hogy az előző napi karbantartás során és a felszállásig eltelt időben kik fértek a gép közelébe.Megnézném,hogy volt-e közöttük "sértődött" alkalmazott,vagy valamiképpen befolyásolható,vagy esetleg zsarolható személy ?
Ismétlem,hogy ezek egy laikus gondolatai.Várom a véleményeket és megemlítem,hogy a fikázást igen jól viselem.
Tisztelettel.

BloodOrange 2015.03.26. 09:27:40

@Bravobravo: Valamelyik gyakornok, egy ingyenes infografika-szerkesztővel, a hír beérkezése utáni 5 percben, összerántva az első guglitalálatból. Sikere elismeréseképpen pedig hó végén fog kapni +1000 Ft Erzsébet-utalványt. :)

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.26. 09:45:03

@H.Sandor: ezeket mind ki fogják vizsgálni a következő hetekben. @Ddodi: ezek jó kérdések, előttem is lepergett, hogy ülök a 3. sorban, erősen süllyedünk és azt látom, hogy az egyik pilóta veri az ajtót, próbál bejutni. aztán feltűnnek a hegyek.
az biztos, hogy a terrorpara miatt megszigorított bejutási rendszer csődöt mondott.

BloodOrange 2015.03.26. 09:46:08

@Szakyster: De szép is lenne egy jó kis 2 órás szuperszonikus járat BUD-JFK viszonylatában (átlagosan 3500-4000 km/h-s utazósebességgel)! :)

(Csak kötözködök, ne vedd komolyan, értem a logikádat. ;))

BloodOrange 2015.03.26. 09:54:50

@Fillér B. Gusztáv: Ha látom, hogy a pilóta nem tud bejutni, tuti, hogy legalább megpróbálnék segíteni neki kinyitni az ajtót. Kézzel, lábbal, "zsúrkocsival", illetve ami a kezem ügyébe kerül. A legrosszabb a tétlenség. Mondjuk pár perc alatt nem mindig lehet csodát tenni, főleg, hogy erős süllyedésben csúnyán megtapasztalhatók a tehetetlenségre vonatkozó fizikai törvények is.

Ddodi 2015.03.26. 10:03:20

@BloodOrange: azért annyira nem süllyedt a gép, hogy ott akkora tehetetlenségi törvények uralkodtak volna.

Egyébként szerintem nem direkt csinálta a bentlevő.
Egyrészt azért, mert akkor miért nem gyorsabban süllyedt?
Másrészt meg azért, mert azt vajon mivel érte el, hogy a másik pilóta kimenjen? Arra nem bazírozhatott, hogy majd kimegy és utána jól le lehet zuhanni...

Bravobravo 2015.03.26. 10:04:13

@keményen drogozó kisember: "keményen drogozó kisember 2015.03.26. 00:58:11
@Bravobravo:
Nem kell felhívnom, mert mint mondtam, dolgoztam a szakmában.
Ha vitorlázórepülés a hobbid, már akkor sem ugyanazokkal a feltételekkel köthetsz életbiztosítást, mintha mondjuk a horgászás vagy a főzés a hobbid.
És a vitorlázórepülés nagyságrendekkel biztonságosabb bármilyen motoros repülésnél, pláne hogy nem is hetente 3-4-szer több órán űzik.
Talán neked kellene hívogatnod őket." Hihetetlen, hogy mennyire tud valaki ragaszkodni a saját butaságához.Megjegyzem, hogy a vitorlázórepülés biztosítói 'minősítése' :veszélyes SPORTTEVÉKENYSÉG.

Le Orme 2 2015.03.26. 10:12:19

@Szakyster: "Az, amiről te beszélsz, az csak a utazási távolság maximumát határozza meg, mondhatni az utas "hatókörét""

Nem, ez nem logika, hanem félreértés. Van 3 változó: utazási idő, távolság, sebesség. Ebből 2 meghatározza a harmadikat. Én azt állítottam (nem magamtól, hanem számos kutatási eredmény alapján), hogy az emberek utazási ideje nagyjából állandó. Ekkor, ha a sebességet növeled, a hatótávolság is nő. És itt lépett be a képbe az utaskilométerre számított fajlagos adatok bírálhatósága.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.26. 10:16:32

@BloodOrange: persze, ezt nyilván megtették ebben az esetben is, de lehetetlen ezeket az ajtókat így betörni.

@Ddodi: igen, sokkal valószínűbb, hogy valami történt vele.

Ezt én sem tudom, egyszerű kérdés: amikor vissza akar menni a delikvens, nem elég a kód, hanem belülről is engedni kell? vagy elég lenne, de belülről bezárta a másik pilcsi?

BloodOrange 2015.03.26. 10:18:29

@Ddodi: Persze, szerintem sem. Viszont a helyzet szempontjából mindegy, hogy ájult-e, vagy terrorista - ha nem enged be a fülkébe, akkor mindenképpen gáz van és meg kell próbálni bejutni.

Ddodi 2015.03.26. 10:18:52

@Fillér B. Gusztáv: Igen! itt van róla a cikk, meg hozzá egy videó is, amiben bemutatják.
Ugye kintről csak az látszik, hogy beütik a kódot és bemennek. elsőre én is azt hittem, hogy ennyi, de bentről ez vezérelt (mondjuk ez logikus is)

www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?t=25911&sid=7eba2194da1301a4a27c0d746fcb4c7b

Ddodi 2015.03.26. 10:20:54

@BloodOrange: kellene lennie egy vészkódnak, amivel be lehet jutni kintről illetékesnek, mert ebből így máskor is gondol lehetnek (persze ez meg visszaéléshez vezethet)

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.26. 10:23:57

@Ddodi: most olvastam valahol, hogy még a sztyuviknak is van vészkódjuk, de azt is blokkolhatják belülről.

BloodOrange 2015.03.26. 10:24:21

@Fillér B. Gusztáv: Igen, ilyenkor visszájára sül el a terrorpara. :(

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.26. 10:28:03

@H.Sandor: Normálisan elektromos a nyitás / zárás. A 10 perces időtáv viszont eléggé döntő szempont.

Kívülről nyitás: Betelefonálsz. Nincs válasz. Keypadon #... Nincs válasz. Újra telefon... Nincs válasz. Kód beír, #... 30 másodpercig nincs válasz, 5 másodperc nyitott ajtó.

Ez mondjuk 1 perc alatt lemegy.

Lock állás is 5 percre tilt csak.

Azaz eszméletét vesztő pilóta, komoly műszaki hiba nélkül nem tudja kinyitni az ajtót.

Ezt a folyamatot a pilóta bentről meg tudja szakítani. 5 percre. De eszméletvesztésnél nehezen kerülne kapcsolatba az ezt lehetővé tévő kapcsolóval, és az 5 perc letelik. Vajon egy ájult ember kétszer állítana ugyanazon a kapcsolón?

Nem volt sem Mayday, sem 7700 transzponder kód. De még pan-pan sem. Sőt, ha a fülkébe való bejutást illetéktelen próbálkozásnak tartja, akkor is lehetne megfelelő transzponder kód.

Betörni gyakorlatilag nem lehet, mert a 9/11 típusú eltérítések veszélye miatt baromira megerősítették.

BloodOrange 2015.03.26. 10:28:21

@Fillér B. Gusztáv: @Ddodi: Volt már ebből gond nem is olyan régen, emlékeztek? Kb másfél éve egy vadiúj E190-est küldött a földbe Afrikában a depis pilóta, miután kizárta a másodpilótát. Ott is tisztán hallható volt, hogy dübörgött az ajtón kívülről... nem lettem volna a helyében. :S

en.wikipedia.org/wiki/LAM_Mozambique_Airlines_Flight_470

Le Orme 2 2015.03.26. 10:30:21

@Bravobravo: A pilóták életbiztosítási prémiuma a biztosítótársaságok részéről ténykérdés, ezen kár vitatkozni. Nagyon könnyen ellenőrizhető, hogy keményen drogozó kisembernek igaza van a kérdésnek: akkor is ez a biztosítótársaságok gyakorlata (és ez nemcsak a pilótákra hanem a személyzetre is vonatkozik), ha esetleg nem támasztják alá baleseti statisztikák.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.26. 10:34:48

@Válasszunk: nem írsz egy posztot ezekről a blogodra? asszem sokan szívesen olvasnánk.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.26. 10:42:49

@Fillér B. Gusztáv: Oda most nem. Ti repüléssel kapcsolatos blog vagytok, itt érdekes és fontos minden kérdés. Ellenben kicsit zavar az, ha minden politikai és egyéb blogon megy a találgatások sora. :) e-mailben pár apróságot viszont elküldhetek.

Bravobravo 2015.03.26. 10:45:37

@Le Orme 2: "Le Orme 2 2015.03.26. 10:30:21
@Bravobravo: A pilóták életbiztosítási prémiuma a biztosítótársaságok részéről ténykérdés, ezen kár vitatkozni. Nagyon könnyen ellenőrizhető, hogy keményen drogozó kisembernek igaza van a kérdésnek: akkor is ez a biztosítótársaságok gyakorlata (és ez nemcsak a pilótákra hanem a személyzetre is vonatkozik), ha esetleg nem támasztják alá baleseti statisztikák."
Nem csapok reklámot, csak cégnév nélkül idézet életbiztosítási szerződésből : "A BIZTOSÍTOTT bármely természetes személy, akit a Biztosítási
Szerzôdésben Biztosítottként neveztek meg és akinek az életével,
egészségi állapotával kapcsolatos eseményekre a Biztosítási
Szerzôdés létrejön, feltéve, hogy az Ajánlat aláírásának a napján az
összes, alábbi pontokban meghatározott feltételnek megfelel:" :"A következô tevékenységek közül egyet sem végez fô- vagy mellékállásként:pénzszállító, testôr, fegyveres ôrzés, nyílt tengeri aktívitás,versenypilóta, zsoké, búvár, bányász vagy földalatti munkás,aknakeresô és tûzszerész." SZEREPEL ITT A személyszállító repülőgép PILÓTA ??

Szakyster 2015.03.26. 10:46:20

@Le Orme 2: Tehát azt mondod, hogy vannak kutatások, amik azt mondják, hogy egy utas fix X percet utazik? Tisztelettel, de kétségbevonnám ezeknek a tanulmányoknak az igaszságtartalmát, és fentartom azt, hogy egy ember, A-ból akar eljutni B-be.

De amúgyis: ha az utazási időt fixnek vesznük, akkor a sebességre vetett statisztika és a kilóméterre vetített statisztika egymás reciproka.

odamondó 2015.03.26. 11:00:47

@keményen drogozó kisember: összeesküvés elmélet? :DDD barátocskám amíg én a szakmában dolgozom te itt a fórumon szakértesz. Komoly probléma a kínai hamisítványok és folyamatosan kapunk információkat pl egyes hamis alkatrészeket hogyan kell felismerni pl gyanús serial number vagy furcsa szokásostól eltérő színű az alkatrész, de légyszíves szakértsd már meg nekem mi is a munkám. :)

Le Orme 2 2015.03.26. 11:10:39

@Bravobravo: És a személyszállító pilóták mellett űrhajósok, kaszkadőrök, zsoldos katonák, magashegymászók sem szerepelnek a felsoroltak foglalkozások között, pedig rájuk is vagy többletköltséget számítanak fel nem téritenek a tevékenységgel összefüggő haláleset után. Egyébként eltérő lehet egyes biztosítók politikája, akinél nincs veszélyességi pótlék, az magához vonzza a veszélyes szakmákban dolgozókat, ezért káros lehet. Szóval néhány példa arra, hogy a pilóták biztosítási díja magasabb:

"For as long as anyone can remember, pilots have often faced stiff premium surcharges and aviation exclusion clauses when shopping for life insurance protection for their families."
"Having recently decided to buy life insurance I was suprised to find that the premiun quoted was loaded by 125% due to my occupation (Airline pilot)"

Le Orme 2 2015.03.26. 11:20:33

@Szakyster: Dogmatikusan megkérdőjelezheted az adott tanulmányok igazságtartalmát, amelyek tapasztalati megfigyelések (az emberek átlagos utazási ideje nagyon stabilnak mutatkozik) és nem spekulásiókon alapulnak. Nem fordítom le, mert egyszerű és óvodások számára is érthető dologról van szó:
"travellers take the benefit of improvements in the form of additional access to more distant destinations made possible by higher speeds"
"once the new route or mode becomes part of an established pattern of daily activity, the benefit may then be perceived as an improvement in access, rather than as a time saving. With the elapse of time (months or years), the improvement in the transport system allows further access to desired destinations, within the more or less constant time people allow themselves on average for travel. Longitudinal studies of travel activity would be valuable as a means of understanding better travel time savings as a transient phenomenon."

Szakyster 2015.03.26. 11:39:32

@Le Orme 2: Bocsánat, nem dogmatikusan, empírikusan kérdőjelezem meg. És sajnos ezt fent tartom akkor is, ha angolul van leírva.

Szakyster 2015.03.26. 11:43:26

@Le Orme 2: Ráadásul továbbra is irreveláns az adott kérdésből, ugyanis mégha igaz is lenne (nem az, vagy legalábbis nem így), nem torzítja a utaskilométerre vetített balesetek számának hatékonyságát. Persze, értem én, hogy vannak olyan gazdasági erők, akik szeretnének olyan statisztikát használni, ami jobb színben tünti fel őket, de ettől még ezek nem lesznek jól.

Le Orme 2 2015.03.26. 11:44:47

@Szakyster: Ha egy empirikus dolog (tény, megfigyelés) valóságérvényét megkérdőjelezed, akkor az dogmatikus megkérdőjelezés, ezt nem árt tisztázni. Alapdolgokkal nem vagy tisztában.

Le Orme 2 2015.03.26. 11:47:24

@Szakyster: "nem torzítja a utaskilométerre vetített balesetek számának hatékonyságát"
Nem a torzítást bírálta itt senki, hanem ennek a fajlagos mutatónak és az összehasonlíthatóságnak az értelmességét. És nem gazdasági erők alapon, hanem a józan ész nevében.

Szakyster 2015.03.26. 12:01:44

@Le Orme 2: Józan ész: a száz évvel ezelőtti földműves, aki kereste a lovat az arra tévedő kocsi motorházteteje alatt. Ezért szokták az ilyen kérdésekre az un. Matematikát használni.

De amúgy ráadásul az általad beidézett angol szöveg sem arról szól, amiről hiszed, hogy szó. Mindössze arról, hogy egy embernek egy adott (nagyobb) időegysége alatt van egy felhasználható időlimitje, amit utazásra fordít. de ráadásul még ezt is inkább csak a daily activity-nál, pl egy szót sem szól nyaralásról, rokonok meglátogatásáról, satöbbiről. De ettől függetlenül egy-egy utazás (tehán nem az utazások összessége!) továbbra is csak A-ból B-be való eljutást jelenti, ami előfeltétele, hogy beleférjen az egy utazásra szolgáló maximálisan elfogadható időkeretbe (amely nagysága függ az utazás céljától, bizony), innentől kezdve kockázatosság szempontjából a járművek összehasonlíthatók (nyilván bizonyos megszorításokkal). Ez matek, és semmi köze sincs a "józan észhez", azt hagyd meg a chemtrailhívőknek.

Le Orme 2 2015.03.26. 12:36:34

@Szakyster: A példád a józan észre téves és demagóg. A földművesed nem józan ész szerint gondolkodott, hanem korlátolt volt, mint te. A matek meg akkor használható tapasztalati tudományokban, ha mérések-megfigyelések állnak mögötte, különben marad az a spekuláció, aminek a posványában most már egyre mélyebbre süllyedsz.
A beidézett szöveget félremagyarázod. A daily activityn kívül ugyanúgy foglalkozik a nyaralással, üzleti utakkal és mindennel, amire befolyással van a sebesség változása, mégha a konkrét idézett részben ez nincs is megemlítve. A repülés tette lehetővé a nagytávolságú és interkontinentális nyaralást, aminek a kockázat erőltetetten lehet utaskilométeralapon és máshogyan is összehasonlítani a hétvégi telekre utazás kockázatával. A kockázat összehasonlítására közös (de legalábbis hasonló) minőségű entitások között van értelmes módon lehetőség.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.26. 13:51:59

@Fillér B. Gusztáv: Őszintén szólva nem lep meg a hír. Részben az eddigi adatok közül több mutatott erre. Az egyik az ajtó téma.

A másik pedig az, hogy ugye sok pilóta szakszervezet arra hívja fel a figyelmet, hogy a pilótákat kiszolgáltatott helyzetbe hozó foglalkoztatási feltételek eredendően veszélyesek. Hogy ahol a munkatársak nem figyelnek egymásra, miközben elkeseredettek, és ez önmagukra és az utasokra is veszélyes, senki sem veszi ezt észre ilyen helyzetben. Hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint az ilyen foglalkoztatás politika a repülésre alkalmatlan állapotban lévő pilóták repüléséhez (beleértve a gyilkos öngyilkosságot is) vezethet.

Így a munkakörülményeknek, munkakörnyezetnek is a biztonságot kellene szolgálnia az emberi tényező figyelembe vételével.

És nem egy, nem két hasonló esetet sorolnak fel. Ha akik benne éltek erre számítottak, akkor a baj bekövetkezte sajnos nem igazán meglepő.

Orltran 2015.03.26. 14:09:16

@Sweetshark: Még ha megfelezed, akkor is nagyságrendnyi különbség van. Te írtad, hogy azt a 150 embert nem segíti a statisztika. Autózás esetében ennek sokszorosáról beszélhetünk sajnos. Ráadásul úgy néz ki, itt pont szándékosságról van szó, mintha a taxis nekimenne a szembejövő kamionnak, mikor mellette ülsz, ott is ugyanolyan tehetetlen lennél. (Persze tudom, szuper reflexekkel elkapod a kormányt, csak ez a valóságban kb annyira működne, mint itt szuper erővel betörni az ajtót.)
Szal nincs ezen mit rágódni, mind időben, mind km-ben mérve egyértelműen biztonságosabb repülni, egyedül megtett utak számában nem.

Emzé Periksz 2015.03.26. 14:32:02

A közlekedési ágak biztonsági összehasonlítása kapcsán igazuk van azoknak, akik az összehasonlíthatatlanság mellett érvelnek. Bár ez nem a blog fő témája, de általánosíthatósága miatt mégis ez a legfontosabb része, mert a korábbi dolgok csak találgatások voltak. Vagyis az utaskilométeres összehasonlítás nem korrekt, bár számszakilag jó.

BloodOrange 2015.03.26. 15:34:50

@Fillér B. Gusztáv: Ettől féltem, amikor a LAM 470-es katasztrófájáról beszéltem. :(

Ddodi 2015.03.26. 20:29:09

index.hu/kulfold/2015/03/26/a_masodpilota_vitte_zuhanasba_a_gepet/

azt azért komolyan kétségbe vonnám, hogy az utasok nem éreztek semmit. ezt sztem hülyeség leírni, de aki leírja sem repült még.
-érzed a pattogást a füledben
-vélhetően lefelé áll a gép orra
-bizonyára vannak felhők
-ha nincsenek, akkor is érzed a süllyedést (egy idő után konkrétan látod is)
-a pilóta próbál bejutni a fülkébe

kit néznek ezek hülyének?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.03.26. 20:31:09

@keményen drogozó kisember: "Csak" 583 áldozata volt a tenerifei katasztrófának. Japánban egy B747 függőleges vezérsík elhagyása után szólóban is összehozott 520 halottat. (JAL Flight 123) Mai napig egy gépes katasztrófában a legsúlyosabb. Remélhetőleg soha nem dől meg ez a rekord az A380-nla sem.

Bravobravo 2015.03.26. 23:05:27

@Le Orme 2: "Le Orme 2 2015.03.26. 11:10:3
Az ALAPKIJELENTÉSED (ÁLLTALÁNOSAN a biztosítókra vonatkozó) ez volt :
" pilóták életbiztosítási prémiuma a biztosítótársaságok részéről ténykérdés, ezen kár vitatkozni."
Miután cáfoltam, már nem ugyanazt írod (most már eltérő lehet) :
" Egyébként eltérő lehet egyes biztosítók politikája, akinél nincs veszélyességi pótlék, az magához vonzza a veszélyes szakmákban dolgozókat, ezért káros lehet."
EZ utóbbi a vitatott dolog szempontjából irreleváns, sőt elismerése annak, hogy van létező dolog.
"Szóval néhány példa arra, hogy a pilóták biztosítási díja magasabb:"
NÉHÁNY példa ? "often" jelentése nem az, hogy always és nem is az, hogy usually.

vanek ur 2015.03.26. 23:29:43

@Emzé Periksz: Minden ilyen nagyobb légibaleset után felmerül a kérdés a sajtómunkásokban és a zemberekben is, hogy mennyire biztonságos a repülés. Ha bárki kijelenti, hogy a repülés biztonságos, teljes joggal kérdezhetjük tőle: mi alapján mondja ezt.

Mondhatja azt, hogy azért, mert 1 év alatt kevesebb mint 50 baleset van. Azért azt érezzük, hogy ez nem sokat mond a biztonságosságról (az űrrepülésben 55 év alatt kevesebb mint 10 baleset volt - akkor az űrrepülés is biztonságos?)

Nyilvánvaló, hogy az adott időszak alatt történt balesetek számát valamihez viszonyítani kell abban az időszakban. Ez lehet sok minden - pl. az adott időszakban repült járatok száma, repült távolság, utaskilométer, stb. Iparágon belül nézve mindegyik szám helyes, viszont még mindig megmarad bennünk a kérdés, hogy a kapott szám mit is mond. Igazából a repülés biztonságosságát akkor tudjuk megítélni, ha tudjuk viszonyítani valamihez - lehetőleg olyanhoz, aminek a veszélyességét már eleve ismerjük, vagy amivel érdemes összehasonlítani.

Például megnézhetjük azt is, hogy veszélyesebb-e vízilóval találkozni, mint repülőgéppel utazni, de ennek túl sok értelme nincs. Akkor tehát mihez hasonlítsuk? Ésszerűnek tűnik a többi közlekedési ághoz hasonlítani - és itt jön be az, hogy olyan viszonyítási alapot kell találni, ami mindegyik, összehasonlított közlekedési ágban létezik és értelmes. Oda kell figyelni, hogy az egyes közlekedési ágak között jelentős különbségek vannak - pl. használati gyakoriság, hányan használják, hány jármű van, az egyes járművek kapacitása, utazási távolság, utazási idő, stb.. A viszonyítási alapnak olyannak kell lennie, ami ezeket a torzító hatásokat kizárja. Az alábbi mérőszámok pont így viselkednek: járműkilométer, ülőhelykilométer, utaskilométer, árutonnakilométer.

Le Orme 2 2015.03.27. 07:34:28

@Bravobravo: Nem cáfoltad az alapkijelentést, ami az volt, hogy a pilótáknak létezik életbiztosítási prémiuma. Te azt állítottad, hogy nem létezik, ez lett cáfolva egyértelmű tényekkel. Amit te mutattál, az csak arra példa, hogy egy helyen a tételes felsorolásból hiányoznak a pilóták.

Bravobravo 2015.03.27. 09:55:39

@Le Orme 2: "Le Orme 2 2015.03.27. 07:34:28
@Bravobravo: Nem cáfoltad az alapkijelentést, ami az volt, hogy a pilótáknak létezik életbiztosítási prémiuma. Te azt állítottad, hogy nem létezik, ez lett cáfolva egyértelmű tényekkel. Amit te mutattál, az csak arra példa, hogy egy helyen a tételes felsorolásból hiányoznak a pilóták."
Sajnálom, hogy nem az igazat írod, csak azért, hogy egy vitában győztesnek érezhesd magadat.
Az alapkijelentés ez volt :""egy pilóta ugyanolyan feltételekkel és ugyanannyiért köthet életbiztosítást (ami persze baleseti halált is tartalmaz), mint bárki más - pedig egy pilóta bárki másnál többet repül"
Jól hangzik. Kár, hogy nem igaz. "
Ez egy ÁLTALÁNOSÍTÓ kijelentés. És így nem igaz. És cáfoltam."
A másik ÁLTALÁNOSÍTÓ kijelentés :
" pilóták életbiztosítási prémiuma a biztosítótársaságok részéről ténykérdés, ezen kár vitatkozni."
EZT is cáfoltam. Ha csak egyet is tud ilyenkor az ember, azzal mát az általánosító állítás cáfolva van.
Sőt átugrottad válaszomnak azt a részét, melyben jelzem, hogy cáfoltad saját magad is ' "often" jelentése nem az, hogy always és nem is az, hogy usually.'
Én AZT nem állítottam, hogy egyáltalán nincs olyan biztosító, amely nem számít fel kamatprémiumot a pilótáknak.

Bravobravo 2015.03.27. 09:59:11

@vanek ur: vanek ur 2015.03.26. 23:29:43
Ez egy pontos és jó érvelés, illetve levezetés.

Bori Wó 2015.03.27. 13:07:12

@Fillér B. Gusztáv:
Na igen, szar ügy is az, amikor kiderül, hogy baromságokat beszéltél, mert olyan megbízhatatlan lap, mint a Guardian, mást ír, mint te, a nagy szakértő, aki már többször is repült fapados gépen.
Muhaha!

@odamondó:
Ja, a szakmában, nyilván.
Gondolom, valami sportreptéren reszeled a vitorlázó gépeket.
Nem egészen ugyanaz a kategória, mint az utasszállítók.
utasszállító géphez nem rendelhetsz az internetről, csak a gyártó által meghatározott cégektől.

Bori Wó 2015.03.27. 13:08:31

@Fillér B. Gusztáv:
Na igen, szar ügy is az, amikor kiderül, hogy baromságokat beszéltél, mert olyan megbízhatatlan lap, mint a Guardian, mást ír, mint te, a nagy szakértő, aki már többször is repült fapados gépen.
Muhaha!

@odamondó:
Ja, a szakmában, nyilván.
Gondolom, valami sportreptéren reszeled a vitorlázó gépeket.
Nem egészen ugyanaz a kategória, mint az utasszállítók.
utasszállító géphez nem rendelhetsz az internetről, csak a gyártó által meghatározott cégektől.

odamondó 2015.03.27. 13:18:54

@Bori Wó: igen. Na egy másik aki megszakérti. Tudod az a baj gőzötök sincs miről beszéltek. Mi ez a gyártó által meghatározott cégek. Ilyen nincs. Hagyjuk már ezt a baromságot. MRO-k vannak akik component supporttal foglalkoznak akik olyan cégektől vesznek alkatrészt akiknek megvannak a certificatejei. Ezekhez az airbusnak semmi köze ezt a Part-21.G szabályozza itt Európában. Továbbá abba is belemehetnénk egy alkatrész mitől lesz airworthy. Elmesélem: egy fostos papírtól (easa form 1 / faa form 8130-3 stb.)

Na de én itt abba is hagyom.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.27. 13:29:11

@molnibalage: Nem csak ebben mondott marhaságot. Ellenben a halálos áldozatok száma kapcsán van észrevételem. Jelentős részben az aktuális esethez is kapcsolódva.

Az általad mondott példák kapcsán azért érdekes szempont, hogy egy hagyományos légitársaság és egy fapados közötti legfontosabb különbség éppen az, hogy a fapados alap koncepciója az, hogy az üresen elvitt ülés nagyon drága, és ennek az árát a többi utassal megfizettetni magas jegyárakhoz vezet.

A csomagos szívatás mögött is az van, hogy nagyon ritkán van üres hely, így a csomagok helye is ki van centizve. Egy mélyen önköltség alatt eladott jegy is hozzájárulhat a költségekhez és így többiek is olcsóbban utaznak, ennyi kényelmetlenséggel. Csak kell egy olyan árképzés ahol tudod indokolni, hogy miért van ennyi féle különböző áron repülőjegy és az árkülönbségek mértékét is. Nomeg azt is el kell érni, hogy aki a drága jegyet veszi az is nagyon olcsónak érezze.

A beszállítást is ilyen tömeghez, nehézségekhez, rövid fordulóidőhöz igazítják. A fapadosok egyik kockázata pont a pilóta válogatás kapcsán jelenik meg, hála a rosszabb feltételeknek. A másik pedig egy túlélhető balesetnél a mentés kapcsán nehezebb a helyzet. Hiszen ott, ha egy gépről időre 180 utast lehet kimenteni, akkor többnyire 180 utas lesz a gépen. Ez okozhat szoros helyzetet. A "pazarló legacy" meg esetleg csak 130-140 utassal repül.

Nem szeretném látni, hogy egy fapados módszerrel fullra töltött, egy osztályos székezésű A380 szenvedjen nem túlélhető balesetet...

A Germanwingsről, az Eurowingsről azt mondjuk a Lufthansa fapados cége... De azért ezek szolgáltatási szintje közelebb van egy "full service" szinthez és nincs is annyira agresszíven töltve...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.27. 13:43:52

@odamondó: Egyszerűbb szerintem néhány balesetre felhívni a figyelmet, ami bizonyítottan hamis alkatrész miatt következett be. De itt nem erről volt szó.

Én tuti belinkeltem volna neki például a aircraftparts.aero/ -t. ;)

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.03.27. 15:42:48

@Bori Wó: már csak röhögök. az derült ki, hogy hivatalos források alapján én írtam a jót, a guardian meg most épp betlizett, valóban nem volt vészjelzés. ezek után tovább basztatni, te nem vagy ép öregem.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.27. 17:50:56

@Fillér B. Gusztáv: Jól gondolom, hogy az illető a keményen drogozó másodnickje?

Le Orme 2 2015.03.27. 17:56:56

@Válasszunk: "a fapados alap koncepciója az, hogy az üresen elvitt ülés nagyon drága, és ennek az árát a többi utassal megfizettetni magas jegyárakhoz vezet.

A csomagos szívatás mögött is az van, hogy nagyon ritkán van üres hely, így a csomagok helye is ki van centizve"

A fapadosok átlagos ülőhelykihasználása csak néhány százalékponttal nagyobb a hagyományos társaságokénál, ez nem lényeges különbség.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.03.27. 18:16:35

@Le Orme 2: Egyfelől az a "néhány %" elég sokat számít, ha azt számolod meg, hogy hány üres ülés van ;)

De ami még jobban számít: Egy Legacy sok esetben, ha kevés az utas, kisebb gépet küld, amin esetleg jobb a lábtér, több a jobb ülés, stb.

Nem ennyire agresszíven tölti a gépeket.

Janos Mohacsi 2015.03.28. 00:40:23

GERMANWINGS: VALAMI NAGYON FONTOSAT TALÁLTAK A PILÓTA HÁZÁBANFotó: MTI/MTVA / Martin Meissner

KÓSA ANDRÁS  - 2015. MÁRCIUS 27. 8:09

KÖZÉLET KÜLPOLITIKA GERMANWINGSHÍR

1 PERC  FEJLŐDŐ CIKK

   

Csak sajnos a hatóságok egyelőre nem mondhatják el, hogy mi is az pontosan.

"Nagyon fontos bizonyítékot" találhatott a német rendőrség a Germanwings légitársaság gépét szándékosan az Alpok hegyeinek irányító, és ezzel a sajátján kívül 149 ember halálát okozó Andreas Lubitz lakásán, a BBC szerint.

A rendőrség azután kezdett házkutatásba a másodpilóta két ingatlanjában, hogy a francia ügyészség közölte: az Airbus 320-as fekete dobozán hallható hangfelvételek alapján egyértelműnek tűnik, Lubitz szándékosan vezette a gépet egy hegyoldalnak, miután bezárkózott a pilótafülkébe.

Rendőri közlés szerint Lubitz düsseldorfi lakásáról, és szülei Montabaurban álló házából is több dolgot - köztük egy számítógépet, dokumentumokat - elvittek. Ezek között volt az említett lehetséges fontos bizonyíték. Marcus Niezcery rendőrségi szóvivő szerint a megtalált dolgot most „teszteknek kell alávetni", de ha a rendőrség gyanúja bebizonyosodik, „sokkal többet megtudhatunk" a tragédia okairól.

Az már biztos, hogy Lubitz súlyos depresszióval küzdött, emiatt pszichiátriai kezelés alatt állt. Az is kiderült, nemrég szakított barátnőjével

Bori Wó 2015.03.28. 02:38:27

@odamondó:
Még mindig nem árultad el, hogy hol reszelsz te repülőgépeket, és milyeneket.
Ne mondd, hogy csal a ronda-sanda gyanúm, és nem Ferihegyen, és nem utasszállítókat (ha ott lennél, mondanám, hogy kit kérdezz meg a raktárban, hogy hogy megy ez; véletlenül pont ismerem).
Azzal nem leszel nagyobb fiú, hogy angol szavakat keversz a mondandódba, megvan a magyar megfelelőjük.
Azt a fostos papírt meg nem adják ki csak úgy.

@Fillér B. Gusztáv:
Lehet. Kicsit beütöttem a könyökömet délután, vérzett is. Szóval teljesen biztos nem vagyok épp ép.
Csak gondolom, a Guardian sem légből kapta ezeket az infókat (ilyen lapoknál alap, hogy utána kell járni az infónak, csak utána lehet leközölni, a Guardian nem bulvárlap, mint az Index), olvasd el a beidézett részt, én megtettem.
Persze, azóta mást mondanak. De akkor pár óráig ezt mondták.
Van itt - meg a hasonló topicokban/blogokban - jó pár összeesküvéselmélet-hívő szaki, akik szerint kicsit gyorsan igyekeznek bűnbakot találni és talán elferdíteni a tényeket. Lehet, hogy némi alapja ennek is van. Ugyanis először a marseille-i légi irányítás valóban azt nyilatkozta, hogy volt mayday (franciául kb. ugyanúgy hangzik, de ott értelme is van: m'aidez = (médé)segítsetek) jelzés a gépről. Aztán ezt visszavonták.
süti beállítások módosítása