Ma délelőtt bekövetkezett az első olyan légikatasztrófa, mely - első blikkre - európai diszkont légitársaságot ért. A Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata az Alpokban zuhant le, Franciaország területén, az érintett idős gép nemrég kapott Germanwings festést, korábban a Lufthansánál szolgált. Egyelőre mindenki csak tippelget az okokról, de az biztos, hogy fel sem merülhet fapados féle spórolás lehetősége, szinte biztos, hogy az utazási kedvre nem hat majd negatívan a tragédia. Frissítések a poszt végén.
Részleteket, okokat persze még nem lehet tudni pár órával a becsapódás után, de az valószínűsíthető, hogy az európai légiközlekedésre nem lesz számottevő hatása a 150 áldozatot követelő tragédiának. (Az első hírek 142 utasról szóltak, de sajnos 144-en voltak és az A320-asokon szokásos 6 tagú személyzet.) Az utasok többsége német és spanyol, magyarról egyelőre nincs hír. A Germanwings a Lufthansa fapados leánycége, náluk pedig soha nem merültek fel karbantartással kapcsolatos aggályok, a Lufthansa Technik az egyik legelismertebb név abban az iparágban. Azt, hogy az olcsó fapados spórolhatott a karbantartáson, nem csak e miatt nem vetheti fel senki komolyan.
Örökre hiányzik a gép a düsseldorfi érkezők listájáról - forrás: AP
A Lufthansa az elmúlt években változtatta meg üzleti modelljét úgy, hogy a hosszú távú járatokat indító bázisait kiszolgáló Európán belüli járatai maratnak csak a Lufthansa brand alatt, a többit kitették a Germanwings márkanév alá, mely idén végére megszűnik, Eurowings név alatt mennek majd a fapados járatok. A szerencsétlenül járt járatot egy 25 éves, korábbi Lufhansa-gép teljesítette korábbi Lufthansa-útvonalon, tehát semminemű találgatás nem merülhet fel a fapadosok biztonságosságával kapcsolatban. E helyett nyilván azon fog rugózni a sajtó, hogy a Lufthansa-pilóták az elmúlt évben szinte folyamatosan sztrájkoltak, noha ennek vélhetően igen kevés köze lehet a balesethez.
A gép nehezen megközelíthető helyen zuhant le, hamarosan odaérnek a mentőcsapatok. Minimális az esély arra, hogy túlélőket találjanak. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a gép a lezuhanás előtt 6 perc alatt több mint 3 ezer métert süllyedt, veszélyesen közel kerülve a hegyekhez. Friss: rejtélyes módon fokozatosan süllyedt, mielőtt hegynek csapódott, ami azért is fura, mert hajtómű nélkül is elvitorlázhatott volna tovább, más lehetett a baj.
Forrás: Flightradar
Egy közelben dolgozó brit szállodai munkás is azt mondta a BBC-nek, hogy látta szokatlanul alacsonyan repülni a gépet. Azt is közölték már, hogy volt idejük a pilótáknak bejelenteni a vészhelyzetet - később cáfolták, hogy maydayt küldtek volna. Lehet, jönnek majd az elméletek arról, hogy szándékosan vitték le a gépet, mint a maláj pilóta az MH370-est tavaly, a másik eddig felmerült verzió szerint teljesen irányíthatatlanná vált a gép.
Európában nagyon ritka a 100 fősnél nagyobb utasszállítókat érintő, halálos áldozatokat követelő baleset. A balesetek többsége felszállás és leszállás közben történik, egyelőre nem érdemes találgatni, hogy pontosan mi történhetett. A légiirányítástól kapott információk, a pilótákkal folytatott beszélgetések nyilvánosságra hozatala után többet tudunk majd, a francia irányítók egyelőre annyit jófejkedtek, hogy lemondták a holnaptól tervezett, szokásosnak mondható sztrájkjukat.
FRISSÍTÉS: 15.45 A Germanwings sajtótájékoztatóján nem derült ki sok újdonság. A gépet tegnap ellenőrizték utoljára, a kapitány 10 éve dolgozott a német csoportnál és hatezer órát repült Airbuson. Megerősítette, hogy nyolc percnyi süllyedés után zuhant le a gép a hegyek között.
19.15 Biztos, hogy nincs túlélő, millió darabra szakadt a szikláknak csapódó gép. Megtalálták az egyik fekete dobozt, el is vitték elemzésre. Ez az útvonal adatait rögzíti, ezt nagyjából ismerjük, fontosabb lenne a hangrögzítő, arról nem leltünk hírt. Közben besötétedett, nehezebb a keresés és egyre rosszabb, viharos idő várható a hegyen, 2500 méter magasban.
21.30 Mára befejezték a kutatást, világosodáskor folytatják. Addig a személyes sztorikat tálalja a média: két operaénekes is volt a gépen és ahogy lenni szokott, megkönnyebbülten csicseregnek azok, akik a gépen lettek volna, de máshogy alakult.
Továbbra is csak találgatások vannak arról, hogy miért süllyedt a gép folyamatosan percenként ezer métert nyolc percig, a becsapódásig. Irányíthatatlanná vált a gép, vagy a pilótákkal történt valami?
Utolsó kommentek