A kérdés egy olvasótól jött, meg többen érdeklődtek nagyjából ugyanerről, csak finomabban. Tényleg megroggyanthatja a Ryanairt a mostani botrány? Mennyi törlés lesz még? Ki az, aki még megbízható? Ideje kicsit kifejteni, hogy miért lett ekkora ez a balhé.
A rövid válasz: most durván megrázták a pofonfát, de nem hogy túl fogják élni, visszatekintve az egész nem lesz több egy apró zökkenésnél. Abból a szempontból vannak komoly gondban, hogy a végletekig alacsonyan tartott költségszintet nem fogják tudni tartani, de e miatt inkább a részvényesek aggódhatnak, az utasoknak nem érdemes.
Ez pedig a kicsit hosszabb kifejtés.
A mostani botrány arról szól, hogy kiderült: pilótahiány miatt képtelenek lerepülni az előre meghirdetett téli menetrendet. Kicsit lassan rajzolódott ki, hogy pontosan mi a helyzet, mert az első bejelentést még a szokásos pökhendi sikerpropagandás stílusban tették, úgy állították be a következő napokra vonatkozó törléseket, mint jó hírt, amely majd javíthatja a pontosságot. De nagyon elszámították magukat, hirtelen nagyra nőtt a botrány, egyre több utasból, valamint volt, illetve jelenlegi alkalmazottból tört el az elmúlt években elfojtott, sokszor teljesen jogos Ryanair-undor, pakoltak ki a belső viszonyokról a sajtónak. Amely Európa-szerte rábukott a témára, mint gyöngytyúk a takonyra, a cég pár nap alatt a teljes PR-katasztrófa közepén találta magát.
Őszintén szólva mi is jól szórakoztunk, akkor is, amikor a botrány jócskán túlnőtt azon, ami indokolt lett volna. Az első körös törlés valóban durva volt, másnaptól a következő hetekre szólt, ez nagyon csúnya kicseszés az utassal, de legalább a 14 napon belül töröltek kaphatnak jó nagy kártalanítást. A második kör viszont, amiben elmondták az egész télre szóló tervet, már nem volt nagy gáz - hónapokkal indulás előtt kivenni meghirdetett járatokat simán nulla töltöttség miatt is megszokott dolog, sőt, ebben a műfajban például a Wizz keményebb szokott lenni, mint a Ryanair. Ekkor már kapcsoltak és átváltottak elnézéskérős cukikommunikációra, de már kenhették a hajukra - a sajtó csak az érintett utasok számán, az újabb 400 ezren rugózott. Pedig a többségüknek, mivel hónapokkal későbbi változtatásokról volt szó, semmi problémát nem okozhatott az újraszervezés.
Hiába váltottak lassan három évre utasbarátabb üzemmódra, hiába nem küldi el az utasokat a sunyiba a vezérük legalább ennyi ideje, az elmúlt 20 év nem múlt el nyomtalanul. A sajtó előszedte a régmúlt utasgyalázó sztorijait és a legtahóbb O'Leary-idézeteket, most visszahullott a fejükre minden, amit elkövettek az utasok ellen. Ahogy sok szemétségük nem ütötte meg a mainstream sajtó ingerküszöbét évekig, most a lapok szépen túltolták a bringát. Végül is annyi történt, hogy visszavették a növekedést pilótahiány miatt, ezért a járatok nagyjából 2 százalékát törölték, vagy módosították a menetrendjét. A Ryanair változatlanul a legolcsóbb cég és még úgy is a legnagyobb profitmarzssal fog dolgozni, hogy most várhatóan kénytelen a költségoldalon kompromisszumokra.
Fontos, hogy ők is elcseszték a pilótabeosztást, de azzal nem számolhattak, hogy mennyire megnő a felmondó pilcsik száma. Nem véletlen, hogy most hetente küldenek közleményeket, hogy mennyi új pilótát vettek fel, jaj de jó náluk dolgozni. Egy klasszikussal élve, lószart mama! Eddig náluk voltak a legrosszabb körülmények, hozzájuk volt a legkönnyebb bekerülni, a pilóták ugródeszkaként használták a céget. Most kénytelenek jobban odafigyelni az alkalmazottaikra és ami jó, nem csak a pilótákra. Kaptak egy méretes, jól megérdemelt maflást és megtanulták, hogy a nyilvánosság lassan felejti az utasok és a munkavállalók elleni bűntetteket. Egyszerűn többet kell erre költeniük, le kell adniuk a világbajnok profitmarzsból.
Vissza a kérdéshez: a balhét a sajtó túllihegte, de ez az előzmények ismeretében teljesen érthető. Az áraik nagyon alacsonyak és nagyon úgy tűnik, hogy nem lesz több törlés, kijavították a hibákat, a közvetlen felelőst, a jegyszedőt meg internálták. A Ryanair pont ugyanolyan megbízható most is, mint eddig. Ugyanúgy fillérekért elvisz, ugyanúgy kiváló a késési mutatója, de ugyanúgy ott is hagy a francba, ha valami gebasz adódik.
Talán az irritáló hazug kommunikációjukon most majd változtatnak.
Utolsó kommentek