Ahogy ígértük, utána kérdeztünk a nagy Ryanair járattörlést illetően a szabályoknak és a Flight Refundtól kapott információk alapján is egyértelmű a helyzet: aki október elejéig utazott volna, de ezt bukta a ritkítás miatt, az biztosan jogosult kártérítésre. Függetlenül attól, hogy egy másik járatra ingyen átfoglalt vagy sem. A szabályok szerint 250, 400, vagy 600 euró jár a bebukott repülőútért cserébe - rövidebb útra kevesebb, hosszabb útra több pénz jár. Közben a Ryanair újabb járatokat törölt az év végéig.
A szabályozás egy része tök világos: ha a légitársaság kevesebb, mint 14 nappal az indulás előtt jelenti be a törlést, jár a kártérítés. Ha az indulás előtt 15 nappal küld értesítést, akkor sajna nem, akkor az utasé minden kockázat és költség - a társaság csak azt ajánlja fel ilyen esetben, hogy átfoglalhat az utas más időpontra, illetve visszakérheti a jegyárat, ha módosítással már nem megfelelő számára az utazás. Kérdés, mikor tud ez alól kibújni a légitársaság?
A Ryanair szeptember 15-én jelentette be, hogy járatokat töröl, akkor tett közzé egy rövidebb listát. Aztán a következő hétfőn állt elő a részletes listával, amelyen már rajta volt minden, amit a következő hat hetes intervallumban kivett a menetrendből. Mivel kártérítés a 14 napon belüli járatokra érvényes, ezért csak az október elejéig törölt gépek utasai jogosultak az extra pénzre, a többiek nagyon ráfáztak. Természetesen nem a sajtóközlemény kibocsátása számít, mint a törlés bejelentésének időpontja, hanem az, amikor az utast értesítik. A cég szerint ez a kettő most nem válik el egymástól, megtörtént mindkettő múlt hétfőn.
A Ryanair közleménye szerint október végéig mindösszesen 317 ezer utas bukta a járatát, átlagban ebből az első két hétre nagyjából 100 ezer utas jut. Nekik tehát jár a kártérítés, csak kérniük kell. A légi társaságok erre az apróságra soha sem hívják fel a figyelmet, kizárólag annyi tájékoztatást adnak, amennyit a fogyasztóvédelmi szabályok miatt muszáj, vagyis átfoglalás vagy elállás joga, slussz passz.Most viszont akkor a botrány, hogy 40 eurós vócserrel kedveskednek minden törölt járat utasainak. Ez a kis ajándék tehát független attól, hogy a pénzbeli kártalanítás jár-e, azon felül érdemes behajtania annak, aki jogosult rá.
Elvileg a két héten belüli járattörléseknél sem kellene feltétlenül kártérítést fizetnie a cégnek, ha nagyon gyorsan más járatra tudja ültetni az utast. Ez egy nem fapados gigacégnek még sikerülhet is. A szabály szerint így úszható meg a kártérítés: ha a törlést több mint hét, de kevesebb mint 14 nappal az indulás előtt jelentik be, és a pótgép legfeljebb két órával indul korábban vagy legfeljebb négy órával később ér célba, mint a törölt járat. Ha a törlést kevesebb, mint hét nappal az indulás előtt jelentik be, akkor a cserejárat legfeljebb egy órával indulhat korábban és legfeljebb két órával érhet oda később, mint a törölt – magyarázták kérdésünkre a Flight Refund-nál.
Itt az olasz földi kiszolgálók sztrájkoltak

A repülési kártérítésekre szakosodott cég szerint viszont a Ryanairnek tutira fizetnie kell. A járattörlést ugyanis nem tudják semmiféle külső körülményre fogni, az amiatt következett be, hogy a cég maga hibázott. A kicsit gyenge hivatalos indok szerint a szabadságolások kiadásával voltak gondok, más hírek szerint 200 pilóta mondott fel ír munkaadójának. Egyre megy, ez a légi társaság saját felelőssége, jár a pénz, maga a Ryanair-vezés is azt mondta, nem próbálnak majd a vis maior mögé bújni. (Pedig először még úgy tűnt, amikor a francia légiirányítók sztrájkját emlegették)
Mivel a Ryanair nem tudja megoldani, hogy a törölt járat helyett pár órával előbb vagy később gépre ültesse az utasokat - ha meg tudná tenni, nem törölte volna a járatokat -, ezért biztosra mehet a hoppon maradt utas. Akkor is, ha később vagy korábban, de elutazott.
Kíváncsiságból kiszámoltuk, mi lenne, ha minden utas benyújtaná kártérítési igényét a Ryanairnek. Ha a 100 ezer utas él az igényével és úgy vesszük, hogy jellemzően a 250 euró jár a többségnek, töredéknek pedig 400 - mivel több a rövid útvonal - és 300 euró átlagösszeget veszünk alapul, akkor a Ryanair 30 millió eurót, vagyis több mint kilencmilliárd forintot fizethetne ki. Ez azért jelentős veszteség lenne még egy a legnagyobb európai fapados cég számára is. Azért abban biztosak lehetünk, hogy az utasok zöme nem kéri majd a 250 euróját. De legalább a Fapadosinfo olvasói ne tartozzanak ide! Számításaink szerint legalább kétezer budapesti utasnak is jár ez a pénz.
Végül, a Ryanair friss bejelentése arról szól, hogy a téli menetrendi időszakra leállítanak 25 repülőgépet, újabb 400 ezer utas érintett az ehhez kapcsolódó törlésekben, illetve menetrendmódosításokban. Nekik természetesen nem jár a 250-600 eurós kompenzáció, átfoglalhatnak, lemondhatják a foglalást teljes visszatérítéssel - plusz a Ryanair már említett 40 eurós ajándékvócserének örülhetnek.
Utolsó kommentek