Makrogazdasági szakértők figyelem! A Wizz Air május 30. és június 15. között nem Eindhovenbe, hanem a 85 kilométerre fekvő Maastrichtba repül. A jegyek között bőven akad négyezres is - klubtagoknak háromezer - vagyis akár tíz euróért elröppenhetünk a városba, ahol kitalálták, milyen paraméterekkel csatlakozhat egy uniós tagállam az eurózónához.
Persze ha csak ezért mennénk Maastrichtba, azért csalódnánk, a város egyik terét ugyan 1992 térnek hívják - ekkor írták alá a sokat emlegetett kritériumokat is tartalmazó szerződést az euró bevezetéséről -, ám azt leszámítva, hogy néhány járólapba beleírták az évszámot, illetve az euró jelét, más nem nagyon emlékeztet arra, miről nevezetes a város. Titokban szerettünk volna valami vicces pólót venni, amivel villoghattunk volna közgazdász barátaink előtt, de sajnos egy ilyet se láttunk. Sőt tipikus giccsboltot sem. De egy nagyon szép, hangulatos és élhető városkára lelhetünk.
Semmi giccs, csak étterem rogyásig
Könnyen össze lehet szedni egy turistának is, amit kell, így egy maastrichti sétaútvonalat is végig lehet járni. Ebben benne kell legyen a Szent Szerváciusz Bazilika, a Vrjthof tér, a Westiginsweken, vagyis a városi erőd. Emellett folyópart, sikátorok, terecskék és utcácskák csak úgy. Ha szerencsénk van, a piactéren szerdán és pénteken a helyi piacot is áttekinthetjük. A hollandok méltán büszkék sajtjaikra, csak arra kell vigyázni, hogy beleférjen majd a Wizz Air szuper szigorú szabályaihoz igazított táskákba.
Szent Szerváciusz és Miasszonyunk
A város bár az Eurostat kimutatása szerint Hollandia legszegényebb tartományának, Limburgnak a fővárosa, valójában elképesztően gazdagnak látszik - ugyanezen a listán Pozsony a hatodik leggazdagabb régió, lenyomva ezzel egész Hollandiát. Az egy dolog, hogy koldusok nem voltak sehol, hiszen ennek számos más oka lehet a gazdagságot leszámítva, de Maastrichtban elég hetente négy napot dolgozni ahhoz, megfelelő életszínvonalat teremtsen magának lakosság. Itt ugyanis nemcsak vasárnap vannak zárva a boltok - szombaton félgőzzel megy az ipar - hanem hétfőn is. A szorgalmasabbak kinyitnak hétfő délután, de a legtöbb kereskedő az egész napot kihagyja. Egészen vicces, hogy van olyan élelmiszerbolt, amelyik hajszálra akkor van nyitva, mikor a többi zárva és viszont.
Tipikus utcakép téglával, virággal az erőd mellett
Végigsétálva a városon az látszik, hogy itt minden centet visszaforgattak, hogy a falak, a járdák és kerítések pont úgy nézzenek ki, mint 300 éve, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy az udvarban már nem fogat, hanem Bentley áll. Aminek lazán neki van döntve egy nagyjából tízéves, szakadt bicikli. Mert mégiscsak hollandokról van szó. A vasútállomásra is bringával tekernek ki - ki van kötve vagy kétszáz kerékpár - onnan vonattal mennek a dolgukra. A Bentley meg a bevásárláshoz kell vélhetően.
Told el a bringát, cimbora
A városban annyi étterem van - a fele valamilyen Michelin jelölésű, sapkás vagy csillagos -, hogy egy lakosra jut egy szék valami olaszos és egy fúziós konyhás étteremben is. A főtéren ezen kívül több streetfoodos kocsi is áll, ám ezek nem csórómenüt árulnak. Minden egység rendkívül drága, de legalább semmi sincs kiírva angolul - a beszéddel már nincs gond, de úgy látszik, írni csak anyanyelven szeretnek. A külváros itt nehezen értelmezhető fogalom, abban az értelemben nincs külvárosi rész, hogy ott esetleg olcsón meg lehetne úszni az étkezést vagy vásárlást.
Vjrthof és luxus-streetfood
A város bejárható gyalog, s egyébként sincs sok értelme a zegzugos utcákon autóval végiggurulni. A Maas folyó mindkét partján megmaradtak a régi utcák és épületek, s a folyó egyik hídja is középkori alapokon áll. A híd nagyjából háromnegyedéig eredeti, masszív kőhíd, a folyó széle felé azonban egy modern építményben folytatódik, amely lehetővé teszi a hajózást a folyón. S nagyjából így épül fel az egész város: az eredeti környezetbe diszkréten illeszkednek a modern elemek nem zavarva meg a hajdan volt világ hangulatát.
Az utazás költségei nem vernek földhöz - minden más azért igen - a reptérről 4 eurós buszjeggyel lehet Maastrichtba utazni. (Egy szuper hangulatos és relatíve jóáras hotelt találtunk, erről majd egy következő posztban.) A sokak által legszebbnek tartott holland város önmagáért is megérhet egy egynapos utazást - a gép délután landol, tehát napon belül nem lehetne megúszni a városnézést -, de innen át lehet vonatozni bárhova, és a németországi Aachenbe is gyakran közlekednek buszok. Egy hollandiai körutazás ideális kezdő-, vagy végállomása lehet, de csak pár napig és vélhetően utoljára. A Wizz kipróbálta és hamar bezárta ezt az útvonalat, most csak addig él újra, amíg az eindhoveni reptér zárva tart.
Utolsó kommentek