Elég sokat örömködtünk az elmúlt hetekben az olcsó jegyek miatt, megmutattuk, hogy tényleg fillérekért lehet foglalni igazán zsír helyekre is, itt az ideje a kockázatok és mellékhatások bemutatásának. Főleg, hogy a Wizznél már beindult a téli fűnyíró, jönnek a szokásos téli járattörlések. De mi az, ami még ennél is nehezebben megszokható jellemzőjük a low cost szolgáltatóknak? Íme a legbosszantóbb fapados tulajdonságok és utasszívató praktikák, melyekre jó, ha felkészülünk, amikor zsebre vágjuk a párezer forintos jegyeket.
Baj esetén magasról tesznek az utasra
Van az úgy, hogy a gép nem tud felszállni. Most lényegtelen, hogy ki a hunyó, hibás beosztás, vagy influenzajárvány miatt nem jött be elég sztyuvi, esetleg tényleg akkora köd van, hogy az orráig nem lát senki. A gép nem indul, az utasok meg ott szívnak a reptéren és nem tudják, kihez forduljanak. A földi kiszolgálók sem mindig kapnak a légitársaságtól elég infót, de ha épp igen, akkor is húznának már haza és a halálba kívánják a sok érdeklődő utast, elbújnak valahol hátul. Eleve bajban mutatkozik meg a legfontosabb különbség a fapados és a hagyományos légitársaság között: utóbbi próbál tenni az utasért, elviszi más gépével is őket, a fapados meg azt mondja, oldd meg magad, annyit teszünk, hogy ha van hely, felteszünk a következő saját gépre. Aztán küldd a számlát, utólag kifizetjük. A lényeg, hogy ne ugassál, hagyjál minket problémát megoldani.
Akinek késett már sok órát a járata, az átérzi ezt a helyzetet. Ezért nagyon fontos, hogy az utas legyen felkészült és tényleg kezelje magának a helyzetet. Törlés esetén amikor elindul az átfoglalás, legyen az elsők között az ügyintézésnél, vagy akár telefonon próbálkozzon, hogy mindenképp felférjen. S persze kérjen mindenről számlát szállástól étkezésig és utólag valóban hajtsa is be a cégen.
Módosítanak és törölnek, csak szólni felejtenek el róla
Ha túl kevés az utas, szarul áll a foglaltság, a fapados nem tököl, inkább töröl. Hónapokkal az indulás előtt pontosan látják, hogy mekkora az elmaradás, ha vállalhatatlan, simán kukázzák a járatot. Ilyenkor akinek az érintett járatra van foglalása, elvárná, hogy azonnal szóljanak róla, de tapasztalataink szerint gyakran sok hetes késéssel jönnek az értesítések. Az utas ilyenkor választhat, hogy visszakapja a pénzét, vagy átfoglalhat másik járatra. De ezt is korlátozzák pár hetes intervallumra. De nem csak a törölt járat utasai szívnak. A variálás miatt több további járat menetrendje módosulhat, reggel helyett estére kerülhet az indulás, vagy fordítva. A légitársaság variálásából fakadó kár persze az utasé, a leggyakoribb, hogy kifizetett és nem lemondható szállása van. Ezt akkor is bukja, ha a légitársaság oldaláról indulva foglalt a fapados partnerszolgáltatójánál. Mit lehet tenni? Ha nem jól bejáratott, naponta többször repült útvonalat repülünk, visszamondható szállást és autóbérlést célszerű foglalni és persze legyen B-terv arra az esetre, ha fél nappal eltolják a járatot indulását, vagy simán eltüntetik a menetrendből. A két órán túli időpont-módosításnál általában már jogunk van átpakoltatni magunkat egy másik járatra, persze csak ugyanannál a szolgáltatónál.
Emelt díjas ügyfélszolgálat
Persze értjük mi, hogy Wizz Mici és Ryan Géza nem azért ül ott, hogy időmilliomos utasjelöltek lelki szemetesládájaként szolgáljon. Nyilván sok marha telefonált olyan dolgokat kérdezve, ami benne van a szabályzatban vastag betűkkel, de azért tán mégse kéne ennyire lenézni az ügyfeleket. A legdurvább, amikor a légitársaság szúr el valamit, az utas mégis sok ezer forintot kénytelen fizetni, hogy kapcsolatba lépjen az illetékessel, friss példa az Egyiptomban hagyott csomagok esete. A Wizz legalább menetrendváltozás esetére fenntart a 06-90-es ügyfélszolgálati szám mellett egy alapdíjast is, de ha bármi egyéb gondja van az utasnak, megfejik keményen. Például jön a gyerek is, hozzátenném a foglaláshoz, akkor azzal üdvözlik az új utast, hogy még a szülőket lehúzzák emelt díjon. A Ryanairnél apró pozitívum, hogy ingyenes cseten is el lehet őket érni. Elvileg, mert általában túlterhelt, sokat kell vele kísérletezni.
Bosszantó kényelmetlenségek
Közismert, hogy a fapadosok minél több utast akarnak bezsúfolni a gépbe, ezért rendkívül szűk a lábhely. De ezt nem tennénk a listába, ennyi kényelmetlenséget el kell tudni viselni az olcsó jegyért cserébe, valamit valamiért. Az viszont már kifejezetten bosszantó, amikor fontos apróságokat spórolnak le, illetve igénytelenségig csupaszítják a felszerelést. Biztos sokat spórol azon a Ryanair, hogy az első lépcső a gépből nyílik, nem kell odatolni, de idegesítően szűk és meredek. A ferihegyi bádogterminálnak már a léte is mutatja a szolgáltatók véleményét az utasaikról, az pedig valóban mindennek az alja, amikor 15-20 perccel a beszállás megkezdése előtt kiterelik a népet a placcra esőben-hóban-szélben. A másik csúcsbosszantó apróság, hogy a Ryanair még az ülészsebet is lespórolta, sehova nem lehet semmit se pakolni: újságot nagyjából segg alá, könyvet max az ülés alá a földre lehet tenni, de a fél literes üdítős palackot hova, ha nem akarom egész úton kézben tartani, a földön meg galádul eldől és elgurul?
Folyamatosan variálnak, árat emelnek, bonyolítanak
Szinte hetente variálnak át valamit a díjlistán a szolgáltatók, persze a lehető legritkábban a csökkenő irányban. Pár éve a Ryanair alkalmazott pofátlan árakat arra az esetre, ha az utas elfelejt valamit, szerencsére a több mint másfél éve dübörgő nagy szolgáltatásjavítási szériában erről lemondtak. Mostanság a Wizz variálgat sunnyogva, mi is alig bírjuk időnként követni az apró kis áremeléseket, új díjakat az ablakos hely emelt költségétől a nehezebb feladott poggyászok drágulásáig. A csomagoknál pedig a dinamikus árazással olyan katyvaszt teremtettek, hogy akár járatonként változhatnak a díjak.
Csomagos szivattyú
Az utasok azt már megtanulták, hogy a feladott csomagokért a fapadosnál fizetni kell és a túlsúlyért meredek büntetés jár. Eddig oké, de a Wizz azt is bevezette, hogy a nagyobb méretű kézipoggyász is fizetős. Azt is nehéz megszokni, hogy teljes a következetlenség a csomagszabályok betartatásában, amiért A-ban büntetnek, B-ben a duplájáért se. A Ryanairnél és az easyJetnél ha nem az elején száll be valaki, elvehetik a kézicsomagját, hogy átminősítsék feladottá, ami rém idegesítő, tudva, hogy milyen bánásmódban részesülnek a gép gyomrába kerülő motyók. Egyébként pedig mindenkinél más a szabály, mások a méretek, nem csoda, ha az utasnak egyszerűen tele a töke az egésszel.
Kártérítés csak rámenősöknek
Van egy iszonyatosan elcseszett uniós szabályozás az utasjogokról. Azért gáz, mert olyan szigorú, hogy lényegében betarthatatlan. Tisztes, 250-400 eurós kártérítés jár elvileg már három órán túli késés és járattörlés esetén is, de ha a légitársaságok mindenkinek pöccre fizetnének, le is húzhatnák a rolót, vagy áremelésre kényszerülnének. Mivel az EU csak szabályt alkot, meg veri a mellét, hogy milyen marha utasbarát, de a betartatással nem bajlódik, a légitársaságok, (a hagyományosok is) válaszul nagyokat sunnyognak. A fapadosok kiemelten, őket jobban is érinti a dolog, mert nem is törekszenek az utasok megsegítésére baj esetén - lásd az első pontot. Ha aztán az utas hozza a számlát és kéri a kompenzációt, először nem is válaszolnak, aztán próbálkoznak mindenféle kisebb ajánlattal, fizetni inkább csak akkor fizetnek, ha egy tökös ügyvédet is érzékelnek a túloldalon. Csak a rámenős utasok tudják kihajtani a jussukat, de még egyszer: ez nem csak a légitársaságok hibája, hanem az elképesztően dilettáns szabályozásé is.
Utolsó kommentek