Az utazási irodák szerint tömegesen mondják le magyarországi útjaikat a külföldi turisták a menekültválság miatt. Ez talán túlzás, de a fapadosok árai valóban csökkennek és az első törlések is beficcentek. Mit tegyen ilyenkor a fillérbaszó magyar turista?
Tömegesen mondják le magyarországi útjaikat a szervezett és az egyéni turisták is a menekültválság miatt – paráztatott több egy hete az utazási irodák szövetsége, mire a Külügyminisztérium nem győzte nyugtatni a népet: semmi ok aggódni, a migránsok jól el vannak különítve, miegymás. Ez nyilván meghatja a külföldi érdeklődőket. Tegnap a szálloda és étteremszövetség vezére is csitított, felmérésük szerint a szállodákba csekély számú lemondás érkezett. Mi lehet az igazság?
Tényeket majd csak akkor látunk, amikor a statisztikai adatok megjelennek a szeptemberi, de inkább az októberi vendégéjszakákról, töltöttségről. A lemondás ugyanis csak egy dolog, aki már befizette az utat, vagy megvette a repjegyét és lefoglalta a szállását, az kisebb eséllyel és csak komolyabb problémák esetén mondja le az utat és bukja be a pénzét. Ott viszont komoly kiesés lehet, hogy akik csak tervezték az utat, most a legegyszerűbb megoldást választják és más célpont felé indulnak. Tudjuk, a fals hírektől is könnyen megijed az átlagos turista, mi biztosak vagyunk benne, hogy ezres nagyságrendű lesz a kiesés fapados utasokban, de lehet, hogy tízezres, majd kiderül. Minél tovább masíroznak a menekültek az autópályákon és minél tovább lesz tele a világsajtó azzal, hogy nálunk balhé van, annál több turistát bukunk, ez nyilvánvaló. És az is, hogy a lemondások, máshova utazók száma egy idő után exponenciálisan nőhet.
A magyar fapados utas szemszögéből ez azt jelentheti, hogy a kieső foglalások miatt az árak lejjebb kell, hogy menjenek. Megnéztük, látszik-e már ebből valami. Az eredmény: enyhén, de látszik. Az elmúlt három hétben a Wizz Airnél folytatódott az árcsökkenés az október és december közti időszakra és a Ryanairnél is egyértelműen lentebb kerültek az árak. Ez minden ősszel így van, természetes folyamat, három plusz egy ok miatt látjuk úgy, hogy van egy csekély menekültügyi hatás: most a szokottnál is alacsonyabb árakat látunk őszre, az elmúlt pár hétben mért csökkenés mértéke is látványosabb a megszokottnál, valamint igen feltűnő az árkülönbség az ősz és a tél között: január és február sok útvonalra jóval drágább, mint a közelebbi hónapok.
A plusz egy pedig: a Wizznél úgy tűnik, beindult a radír, heti 5-7-szer repült útvonalakon elkezdtek kiszedegetni a menetrendből már meghirdetett és régóta értékesített járatokat. Konkrétan Malmönél, Isztambulnál és Dortmundnál láttunk törléseket novembertől, ami nem jó jel.
Mit jelent mindez a magyar utas szemszögéből? Egyrészt hihetetlen jó árakon vannak jegyek, a korábbi árszemléző poszt óta még több 4-6 ezres jött be Londonba, 8 ezresek Alicantéba, 6-8 ezresek Tel-Avivba, amúgy meg a hosszú útvonalakat leszámítva 5 ezer alatt van szinte minden Isztambultól Nápolyon és Rómán át Stockholmig. A Ryanairnél is 10 ezer alatti lényegében az összes cél, az ősszel is jó meleg Eilatot alig több mint 6 ezerre tették le pár napja több időpontra is.
Másrészt, ha a foglalások valóban visszaesnek, fel kell készülni további törlésekre. Az ultra fapadosok ezzel nem szoktak sokat szarozni és elég bunkó módon szólni is hetekig elfelejtenek róla. Érdemes pár hetente ránézni a foglalási rendszerre, hogy ott van-e még a járatunk, B tervvel is készülni kell, a nem naponta repült útvonalak esetében pedig lemondható szállást foglalni, hogy ha más napra kerül a gépünk, tudjunk ehhez igazodni veszteség nélkül.
Utolsó kommentek