FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Északi fény és egyéb csodák 10 ezer forint alatti repjeggyel

2016.04.03. 09:16 Fillér B. Gusztáv

Nem vicc: last minute adagolnak 8 ezer forintos jegyeket Izlandra. Európa egyik legszebb részére bármikor érdemes elugrani, ennyiért meg szinte kihagyhatatlan. Nem csak a főváros környéke járható be télen-tavasszal, de a nyugati fjordok is lenyűgözőek. S persze az északi fény és a fürödhető hőforrások úton-útfélen. Helyszíni jelentés és kedvcsináló Izlandról.

Tudtuk, írtuk is, hogy irreális a 20 ezer forint feletti jegyár Izlandra szezonkezdetre és ígértük, hogy szólunk, ha jóárasítva lehet menni. Ez van most. Ritka az, hogy last minute vannak nagyon olcsó jegyek a fapadosoknál, de egy új járatot mindig nehéz árazni, a Wizznél pedig ezt a tavaszt kissé túlbecsülték. Most szerdára klubtagoknak 8 ezer a jegy náluk, vissza vasárnap 12, egy húszasból oda-vissza megjárni, ez lófütty. Később is vannak 15 ezresek és májusig biztos lehet még csökkenésre számítani. Persze Izland drága hely, itt a repjegy a kisebbik tétel lesz a költségekben, de ilyen utazási költség mellett, nagyon ufb módon eddig soha nem látott kis összegből is ki lehet kanyarintani egy izlandi ízelítőt - az északi fény, a gejzírek, vízesések és a hőforrással táplált kis medencék momentán ingyen vannak és a szállások is megfizethetők idényen kívül.

Mi az ábra per pillanat Izlandon? Reykjavik környékén nappal 2-6 fok, éjjel fagypont körül, néha esik, máskor órákig süt a nap, kellemesen meleg. Persze fasza az első otthoni 20 fok a hosszú tél után, de eszméletlen szépségeket kap Izlandon, aki előkapja a sapkát és a télikabátot.

Nem csak a korábbi posztunkban részletezett szokásos főváros környéki látnivalók működnek télen-tavasszal, de lenyűgözőek az északnyugati benyúlás flordjai is. Száz kilométert autózhatunk errefelé úgy, hogy senki nem jön szembe, az út csak kerülgeti a fjordokat és a gyönyörű, félig havas hegyeket. Csak suhanunk és élvezzük a leírhatatlan tájat.

fjordut.jpg

Hol van ha nem is a világ, de Európa vége? Sudureyri egy pici halászfalu, ahova csak húsz éve lehet télen-nyáron eljutni, akkor fúrtak alagutat a hegybe a közútnak. Nagyon durva: elkezdődik, 4 kilométer után van egy elágazás, majd mindkét ág újabb 4-5 kilométer után bukkan ki egy-egy fojrd partjára tartva. alagútfúrás közben hőforrást találtak, azóta Sudureyri meggazdagodott, ingyen van a fűtés, modern halüzemek vannak, az utcán halszárítók állnak.

Aki nem akar idáig elautózni, repülővel is jöhet Reykjavikból Isafjördurba - a fjord közepére benyúló földnyelvre épült városban érdemes megszállni, sétálni egy nagyot és bevásárolni.

fjordfelulrol.jpg

 

Ez a repülés már nem fapados áron megy, de az egyik legizgalmasabb leszállásban lehet része annak, aki kipróbálja: nekünk egy Dash 8-as fejezte be pár méterrel a pályaküszöb előtt a fordulást, nagyon kemény, megnézni is érdemes egy korábbi videón.

A környéken jó időben télen is lehet tengeri kajakozni, vagy szuperdzsipes szafarira menni a havas hegyekre úttalan utakon – ezek is drágák, de felejthetetlen élményt nyújtanak.

Útközben a semmi közepén úgy 100 kilométerenként vannak olyan éttermek, ahol az ilyenkor még megfizethető szállás mellé őrült finom kajákat mérnek, ilyen például a Heydalur. Persze hőforrás, meleg vízben döglés a szabad ég alatt itt is játszik, tervezzünk vele minden napra.

A költségeloszlás miatt érdemes öten bérelni egy közepes kocsit, vagy négyen egy kisebbet, szöges gumi alap, a nyugati fjordvidéken előfordulnak havas szakaszok. Szállás gyanánt a legjobb ár-érték arányban a vidéki házikók vannak, ezekben a néhány éttermezés mellett érdemes saját főzéssel csökkenteni a költségeket.

barfoss1.jpg

S persze a természetben, a semmi közepén levő (de azért wifi szinte mindenhol van) házikókból lehet a legjobban élvezni az északi fényt is, ha mákunk van, a tök sötét szobából is látjuk és elég akkor kimenni a fagyba, amikor a legerőteljesebb a csodás természeti jelenség. Április végéig még van esély megfigyelni, utána majd csak október végétől. Tegnap például közepes erősségű volt a tiszta időben, de négy napja nagyon erős és szép volt nyugati fjordok mentén.

Ez az a hely, ahova akárhányszor szívesen visszajövünk, most is csúcs, novemberben folytatjuk.

11 komment

Címkék: akció fjord Izland Wizz Air

Kutya a repülőgépen: hogyan, kinél, mennyiért?

2016.03.29. 23:06 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Utazzunk-e kutyával? Miért ne. Persze a szállások 90 százaléka kiesik, de egy rutinos kutyatulajdonosnak ez nem okoz gondot. De magunkkal vigyük-e a kutyát, ha repülünk? Első körben azt mondhatnánk, ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, valójában azonban a válasz ennél plasztikusabb.

A két ultra fapados, a Wizz és a Ryanair, valamint az easyJet ugyanis nem enged fel semmilyen élő állatot a fedélzetre, s a raktérbe sem. Kivételt jelent a vakvezető kutya, de ott is él a tiltás bizonyos útvonalakon. Házi kedvenc tehát legolcsóbb fapadoson alapvetően nem szállítható. Kicsit magasabb kategóriában igen, ilyen például az Eurowings (hosszú távú járatokra nem) és a Norwegian, s az Air Berlinnél, illetve más klasszikus légitársaságoknál is megoldható. Ugyanakkor például Nagy-Britanniába, Izlandra - hogy csak az európai célpontokat nézzük - nem vihető be élő állat repülővel.

Általában az a szabály, hogy kutya - és macska - csak hordozóban vihető fel a gépre. A csomag, tehát a kutya hordozóval együtt sem lehet több nyolc-tíz kilónál. Ez azt jelenti, hogy csak a westie, yorkie, csivava típusú apró jószágok jöhetnek számításba, egy tacskó már túlsúlyos lehet. A kutyát nem lehet kivenni a tartóból és a tartó nem lehet az ülésen. Vagyis a kutya akár több órát is eltölthet a lábunk alatt, s akkor sem vehetjük ki onnan, ha a felszállástól a landolásig visít, ugat, nyüszít.

Az Air Berlinnél tíz kiló a határ, az Eurowingsnél nyolc, a Norwegiannél szintén nyolc, ám csak belföldi járatoknál - Norvégia, Svédország, Dánia és Finnország tartozik ide. Az Air Berlinnél és a Norwegiannél fel lehet adni a raktérbe is a kutyát, ha nagyobb, mint a súlyhatár, ám az Eurowingsnél erre nincs lehetőség. 

A kutyáknak fix díjuk van, ez jó eséllyel magasabb, mint a mi jegyünk. Az Air Berlinnél például Európán belül, vagyis nem a legolcsóbb zóna díjával számolva útvonal hosszától függően legalább 60-65 euró díjjal számolhatunk, de akár száz euró is lehet. Az Eurowings 13200 forintot kér, a Norwegian pedig 38-55 fontot, ha online, s ennél is többet, ha a reptéren vesszük a jegyet. Kutyával jóval korábban ki kell érni a reptérre, mint egyszerű utasként.

10155580_770966936247316_5987019248505677185_n.jpg

Ő már nem férne fel a Norvegian rakterébe

A raktérben utazó kutyáknál az Air Berlin gáláns, itt 70 kiló a súlyhatár, vagyis a dogjainkat nem fogjuk tudni feladni poggyászként, de a német juhászunkat még igen. Egy nagyobb francia buldogot, illetve kövér tacskót alsó hangon száz euróért viszi el a társaság, de egy agarat vagy német juhászt több mint duplájáért. És ez csak az odaút. A Norwegian legfeljebb 14 kilósig szállít állatot a raktérben, vagyis egy nagyobb francia buldog már nem utazgathat északon.

Joggal aggódhatunk, mi lesz kedvencünkkel a raktérben, ezért a kutyát akár le is szedálhatjuk, az állatorvos e célra tud adni valamilyen nyugtatót. Ezt nekünk kell beadni az állatnak mielőtt feladjuk mint csomagot. Kutyát feladni poggyászként ugyanakkor nemcsak azért meggondolandó, mert drága. A raktérben a sötétben órák telnek el, mire fényt, embert, gazdát lát az állat, ez azért elég stresszes.

Emellett elég durva horrortörténeteket lehet hallani, aminek ha a fele is igaz, az is elég. Ha a raktérben élő állat is utazik, a pilóta feladata, hogy gondoskodjon a raktér levegőellátásról, ez praktikusan egy gomb megnyomását jelenti, ami levegőt juttat a raktérbe - s nem mellesleg megfelelő hőmérsékletet biztosít. Volt példa arra, hogy ezt sajnos elfelejtette a pilóta. Ez persze extrém eset. Perelni meg veszekedni lehet ugyan utólag, de a kedvenc elveszítését nem kárpótolja semmi.

Az esetek többségében persze nincs semmi probléma, az állat biztonságosan megérkezik, és a gazdi minden bizonnyal kárpótolja a kellemetlenségért. Ugyanakkor kérdés, milyen célból tennénk ki a kutyánkat efféle stressznek. Mert a kutya bizonyosan nem fog élvezni egy percet sem az utazásból, legyen akár az ülés alatt, akár a raktérben. Általánosságban talán annyi mondható el, hogy pár hetes nyaralásra nem érdemes magunkkal vinni a kedvencünket, ezt az időszakot jobb megoldani máshogy. Nem éri meg a kétszeres stressz, bár azt is hihetjük, hogy nélkülünk a kutya többet szenvedne akár egy panzióban akár egy ismerősnél.

Összességében azt ajánlanánk, hogy akkor vigyük repülni a kutyánkat, macskánkat, ha tényleg nincs más megoldás. Tipikusan ilyen a költözés, s lássuk be, mondjuk Portugáliába nem alternatíva leautózni a kutya miatt, de Németországba menet inkább az alternatív megoldásban érdemes gondolkodni. Általános szabály, hogy a csippel ellátott kutyának is kell útlevél, ez leegyszerűsítve egy nemzetközileg is elismert oltási könyv, okmány, amely biztosítja, a kutya nem fertőző beteg, veszett vagy bármi egyéb. A speciális szabályokról az állatok utaztatásáról szóló uniós rendeletből lehet részleteket megtudni. 

20 komment

Címkék: kutya

10 tipp, hogy nyárra is megtaláljuk a legolcsóbb repülőjegyeket

2016.03.28. 09:40 Fillér B. Gusztáv

A fapados jegyvadászat télen könnyű műfaj, nyáron viszont idegesítően nehézzé válik, sokszor érthetetlenül magas árakkal szembesül a potenciális utas. De ezzel nincs mit tenni, a légitársaságok jó része nyáron és a téli ünnepek alatt hozza össze nyeresége nagy részét, az utazási kedv ilyenkor a legnagyobb, hülyék lennének vadul akciózni. Íme hogyan, illetve hova tudunk mégis jóáras jegyekkel olcsón utazni a nyári csúcsban.

Egy próbafoglalással bárki láthatja a Wizznél, hogy mennyire van tele a gép, ezért valóban bosszantó, hogy egy 180 fős gépen 25 eladott hely mellett is mellett is 30 ezres jegyek vannak sok népszerű célra. De ha az árazó algoritmus a korábbi tapasztalatok alapján arra számít, hogy később ennyiért is megtöltik a gépet, akkor nincs mit tenni, csak bízni abban, hogy mégse sikerül nekik, s akkor majd esésnek indulnak az árak. Szörnyen magas árakat láthatunk tehát a főidényre, de nem kilátástalan az olcsó nyaralás az iskolai szünet idejére se. Egy négytagú család százezres tételt tud spórolni a jó időzítéssel, íme 10 ötlet, illetve jótanács.

A legfontosabb a rugalmasság. Ha fix, hogy mikor kapunk szabit, akkor is sokat lehet spórolni, ha nem ragaszkodunk egyetlen célponthoz. A rengeteg jó nyaralóútvonal között biztos lesz olyan, amelyiken meglepően kevés lesz a foglalás, s ezért jókora árcsökkenés ficcen be be később a nekünk jó időpontra. Szállással se kell rohanni, mindig akciózik valaki. Előbb legyen meg a jóáras, vagy legalább vállalható árszintű repjegy. 

Sokkal olcsóbbak azok az útvonalak, ahol van verseny, ezt érdemes figyelembe venni az útitervnél. A Ryanair jópár nyaralóútvonalra beállt a Wizz mellé, ezért például Malaga, Korfu (a képen) és Málta már ma is olcsóbb, mint tavaly. Persze így is 12-15 ezer forintról indulnak egy útra, de ezt is meg kell becsülni. (Korfura májusra továbbra is igen alacsonyak a Ryanair árai.) Ahol viszont kiesett a konkurencia, ott már látszik az áremelkedés: ez Lisszabon. Oda a 20 ezer alatti jegyekre is érdemes lehet lecsapni, átszállással is csak neccesen lehet olcsóbbat keríteni. 

korfukv.jpg

Több környékbeli reptér is szóba jöhet. Olaszországban elég nagy eltérések vannak az egymástól nem túl távoli repterek árai között. Például hiába megyünk Nápoly közelébe, sokkal olcsóbb lehet Rómába repülni és a földön tovább utazni. Az olasz fővárosba nyárra is vannak bőven 10 ezer forint alatti jegyek, 4 ezreset is láttunk. Bologna is kifejezetten olcsó cél.

A terrorveszély miatt nagy mértékben csökkentek az árak Belgiumba és Törökországba. Nyárra is 4-6 ezer forintért már vannak jegyek Isztambulba és Charleroi-ba, ez azonban nem csak azoknak jó, akik szerint így is minimális az esély, hogy épp minket érjen a baj és célba veszik azokat a környékeket, amiket a többség inkább elkerül. Ha biztosak vagyunk abban, hogy a belga repterek most már full biztonságosak, legalább átszállásra érdemes igénybe venni Brüsszel-alsót. Ha 3-4 ezer forintért elreppenhetünk odáig, az szinte ingyen van, viszont más belgiumi útvonalak is értelemszerűen jóárasítódtak az elmúlt napokban és még tart a folyamat. Olyan fasza helyekre mehetünk tovább CRL-ről 20 euró alatt Ryanairral nyáron is, mint Girona (Costa Brava), Zaragoza, vagy Bordeaux, 25-ért pedig már Porto, Sevilla, vagy marokkói repterek is feltűnnek a kínálatban.

A Wizz tipikus nyaralójárataival kapcsolatban nagyon nehéz megjósolni az árváltozást. Mallorca, Ibiza, vagy Kréta gyakran irreális áron pörög, előfordulnak 30-40 ezer feletti árak is egy útra. Ezek egy része nagy mértékben csökkenni fog, de lesznek olyan időpontok, amelyek tovább drágulnak. Bármikor beérkezhet ugyanis egy csoportfoglalás utazási irodáktól, vagy épp a Wizz Tourstól, s akkor hirtelen feljebb megy az ár. Nincs mit tenni, mint higgadtan várni, több időpontot is figyelni.

Ami valószínűsíthetően drága marad, annál a kis spórolás is jól esik. A drága jegyeknél érdemes kivárni egy 20 százalékos Wizz-leárazást. Tavasztól ezek gyakorisága általában csökken, de azért a következő időszakra még várható néhány. Májusban jön a Wizz szülinapja, akkorra is biztosan kitalálnak valami komolyabbat - az elmúlt két évben egyet fizet kettőt kap akció volt, persze kis trükkel, a második jegyre az admin díjat meg kellett fizetni.

Idén különösen jól alkalmazható az "első nyaralójáratos hazaút" trükk. Ezek a csak a nyári csúcsban közlekedő járatok - mivel kifelé viszik az első turnust, hazafelé pedig szinte üresek - fillérekért foglalhatók a visszaútra. Mivel sok célra viszonylag későn indulnak az első gépek, belefér, hogy családok is megjátsszák, rögtön az utolsó iskolai tanítási nap után indulva. Egészen konkrétan jó ötlet a június 15-én este induló Ryanair-géppel Athénba menni, mert ez most 29 euró. Onnan akár Ryanairrel, akár hajóval sok sziget elérhető, mindenesetre Krétáról, Zakintoszról és Rodoszról is 10 euró az első, illetve az első két hazajárat, még június 24-én is szinte ingyen jöhetünk haza.

Június amúgy is még jóval olcsóbb júliusnál és augusztusnál, a szállások is szinte mindenhol kedvezőbb áron futnak, ezért akinek van választási lehetősége, inkább menjen június végén nyaralni. A júniusi jegyárak már csökkenőben vannak, érdemes figyelni és várni kicsit a foglalással. A júliusi jegyeknél a korábbi évek tapasztalatai szerint április vége felé van nagyobb árcsökkenés, a nyár végieknél májusban.

Minden nyáron előfordul, hogy sok útvonalon meglepően olcsó jegyek ékelődnek be a drágák közé, most is látszik ilyen, de még bizonyára jönnek is majd újabbak. Például Burgaszba, a bolgár tengerpartra általában 15 ezertől indulnak a gépek, de visszafelé becsúsznak 10 ezer alatti jegyek is, például június 30-ra. Sajnos Máltára az utolsó időpont, amikor 20 ezer körül megjárható a sziget oda-vissza, az június 2-i visszaút, de a 30 ezres jegyek közé később is beékelődnek 12 ezresek, ezeket érdemes figyelni, sőt levadászni.

Végül még néhány olyan útvonal, amely nyáron is olcsó marad. London a nagy meglepetés, sokkal lejjebb van idén, mint tavaly, június végére is sok 6-8 ezres jeggyel. Malmö 3 ezertől sokszor elérhető Budapestről és Debrecenből is. Július elejéig Barcelona is elviselhető áron van, 12 ezerért elég sok jegy, de néhány 8-ért is. Toszkána kapuja, Pisa is olcsóbb a szokottnál, van bőven nyár közepére is 10 ezer alatti jegy a Ryanairnél.  

13 komment

Címkék: nyári akció

Utazás terror idején: jobb félni, vagy olcsó jegyet venni?

2016.03.22. 18:51 Repülős Rozi

A brüsszeli terrortámadások már legalább 34 ember életét követelték. Ma még mindenki megdöbben, értetlenkedik, együtt érez, de holnaptól az élet újra csak megy tovább. Brüsszel kinyit, a közlekedés helyreáll. Mit tehet, aki a napokban utazik, érdemes-e lemondani a tervezett utakról, mi változhat a mai szörnyű pusztítás után? 

Tíz órával a robbantások után Brüsszel még csak megpróbál felocsúdni a sokkból, a közlekedés leállt. De Brüsszel-alsó, vagyis Charleroi reptere nyitva volt és van is, megerősített biztonsági intézkedésekkel. A fapadosok közül a Wizz Air üzletmenetében okozta a legkisebb fennakadást a terrortámadás, mivel nem használja Brüsszel fő repterét. A Wizz azt javasolja, hogy a megszokott 2 óra helyett 5 órával indulás előtt érjenek ki az utasok a reptérre. Az utasoknak most CRL elérése okozhat problémát, de arrafelé a tömegközlekedés is működik. Jelen pillanatban Brüsszel határáig, de holnap már bizonyára újraindul minden a belga fővárosban.

A robbantások közvetlen következményeiként arra számítunk, hogy Európa-szerte megerősítik a repterek védelmét. Törökországhoz, vagy Izraelhez hasonlóan valószínű, hogy sok helyen, a leginkább terrorveszélyes országokban bevezetik a külső ellenőrzést, tehát csak egy előzetes biztonsági kontroll után lehet majd bejutni a terminálokba. Ez kezdetben komolyan megnövelheti a reptéri procedúrák idejét, a következő hetekben bárhova indulunk, érdemes a megszokottnál legalább egy órával korábban érkezni a légikikötőkbe.

Ami még biztos: ma és a következő napokban jócskán visszaesnek a foglalások a légitársaságoknál. Ezt kihasználva az eddiginél olcsóbban lehet majd jegyekhez jutni, persze a nagy kérdés az, érdemesebb halasztani az utazást, vagy kihasználni a leszálló árakat?

Semmiképp sem akarjuk elbagatellizálni a terrorkockázatot, de az biztos, hogy az utasok döntő többsége akkor jár jól, ha leküzdi a félelmét és nem hagyja magát eltántorítani a foglalástól, indulástól. Ha valaki most egy repülős, majd vonatos beutas brüsszeli városlátogatás helyett például egy nagy hazai autós kirándulás mellett dönt, jóval több esélye van arra, hogy közlekedési balesetben sérül, vagy hal meg, mint hogy terrortámadásban Belgiumban. De persze az egészen minimális kockázat is csökkenthető Brüsszel elkerülésével. Például ha a Charleroi-ból olcsón elérhető Brugge-t, vagy Gentet vesszük célba.

Még Franciaországba, Belgiumba, vagy Törökországba utazva is milliomod százalékokban mérhető az esély, hogy egy magyar turistát terrortámadás ér a következő hónapokban. Aki pedig elkerüli ezeket az országokat, tovább csökkenti a kockázatot. Ez a kockázatkülönbség valószínűleg meg fog mutatkozni a jegyárakban is, a foglalások sokkal jobban visszaesnek majd a terrorparás államokba, mint máshova. Az utasnak ennek fényében célszerű döntenie a továbbiakról.

Az ultra fapadosok algoritmusairól eddig szerzett tapasztalataink alapján az várható, hogy néhány nap múlva csökkennek majd az árak, mert a terrorakciók nyomán azonnal visszaesik a jegyvételi kedv, ezt érzékelve pedig esnek az árak. Ha az utasok remegése kitart hetekig, akkor további árcsökkenés következhet, ezzel kapcsolatban a korábbi tapasztalatok vegyesek. A párizsi terrortámadás után nagyjából két héttel voltak nagyon alacsonyak az árak, akkor relatíve sokáig tartott a sokk, hetekig címlapon hozta a média a támadás részleteit, az áldozatok egyéni sztorijait, illetve a gyilkosok utáni hajsza is sokéig fenntartotta a figyelmet, óvatossá téve a potenciális utasokat.

Tehát: fel lehet fogni ezt úgy.hogy ártatlan emberek halálán nyerészkedik az, aki most olcsó jegyekre vár. Mi ezt nem osztjuk. Sajnos a terrorveszéllyel régóta kénytelenek vagyunk együtt élni, csak az változik, hogy mekkora a támadások esélye, illetve mely országok a kiemelt célpontok. Ezt akár figyelembe is lehet venni az utazási döntéskor. De ha útra kelünk, segítünk azokon az ártatlan embereken, akik a turizmusból élnek. Azokon az országokon, amelyeket tönkre akarnak tenni a gazemberek. Legyen résen mindenki, tartsuk be a biztonsági szabályokat, de az utazásról nem érdemes lemondani. Szinte biztos, hogy utólag bánni fogja, aki így tesz.

12 komment

Megint pilótahiba, ez a 3. fapados katasztrófa 15 hónap alatt

2016.03.19. 23:12 Repülős Rozi

Újabb fapados légitársaság szenvedett el ma katasztrófát, a FlyDubai gépe zuhant le Rosztov mellett. Ez már a harmadik olyan katasztrófa bő egy év alatt, amely több éve működő, komoly méretű és modern flottával rendelkező fapadost érint Európában és Ázsiában. A három esetben sajna az a közös, hogy részben, vagy teljesen, de a pilóták okozták sok ember értelmetlen halálát.

A mai katasztrófával kapcsolatban annyi biztos, hogy rendkívül rossz volt az idő, közel 100 kilométeres szél fújt a reptéren. A kapitány ciprusi, az elsőtiszt spanyol volt, szerencsére csak harmadház volt a pár éves 737-esen, de így is 62 áldozat van.

Az első, sikertelen megközelítés után a gép két órán keresztül körözött a reptér környékén, majd a pilóták újra megpróbáltak leszállni. Nem kellett volna. A kapitány felelőssége annak eldöntése, hogy ilyen helyzetben megpróbál-e leszállni, vagy kitérő reptérre megy. Holnap nyilván már lesz találgatás arról, hogy mivel fapados, biztos komoly nyomás volt a pilótán, hogy ne menjen kitérőre, mert az sokba kerül a cégnek. Erre majd a vizsgálat esetleg fényt derít. Az biztos, hogy egy Aeroflot-gép simán kitérőre ment és persze gond nélkül leszállt.

Arról még össze-vissza információk vannak, hogy pontosan hogy zuhant le a gép: érte a földet, felkapták és utána, vagy pár száz méterrel a futópálya előtt csapta őket a szélnyírás a földhöz. De majdnem mindegy, üzemanyag még volt, bőven belefért volna a kitérő reptér. Mindezek alapján egyre valószínűbb, hogy pilótahibáról van szó, de erről hamar biztosabbat is lehet majd tudni, mivel mindkét fekete doboz előkerült.

Az utast persze leginkább az érdekli, hogy kell-e parázni a fapadosokkal? A számok alapján nem, de azért elég kellemetlen következtetést lehet levonni, ha a három katasztrófa okait vizsgáljuk. A Germanwings-gépnél egyszerűen a másodpilóta vitte szándékosan a halálba a gépet, az Air Asiánál a képlet azért jóval bonyolultabb. Volt egy olyan műszaki hiba, ami korábban már többször jelentkezett, de ezúttal a legrosszabbkor: vihar miatt épp manőverezni akartak a pilóták, eltérni a tervezett útvonaltól. Azonban a hibajelzésekre rosszul, teljesen szabályellenesen reagáltak, rendszerújraindítással kikapcsolták a robotpilótát és az átesésre figyelmeztető rendszert is.

A gép a túl gyors emelkedésből átesett. A két pilóta (egy indonéz és egy francia) félreértette egymást, az egyik emelni akarta a gélpet, a másik süllyeszteni, a két mozdulat kiltotta egymást, így összességében semmit se csináltak, nem tudtak kijönni a zuhanásból. Karbantartási hiányosságok és kis technikai probléma mellett a katasztrófa legfőbb oka a pilóták helytelen reakciója volt.

Mi következik ebből? Annyi mindenképp jól látszik, hogy a pilóta maga kockázati tényező, de a repült járatok számához képest nem kimagasló, hogy két esetben rossz döntéseket hozott a pilótapáros és kitermelődött egy öngyilkos is. Lehet a pilóták tömegképzéséről beszélni és arról, hogy a fapadosoknál rosszabbak a körülményeik, de a fejlett piacokon nincs több baleset a low-cost cégek körében, mint a hagyományosoknál. Ami kifejezetten az Oroszország nélküli Európát illeti, sem a Germanwings előtt, se azóta nem következett be halálos áldozattal járó, fapadosokat érintő légibaleset. Utazni most is kell és érdemes is. 

 

36 komment

Címkék: katasztrófa

Aki ezt megnézi, nem ül többet MÁV-vonatra

2016.03.15. 18:12 Fillér B. Gusztáv

Jó pár ezren mulattunk jót, amikor a MÁV vezetői utasélményről, meg szolgáltatás-színvonal növekedésről ömlengtek, meg ilyeneket mondtak, hogy "a versenyben nem könnyű helytállni, de a Magyarországon megvalósult fejlesztésekkel a MÁV-Start jelentős lépéseket tett az utazók megnyerésére". Milyen versenyben? De mindegy, hiszen "az elegáns körülmények kialakítása jól halad". Ahogy az látható friss klotyófotóinkból is.

Elővettük, miket láttunk az elmúlt hónapokban, amikor épp nem repültünk, hanem szép hazánk tájait vonattal fedeztük fel. Fontos, hogy a MÁV-ról van szó, mert a GYSEV-nél nincs ilyen kockázat, vállalható, sőt, sokszor kifejezetten színvonalas.

A MÁV-állomások állapotát már kimaxolta az Index, mi csak akkor kattintottunk, ha a mellékhelységben ért minket meglepetés. Sokáig azt hittük, hogy ennél redvásabbat ma már nem találni:

koszosslo.jpg

De aztán sikerült a MÁV Tarnazsadányába is beleszaladnunk, kellett nekünk Mőcsénybe is vonattal menni. Jó öreg BZ pótkocsi, felújítatlan, váll alattig érő baromi kényelmetlen üléssel, kétállású fűtéskapcsolóval, csakúgy, mint a 70-es években. Vagy nem megy, s akkor 0 fok van bent is, vagy igen, akkor 40 fok és az a jellegzetes olajszag az utastérben, ami aztán 10 mosással se távozik a ruhából. Ez pedig székletfogóbb bármi drága tablettánál:

bz_wc1.jpg

Nem kamu, ez a slozi szolgálatban van 2016 márciusában. A kép minőségéért elnézést, eredetileg nem publikálásra szántuk és nem cécóztunk sokat a beállítással, mert járt hozzá ingyen velős illatfelhő is.

Ez a poszt valszeg nem született volna meg, ha a mávos górék nem arcoskodnak a minőségboommal. A szinte állandó késéseket megszoktuk, de tudjuk, tapasztaljuk, hogy van sok szép, kulturált, új motorvonat is. Mégis, valahol irritáló, hogy ugyanazért a pénzért kifoghat az ember egy ilyen trágyadombot és egy fullos modern vagont is. Nyilván nem lehet ezt a menetrendben megjelölni és nyilván dolgoznak az illetékesek a fejlesztéseken. De amíg bármelyik vicinálison ilyen hányadék szolgáltatást megengednek - ja bocs, tavaly nyáron a Balaton déli partján is láttunk csak egy fokkal jobbat az egyik pótdíjas sebesvonaton -, addig jobb, ha a színvonal szót inkább csak vágyként emlegetik és nem csűrik fel az agyát azoknak fanatikusoknak, illetve kényszerutasoknak, akik használják a szolgáltatásukat. Mert mások nemigen vannak a vonatokon.

94 komment

Címkék: MÁV

Újra 3 ezer forinttól: a 10+1 legjobb repjegy tavaszra

2016.03.14. 00:21 Repülős Rozi

Végre a tavaszi repülőjegyek árát viszik le vételre ingerlő mélységbe a légitársaságok, pontosabban csak kettő, az igazi ultrák. Most is érvényes, hogy másfél-két hónappal az aktuális dátum előtt esnek le meredeken az árak, de idén meglepő célokra is vannak kifejezetten vonzó ajánlatok. Íme milyen zsír helyekre repülhetünk április-májusban pár ezer forintból, illetve a szokottnál jóval olcsóbban.

A megszokott olcsó célokra nem pazaroljuk a bájtokat, Brüsszel-alsó és Milánó most is tele van 3-5 ezres ajánlatokkal, plusz a Wizz új debreceni útvonalai is fillérekért pörögnek, Brüsszel-alsó mellett Malmö és Bergamo is ilyen, kevesebb dátumra Párizs-halálfasza is. Budapestről ezeket tartjuk most a legjobb vételnek:

Billund: például június 9-11. 3-3 ezer forint. Ez egy hétvégi Billund-akció része a Ryanairnél, de talán kitart tovább is, más időpontokra is vannak bőven 5-6 ezresek. Eredeti Legoland-látogatásra biztos nem lesz olcsóbb eljutás, de persze a repjegy itt kicsi költség, a belépő és a szállás is horror. 

Korfu: a Ryanair első járatai májusban mind alig több mint 7 ezer forintba fájnak - volt 3 ezerért is, de azok már elfogytak. Oda is, vissza is 7 ezer, kár, hogy csak hetente egyszer, csütörtökön megy a gép. Ha nem csak tengerparti láblóba a cél, a szigetre 3-4 nap bőven elég, egyik irányba jó buli Velencéből, vagy Velencébe hajózni, oda meg sok dátumra elvisz 6 ezer alatt a Ryanair.

Isztambul: pl. május 8-11. 3-4 ezer ft. A tavalyinál kevesebb járatot se tudnak normálisan tölteni, nyilván nagyrészt a terrorpara miatt. Aki vállalja, dúskálhat a filléres jegyekben.

Bari: pl. április 3-6. 3-4 ezer forint Wizz klubtagoknak. Nincs mit hozzátenni, tavasszal már nem olyan gyakori az ennyire filléres ár az olasz csizma sarkába, aki még nem járt arra, ne hagyja ki.

Alicante: május 17-21. 8-8 ezer forint klubtagoknak. Ide és Malagába májustól szeptemberig nagyon ritka a 12 ezer alatti jegy, Malagába most is csak elvétve akad és csak az egyik irányba, Alicantébe viszont kis turkálással kijöhet egy retúr 16-ból. 

Nizza: május 6-9. 6-12 ezer forint. Új járat, most pénteken ment az első gép, valószínűleg jól megy majd, miután bejáratódik. Már most kevés a jóáras jegy, ez a retúr 18 még épp jól hangzik.

Málta: április16-19. 8-8 ezer forint klubtagoknak. Május végétől tömeg van, meg dugók, áprilisban már jó meleg van, igaz, a tenger még hideg. De később szinte biztos nem lesz jegy 10 ezer alatt, júniustól 20 ezer alatt se nagyon.

Reykjavik: április 6-10. 18-15 ezer ft klubtagoknak. Ígértük, hogy szólunk, ha a kevéssel 20 ezer feletti bevezető ár alá mennek, most megtörtént. Áprilisban már hosszúak a nappalok Izlandon, a hegyekbe meg június közepéig úgyse lehet felmenni, aki nyáron megy, dupla jegyárral is elégedett lehet majd.

Glasgow: pl. május 7-10. 8-8 ezer ft klubtagoknak. A magyar vendégmunkások jól eltartják ezt a járatot, a Skóciára kíváncsi turista ritkán túrhat ki 10 ezer alatti jegyet. Ha május és szeptember között ficcen be ilyen, az mindig alkalmi vételnek tekinthető. 

Madrid: május 12-19. 6-6 ezer ft klubtagoknak. Ide is fehér hollónak számít a téli időszakon kívül a 10 ezer forint alatti jegy, most van szép számmal 8 ezres, a legügyesebb jegyvadászokat pedig pár 6 ezres várja nagy szeretettel.

Plusz 1: Dubaj mindig drága, most legalább az egyik irány akciós, kifelé vannak 12-15 ezerért is jegyek. Pl. május 19-24 között most 37 a retúr. Mivel 30 alatt (egyet fizet kettőt kap akciót leszámítva) csak a legprofibbak tudják kihozni, s májusban még épp elviselhető a hőség, nincs 40 fok, ez nem rossz deal. Persze ideális esetben beugrik még rá egy 20 százalékos leárazás is.

Ami épp nem fért be: Nápolyba is akad néhány 6 ezres ajánlat, Barcelona pedig kifejezetten drága, de május elején van néhány 10 ezer alatti jegy.

A nyárról egyelőre annyit, hogy a Wizz most még pofátlanul drágán adagol, a Ryanair nem szállt el annyira, náluk vannak 10 ezer alatti jegyek a főidényre is. Hamarosan visszatérünk a nyári esélyekre, jegyvételi időzítésre is.

28 komment

Címkék: olcsó jegyek jegymustra

Durva: még a taxi is vonzóbb az új reptéri minibusznál

2016.03.09. 16:29 Fillér B. Gusztáv

Mi kérünk elnézést, valóban azt ígértük, hogy majd kipróbáljuk a szépen beharangozott új minibuszt és utána írunk róla. De ne vicceljünk már, olyan drága, hogy inkább repülünk egy kört abból a pénzből, amit erre költenénk. Meg amúgy se túlságosan komáljuk, ha egy szolgáltató eldugja az alapvető információkat, esetünkben momentán az árat.

Az, hogy nincs tarifatáblázat, csak próbafoglalásokkal lehet kideríteni az oldalukon, hogy mennyibe kerül, finoman szólva sem fair eljárás, ajánljuk az illetékes hatóságok figyelmébe. Nagy arccal bejelentették, hogy mennyivel jobbak lesznek az előző szolgáltatónál, hát eddig ez nem jött össze, azon kívül, hogy lesz app, nincs semmi újítás, semmi innováció. És az elődnél legalább volt egy szép térkép árakkal, lehetett tudni, hova mennyiért visznek.

Az ígéreteket, az indulás halogatását már ragoztuk korábban kétszer is, most végre működik a minibusz-szolgáltatás. De: egyetlen számot promóznak az oldalukon, az 1900 forintot. Ez önmagában félrevezető, noha az apró betűben ott van, hogy ez az egyirányú út ára BUD Airport - BUD Airport Area vonatkozásában. Ebből ugyan hány olvasó találja ki, hogy mit jelent? A reptér környéki rövid fuvarokat, eddig talán oké, de hogy ennek hol a határa, nem lehet tudni, csak ha utcánként végez próbafoglalást az ember.

Ami biztos: a belvárosba 3900/6900, kintebb 6500/12900 forint a tarifa egy útra, illetve retúr, egy főre. Csakhogy valamit nagyon elcsesztek, mert az hagyján, hogy a Móriczra ugyanúgy 6500, mint Békásra, de például a Bartókon a Móricznál jóval távolabbi részekre, például a majdnem a Kelenföldi pályaudvarnál levő egyik hotelhez a belvárosi ár él, a 3900 forint. A második utas minden távon már csak ezer forinttal növeli a díjat - ez a korábbi szolgáltatónál is hasonló volt, de akkor a magas áron kívül hol itt az ígért nagy innováció, fapados árazás? Ebből csak annyi látszik, hogy a foglalás során más szolgáltatásokat is ránk akar sózni a rendszer.

A taxihoz képest a minibusz jóval kényelmetlenebb: másokat is felvesz, kitérőket tesz, másokkal együtt kell utazni, összességében jóval lassabb. Odafelé két nappal korábban meg kell rendelni és fizetni, kötelezően kivisz a reptérre két órával a gép indulása előtt, nem dönthet az utas, hogy mikorra akar kimenni. Visszafelé meg várni kell rá, a maximum a szabályok szerint 25 perc, addig taxival már a belvárosban vagyunk. Ezek miatt jóval olcsóbbnak is kellene lennie, hogy versenyképes legyen. De ez nagyon nem jött össze.

A Móriczról például a minibusz 1 főre nagyjából ugyanannyiba kerül, mint a taxi, 2-3 fős útnál pedig már a taxi az olcsóbb, ami gáz. Négy főnél a fél városból indulva ugyanez a helyzet. A 3900 forintos zóna távoli részeiről indulva látunk csak akkora árkülönbséget, hogy egyáltalán érdemes legyen rajta elgondolkodni alternatívaként. És akkor még csak az órát használó taxikról beszéltünk, az Uberről, illetve más transzferszolgáltatókról nem. 

Saját autósoknak még egy hetes útnál is jobbnak tűnik a termináltól pár perc sétára levő reptéri parkolás. Kicsit több csak, mint a belváros minibusszal oda-vissza, a 3900-as zónán túl pedig sokkal olcsóbb a parkolós megoldás.

Őszintén kíváncsiak vagyunk, hogy miközben a világ változik - a kis csomagos fapados utasok aránya nő, valószínűleg van és marad is az Uber, egy BKV- átszállójeggyel pedig bármelyik metróállomástól indulva 530 forintért ki lehet jutni a reptérre - ilyen gáz feltételekkel ki fogja a minibuszt használni?

30 komment

Címkék: MiniBUD

süti beállítások módosítása
Mobil