FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Megint pilótahiba, ez a 3. fapados katasztrófa 15 hónap alatt

2016.03.19. 23:12 Repülős Rozi

Újabb fapados légitársaság szenvedett el ma katasztrófát, a FlyDubai gépe zuhant le Rosztov mellett. Ez már a harmadik olyan katasztrófa bő egy év alatt, amely több éve működő, komoly méretű és modern flottával rendelkező fapadost érint Európában és Ázsiában. A három esetben sajna az a közös, hogy részben, vagy teljesen, de a pilóták okozták sok ember értelmetlen halálát.

A mai katasztrófával kapcsolatban annyi biztos, hogy rendkívül rossz volt az idő, közel 100 kilométeres szél fújt a reptéren. A kapitány ciprusi, az elsőtiszt spanyol volt, szerencsére csak harmadház volt a pár éves 737-esen, de így is 62 áldozat van.

Az első, sikertelen megközelítés után a gép két órán keresztül körözött a reptér környékén, majd a pilóták újra megpróbáltak leszállni. Nem kellett volna. A kapitány felelőssége annak eldöntése, hogy ilyen helyzetben megpróbál-e leszállni, vagy kitérő reptérre megy. Holnap nyilván már lesz találgatás arról, hogy mivel fapados, biztos komoly nyomás volt a pilótán, hogy ne menjen kitérőre, mert az sokba kerül a cégnek. Erre majd a vizsgálat esetleg fényt derít. Az biztos, hogy egy Aeroflot-gép simán kitérőre ment és persze gond nélkül leszállt.

Arról még össze-vissza információk vannak, hogy pontosan hogy zuhant le a gép: érte a földet, felkapták és utána, vagy pár száz méterrel a futópálya előtt csapta őket a szélnyírás a földhöz. De majdnem mindegy, üzemanyag még volt, bőven belefért volna a kitérő reptér. Mindezek alapján egyre valószínűbb, hogy pilótahibáról van szó, de erről hamar biztosabbat is lehet majd tudni, mivel mindkét fekete doboz előkerült.

Az utast persze leginkább az érdekli, hogy kell-e parázni a fapadosokkal? A számok alapján nem, de azért elég kellemetlen következtetést lehet levonni, ha a három katasztrófa okait vizsgáljuk. A Germanwings-gépnél egyszerűen a másodpilóta vitte szándékosan a halálba a gépet, az Air Asiánál a képlet azért jóval bonyolultabb. Volt egy olyan műszaki hiba, ami korábban már többször jelentkezett, de ezúttal a legrosszabbkor: vihar miatt épp manőverezni akartak a pilóták, eltérni a tervezett útvonaltól. Azonban a hibajelzésekre rosszul, teljesen szabályellenesen reagáltak, rendszerújraindítással kikapcsolták a robotpilótát és az átesésre figyelmeztető rendszert is.

A gép a túl gyors emelkedésből átesett. A két pilóta (egy indonéz és egy francia) félreértette egymást, az egyik emelni akarta a gélpet, a másik süllyeszteni, a két mozdulat kiltotta egymást, így összességében semmit se csináltak, nem tudtak kijönni a zuhanásból. Karbantartási hiányosságok és kis technikai probléma mellett a katasztrófa legfőbb oka a pilóták helytelen reakciója volt.

Mi következik ebből? Annyi mindenképp jól látszik, hogy a pilóta maga kockázati tényező, de a repült járatok számához képest nem kimagasló, hogy két esetben rossz döntéseket hozott a pilótapáros és kitermelődött egy öngyilkos is. Lehet a pilóták tömegképzéséről beszélni és arról, hogy a fapadosoknál rosszabbak a körülményeik, de a fejlett piacokon nincs több baleset a low-cost cégek körében, mint a hagyományosoknál. Ami kifejezetten az Oroszország nélküli Európát illeti, sem a Germanwings előtt, se azóta nem következett be halálos áldozattal járó, fapadosokat érintő légibaleset. Utazni most is kell és érdemes is. 

 

36 komment

Címkék: katasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr378505708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

heidt 2016.03.20. 01:34:23

Nekem úgy tűnik, kitermelődtek a "fapados pilóták". Mi lehet ennek az oka? A fapados légitársaságok mindent a lehető legolcsóbban szeretnének megoldani. Pl. ezért tankolnak csak annyit, amennyit muszáj. Ezért használják az olcsóbb, de gyengébb technikai háttérrel felszerelt reptereket, stb. Ennek megfelelően próbálnak a személyzeten is spórolni. Alkalmaznak pincérből "átképzett" utaskísérőket. Kevesebb repült idővel vesznek fel kapitányokat, tiszteket. Nekik jóval kevesebb bért kell fizetni. A repülőszemélyzetet nem a tudásuk, hanem a felmerülő járatigények alapján dobják össze. Ehhez adódik a nagyobb hajtás, kevesebb idő a pihenésre, továbbképzésre. Náluk sokkal gyakrabb, hogy különböző nációból kerülnek ki a pilóták és még nyelvi nehézségeik is lehetnek. (Tudom, a hivatalos nyelv az angol, de ha vészhelyzet van, előbukkan az anyanyelv. Ki lehet próbálni: pl. angol nyelvű társaságban rávernek kalapáccsal az ujjadra. Milyen nyelven fogsz káromkodni?)
A fapados pilóták (és utaskísérők) nagy része ezt a munkát ugródeszkának használja. Itt lerepüli a szükséges órákat, megtanulja a szakma gyakorlati részét és reménykedik, hogy átkerülhet egy jobb légitársasághoz jobb fizetésért és körülményekért, kiszámíthatóbb munkáért.
Az elmúlt években olyannyira megnőtt a repülőforgalom, hogy újabb és újabb pilótákra van szükség. Emiatt csökken a képzés ideje és színvonala ezért a képzés utolsó fázisa a fapadosoknál történik. Ezt tudomásul kell venni! Ezt az "apró" negatívumot is fel kell vállalni az olcsó jegyek mellé.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 02:44:31

@heidt: Való igaz amit a pilóta képzés színvonaláról írsz... Csak van ennél egy fontosabb dolog: A fapados pilóták eladósodottak, és 0 órás szerződésük van. Azaz kiszolgáltatottak. Ha nem engedelmeskednek a valós nyomásnak, akkor az állásuk mellett az adósság miatt a lakásukat is könnyen bukják, a családjukra ez durva kockázat.

Ellenben nem csak a valós, de a VÉLT elvárásokra is így reagálnak.

Több "fuel emergency" mellett veszélyes megközelítések (és serious incidentek) merültek fel nem egy fapadosnál, amiből balhé is volt. És ez a vélt vagy valós nyomás egyértelműen közreható tényezőnek számított.

Ahol a pilóta ilyen mértékben kiszolgáltatott és ez akár az öngyilkosság kockázatát növeli, akár vélt vagy valós nyomásnak engedelmeskedve a biztonsági szabályokat szándékosan megszegi (és az utasok életét veszélyezteti) ott miért bíznál abban, hogy a veszélyeztetésből sosem lesz baleset?

Eleinte a fapadosnál sem így kezelték a pilóta képzést. Mióta számos pilóta szervezet felhívja a figyelmet arra, hogy ez életveszélyes. Mert növeli az öngyilkosság kockázatát, növeli az életveszélyes manőverek kockázatát, stb.

És ahol ezek előfordultak, súlyos incidenshez is vezetett a vélt vagy valós nyomásnak engedelmeskedő, a kiszolgáltatottsága miatt rosszabbodó pszichés állapotú (nem feltétlenül alkalmas) pilóta...

Ahol a hasonló nyomás miatt már a vészhelyzet előtt is baj van ezért a vészhelyzetre nem tudnak jól reagálni.

Eleinte lehetett azzal foglalkozni, hogy "de nem volt halálos baleset", "de az kicsi volt, korábban charterezett", de jöttek az intő jelek. Most már nem lehet azzal elütni a fapados biztonsága kérdést, hogy "de nem volt halálos baleset" mert volt. Olyan ahol a mentalitás felmerült.

És ha a fejlett (és valamennyire gazdag) országok nagy network légitársaságait nézzük sokuknál a fapadosok térhódítása óta eltelt időben viszont jók a biztonsági mutatói. A Fapadosok korábbi jó mutatói nem voltak jobbak a többiekénél (sőt, incidensig menve látványosan rosszabbak voltak), a verseny fokozódása tovább ronthat a helyzeten.

A hasonló ismert nyomás (és igen, itt elég a vált nyomás amit sok pilóta fórumon lehet is mérni, látni) már számos ismert baleset oka volt amíg ez ment network légitársaságnál, sok regionálnál. Most a nem hagyományos alkalmazási feltételek és sok más az ekkor a biztonság érdekében hozott előírásokat megkerülik. Úgy, hogy számos múltbéli baleset okán TUDJUK, hogy ezek megkerülése szükségszerűen hozott el számos balesetet.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.03.20. 09:15:04

Szerintem óriási hiba, ha két órán keresztül körözött és nem ment ennyi idő alatt kitérő reptérre.

Azt érdemes megnézni, hogy világviszonylatban mekkora a műszaki hiba és a pilóták hibájának aránya a balesetekben. Tudomásom szerint a legnagyobb baleseteket többnyire emberi hiba okozta... Ázsiában tipikus az egymás félreértése nyelvi okokból és az is probléma, amikor az első tiszt nem mer ellentmondani a kapitánynak társadalmi okokból...

vajdasagi 2016.03.20. 10:44:07

Ezt a cikket egy fapados-ellenes lobbi pénzeli netalántán?

Ne legyenek kétségeink felőle: nemsokára robotpilóta fogja vezetni mind a fapados, mint a teljes árú repülőgépeket.

Infamous 2016.03.20. 11:02:12

@vajdasagi:
Fapados-ellenes lobbi :) :)
Gratulálok az éleslátásodhoz. :)

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.20. 11:03:51

Nagy a nyomás a pilótákon, hogy első helyre a pénzügyeket helyezzék, ne a biztonságot.

_-_-_ 2016.03.20. 11:45:15

Hatalmas butaság és hiba egyetlen nap után kijelenteni, hogy 'megint pilótahiba '.
Le kellene venni ezt a cikket.

vajdasagi 2016.03.20. 12:14:33

@Infamous: Köszönöm.

Amúgy nem kéne megvárni egy vizsgálatot is?

Infamous 2016.03.20. 12:28:15

@vajdasagi:
Milyen vizsgálatot? Hogy a fapados ellenes lobbi pénzeli-e a fapadosinfo nevű oldalt,ami tele van fapados hirdetésekkel és olcsó repülési tippekkel? Jajmár. :)

Netuddki. 2016.03.20. 12:51:00

@BircaHang Média: "Nagy a nyomás a pilótákon, hogy első helyre a pénzügyeket helyezzék, ne a biztonságot."

Balfasz bolgár fideszes birkaszar elfelejteni magyar...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 14:26:20

@_-_-_: Ezzel nincs mit csinálni. Az adott helyen leszállni tényleg nem volt biztonságos, itt meg sem lett volna szabad kísérelni a leszállást. Adott ATC felvétel és a tény, hogy tudni lehetett a leszállási kísérlet életveszélyes voltáról. Valamiért mégis próbálkozott.

leprecHaUN 2016.03.20. 14:42:14

@BircaHang Média: Olyan jó lehet neked, hogy te mindenhez értesz. Csak kár, hogy mindenhez ilyen keveset.

Ciprusi Utazók · http://ciprusi-utazok.blog.hu/ 2016.03.20. 15:02:56

Az emberi hiba kodolva van minden olyan közlekedési formában ahol az ember irányító. A múltheti m3-as vagy a mostani katalán busz baleset a legvalószínűbb emiatt történt. A gép is hibázik lasd az onvezeto autó balesete.

Ciprusi Utazók · http://ciprusi-utazok.blog.hu/ 2016.03.20. 15:13:29

@heidt: Melyik légitársaság a kiszámítható jövő? Lufthansa Airfrance? Emirates? Az utóbbihoz köthető ez a baleset az előző kettő pedig fizetést csökkent embereket küld el meg kiszervez.

Punxsutawney Mormota 2016.03.20. 18:13:58

Részvétem a halottak hozzátartozóinak.

És most jöhet az összeesküvés-elmélet. Már megint egy orosz reptér, ahol egy pilóta valamiért le akarja tenni a gépet, pedig minden esély ellene szól.

Vannak itt olyanok, akik jobban tud(hat)ják a szabályokat. A légiirányítók nem zárhatják le a repteret, ha ennyire vacak körülmények vannak? Persze, a pilóta is egy ökör volt - Isten nyugosztalja! -, de azért a légiirányítás felelőssége is felmerül.

Mibe kerülne azt mondani, hogy Barátom! Anyádba takarodj a legközelebbi reptérre?

Punxsutawney Mormota 2016.03.20. 18:18:49

@Ciprusi Utazók: Pontosítanék. Az Emirates nem a FlyDubai tulajdonosa. Mindkettőjük tulajdonosa az Emirátus kormánya. Inkább testvércégekről van szó, a Fly Dubai segítséget kapott kezdetben illetve az Emirates "levetett" gépei is gyakran a Fly Dubai flottájában tűnnek fel. Szintén közös még bennük, hogy a Fly Dubai jelenlegi CEO-ja évtizedekig dolgozott az Emirates-nél.

Punxsutawney Mormota 2016.03.20. 18:27:25

@Repülős Rozi

Az ipari kamera által rögzített képekről az derül ki, hogy a gép kb 45-50 fokos szögben, LÁNGOLVA csapódott a földbe, ez kizárja annak lehetőségét, hogy felkapták, aztán a szélnyírás vágta vissza, mert mitől gyulladt ki a gép a levegőben?

Ebben a stációban pilótahibát kiáltani felelőtlenség. Most olvasom, hogy megsérültek az adatrögzítő, akár egy hónapig is eltarthat a dekódolásuk.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 18:43:50

@Punxsutawney Mormota: Nem olyan egyszerű ezt mondani. Ugyanis alapvetően az egyes légijárművek esetén mások a biztonságos közlekedéshez szükséges minimum feltételek. És sok esetben ilyenkor az reptér lezárása ronthat is a helyzeten. Ráadásul az sem mindig hat...

Sok fapados nem nagyon szeret kitérő reptérre menni, és ismert eset az amikor a reptér csőtörés miatt nem fogadott volna utasszállító gépeket, akkor egyik fapados inkább vészhelyzetet jelentett (üzemanyag miatt) mintsem, hogy kitérőre ment volna. Pedig ugye előírás, hogy legyen elég üzemanyag, ha kitérőre kell menni, mert baleset miatt is lehet lezárás.

Akik abban az ügyben érintettek voltak és kitalálták az akkor nyomásgyakorlást azok ma a FlyDubai-nál vannak.

Hórukk 2016.03.20. 18:51:25

Az orosz repülőtereken viszonylag gyakoriak a szerencsétlenségek, lehet, hogy a pilóták földi támogatásával van gond? Most sem biztos hogy tudta a szerencsétlen pilóta, hogy milyen az idő lent. Azt meg hogy nem tankolnak eleget a fapados gépekbe, cáfolja az, hogy 2 órán át körözött a gép, aztán még mndig volt benne nafta.

Ciprusi Utazók · http://ciprusi-utazok.blog.hu/ 2016.03.20. 18:54:23

@Válasszunk: az a érdekes, hogy a két óra körözés mennyibe kerül? Olcsóbb, mint másik reptéren letenni? (elvonatkoztatva a mostani esettől)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 19:03:59

@Punxsutawney Mormota: Ez sem ilyen egyszerű. Mert ugye a baleset okainál mindig van egy csomó megállapítás... És a valószínű ok mellett a baleset bekövetkeztéhez, súlyosságához hozzájáruló egyéb tényezők.

A következő eset is pilótahiba:

A repülőgép nem csak belerepült egy viharba amibe bele sem szabad repülnie, de ott várakozott, emelkedett, süllyedt. Ezzel a gép sárkányszerkezetének terhelhetőségét többször meg is közelítették, majd a szélnyírás / turbulencia / ... vártnál erősebb volta a szárnyat / sárkányszerkezetet túlterhelte, a gép a levegőben szétesett, és tűzgolyóként csapódott be.

De a következő eset is:

A repülőgép egy olyan viharban várakozott, amibe belerepülnie sem lett volna szabad. A felszíni légnyomás értékét többször próbálta módosítani (ez ugye időjárástól is függ), majd megpróbált leszállni. Amikor a tévedésre fény derült bejelentette az átstartolást, ám a meredek emelkedés előtt tereptárgynak ütközött. Az ütközés következtében a repülőgép irányíthatatlanná vállt, a meredek emelkedés egy pontját átesett és a sérülése miatt lángoló roncsként a talajba csapódott.

Durván eltérő forgatókönyvek, ugye? De mindkét esetben ott lesz contributing factorként, hogy a gép egyszerűen rossz helyen volt, és ezzel veszélyeztették az utasok biztonságát, ha a gép kitérő reptérre megy idejében és jobb körülmények között, az esetleges műszaki problémákat higgadtabban, jobban kezelve szállnak le, akkor valószínűleg nincs ekkora baj... Az egy elég biztonsággal tehető megállapítás. Pedig ez az időjárás szerepén kívül még durva műszaki hibának a lehetőségével is számol, sőt azzal is, hogy az a hiba rövidebb repülési idő, kisebb terhelések, stb esetén is vészhelyzetet okoz.

Repülős Rozi 2016.03.20. 20:17:08

@Punxsutawney Mormota: az eddigi infók alapján egyértelműnek tűnik a néhai pilóták felelőssége. felmerülhet még sok enyhítő körülmény, lehetett műszaki hiba is, illetve a földi irányítás felelőssége sem lenne annyira meglepő, a legtöbb esetben több tényező együtt okoz csak katasztrófát. de még egyszer, az szinte kizárt, hogy ne lenne pilótahiba is.

amúgy pilóta barátaim szerint nagyon fontos ilyen esetben a földről kapott infó, de minden körülményt mérlegelve a kapitány dönt arról, hogy hol száll le. az irányítás elmondja, mi merre és javasolhat is, de a döntés a kapitányé.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 20:29:35

@Ciprusi Utazók: @Hórukk:

Ez ennél egy kicsit bonyolultabb. Például nem mindegy mikor értesülsz a bajról, nem tudod előre meddig kell várnod. Mert ugye sok esetben az időjárás miatti várakozás nem tart két óráig. Más esetben járattörlés az eredmény és el sem indul a járat.

De a kitérő repterek között is van különbség. Képzeld el azt, hogy egy olyan fapados aki Budapestről, Debrecenből is repül, gépei állomásoznak Budapesten szembesül azzal, hogy "nem érdemes elmenni Debrecenig az időjárás miatt" leszállhat a közeli Budapesten. Aznapi utolsó járat, másnap sem borul semmi. Majd látni fogod mennyire más ez, mint a mostani orosz helyzet, pedig ez is kitérő repteres helyzet.

És a légitársaságok sem születtek egyenlőnek: Nyilván a FlyDubai sok szempontból nagyon más helyzet, mint egy RyanAir. Az egyik piaci áron szerzi be az üzemanyagot, és kb mindegy neki, hogy hol vételez üzemanyagot. A Ryanair ezért mindig alacsony üzemanyag terheléssel repül. A FlyDubai viszont otthon nagyon más áron jut üzemanyaggal, ezért amikor belefér a terhelésbe egyik irányba a sok üzemanyag, akkor a "visszaútra is tartalékol".

Másfelől a Ryanair üzemanyag elfogyásos vészhelyzetei közül több olyan volt, ahol számoltak ők valamennyi körözéssel, csak a várható körözésen felül nem volt annyi tartalék amennyi a pilóták és balesetvizsgálók szerint általában biztonságos. Akkor sem töröltek, akkor sem fordultak vissza, kerestek más repteret, stb.

Az oroszoknál van egy olyan szabály: Kitérő reptéren annyit tankolhatsz, hogy átjuss az eredeti célállomásra. Ha az nincs tartósan lezárva, az a reptér működik, úgyis onnan lenne járatod, ezért a kisebb kitérő reptereknek nem kell annyit tartalékolni. De ugye ez azt is jelenti: vissza kell jutni a cél reptérre. Várakozás pedig a túlterhelt kitérő reptéren is lehet, meg akkor is amikor ugye az eredeti célhoz átrepülsz. Szóval a kitérő reptér SEM 0 várakozás. HOgy a 2 órához képest mennyi, azt nem egyszerű megtippelni.

A Turkish mégis kitérőre ment. És úgy tudom volt olyan járat is amit inkább töröltek.

A FlyDubai nem. Ha kitérőre ment volna a FlyDubai akkor egyfelől el kell jutni a kitérő reptérig meg vissza. És van benne plusz fel és leszállás, stb. azaz van azért ott is szépen plusz idő ami alatt az üzemanyagot égetik. De meg kell oldani a személyzet kérdését a plusz úthoz. Meg kell oldani az utasok eljuttatását a célállomásra.

Ráadásul a kitérő reptéren kb. minden listaáron van, azaz semmi kialkudott kedvezmény nem játszik.

És tegyük hozzá: A kitérő reptérnek is vannak kockázatai. A légiközlekedés történetének eddigi legnagyobb balesetéhez vezető szempontok között is ott volt, hogy "sokan mentek egy kitérő reptérre"... És az is, hogy a kitérő reptér túlterhelt, ki, mikor szállhat fel, mennyit kell várni, van bizonytalanság, a bizonytalanság miatt kapkodás. Majd a túl sok várakozás után a helyzetet megunó személyzet részéről pilótahiba. Ugye sejted melyik járatokról van szó?

Oroszország, az USA, Kanada, Brazília, stb. csomó olyan ország van, ahol egyes területeket baromira nehéz megközelíteni, a repülőgép, a reptér szükségmegoldás. Akkor is, ha nincs elég forgalom, nincs elég pénz ahhoz, hogy jó legyen. Ha ne adj isten bármi műszaki gond van ott lehetsz egy ilyen reptéren idegen helyen, és ezt megoldani drága lehet.

A szankciók hatása az ott helyben szükség esetén elérhető szolgáltatásokra ismét játszik.

A pontosan mennyivel jobbak ott a körülmények, mennyit tudnak romlani mire odaérünk, stb. szintén fontos kérdés.

Szóval a kitérő reptér / holding / üzemanyag kérdés nem olyan egyszerű.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 20:34:32

@Repülős Rozi: Ha pilóta barátokat említesz, akkor nem ártott volna nekik megmutatni az ATCvel való kommunikáció hangfelvételét (elérhető), a METAR adatokat, stb.

Repülős Rozi 2016.03.20. 20:56:09

@Válasszunk: meglesz az is, de nem várhattam addig a poszt megírásával. ami itt van, a tegnap esti állapotot tükrözi, ha meg valami egetverő fontos kiderül, akkor meg frissítek. de ha te látsz arra friss infót, hogy miért akartak mindenáron Rosztovban leszállni, miközben mindenki más elment kitérőre, szólj. az nyilván csak a fekete dobozok adataiból derül ki, hogy hibáztak-e a megközelítés, illetve átstartolás során is.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.03.20. 21:33:28

@Repülős Rozi: Csak az ATC felvétel, a légitársaság gyakorlatáról sok helyen pilóták által leírt dolgok, a heraldon megjelent ruszki szabályozás, a kitérő reptér metarja, a légitársaság döntéshozóinak előélete kapcsán amit a LinkedIn bárkinek elárul van meg :) Gondolom ezekre te is ránéztél :)

Orosz nyelvű, repüléssel foglalkozó lapokra is érdemes ránézni, akár valami fordítóval, akár a "Díma, ha találkozunk kapsz egy üveg Vodkát, csak mond már el mi a fenét írnak ott" alapon :)

Punxsutawney Mormota 2016.03.21. 15:44:39

@Válasszunk: Persze, világos. Azért nem is arcoskodtam, mert nem ismerem az előírásokat. Ebben az esetben nyílván nem beszélhetünk kiszámolt üzemanyagról, mert azt írták, hogy két órán át körözött a gép a reptér felett.

Punxsutawney Mormota 2016.03.21. 15:46:24

@Válasszunk: Köszi! Kíváncsian várom a vizsgálat eredményét.

Punxsutawney Mormota 2016.03.21. 15:53:10

@Repülős Rozi: Laikusként nehéz elfogadni ezt... Megnéztem, hogy milyen egyéb lehetőségei lettek volna a pilótáknak, a következő repterek tudnak nemzetközi járatokat fogadni a környéken:

Taganrog (84 km)
Donetsk (220 km) igaz, ez Ukrajnában van és a jelenlegi helyzetben problémás a határátlépés
Krasnodar (274 km)
Stavropol (346 km)

Azt is értem, hogy a low cost légitársaságok nem szeretik a költségemelkedést, de egy lezuhant gépnél, 64 halottnál és egy megtépázott nimbusznál nincs drágább a világon.

Colonel Maybourne 2016.03.22. 00:53:55

@Punxsutawney Mormota: UKCC nem eleg, hogy Ukrajnaban van, kisse szarra is van love. Ott nem szall le semi mar egy jo ideje.
Mindegy, FlyDubai nem szamit. Majd amikor az elso Wizz, vagy FR leesik. Majd akkor kap eszbe az europai fapados utazokozonseg. Marpedig le fog esni, ez cask ido kerdese...

Punxsutawney Mormota 2016.03.24. 09:11:02

@Colonel Maybourne: Nézd, évente 5-6 gép zuhan le, olyanok is, amelyek hagyományos légitársaságokhoz tartoznak. Én azért nem drukkolnék annnak, hogy Wizzair vagy bármilyen más gép potyogjon az égből, akármennyire is furcsák a szabályaik.
süti beállítások módosítása