Pontosan negyven éve, 1977. március 27-én ütközött össze két Jumbo a tenerifei reptér futópályáján, a két felrobbant gépben 583-an haltak meg. Ez a legtöbb áldozatot követelő katasztrófa a polgári repülés történetében, de nyugi, ma már több okból kifolyólag sem fordulhat elő hasonló.
Általános tapasztalat, hogy a légikatasztrófákhoz több hiba, mulasztás és szerencsétlen véletlenek együttállása szükséges, ez teljesen megáll a tenerifei eseménnyel kapcsolatban is.
Az egész egy terrortámadással kezdődött. Az ominózus napon a Kanári-szigetek elszakadásáért küzdő szeparatisták robbantottak a szomszédos sziget, Gran Canaria repterén. Az oda tartó összes gépet divertálták Tenerifére, a Pan Am Los Angelesből érkező és a KLM Amszterdamból indult charterjáratát is. A New York-i közbenső leszállást beleszámolva már több mint 12 órája úton levő amerikai gép kapitánya engedélyt kért ugyan, hogy a levegőben körözve várja ki a reptér újranyitását, kérését elutasították, neki is kitérőre kellett mennie Tenerifére. Pedig csak pár perc lett volna a nyitásig.
A kis tenerifei reptéren pont úgy parkoltatták le a Pan Am-et, hogy a KLM B 747-ese elállta az útját. A KLM utasai a terminálban vártak, az amerikai Jumbo utasait a gépben várakoztatták. A Pan Am hosszú úttól elcsigázott utasainak azt is meg kellett várniuk, hogy a várakozást kihasználva a KLM kapitánya tankolni kezdett. Az akarta elkerülni, hogy a késés miatt Gran Canarián lejárjon a személyzet munkaideje, előre tankolva gyorsan akart vissza indulni Hollandiába a szomszéd szigetről.
Amikor a gépek elindulhattak, mozogni szinte csak a futópályán lehetett. A KLM-nek az utasítás értelmében végig kellett gurulnia a pályán, a másik végén megfordulnia, majd ezt követően várhatták az engedélyt a felszállásra. Közben - mivel a gurulóutak bedugultak, tele voltak átirányított, parkoló gépekkel - a Pan Am gépet utánaengedték a futópályán, de a terv szerint neki el kellett hagynia azt az egyik gurulóúton, hogy szabad legyen a felszállás a másik gép számára. Ezt a rutinfeladatot az nehezítette meg, hogy leszállt a köd, a látótávolság 700 méterre csökkent, a gépek nem látták egymást és a torony sem látta őket. Csak a rádióra hagyatkozhattak.
Utolsó kommentek