Jó agyoncsapták ma a Wizz Airt a tőzsdén, mert nem csak várakozás alatti profitot termelt a tavalyi év negyedik negyedében, de a kilátásain is rontott. A befektetők paráztak, az utasok viszont örülhetnek, mert nem vettek vissza a bővítési ütemből, de már a Wizz is a korábban vártnál alacsonyabb jegyárakkal kalkulál 2017-re.
Ahogy arról többször is írtunk, a Wizz Air azzal tűnt ki tavaly a légitársaságok mezőnyéből, hogy a brexit-szavazás után nem vágta vissza a profitterveit, tudta hozni azt az eredményt, amit eltervezett. Lényegében összes konkurense kiadott profit-warningot, csak a Wizz nem. A csoda a eddig tartott, ma a Wizz is elvesztette a szüzességét, megvan tőzsdei pályafutásának első jócskán várt alatti eredményközlése és warningja.
Persze az elmaradás a profitban csekély és egy laikusnak az is majdnem mindegy, hogy a következő üzleti évre 245-255 millió euró közé várják a profitot, vagy 225-235 közé. A tőzsdén viszont ez a közel 10 százalékos vágás pont ekkora zakót hozott annak ellenére, hogy az árfolyamot már megviselte korábban a brexit még úgy is, hogy a Wizz tudta tartani a terveit. A piac tehát számított arra, hogy az iparági tendenciáktól a Wizz sem tudja teljesen függetleníteni magát, mégis kiábrándultan reagált.
Az elmaradást egyrészt a vártnál nagyobb mértékben csökkenő jegyárakkal, másrészt a szokottnál több időjárás okozta fennakadással magyarázzák, az idei első negyedévnek is betesz az egész Európában szokatlanul zord időjárás. Fontos, hogy a gyors bővítésen nem változtatnak, nyilván mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy ha árverseny van, akkor a legalacsonyabb költségekkel, leghatékonyabban működő cégek a nagy nyertesek, vagy ha nagyon leesnek az árak, ők bukják relatíve a legkisebbet. Az utasoknak ez jó hír, de vannak olyan vélekedések is, hogy a mostani áresés jó lehetőséget ad azoknak is, akik beszállnának tulajdonosként a cégbe.
Egyébként azért csökkennek a vártnál jobban a jegyárak, mert az üzemanyagár esésével párhuzamosan vad kapacitásbővítésbe kezdtek a szolgáltatók, az utazási kedv azonban nem bővült hasonló mértékben, Ilyenkor pedig csak árversennyel lehet megtölteni a gépeket, az pedig hamarosan fájni fog a gyengébb piaci szereplőknek, hogy az üzemanyagár már lassan egy éve stabilan emelkedik.
Mit jelent ez az utasoknak? A szolgáltatók az eddiginél is jobban próbálják a lehető legnagyobb bevételt kisajtolni belőlük. A Wizz már eddig is egyre jobban elment a last minute akciózás felé, most először kikötötték például, hogy a 20 százalékos leárazás csak a februári-márciusi indulásokra vonatkozik. Az eddigieknél is aktívabb árazásra számítunk, sok hirtelen változással le is és fel is.
E mellett valószínűleg még agresszívebbek lesznek a sok apró bevételnövelő trükkel, az olyanokkal, mint amit példáiul pár hete fedeztünk fel. Meghosszabbították azt a csúcsidőszakot, amikor drágább a poggyászfeladás, a nyár már szeptember 25-ig tart és bevezettek egy hosszú tavaszi csúcsszezont is április 8-tól május 1-ig. Ezzel összhangban úgy emelgetik egyes útvonalakon a nagy kézipoggyász árát is, hogy már drágább, mint feladni egy 23 kilós bőröndöt.
Utolsó kommentek