Egyszer csak elköltik idegenek a pénzt az egyik bankkártyámról, aztán egy perc alatt négyszer használnak kápéfelvételre Indiában egy másikat. Azt hiszed, veled nem fordulhat elő? Én is azt hittem, hogy velem se. Aztán elővigyázatos használattal is két éven belül harmadszor lettem bankkártyacsalás áldozata. Trolloknak: felelőtlen lúzer vagyok, megérdemlem. Mindenki másnak: íme a sztori, okulásként.
Újévi ebéd, csúszik a malac, csippan az sms. Egy perc múlva újra. Kissé elkéstek a szilveszteri jókívánságok, gondolom. Aztán a harmadik, erre már felállok az asztaltól. Aztakurva, nyolcezer forintjával költenek a hitelkártyámról. Újabb sms-ek, de közben már banki szám keres, talál, hív, beszélgetés közben újabb sms-hang, gyors egyeztetés, mindenek előtt azonnali zárolás, utána beszéljünk. Call Center Béla szerint is csalás lehet, angol prepaid telefonkártyákat vettek vele, tiltsuk le teljesen. És most? Új kártya csináltatása ilyen esetben ingyenes, de Béla ezt nem intézheti, külön kell kérni az ügyfélszolgálaton, hurrá.
Négyszer 8 ezer és kétszer 6 ezer forintot vettek le a kártyáról, mielőtt sikerült zárolni. Ahhoz, hogy visszakapja az ember a zsét, rendőrségi feljelentés kell. Találomra Maros utcai örs, fél óra várakozás, mire fogad az ügyeletes tiszt. Jegyzőkönyvfelvétel 20 perc, elmondja, hogy nem először csinálja, hetente több ilyen panaszos jön.
Papírral irány az Erste bankfiók, újabb fél óra sorbanülés, 20 perc ügyintézés, egy-másfél hét az új kártya. Valóban ennyi, jön lakcímre rendben. De mi lesz a zsével? Majd értesítenek.
Másfél hónap után jön a levél, hogy a hat tranzakcióból ötöt jóváírnak. Indoklás nuku, szóval egyben benne voltam én is? Köszi. Régi ügyfél, jó nagy forgalommal, ezt a pofájába. Megért nekik 8 ezer forintot.
Néhány hónappal később vezetés közben egy sms, mire megnézem, egy másik, mire felfogom, harmadik, majd a negyedik. Kábé 20 másodpercenként. Másik kártya, sima betéti Electron, kápéfelvétel-sorozat Indiában, ahol sose jártam. A negyedik sms már arról, hogy sikertelen, 20 ezrenként vették le, az utolsóra már nem maradt fedezet. Soha nincs rajta sok pénz, meg van rajta napi limit is. Jóvan, most már minek telefonálni, majd ha hazaérünk. De 10 perc múlva a bank hív, ők is észlelték a csalást, tiltsuk le, naná.
Az üti emlékszik rám az előző esetről, rutinosan tölti a jegyzőkönyvet, a bankban a szokásos sor. Kártya jön, bank nyomoz, egy hónapon belül már küldi az eredményt: ártatlan vagyok, jóváírja a teljes összeget. Kis mellékszál: elfelejtem az új PIN-kódot, csak úgy lehet hozzájutni, hogy újragyártják a borítékot, legalább egy hét. Nem jön két hétig, mire kiderül, hogy nem a kért lakcímre küldték, hanem a honos fiókba. Bumli ki a halálba (a saját közeli fiók bezárt, áttettek a másikba), 40 perc várakozás, reklamációra megvető tekintet: te barom, biztos nem tudod, hova kérted a borítékot.
Végül a legfrissebb. Reggel 8-kor hív a bank, tudok-e egy éjjeli 0 forintos költésről? Nem. Valszeg teszt volt, csalás lehet, zároljuk? Ne szarozzunk, tiltsuk le megint és jöjjön új kártya. Itt nincs lenyúlt zsé, feljelenteni nem kellett, másfél hét alatt megjött az új hitelkártya, ezt még könnyen meg is úsztam.
Hogy történhetett? Öreg motoros Wizz ponthuszárként alap, hogy mindent a hitelkártyával fizetek, lassan egymillió forintnyi repjegy jött ajándékba az évek során, rengeteg ingyen repülés volt már. Tehát igen intenzív a kártyahasználat, de soha nem tévesztettem szem elől a kártyát és próbálok figyelni arra, hogy ha be kell pötyögni a PIN kódot, az ne legyen leolvasható. Kápéfelvételre sose használtam a hitelkártyát, csak fizetésre boltban és neten, utóbbin kizárólag ismert, régóta működő cégeknél - légitársaságok, booking.com, Shopline, stb. Valószínűleg sose tudom meg, hol mikor nyúlták le a kártyaadatokat, akinek van ötlete, várom.
A középső csalás azért durvább, mert egy nagyon ritkán használt kártya volt érintett. Néha egy-egy ingyenes készpénzfelvétel, vagy fizetés, ha a Wizz-kártyánál nem lett felemelve a limit és már nem lehetett aznap többször használni.
Tanulság, illetve tanácsok. A bank is figyel és szól, ha szokatlant lát. Sms-visszaigazolás alap. Költési/kápéfelvételi limitek beállítása alap - a banki appokon ez könnyedén módosítható, ha szükséges. Kártya hátuljáról CVC kód lekaparása és megjegyzése alap. Kézből ki nem adni, vagy legalább szem elől nem téveszteni alap, kódtakarás alap. De ez még kevés, így is meg lehet szívni keményen. Legyen mindig második kártya - akár társkártya, vagy a külföldön ingyenes kápéfelvételt lehetővé tevő Revolut.
Utolsó kommentek