Utazzunk-e kutyával? Miért ne. Persze a szállások 90 százaléka kiesik, de egy rutinos kutyatulajdonosnak ez nem okoz gondot. De magunkkal vigyük-e a kutyát, ha repülünk? Első körben azt mondhatnánk, ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, valójában azonban a válasz ennél plasztikusabb.
A két ultra fapados, a Wizz és a Ryanair, valamint az easyJet ugyanis nem enged fel semmilyen élő állatot a fedélzetre, s a raktérbe sem. Kivételt jelent a vakvezető kutya, de ott is él a tiltás bizonyos útvonalakon. Házi kedvenc tehát legolcsóbb fapadoson alapvetően nem szállítható. Kicsit magasabb kategóriában igen, ilyen például az Eurowings (hosszú távú járatokra nem) és a Norwegian, s az Air Berlinnél, illetve más klasszikus légitársaságoknál is megoldható. Ugyanakkor például Nagy-Britanniába, Izlandra - hogy csak az európai célpontokat nézzük - nem vihető be élő állat repülővel.
Általában az a szabály, hogy kutya - és macska - csak hordozóban vihető fel a gépre. A csomag, tehát a kutya hordozóval együtt sem lehet több nyolc-tíz kilónál. Ez azt jelenti, hogy csak a westie, yorkie, csivava típusú apró jószágok jöhetnek számításba, egy tacskó már túlsúlyos lehet. A kutyát nem lehet kivenni a tartóból és a tartó nem lehet az ülésen. Vagyis a kutya akár több órát is eltölthet a lábunk alatt, s akkor sem vehetjük ki onnan, ha a felszállástól a landolásig visít, ugat, nyüszít.
Az Air Berlinnél tíz kiló a határ, az Eurowingsnél nyolc, a Norwegiannél szintén nyolc, ám csak belföldi járatoknál - Norvégia, Svédország, Dánia és Finnország tartozik ide. Az Air Berlinnél és a Norwegiannél fel lehet adni a raktérbe is a kutyát, ha nagyobb, mint a súlyhatár, ám az Eurowingsnél erre nincs lehetőség.
A kutyáknak fix díjuk van, ez jó eséllyel magasabb, mint a mi jegyünk. Az Air Berlinnél például Európán belül, vagyis nem a legolcsóbb zóna díjával számolva útvonal hosszától függően legalább 60-65 euró díjjal számolhatunk, de akár száz euró is lehet. Az Eurowings 13200 forintot kér, a Norwegian pedig 38-55 fontot, ha online, s ennél is többet, ha a reptéren vesszük a jegyet. Kutyával jóval korábban ki kell érni a reptérre, mint egyszerű utasként.
Ő már nem férne fel a Norvegian rakterébe
A raktérben utazó kutyáknál az Air Berlin gáláns, itt 70 kiló a súlyhatár, vagyis a dogjainkat nem fogjuk tudni feladni poggyászként, de a német juhászunkat még igen. Egy nagyobb francia buldogot, illetve kövér tacskót alsó hangon száz euróért viszi el a társaság, de egy agarat vagy német juhászt több mint duplájáért. És ez csak az odaút. A Norwegian legfeljebb 14 kilósig szállít állatot a raktérben, vagyis egy nagyobb francia buldog már nem utazgathat északon.
Joggal aggódhatunk, mi lesz kedvencünkkel a raktérben, ezért a kutyát akár le is szedálhatjuk, az állatorvos e célra tud adni valamilyen nyugtatót. Ezt nekünk kell beadni az állatnak mielőtt feladjuk mint csomagot. Kutyát feladni poggyászként ugyanakkor nemcsak azért meggondolandó, mert drága. A raktérben a sötétben órák telnek el, mire fényt, embert, gazdát lát az állat, ez azért elég stresszes.
Emellett elég durva horrortörténeteket lehet hallani, aminek ha a fele is igaz, az is elég. Ha a raktérben élő állat is utazik, a pilóta feladata, hogy gondoskodjon a raktér levegőellátásról, ez praktikusan egy gomb megnyomását jelenti, ami levegőt juttat a raktérbe - s nem mellesleg megfelelő hőmérsékletet biztosít. Volt példa arra, hogy ezt sajnos elfelejtette a pilóta. Ez persze extrém eset. Perelni meg veszekedni lehet ugyan utólag, de a kedvenc elveszítését nem kárpótolja semmi.
Az esetek többségében persze nincs semmi probléma, az állat biztonságosan megérkezik, és a gazdi minden bizonnyal kárpótolja a kellemetlenségért. Ugyanakkor kérdés, milyen célból tennénk ki a kutyánkat efféle stressznek. Mert a kutya bizonyosan nem fog élvezni egy percet sem az utazásból, legyen akár az ülés alatt, akár a raktérben. Általánosságban talán annyi mondható el, hogy pár hetes nyaralásra nem érdemes magunkkal vinni a kedvencünket, ezt az időszakot jobb megoldani máshogy. Nem éri meg a kétszeres stressz, bár azt is hihetjük, hogy nélkülünk a kutya többet szenvedne akár egy panzióban akár egy ismerősnél.
Összességében azt ajánlanánk, hogy akkor vigyük repülni a kutyánkat, macskánkat, ha tényleg nincs más megoldás. Tipikusan ilyen a költözés, s lássuk be, mondjuk Portugáliába nem alternatíva leautózni a kutya miatt, de Németországba menet inkább az alternatív megoldásban érdemes gondolkodni. Általános szabály, hogy a csippel ellátott kutyának is kell útlevél, ez leegyszerűsítve egy nemzetközileg is elismert oltási könyv, okmány, amely biztosítja, a kutya nem fertőző beteg, veszett vagy bármi egyéb. A speciális szabályokról az állatok utaztatásáról szóló uniós rendeletből lehet részleteket megtudni.
Utolsó kommentek