FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (7) ciprus (1) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Hogyan éljük túl a balatoni vonatozást idén nyáron?

2015.06.13. 06:18 Fillér B. Gusztáv

Tök felesleges és hülye vonatnevek, néha logikátlan menetrend, száz féle kocsitípus és egyre több kötelező helybiztosítás jellemzi a hamarosan életbelépő nyári balatoni vasúti forgalmat, de persze látszik, hogy a MÁV nagyon igyekszik az utasok kedvében járni. Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes figyelniük azoknak, akik a kitartó lassúság ellenére is a vonattal veszik célba a tavat idén nyáron - hiába volt ugyanis folyamatos vágányzár tavaly szeptember óta, a menetidő egy kanyi percet sem csökkent. Különösen nagyot szívnak a székesfehérváriak és a nagykanizsaiak.

Talán nem kell magyaráznunk, hogy kerül a MÁV a fapados blogba. Itt a kánikula, kitör az iskolai szünet, menjünk csobbanni a Balatonra. Milyen menetrendet biztosít a vasút most szombatra? Vonatpótló buszozást, ahogy eddig is. Őszintén szólva sehogy se bírjuk összerakni, hogy miért szombattal zárul a nagy felújítás, miért nem lehetett két nappal korábban befejezni, hogy a várhatóan nagy forgalmú hétvégén úgynevezett vonatok is járjanak a déli partra, de a magyar vasúton túlságosan semmin sem szabad fennakadni. Így azon se, hogy a nyári menetrend nem lép életbe akkor, amikor kitör az iskolai szünet, hanem csak öt nappal később.

De lépjünk túl ezeken, összegyűjtöttük, mit kap az az utas, aki a főidényben vonattal kívánja megközelíteni a tavat. Évek óta látszik a MÁV komoly küzdelme, hogy várat építsen a szarból, nagy energiákat tolnak a balatoni forgalomba, de különösen annak promójába. Sajna a menetrendből nem derül ki, hogy milyen komfortot nyújt a vonat, amit kinéztünk. Pedig ez lenne a legfontosabb.

deli_keses_2.png

Nem kritizáljuk, hogy a kocsipark igencsak vegyes, köztudottan kevésből lehetett csak fejleszteni, ebből kellett kihozni a legjobbat. De hogy miért kell a rendszert a létező legjobban megbonyolítani, az nem egészen világos. Bőven elég lenne a személyvonat és gyorsvonat elnevezés, jó, a sebes még belefér, az nem áll meg a tóig, de ott mindenhol. E helyett személy alig van, vastagbetűs majdnem minden, hogy be lehessen szedni a gyorspótjegy árát. Erre jön slusszpoénként idén a sok helyjegyes vonat, de már nem csak az embernek, de a bringának is kötelező előre helyet foglalni.

E mellett a Balaton tekintetében valami agyas pár éve valaki kitalálta, hogy ha nevet adnak a vonatoknak, akkor az milyen menő, biztos erre élvez az utas. Lett Kék hullám, meg Tekergő és Katica az északi partra, ezek maradnak idénre is. Logika legalább annyi van is bennük, hogy a Kék Hullám két órás ütemben jár, Füredig csak Almádiban áll meg, onnan meg mindenhol. A Tekergő végig, Tapolcáig félig gyors, de vonatonként jókora különbségek vannak abban, hogy hol állnak meg. De legalább a Tekergőn állítólag idén szép felújított fülkés kocsik lesznek.

A Katica jár Füredig mindenhol megállva, Desiro szerelvénnyel, vagyis ablak nem lehúzható, de legalább modern légkondis motorvonat. De idén ezek kerülik ki Fehérvárt, aminek a tavalyi nagy lúzerkedés az előzménye: ezek a vonatok nem tudtak elmenni Pestig, mert valahogy nem voltak kompatibilisek a biztosítóberendezéssel. Idén Pusztaszabolcson át járatják őket, amivel csak a fehérváriak szívnak, de nekik Börgöndön átszállást biztosítanak, ha olyan balatoni állomásra akarnak menni, ahol csak a lassú vonat áll meg.

A déli parton aztán beindult a kavar erősen. Az eddig két óránként járó gyorsvonatokból expresszek lesznek, ami azt jelenti, hogy kötelező lesz rájuk a helyjegy. Rendkívül logikus módon gyorspótjegy nem kell rájuk, mert árban az utas így lesz nagyjából ott, ahol korábban. De csak hosszabb távokon, két balatoni állomás között ki a franc akar helyjegyért fizetni 300 forintot? Meg a forgalmasabb napokon nem is lesz rá hely nyilván. Az igényeseknek lesz rajta IC kocsi is és Balaton-expressz lesz ezeknek a vonatoknak a neve. Kocsik ugyanazok, mint eddig gyorsként, régi német vagonok, épp elviselhetőek, de szaguk már van.

A tó partján mindenhol megálló sebesvonatnak is adtak nevet, a rendkívüli fantáziáról tanúskodó Déli→parti lesz rájuk írva. A menetrend szerint természetesen hiába rém lassú és hiába áll régi büdös vagonokból, gyorspótjegy azért kell rá. Azt is megkavarták, hogy a Balaton-expresszek Keszthelyre mennek, nem úgy lesz, hogy a fele Nagykanizsára, a fele Keszthelyre. A kanizsaiaknak marad az átszállás, vagy a szüttyögés a húgyszagú Déli→parti sebesen (igen, nyíllal, fő a design a vasúton). Slusszpoénként azért este megcserélik a célokat, az utolsó pár vonatnál az expressz Kanizsára megy, a sebes Keszthelyre, ez is rendkívül logikus.

A hűvösben utazni kívánók kedvéért idén is beállítanak Flirt motorvonatokat, ezekre legalább utal a nevük: a Siófoki Flirt végállomása ugyan mi más lehetne, mint Keszthely, de legalább a Hétvégi Flirt valóban szombat-vasárnap közlekedik. Ezek tipikus elővárosi vonattípusok, távolságira beállítani őket nem túl szép, de nincs mit tenni, normális légkondi csak ezeken van, aki biztos nem akar kivakarhatatlan vonatszagot az ingébe, marad neki a Flirt.

Régi jó fülkés kocsik a déli parton talán csak a hétvégén Szegedről járó Aranypart expresszen lesznek, de elég kulturált vonatot kapnak a Miskolcról az Ezüstparttal érkezők, mert a Borsodba nemrég érkezett osztrák kocsikból áll majd a szerelvény. Légkondi ezeken sincs, de mávos viszonylatban kulturáltak, kényelmesek. Más kérdés, hogy ennek meg - noha expressz, helyjegyes, - a menetideje kirívóan magas, a Balaton-expressz megelőzi és minden második állomáson félrevágják, ahogy tavaly is. A menetrend amúgy az egész déli parton nagyon hasonló a tavaly nyárihoz és hiába túrták közel 10 hónapig a pályát, buszoztak az utasok, egy büdös perccel sem csökkent az eljutási idő a tóhoz.

431_133_2.png

A névadós mánia az éjjeli bulivonatot sem kímélte, mi mást lehetett volna neki adni, mint hogy Bagolyvonat. Romantikus alkatúaknak a péntek délutáni mentesítő gyorsot ajánljuk, Napfürdő a neve és nosztalgiakocsikból áll. Amúgy a tó partján feltűnnek régi kedvelt mozdonyok, nem csak a Nohab, de az idén 50 éves Szergejek is szerepet kapnak. Viszont sajnos a tavaly még Púpos által vontatott Siófok-Győr fürdősvonat szublimált a menetrendből, mire eljött a nyár.

Tehát a lényeg: akinek hozzánk hasonlóan nem mindegy, hogy milyen körülmények között utazik, ne csak a menetrendet, menetidőt, hanem a kocsitípusokat is nézze. A vonatösszeállítás oldal erre megfelelő lenne, ha nem beszélne gyakran érthetetlen vasutasul, de persze így is jó segítség. Mindenféle kocsitípus előfordul majd a tónál, légkondis, légcserélős és persze klíma nélküli 5, 20 és 40 éves vagonok is. Wifire csak a motorvonatokon és az IC-kocsikban számítsunk, a szolgáltatások és a jegyár között nem sok összefüggés látszik. Talán abban lehet még bízni, hogy a jobb pályán késésből kevesebb lesz mint tavaly. Ezzel együtt, mivel kajakocsi idén nyáron már szinte egyáltalán nincs  a vonatokban, folyadék nélkül felszállni bődületes szívás tud lenni.

72 komment · 1 trackback

Címkék: MÁV balatoni menetrend

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr257538248

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Amíg mi a nyaralásra-, a betörők lakásunk kifosztására készülnek! 2015.06.14. 12:36:56

Hamarosan indul a nyaralási időszak - és  eközben hajlamosak vagyunk megfeledkezni üresen maradt házunk védelméről. Miközben az utazás és szállás foglalás ügyeit intézzük, a betörők is szorgalmasan készülnek   a "szezonra". Mielőtt útra kelünk,  érdem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.13. 07:07:43

Nekem már tíz éve is az volt a legnagyobb bajom, hogy pl. Keszthely, ha jól emlékszem, közel négy-négy és fél óra(talán több is) alatt volt csak elérhető, míg Bécsbe alig több, mint három óra az út. Oda nem lehetett úgy lemenni, hogy hogy hajnalban le, este vissza. Gondolom, most még rosszabb a helyzet. Nem beszélve a vasárnap körüli cirkuszról, ami miatt egy vonatozó család jobb ha el sem indul egy napra, vasárnap, mert enni- és innivalót nem kap...

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.13. 07:18:41

@pythonozok: most 3 óra, a leggyorsabb flirttel akár 2.47. (Kocsival kényelmesen 1.45) De legalább van este 9-kor is vissza vonat. Név nélküli, felháborító :)

Jucus40 2015.06.13. 08:43:33

Ortúró Dávid kezd alakítani!

Basilisk Captain 2015.06.13. 09:37:49

Hogyan éljük túl?
Akinek van kocsija menjen azzal, és kerülje el messzire a MÁVot. :)
2 embernél egy árban van, 3-nál már megéri az autó. Az pesig háztól házig megy, kényelmesen, gyorsabban. :)
Igen ha olajcserétől kezdve téligumin át a biztosításig mindent beleveszünk akkor vonat olcsóbb, de én csak üzemanyag költséggel számolok, mert a kocsi alapból kell.

Mondjuk azt is bevezethetnék már, hogy a vasutasok az arcképessel ne ülhessenek már be ingyen az első osztályra... Szépen vegyék meg azok is a teljes árú jegyet...

Baloldali érték 2015.06.14. 11:53:07

Tipikus proli hőbörgés az egész cikk. Látom sikerült venni a VONATÖSSZEÁLLÍTÁS SZÍNVONALAS ÉS INFORMATÍV cikkét, és lebutítani proli színvonalra, milyen szerencse hogy így már az index címlapra is megfelelő lett.

Ha fejlesztenek valamit az a baj ha nem akkor az.
Mindegy, csak fikázni lehessen a mávot.

A vonatnevek azért vannak hogy el tudj igazodni hogy az adott vonat hova megy és milyen színvonalú, de bizonyára neked sokkal jobb lenne hogy a 12345. sz. gyorsított személyről kéne eldönteni hogy vajon merre hányszor áll meg.

kuki123 2015.06.14. 12:08:33

Épeszű ember nem utazik vonattal...főleg nem olyan helyre ahová csoportosan is lehet menni és már van Uber is.(meg még pár alternatívája)

Úgy hogy 4-en beszálnak, kulcs elfordít (esetleg telitank)
és oclsóbban gyorsabban légkondisan le le lehet jutni (nem csak a balatonra)

A MÁV meghalt ennyi, 0-ra kivéreztették, meg is lett a hatása.
Az összes nemzetközi kimutatás szerint az utolsó szar szakad vonat társaság neme hogy EU-s de már balkáni szinten is.

Elég elnézni a vasúti árjáróban a vonatokat, vagononként 2-3 ember lődörög vidéken.
10+ éve selejetezés érett vagonok és mozdonyok
Hagyjuk már. menekülnek az emberek az országból.

kuki123 2015.06.14. 12:09:40

@Baloldali érték:

Kussolj má te baloldali proli érték.

Baloldalnak értéke...vicc

Basilisk Captain 2015.06.14. 12:25:22

@Baloldali érték:
Jajj "fejlesztenek". Ki a máv? Hagyjuk már... Akkor van új motorvonat beszerzés, ha EU fizeti szépen...
Saját pénzből annyi van, hogy újrakárpitozzák a 40-50 éves kohószökevényeket, és mondják hogy ÚJ KOCSIK JÁRNAK A BALATONRA. ugyanmár...
A tetemes késésekről nem is beszélve.
Persze, hogy fikázni lehessen a mávot, mert nem más, mint egy közpénztemető hulladék sz*r...+ szociális ellátó, mert a pár tízezer vasutas MINDEN CSALÁDTAGJA ingyen utazik, más meg fizesse a túlárazott jegyeket....

Basilisk Captain 2015.06.14. 12:25:23

@Baloldali érték:
Jajj "fejlesztenek". Ki a máv? Hagyjuk már... Akkor van új motorvonat beszerzés, ha EU fizeti szépen...
Saját pénzből annyi van, hogy újrakárpitozzák a 40-50 éves kohószökevényeket, és mondják hogy ÚJ KOCSIK JÁRNAK A BALATONRA. ugyanmár...
A tetemes késésekről nem is beszélve.
Persze, hogy fikázni lehessen a mávot, mert nem más, mint egy közpénztemető hulladék sz*r...+ szociális ellátó, mert a pár tízezer vasutas MINDEN CSALÁDTAGJA ingyen utazik, más meg fizesse a túlárazott jegyeket....

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.14. 12:37:53

Önmagában a vonatok elnevezése nem baj, de szerintem átestünk vele ló túlsó oldalára.

A többiről nem mondanék véleményt.

Mindenesetre nekem Füred háztól házig másfél órán belül van. Autóval. Ezzel a vasút nem tud versenyezni.

Nem igazán állják meg a helyüket az ellenérvek, hogy de az autó értékcsökkenése,olajcsere, stb....
A vonattal való utazásnál is jelentkeznek egyéb költségek (Hambi, kóla, újság, stb).

Amire a vasútnak nagyon rá kellene feküdni, az szerintem a kerékpárszállítás lenne, ugyanakkor fel kellene érni ésszel, nem alapjog, hogy kerékpárt minden állomásra lehessen szállítani. Véleményem szerint pl ha Balatonfüreden van lehetőség kerékpárrakodásra, akkor Arácsra ez nem kell.
Úgy képzelem, hogy a gyors vagy gyorsított vonatok kerékpárszállítási überkapacitással rendelkeznek, míg a sima személyre max a minimális darabszám.

Sok késés adódik abból, ahogy hallom, hogy olyan megállók utasforgalma, melyekre a meentrend 30-60 másodperc tartózkodást tervez, a szezonban eleve 1 perc fűölé nyúlnak.

Személyes élményem, hogy egyszer az arácsi megállóhelyen szállt le a vonatról egy harmincvalahány fős kerékpáros csoport. Nyolc percig állt a vonat a megállóban.

Elisorne 2015.06.14. 13:20:12

@Basilisk Captain: Az arcképeshez fűznék hozzá pár dolgot.
Először is két féle arcképes van 1. és 2. osztályú. Az 1. osztályúval beülhet a 2. osztályúval nem, ha a kaller végzi a munkáját akkor kipaterolja azt aki 2. osztályú arcképessel beül az 1. osztályra.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 13:35:05

@Basilisk Captain:
Köszönöm totálisan szépen bemutattad milyen az amikor valaki tudja, hogy nincsen igaza, de azért megmagyarázza, hogy igaza van...

"de én csak üzemanyag költséggel számolok, mert a kocsi alapból kell."

És ha alapból kell akkor már ingyen van? Akkor már nem is kell költeni rá?
Ezek alapján adsz nekem egy kocsit csak üzemanyag költségért, mert úgyis van kocsid hát nem kerül semmibe neked ha én is használom nem?

"Mondjuk azt is bevezethetnék már, hogy a vasutasok az arcképessel ne ülhessenek már be ingyen az első osztályra... "
És mivel lenne jobb neked akkor? Drágább lenne az amúgy ingynenes és amúgy is kellő autód fenntartása?
Elmondom, IC-n kívül már nincsen elsőosztály. Amúgy is csak azok kapnak 1.o.-ú arcképest, akik 25 év folyamatos MÁV munkaviszonnyal rendelkeznek. Igen kevés százalék... De ha fizetni kellene, nem ülnének be, még ennyi 1.o. utas sem enne és az IC-n is meg lehetne szüntetni.

Arcade Macho 2015.06.14. 13:36:45

ez a helyjegyes buziskodas a nyugdijasok miatt van
mert a szent tehenkeknek senki nem merte elmondani hogy nem jar nekik a korlatlan ingyenes utazas
megjegyeznem, hogy 6 ev alatt is kell helyjegyet valtani, de a csaladi kedvezmeny ezt semlegesiti, mindenesetre a kaller minket nem izelgetett amikor nem valtottunk 6 ev alatt helyjegyet

Szagértő szakértő 2015.06.14. 13:38:49

@kuki123:

" és már van Uber is.(meg még pár alternatívája)"
Épeszű ember nem ül be más autójába. Ennyi.

"Az összes nemzetközi kimutatás szerint az utolsó szar szakad vonat társaság neme hogy EU-s de már balkáni szinten is."

Jólvan suttyókám, ültél már balkéni vonaton? Egy jó kis szerb román, bolgár vonaton? Olyan jó igazin? Én már igen. Nem is egyszer.
Mindig megállapítottam hazatérés után, hogy nem is vagyunk balkán.
Javaslok neked is egy kis vonatozást belső romániában, hogy tudd értékelni a MÁV-ot. Addig pedig jobb ha nem égeted magad a hülye dumáddal.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 13:41:46

@Basilisk Captain:
"mert a pár tízezer vasutas MINDEN CSALÁDTAGJA ingyen utazik, más meg fizesse a túlárazott jegyeket...."

Furcsa én vasutas vagyok, mégsem utazik ingyen se apám se anyám se a testvérem se az élettársam, se a nagyszülők.
Pedig ők mindannyian a családtagjaim.

Csak a feleséged vagy 10 év igazolt együttélés után a párod, és a saját (!) gyereked kap szabadjegyet utóbbiak amíg tanulnak max 24 évig.

Próbálj meg nem ökörségeket hányni, mert te szintén magad égeted.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 13:46:49

@Arcade Macho: a nyugdíjasok miatt, hát persze. Meg anyád miatt...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 13:48:43

@Szagértő szakértő: alapból kell=az amortizáció és az üzemanyag kivételével az üzemeltetési költségek olyan mértékben eloszlanak, hogy egy-két kirándulás nem igazán számít.

Basilisk Captain 2015.06.14. 13:50:45

@Szagértő szakértő: már vártam mikor érkezik meg a vasútbuzi.
Suttyókám, vedd le az ignyenjegy szemüveged, és úgy ítéld meg ezt a szarkupac vállalatot, hogy kifizeted a drága jegyeket...

Meg miért számoljam a kocsinál az addíciós költségeket? Hogy mindenképpen ki tudd hozni, hogy a szarmáv olcsóbb?.

MÁV-nál is van, ki kell jutnom állomásra, a célállomáson el kell jutni a címre, stbstb...

Hiába akarod szépíteni 2 embernél már megéri a kocsi...

Bőven elég volt egyszer, IC 1 osztályon, amikor a fele kocsiban vasutasok henyéltek...

De védd nyugodtan ezt a közpénznyelő hulladék vállalatot. Remélem egyszer arra a sorsa jut, mint a malév. Illetve megnyithatnák a piacokat a külső szolgáltatók előtt, mint szlovákoknál. Csak addig nem akarják mert el kellene küldeni pár ezer mávos léhűtőt....

Köldök_szösz 2015.06.14. 13:51:38

szerintem inkább maradjatok otthon

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 13:51:42

@pythonozok: na ezt mégegyszer, mert elrontottam...
az amortizáció és egyéb üzemeltetési költségek oszlanak meg olyan mértékben, hogy ezeket nem érdemes figyelembe venni. Egyedül az üzemanyag jelent olyan kiadást, amivel már számolni kell (+autópálya esetleg)

Szagértő szakértő 2015.06.14. 13:51:46

"De idén ezek kerülik ki Fehérvárt, aminek a tavalyi nagy lúzerkedés az előzménye: ezek a vonatok nem tudtak elmenni Pestig, mert valahogy nem voltak kompatibilisek a biztosítóberendezéssel."

Hát baromira nem, főleg azért nem, mert ezt a problémát még tavaly megoldotta a Siemens. (Azért azt én is lúzerségnek tartom, hogy a Siemens gyártmányú bizbert megöli a Siemens gyártmányú motorvonat, de ez legyen az ő égésük.)

Ha a fapados kis szakértő esetleg letekint majd a fapados járatáról ha épp nem vezeti egy barom ehgynek, akkor észreveheti, hogy Székesfehérváron alaposan felfordult a rend mivel a teljes állomást átépítik. A korábbi 8-9 használható vágányból mindössze 4 van, és azok is azonos lírából ágaznak ki. Ez annyit tesz, hogy ki-be járni nem lehet csak 1-1-en egyszerre irányonként.
Kicsit lecsökkent az állomás kapacitása ahhoz, hogy minden nyomorult többletvonat Székesfehérvár érintésével közlekedjen, és Katicák mennek kerülni, lévén dízeles vonalon dízel motorvonatok minden fennakadás nélkül mehetnek...

"A menetrend amúgy az egész déli parton nagyon hasonló a tavaly nyárihoz és hiába túrták közel 10 hónapig a pályát, buszoztak az utasok, egy büdös perccel sem csökkent az eljutási idő a tóhoz."

A gyengébbek kedvéért azt is leírták, hogy a felújítás nincs készen csak a pályát adják át, hogy lehessen menni a balcsira pancsolni. A még gyengébb blogírók kedvéért én azt is hozzáteszem, hogy ősszel fejeződik be teljesen, akkor viszont jelentősen csökkenni fog a menetidő.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 13:52:32

@pythonozok:
Okés akkor kérlek 1-3 kirándulás erejére add már oda a kocsidat ingyen. Hiszen már az nem számít, ugye :)
Ne magyarázd nincs igazad.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 13:54:24

@Szagértő szakértő: még a biciklimet sem. Egyébként épp most bizonyítottad, hogy csak trollkodsz.

Basilisk Captain 2015.06.14. 13:57:01

@Szagértő szakértő:
Okoska, te meg majd amikor zötykölődsz vonattal 10-12 órán keresztül Berlinig, de megáll a vonat, mert ellopták a felsővezetéket, majd nézz fel az égre, mert OLCSÓBBAN, mint a hulladék máv kijutok 1,5 óra alatt Berlinbe. ;)

kuki123 2015.06.14. 14:00:37

@Szagértő szakértő:

"Épeszű ember nem ül be más autójába. Ennyi."

Jah USA EU fél világ használja, de te tuti megmondod a frankót.
(pedig azt hittem az adó és a -kocsi-biztonság kérdésébe kötsz bele)

És ettől függetlenül a MÁV egy rakás szar, még ha román és a szerb vonat még rosszabb is.

kuki123 2015.06.14. 14:03:19

@Szagértő szakértő:

Tehát???

mi a végkövetkeztetés????

Megmondom: kocsi 2-4 utas AC ON

MÁV meg dögöljön meg.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:04:09

@Basilisk Captain:
1) Tisztázzuk még az elején: suttyó a kedves mamád volt akiből kiestél. Köszi.

2) Pár évvel ezelőttig hosszú tízévig én is fizettem a vasútért, évente 5-600 ezret a kasszában hagyva, de kösz hogy bemutatod a helyzetet. Fizetve is elégedett voltam, és még mindig olcsóbb volt azt az évi 35-40 ezer km-t vasúttal megtennem, ami csak szimpla benzinköltségben majdnem duplája lett volna ugyebár. Plusz mellé az a pár járulékos dolog ami nektek ingyen van mert soha nem számoltok vele.

3) Meg miért számoljam a kocsinál az addíciós költségeket?

Hogy ne legyél olyan suttyó szarparaszt mint amekkora amúgy vagy.
Illetve azért mert mondjuk azt is ki kell fizetni. Vagy ha nem számolod, akkor a vonatjegynek is csak a felét edd mert ugyan az egész árat kifizeted de csak a fele a szállítás a többi csak járulékos költség amivel nem kell számolnunk ugye.

4) Hiába akarod szépíteni 2 embernél már megéri a kocsi...

Nincs mit szépíteni hazudsz és ezt mindenki tudja, te is.
Nézz utána pár normális autós szaklapban, hogy ha korrekten akarsz számolni mekkora km költséggel kell számolnod. Közelít a 80 ft-hoz km-enként. Akkor ezzel felszorozva a 2 utasod sehogy nem jön ki az olcsóbb autókázás...

5) Bőven elég volt egyszer, IC 1 osztályon, amikor a fele kocsiban vasutasok henyéltek...

És neked nem jutott hely? Elszívták a levegőt? Nem hoztak behűtött martinit? Vagy a fűszoknyás csajokat vették el előled?
Miért okozott gondot?

6) . Illetve megnyithatnák a piacokat a külső szolgáltatók előtt, mint szlovákoknál.

Nyissák, én is megnyitnám. Kiváncsi lennék az új helyzetre és lehetőségekre.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:05:56

@Basilisk Captain:

Figyike, nem egyszer mentem már Berlinbe vonattal. 11 óra volt amiből 9-et kényelmesen átaludtam egy hálókocsi középső ágyán ringatózva. És frissen üdén ébredve leszálltam.
Akkor csináld meg ugyanezt autóval egyedül utazva. Este benne leszel a hírekbe, és nem érsz oda élve.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:07:01

@pythonozok:
Nem trollkodok haver, csak ezt szoktak mondani az ilyen gyökereknek, akik szerint csak benzin kell az autójába járulékos költség nem jelentkezik, hisz az elenyésző. Mégsem adja oda semelyik az autóját csak benzinköltségért. Pedig a többi elenyésző lenne...
Furcsa logikátlan helyzet.

Bringám van köszi az nem kell.

Basilisk Captain 2015.06.14. 14:08:59

@Szagértő szakértő:
Mivel alapból használom az autót egész évben, minden nap.
Nem nyáron fogom beleszámolni DIREKT a dolgokat, hogy a MÁV olcsóbbnak tűnjön... Fent írták, hogy egész évre eloszlik a költség, akkor nem abban a 2*150 Km-ben fogom beleszámolni a dolgokat... Ott bőven elég ÜA költségben számolni, és lám, mennyivel olcsóbb a kocsi, és az háztól házig megy, és van légkondi benne, és gyorsabb. ;)

és a mávnak még mindig 5 ellensége van, a 4 évszak meg az utasok...

Basilisk Captain 2015.06.14. 14:10:12

@Szagértő szakértő:
Okoska, mint írtam. REPÜLŐVEL mennék ( és azzal is megyek) Berlinbe, nem autóval, és főleg nem szarmávval. Aludj szépen 9 órákat, én meg 1,5 óra alatt ott leszek ugyan úgy KIPIHENVE. ;)

Basilisk Captain 2015.06.14. 14:12:17

@Szagértő szakértő: ja és most légyszi lődd el a tipikus vasútbuzi hozzáállást a repülőkhöz:

-Reptér kint van a városból
-Ki kell menni órákkal előtte
-Célállomáson is be kell jutni a városba
-Csomagra figyelni kell, bezzeg a vasúton

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:13:19

@Basilisk Captain:
Látom még mindig fogyatékos vagy vagy csak jól tetteted.

Ha egy autó egy évben belekerül nekem 120 ezer forintba, és megteszek vele 20 ezer km-t akkor egy km 60 forint volt.

KORREKT valamire való összehasonlításnál egy km akkor is 60 ft ha a nagyi sírjához mész ki novemberben és akkor is ha a Balcsira mész.

És nem az van hogy a nagyi sírja km-enként 80-ba kerül, csak hogy a Balcsir 40 ft/km áron juss le.

Ez semmi más mint hazugság és önmagad becsapása.
De nem is tépem magam te nagyon jól tudod ezt csak próbálod megmagyarázni a saját faszságod bakker...

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:15:13

@Basilisk Captain:
Nem terveztem ellőni, de igazad van ezekkel mind számolni kell... Ja nem nem kell számolni ezek csak járulékos dolgok. :)
Egyéne válogatja nekem a repülés és a pihenés egy mondatban nem fér össze, de mondom ízlésekről nem vitázunk.

Basilisk Captain 2015.06.14. 14:20:01

@Szagértő szakértő: Persze, hogy nem fér össze, hisz repülőért fizetni kellene, bezzeg vonatért? Há' ott a FIP jegy. ;)
Pont ilyenek miatt van a máv szociális segély nyaraló vonata Bulgáriába. mávosok pár forintért mennek, mezei user meg fizessen 120€-t a 2X órás útért...

Figyelj, azt mondasz amit akarsz, akkor is olcsóbb nekem a kocsi, sőt ha egyedül megyek SE mennék vonattal, mert sokkal kényelmesebb a kocsi, meg gyorsabb, háztól házig megy, van MŰKÖDŐ légkodni, stb.
te meg ülj ingyen az arcképeseddel, és mondogasd, hogy mekkora király ez a hulladék máv.

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:24:09

@Basilisk Captain:

Én nem kapok FIP-et, így fizetős utam volt. (Öngól, jól érzem?)

Bulgáriába a FIP tulajdonos vasutasoknak is a román szakasza teljesárú jegyet kell venni, a bulgár szakaszra pedig 20 vagy 25 eurós felárat. + kötelező 10 eurós helyjegy.
Ez egy 4 fős családnak 100 ezer felett van bőven. De egy személynek is 30e körül. Gyakorlatilag aki FIP-el megy az a MÁV szakaszt kapja ingyen, és a bulgároknál kap kb 30% kedvezményt. A mezei utas pedig az NRT kedvezményt kapja a teljes szakaszra 30%-ot, nagyjából egálban van a kettő...
De ha ez neked "pár forint" kérlek azt a pár forintot küldd el nekem :))

Szagértő szakértő 2015.06.14. 14:26:10

@Basilisk Captain:
Ja amúgy repültem már, pont ilyen fapados trágyalével, ahol nyakamban volt a lábam egész úton, és úgy a repülés első 15 percében volt izgalmas az út utána a nagy semmit lehetett bámulni.
Ja meg a wizzáir "termékbemutatóját" amire ku.rvára nem voltam kiváncsi.

kuki123 2015.06.14. 14:37:39

@Szagértő szakértő:
Ne erőltesd már mekkelek szakértő
index.hu/mindekozben/poszt/2015/06/14/vonat/
friss és ropogós

Aki évi 20e Km-ert használja a kocsit annak kurvára nem számít egy balatoni lerucanás oda vissza 300 km több emberrel

A kocsira költött összeget mindig úgy számold hogy feleződik negyedelődik az összeg. (ha még nem tanították volna.

szóval ha egyébként is 20e Kmert megy akkor nem igen kell egyéb költésgekkel számolni. (valszeg már éves pálya is van)
Inntől végképp megszűnik minden érv a busz vonat kérdés körében.
8 litert fogyaszt a kocsi mondjuk (iszákos, meg van paokolva légkondi) benzin totál nem optimális eset
3*8*390Ft=9360
4680 2 személyre leosztva (balatonra eygedül?) szóval tuti 2 személy 4680 Ft

de neadj isten 3-4-en
3: 3120
4: 2340

Erre mit ad a MÁV: legolcsóbb: 2800Ft/ fő
de egyébként ~3000-3200Ft
Még ha 2-en megyünk is akkor is inkább rádobok még 2x1400Ft-ot és tudom hogy mire számíthatok.

4 főnél meg aztán teljesen versenyképtelen a MÁV.

12800Ft vs. 9360Ft
Egyéb kocsi pozitívumokról nem is beszéltünk (csomagtartó, akkor indulsz mész mikor akarsz, beiktatott pihenő fényképezkedés légkondi stb)
és ez a sokat fogyasztó kocsi...van ami elmegy 5-6-ból pályán

De csak hogy lásd:
www.mavcsoport.hu/mavinform/del-balatoni-vonalon-novekedhet-vonatok-menetideje

www.mavcsoport.hu/mavinform/hoseg-miatt-csokkentettek-vonatok-sebesseget-kelebiai-vonalon

www.mavcsoport.hu/mavinform/ket-hetre-bezar-nyugati-palyaudvar
Nyilván nyáron, soha jobbkor...mikor egyébként mindenki utazna.

21. század és már eltelt 15 kurva hosszú év. Ideje felébredni.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 14:40:12

@Szagértő szakértő: de, trollkodsz. Amellett rettentő buta is vagy. Nagyjából, mint a biológiai apád volt.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 14:41:44

@kuki123: sohasem fogja megérteni. Részben mert nem akarja, részben mert túl buta.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 14:45:10

@pythonozok: néhány éve a fehérvári vonalon még nem ez volt a jellemző.

kuki123 2015.06.14. 14:46:30

@Szagértő szakértő:

istenem te szarértő

a KLM-en is így van..., minden hol drága csecsebecsét akarnak eladni minden gépen.
és akkor még ázsiai gépen is mentél.

Hely a repülőn max a business vagy az 1.osztályon van.
Több hely a lábnak max az amerikai járatokon van. (nagyobb darab emberek, 1-2 sorral kevesebb az ülések száma)
Sajnos a repülő már csak ilyen az economy osztályon.
de több millió embernek nincs vele baja arra az 1-3 órára 2000+ km-es távot letudva....hát utazz vonaton.

Sword 2015.06.14. 14:49:31

Régebben rendszerese jártam vonattal a tanulmányaim miatt. Nagyjából az a kép alakult ki bennem, hogy ha nem kell sietni és IC-vel utazom, akkor nem olyan vészes a helyzet. Bár jó pár sztorim összegyűlt a késések, csatlakozás mulasztások, egyebek miatt. Utólag ez vicces, de némelyik azért még akkor is idegesítő, ha nem kifejezetten sietünk sehová. Szóval én úgy vagyok vele, hogy ha szeretnék időben odaérni és van rá lehetőség, akkor autóval megyek, pláne, ha vannak még páran, akik között szétosztható az üzemanyag költség. Viszont bizonyos helyekre kifejezetten szeretek vonatozni és ilyen a Balaton is. Ha jó a társaság, akkor a késés sem vészes, nem kell klimatizált kocsi se, a sör és a menetszél megoldja. Szerintem van egy hangulata, de lehet, hogy csak mazochista vagyok, vagy túl fiatal és nem tudok eleget nyűgösködni a huzat, a meleg, a késés, vagy a kosz miatt. Ez van...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 14:53:58

@Sword: amíg az ember mondjuk egy órányi munkabérét adja oda egy három-négy órás útra, addig talán nem zavarják annyira ezek a dolgok. De ha a havi huszada rámegy egy jegyre, akkor talán jogos elvárás lenne, hogy tiszta kocsiban, kulturált körülmények közt utazhasson. Ehhez képest...

Arcade Macho 2015.06.14. 15:11:44

@pythonozok: a jo edes anyad nem tanitott meg gondolkodni taplokam?

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.14. 15:14:15

@Arcade Macho: és téged az állítólagos anyád? Mert kulturált viselkedést nem vert beléd.

gigantomán 2015.06.14. 15:32:10

@kuki123:
"Nyilván nyáron, soha jobbkor...mikor egyébként mindenki utazna."

A mindenki az max a dolgozók meg a turisták, sok ezer diákkal viszont kevesebb van. Nem véletlenül csinálják nyáron a nagyobb útfelújításokat is városon belül.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.14. 15:36:27

@Szagértő szakértő: ember, nyilván tudom, hogy Fehérvár fel van túrva és azt is, hogy sok vonatnak kerülnie kell. De az baromság, hogy a Katicának, amely mindenhol megállva helyi forgalmat is visz Fehérvárról. A Kék hullámnál sincs mozdonycsere, megy a Csörgő a Déliig, kerülhetne az is, ahogy eddig. Utas szemszögből nézve ezt bizony elkúrták.

Basilisk Captain 2015.06.14. 15:39:36

@Fillér B. Gusztáv: Jó kis desiro vonatok, amikor tavaly azért borult egész északi part menetrendje, mert a katicán behúzva maradt az egyik fék, és szépen elfüstölt. :)

Persze nem ártott volna karbantartani ezeket a desirokat, mert a mávos "szakemberek" természetesen szartak ebbe is, hisz nem az övék.

Piros flirteket a stadler tartja karban Pusztaszabolcson, meg kell nézni, 7-8 év után is tökéletes állapotban vannak, és mindig üzemkészek. Így, hogy az új "kék" flirteket már a MÁV tartja karban istvántelken, nem tudom milyen lesz a rendelkezésre állásuk, ha ugyanúgy leszarják, mint a desirokat...

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.14. 15:40:00

Két durva anyázós kommentet kidobtam, többet nem szeretnék.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.14. 15:45:36

@Szagértő szakértő:

Ha személyesen ismernélek, lehet oda is adnám. Ahogy odaadtam már a hugomnak, nem is egyszer. És csak az üzemanyagot kértem tőle.

Persze te most megpróbálod mindenképpen bebizonyítani nem létező igazadat, ezért te naponta háromszor mennél el a kocsimmal Hamburgba kirándulni.

gigantomán 2015.06.14. 16:34:33

A nyári menetrend meg csak azért a jövő héten indul, mert törvényileg jún. 15. az utolsó tanítási nap (és szept. 1. az első), kivétel ugye, ha hétvégére esik, csak most ilyen szerencsétlenül jött össze, hogy ez idén hétfő. Szóval a jövő héten még van suli (a szerencsétlenebbeknek, azok egy hétvégét is buknak a nyári szünetből).

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.14. 16:36:46

@Szagértő szakértő:

"3) Meg miért számoljam a kocsinál az addíciós költségeket?
Hogy ne legyél olyan suttyó szarparaszt mint amekkora amúgy vagy.
Illetve azért mert mondjuk azt is ki kell fizetni. Vagy ha nem számolod, akkor a vonatjegynek is csak a felét edd mert ugyan az egész árat kifizeted de csak a fele a szállítás a többi csak járulékos költség amivel nem kell számolnunk ugye."
- A havi jövedelmem egy bizonyos százalékát befizetem a vasút tulajdonosának, pedig már lassan tíz éve nem ültem érdemben vonaton. (Összesen ha 100 km-t vonatoztam, akkor az sok.)

4) Hiába akarod szépíteni 2 embernél már megéri a kocsi...
Nincs mit szépíteni hazudsz és ezt mindenki tudja, te is.
Nézz utána pár normális autós szaklapban, hogy ha korrekten akarsz számolni mekkora km költséggel kell számolnod. Közelít a 80 ft-hoz km-enként. Akkor ezzel felszorozva a 2 utasod sehogy nem jön ki az olcsóbb autókázás... "
- Biztosítás: 25.000 Ft/év
- Adó: 12.000 Ft/év
- Vizsga: 13.000 Ft/év (kétévente)
- - Akkumulátor: 4.000 Ft/év (5 évente szoktak az akksijaim meghalni, 20.000 körülit szoktam venni vele)
--> Ezeket a tételeket akkor is ki kell fizetnem, ha nem megyek a kocsival sehova csak áll a ház előtt a napon, vagy a garázsban. Számoljunk velük? A végén majd fogunk!

- Olajcsere olajjal szűrőkkel: 1 Ft/km (Motor)
- Kopóalkatrészek: 4 Ft/km
- Egyéb folyadékok: 1 Ft/km (Váltóolaj, hűtőfolyadék)

Üzemanyag: 5,2 liter/100 km. Ez a tegnapi tankolás, de nagyvonalú leszek, és 6 liter/100km értékkel számolok, bár ennyit még sosem evett. (És küldöm ám neki ahol csak lehet)
Ez kilométerre lebontva 24 Ft/km-t jelent 400 Ft-os üzemanyagárral.

- Vételár osztva az eddig megtett kilométerekkel: Új korától 38 Ft/km, de nekem nincsen ennyibe

68 Ft/km.

Budapest mellől, Balatonfüred mellé.

Háztól házig oda vissza 250 km. Plusz még ha lent vagyunk, eltekergünk 50 km-t minimum. Ez 300 km.
300x68= 20.400 Ft.
Ezért a pénzért max öten, szinte tetszőleges mennyiségű csomaggal, kettő óra alatt ott vagyunk. (A rekordom 1 óra és 13 perc, de akkor a feleségem utána napokig nem tárgyalt velem, mert szerinte elmebeteg vagyok.)
A kettő órában benne van, hogy megálltunk esetleg egy dinnyéért, egy tálca sörért, vagy csak a kutyát ki kellett engedni sétálni mert melege volt (Kutyát ha visszük, sajna nem lehet klímázni, mert mindig ki akarja dugni a fejét az ablakon. Lent egyébként elfárad, tehát hazafele ilyen gond már nincsen).

Mivel most kettő emberre számolunk, ezért tehát 10.200 Ft-ért megjárja egy ember oda vissza.

Vonat.

El kell jutni a délibe. Mivel mi nem közvetlen a pályaudvar mellett lakunk, ezért ehhez nekünk buszjegy kell. Mivel mi a közig tábla túlsó oldalán lakunk, ezért nekünk volánbusz jegy is kell.
Mivel az autó és a nélküli utazást hasonlítjuk, ezért kettőnk közül csak egyikünk vesz jegyet, mivel a nejem helyben dolgozik, tehát biztosan nincsen bérlete se a volánra, se a BKV-ra.
Egy jegy 560 Ft, plusz 1 BKV jegy 350 Ft, és már a Déliben is vagyunk, azaz én még nem. Mert nekem is vagy ennyi, vagy ha bérlettel járok be dolgozni, akkor a 32000Ft-os bérletnek csak a 15%-át kell kifizetnem, akkor is, ha hétvégén nem megyek le a Balatonra, tehát itt megint neked kedvezek a számítással, és ezt nem veszem figyelembe. Ahogy a BKV bérletet is meg kellene venenm, tehát én itt és most nulla forinttal számoltam a magam pályaudvarra jutási költségeit.

A legolcsóbb menetjegy 2520 Ft a Déli-Füred távon Elvira alapján.

Füredtől még az ottani buszra kell fejenként egy 250 Ft-os jegy.

Összeadom: 910+2520+2520+250+250=6.450 Ft, csak oda, tehát oda vissza 12.900 Ft. Neked kedvezve számoltam, kocsival azt is beleszámoltam, hogy voltunk egyet csavarogni, és lám, igazad lett, kurva drága kocsival menni!

A vonaton nem tudok akármennyi csomagot vinni, a vonaton nem zümmög a szivargyújtós hűtőtáska, a vonat elég sokszor késik (Pillanatnyilag 5 vonat van az északi parton, azok közül 3 db késik 20 perc felett.)

Gyorsan kiszámolom a valós számaimmal is a dolgot.
Üzemanyag 5,3 liter/100, üzemanyagár 365 Ft, Vételár osztva futás 18 Ft/km.
Durván 43 Ft/km, azaz oda vissza 12.900 Ft. (Tök véletlen annyi lett, mint a vonat). Akkor mi is az olcsóbb?
Persze a 12.900-hoz adjuk hozzá gyorsan a fix napi költségeket is, ezek egy napra durván 150 Ft-ot tesznek ki.

Most akkor olcsóbb a vonat?

Ja várj! Gyorsan a valós menetjegyekkel számolom a vonatot is, hiszen nekem is kell menetjegy a buszra is!

560+560+350+350+2520+2520+250+250+1000+250+250+2520+2520+350+350+560+560=15720

15.720 Ft, és itt 1.00 Ft-al beleszámoltam, hogy valahova elmentünk egy rövid kirándulásra.

Gyorsan még a menetidőkről ejtsünk pár szót:
(Az autósat már írtam)
Háztól házig majdnem 4 óra! És itt már a legdrágább árhoz tartozó legrövidebb menetidővel számoltam (Megint neked kedveztem!).

Na akkor?

Fekete Pestis 2015.06.14. 17:28:37

@Szagértő szakértő:

Az igaz, hogy Ny-Eu-ban nem kell az autó, mert a vasuti közlekedés olyan gyors és pontos, hogy felesleges. P.l. Amszterdamból ICE-vel 4 óra alatt ott vagy Frankfurtban.

A WC tiszta ( mármint az NS-en és a DB-n )

A kocsikat rendbetartják, cserélik (ill. karbantartják).

A holland vonatok pontossága kb. 88-93% (tehát 100 vonatból 7-12 késik asszem 5 percnél többet), a MÁV-nál ez a szám értelmezhetetlen. Az NS visszaadja a jegy árának felét 30-60 perc közötti késésnél, és a teljes jegyárat 1 óra feletti késésnél. És ennek az adminisztrációja nem szívatós, hogy úgyse töltöd ki, hanem az 5-k ürlapnál úgyis feladod. Nem, egyszerü, és fizetnek, ha kell.

Igaz, hogy arányaiban kb. dupla annyi, mint a MÁV ( most néztem: Az Amsterdam-Groningen út 25 eur, a Bp-Pécs meg valami ötezer), de az kincset ér, hogy a vonatok pontosak, GYORSAK (!!) és a személyzet segítökész, a menetrend meg utasbarát ( minden viszonylaton min. 30 percenként megy egy vonat).

Magyarországon nem lehet olyat bevállalni, hogy 1 ó 20 peerc alatt háztól házig 85 km-röl járok be a munkahelyre, mert a MÁV miatt ez nem megy.

Fekete Pestis 2015.06.14. 17:31:49

@Szagértő szakértő:

"A korábbi 8-9 használható vágányból mindössze 4 van, és azok is azonos lírából ágaznak ki. Ez annyit tesz, hogy ki-be járni nem lehet csak 1-1-en egyszerre irányonként."

nézd, a rotterdami föpályaudvart pár éve újították fel.
az egész p.u-t újraépítették kvázi (épület, peeronok, stb).

Rotterdam nem csak NL, hanem Európa egyik kulcsfontosságú pályaudvara (kikötö miatt).

Érdekes, meg bírták oldani, hogy a vasuti forgalmat nem korlátozták.

ha Rotterdamban ez sikerült, akkor hogyhogy Fehérváron meg nem?

Basilisk Captain 2015.06.14. 17:32:11

@Fekete Pestis:
Meg nem ártana itthonra is OV chipkaart, mennyivel kényelmesebb lenne az utazás jegymizériás része. Természetesen legyen ez MÁV Volán vagy bármilyen közszolgáltató tömegközlekedési eszköz, 1 sima chipkártyával lehessen utazni...

crazyfish 2015.06.14. 21:58:01

Baszki az összes nyavalygást leszarom...de, hogy nem tudnak tavaly óta, minden vonatot, átszállás nélkül indítani Alsóörsre az nonszesz...mint valami az múlt századi történet...inkompetens, dilettáns banda...

reeingre 2015.06.14. 21:58:21

@Szagértő szakértő: 120000 osztva 20000-el az 6 és nem 60.
Amúgy meg az én példám:
kocsi éves költségei: adó 9k, biztosítás 15k, olajcsere és kopó alkatrészek jelenleg 20k, mert az olajcserén kívül volt egy kis üza rendszer probléma is. Ez így 44k. Kb. 9 ezret megyek egy évben, tehát kilométerenként cirka 5 forint. Ha hozzáveszem a benzinköltséget (7,5l/100 km) az még 28 forint kilométerenként. Összesen tehát 33Ft/km. Múltkor voltam Sopronban, kocsival a fenti számok szerint 15246Ft lett volna, ezzel szemben vonattal 18000Ft-ot fizettünk ketten plussz még kb. 2000Ft volt a tömegközlekedés. Magyarán kocsival bőven jobban megérte volna. De mivel tejfakasztóra mentünk nem mertem bevállalni, hogy másnaposan hazavezessek.
(Értékvesztést nem számoltam, mert egy 14 éves kocsinál az már szinte nincs is)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.14. 22:51:12

Balaton vonattal vagy tengerpart fapadossal? Az utóbbi akár még gyorsabb is lehet...

Sword 2015.06.15. 11:04:23

@pythonozok: Jogos, nem is védem őket. Mekkora fricska már, hogy telekocsival kényelmesen, akár a vonatjegy felénél kevesebből is utazhatsz.
Viszont alapvetően szeretek vonatozni, van egy hangulata.

Yumurdzsak 2015.06.15. 12:56:59

amióta teljesárú jegyet kell fizetnem, messze elkerülöm a mávot. inkább oszkár vagy stop. balatonon különösen jól megy.

Albu 2015.06.15. 18:44:11

A Vonatösszeállítás egy vasutas oldal. Tényleg azon reklamálsz, hogy vasutasul van? : )

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.15. 21:24:34

Miért nem cáfol minket szakértő?
Miért nem hoz új érveket fel a vasút mellett?

iho.hu/blogpost/heringjarat-150615

Basilisk Captain 2015.06.15. 21:29:22

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Mert nincs neki? :)
Hiába akarja megmagyarázni, hogy drágább az autó. Nyilván ő ingyen utazik mindig, így rohadtul nem vágja, hogy milyen picsa drága a teljes árú máv jegy, a színvonal meg a béka segge alatt van...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.06.16. 23:49:06

@Basilisk Captain: @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Szép meg jó a MÁV kapcsán úgy számolni, hogy "milyen drága", hogy messze nem az ideális megoldás szerint közlekedtek vele. Nagyon sokan mondják azt, hogy "kell" az autó nekik, aztán kiderül másnak ugyanolyan helyzetben nem kell, jól megvannak vele. Amikor egy-egy alkalommal tényleg kell, akkorra bérelni is lehet.

Nekik is van fix költségük. A bérlet, és a helyközi / távolsági utazásra a MÁV START PRÉMIUM kártya, amit kénytelen volt megvenni nekik a munkahely, mert olcsóbb, mint a sima bérlet általuk fizetendő százaléka, vagy a benzinhez adható hozzájárulás.

Innen: Helyi tömegközlekedés költsége az út alatt: 0 Ft.
Menetjegy a vonatra: 0 Ft
Helyjegy a vonatra: 0 Ft
Járulékos költség: "Fel kell hívni egy zöld számot telefonon". Mert igaz, hogy felszállhatsz a vonatra helyjegy nélkül, de azért okosabb telefonon berendelni mindenkinek a kártyáddal ingyenes helyjegyet. Telefonszámlában nincs költség, de a telefon merült kicsit, a töltésre használt áram nincs ingyen... Pár száz alkalomra jut 1 forint.

Azaz mindkét félnek vannak fix költségei, beruházásai, és vannak használattal arányos költségei. Megjegyzem, hogy azok közül akik valami kis kártyát mutatnak a jegyvizsgálónak amin az arcképük van és első osztályon ülnek, helyjegy nélkül a helyjegyes vonaton... Arról sokszor kiderül, hogy egy Start Klub VIP kártya, és nem vasutasnál van, hanem fizető utasnál.

Út alatt nem kormányt tekergetsz, hanem már szórakozol.

HA a család többi tagjának is megvan a hasonló kártyája? Akkor csoportosan utaztok pont így. Vannak akik azt mondják, akiknek autójuk is van, de nem mindenhova azzal mennek, és van ilyen kártyájuk. Mindkét megoldásra megvan a fix költség, és így tényleg csak az úttal arányos költségeket kell összehasonlítani.

A kánikula + nyári szünet + de még nincs nyári menetrend + nem a helyjegyes vonaton mész viszont tényleg elég ótvar dolog. Ellenben bár azt mondjuk csak EU pénzből van új jármű, azt gondolom tudod, hogy ahhoz kell önrész? És azt is, hogy az IC Plusz projektben semmi EU pénz nincs? És azt is, hogy ahogy a legtöbben nem új autót vesznek, úgy került ide pár fiatalabb, használt, jó állapotú vasúti kocsi. Természetesen EU forrás nélkül.

És azt is, hogy a fejlesztés nem csak a járműről szól? Bár a pályára az EU ad pénzt, az e-ticket sok újdonságára nem... A fenti kártya bevezetésére sem, de a javuló vonatinfó, ami segít arra, hogy egy késés esetén ne kelljen "feleslegesen hamar" kimenned az állomásra sem EUs pénzből van.

Való igaz a vonat sokszor késik, és sok esetben lassú is. De:

Ad 1.) Vonaton ülve olvasol, tanulsz, dolgozol, eszel, stb. azaz abban az időben olyasmit is tudsz tenni amire amúgy is elmenne az időd sok esetben. Így a csak vonatozásra fordított idő 0 közeli.

Autóban ülve vezetsz, dugó miatt bosszankodsz, tankolni mész, parkolóhelyet keresel, ennek sikertelensége miatt anyázol, a lejárt parkolójegy miatti horror pótdíjat fizeted be.

Ad 2.) Valahogy az autózás költségébe ritkán sikerül belevenni a parkolás költségeit ÉS időigényét. A késés kapcsán azért az autóval megtett út időigényében is van szórás. Elég egy kis kocc az M7esen és mindenki áll a dugóban. Azaz a becslések nem jelentenek gondot.

Ad 3.) Nem akarok az autólopásokról, a parkolóhely láthatósága, stb. kapcsán való idegeskedésről, a nyaralóhelyek környékén feltört verdákról beszélni. De őszintén szólva a nyaralás kényelmesebb az ilyen bosszúság nélkül.

De a fő gond az, hogy ezzel a nyaralás alatt is sokszor megy el idő.

Az "öntudatos autós" aki szerint minek MÁV azt felejti el, hogy a saját családjában is van sok olyan aki nem autós. És őszintén szólva ezért fenn kell tartani az infrastruktúrát. Mind a közút, mind a közösségi közlekedés kap pénzt a közösből. Hiába hisztizik sok autós a sarcok miatt, ezeket még ki kell egészíteni. És több is jut ott, mint vasúton egy utasra.

Ha a vasúton is ennyit tennénk bele az adónkból (és minél kevesebb az utas, annál több kell adóból) az sem lenne olcsóbb. De az sem mindegy, mennyire teszed tönkre a környezeted, mennyire vágja haza ez az ingatlanok értékét középtávon.

Jelenleg üzemanyag hatékonyságban, környezet terhelésben a repülés is jobb az autónál. A dízelvontatású vasút is. De villanymozdonnyal ismét más.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.17. 02:00:08

@Válasszunk:

Pont a számaimat nem sikerült egyedül megcáfolnod. Mint egyszerű ember engem a végösszeg érdekel, hogy mit fizetek be.

Ehhez az összeghez még pár paramétert hasonlítok. Idő, rugalmasság, kényelem.

.
"... Amikor egy-egy alkalommal tényleg kell, akkorra bérelni is lehet. "
- A legközelebb 17 km-re tudok autót bérelni. Autó nélkül a bérlőhely megközelítése 45 perc. Onnan vissza kell jönnöm haza, hogy elinduljunk. Gondolom, ez logikus. Ha csak 10 percet számolok ügyintézésre, akkor 1 óra 10 perc alatt tudok csak elindulni. Olvasd el fentebb, mennyi az út háztól házig!

" MÁV START PRÉMIUM kártya, "
- Van akinek ez egy jó megoldás, nekem nem.

"Út alatt nem kormányt tekergetsz, .... "
- Van mikor fáraszt a vezetés, de egy balatoni táv nem az a táv. Innsbruck után szoktam elkezdeni nyűgös lenni, de csak ha nappal megyek. Éjjel vagy hajnali indulással kihúzom Veronáig (Innsbruckon át) is, mielőtt nyügi leszek.

"HA a család többi tagjának is megvan a hasonló kártyája?"
- Ki venné meg a nejemnek, aki itt dolgozik helyben?

" és így tényleg csak az úttal arányos költségeket kell összehasonlítani."
- Én azért a menetidőt is nézem. Ugye nem baj?

"A kánikula + ...... viszont tényleg elég ótvar dolog. "
- Félek, a nyári menetrenddel sem lesz minden frankó.

"Ellenben bár azt mondjuk csak EU pénzből van új jármű, azt gondolom tudod, hogy ahhoz kell önrész?"
- Tudom.

"És azt is, hogy az IC Plusz projektben semmi EU pénz nincs?"
- Miért is nincs? Csak nem azért, mert mozgáskorlátozottak nem tudják a kocsit használni?

"És azt is, ...."
- Én is megvettem a kocsimat, EU forrás nélkül. A MÁV egy gazdálkodó egység, tehát úgy kell(ene) gazdálkodnia, hogy ki tudja gazdálkodni az eszközei újrabeszerzését. Ez alap.

"a javuló vonatinfó, ami segít arra, hogy egy késés esetén ne kelljen "feleslegesen hamar" kimenned az állomásra"
- Szoktál olyan posztokat olvasni, ahol az a legnagyobb panasz, hogy miért nem lehet egyből a valós késést bemondani? Elmagyarázod, hogyan induljak el itthon egy a Déliből majd induló vonathoz később? Vagy vasútbarát oldalakról szerezzem be a szerelvényfordulókat, és akkor tuti nyerő leszek?

"Vonaton ülve olvasol, ...... 0 közeli. "
- Vagy állok, izzadok, és se enni, se olvasni nem tudok.
- Autóvezetés közben prímán tudok enni, igaz egyik kedvencemet babgulyást még sosem csomagolt a kedvesem, tehát ez mindenképpen hátrány a vonathoz képest. Nem vagyok rá túl büszke, de némi minimális segítséggel netezni (olvasni) is tudok vezetés közben. Bár inkább beszélgetni szoktunk. Olyan dolgokat is meg tudunk beszélni, amiket egy vonaton nem biztos.

"Autóban ülve vezetsz..... a lejárt parkolójegy miatti horror pótdíjat fizeted be."
- Fentebb írtam, a vezetés nem oszt nem szoroz.
- A lejárt parkolójegy pedig olyan dolog, mint egy Fűzfőig váltott jeggyel Örvényesig utazni.
- Egy dugót sok esetben ki tudok kerülni, míg a nyílt pályán álldogáló vonatról még leszállni sem tudok.

"Valahogy az autózás költségébe ritkán sikerül belevenni a parkolás költségeit ÉS időigényét."
- A munkahelyemen ingyen parkolok, itthon szintén. A munkahelyemen most kicsit időigényes a parkolás a NAGY ÉPÍTKEZÉS miatt, de ez nem vészes bosszúság. Itthon olyan 15 mp alatt szoktam betolatni.
- Balatonon ha kocsival vagyok, a nyaralóban szintén ingyen parkolok, ha bemegyünk a partra, akkor megvan az a hely (És ezt most nem hirdetem ki, hol) ahol ugyan pénzért állok, de biztosan nem kapok pótdíjat. És még csak nem is a város szélén, hanem kifejezetten a központban.
A költségeket összehasonlítva: Általában kevesebbet költök parkolásra, mintha bussz(okk)al mennénk ugyanoda. A kényelem meg sokat megér, mert az utolsó busz olyan kilenc körül elmegy.

" A késés kapcsán ... kis kocc az M7esen és mindenki áll"
- Velős leszek: Csak a selejtje megy az M7-en, én nem. Ez nem azt jelenti, hogy én soha nem használom az M7-et, de tudom mikor nem szabad arra menni, tudom mit merre kell elkerülni.

"Nem akarok az autólopásokról, a parkolóhely láthatósága, stb. kapcsán való idegeskedésről, a nyaralóhelyek környékén feltört verdákról beszélni. De őszintén szólva a nyaralás kényelmesebb az ilyen bosszúság nélkül."
- Semmi ilyesmit nem tapasztalni már évek óta. Plusz tudni kell, hova állsz. Beszélhetnénk a pályaudvari zsebesekről, a vonaton történő lopásokról és rablásokról,... A kriminális történések ellen nincsen 100%-os védelem, én a ne termts alkalmat a tolvajnak elvéhez tartom magam.

"De a fő gond az, hogy ezzel a nyaralás alatt is sokszor megy el idő."
- Mivel is?

"a saját családjában is van sok olyan aki nem autós."
- Most végiggondoltam, és megmondom őszintén a nagyszüleim testvéréig bezárólag és az ő leszármazottjaiakat is belevéve, kb. 85%-os az autóellátottság. Nem tudom, mi az átlag, de megfigyelésem szerint minden családra jut egy autó, ahova esetleg mégsem, ott is van szűk rokonsági fokon belül.

- Szépen korteskedsz a MÁV mellett, remélem nem munkaköri kötelességednél fogva.

Basilisk Captain 2015.06.17. 05:27:25

@Válasszunk:""És azt is, hogy az IC Plusz projektben semmi EU pénz nincs?""

Khm.:""Az IC+ innovációs fejlesztési projekt összköltsége 1,4 milliárd forint volt, amelyhez 460 millió forint európai uniós támogatási keretösszeget nyert el a vasúttársaság.""

Ja, tényleg 'semmi' eus pénz nincs benne...;)
Most, hogy az eu nem adna pénzt erre egyből a lebutított verziót gyártaná le a máv, de a projekt beindulásához kellene külföldi megrendelés...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.17. 19:50:34

@Basilisk Captain:

Akkor vissza kell fizetni mivel nem lehet rokkantkocsival használni? Már nem emlékszem pontosan a "sikersztorira".
süti beállítások módosítása