Én is elrepültem Milánóba 3 ezer pénzért, gyakran ennyi a jegy - állítják sokan, mások meg azt látták a saját szemükkel, hogy kamu az összes akció, a fapados csak akkor olcsó, ha nagyon nem megy neki a bolt. Vannak ezeknél még sokkal extrémebb vélemények is, de a vicc az, hogy mindkét fenti állítás igaz. Utoljára pár hete zsákoltunk 2872 forintos jegyeket Budapestről, de éves átlagunk is 7 ezer alatt van. A Wizz Air minapi elbarmolt akciója után főleg kézenfekvő a kérdés: mikor célszerű foglalni, mikor jönnek a legjobb ajánlatok? Több fikaposzt után most örüljünk, hogy működik a filléres utazás.
A magyar utasok számára 2012 volt az arany év. A Malév kipurcanása nyomán bejött a fapados invázió, Európa két ultra fapados cége olyan árversenybe kezdett, hogy öröm volt nézni. A Ryanair még a Wizz Air menetrendjét is utánozta, gondolta, ő bárkit lever, ő a legnagyobb. Aztán fél év után visszavett az arcából és a járatszámból, a nagy egymásnak feszülésből csendes enyelgés lett, az árak elindultak felfelé. Két éve valószínűleg mindketten brutál veszteséget csináltak Budapesten, tavaly a helyzet normalizálódott, idén pedig valóban kevesebb lett az olcsó jegy, sőt bizonyos célállomásokra és időszakokra kifejezetten bajos volt megfizethető árú jegyet találni. A Wizz most, hogy tőzsdére megy, közölte átlagjegyárát, ami 47,3 euró volt az elmúlt 12 hónapban - a Ryanair értéke is hasonló. Minimum ezt kell alulmúlni ahhoz, hogy azt mondhassuk: olcsón utazunk.
A Wizz elkezdett keleti útvonalakat repülni,ahol nincs versenytársa, egyre kevesebb a Ryanairrel közösen repült útvonal, az easyJet évek óta semmit sem fejleszt Budapesten, még a Malév-csődre is kummantott magasról. A piac konszolidálódott és szektorszinten is kissé felfelé tartanak a jegyárak. Nehezebb lett kitúrni a párezres ajánlatokat, de most is meg lehet csinálni. Jelenleg is szinte az összes budapesti Ryanair és Wizz-útvonalra vannak 10 ezer forint alatti jegyek, de arcra esik az, aki azt gondolja, hogy minél hamarabb foglal az ember, annál jobban jár. Ezt még mindig szeretik elhinteni a légitársaságok, kár, hogy épp az ellenkezője igaz.
Ilyen nyilván nem lesz többet:
De egy nagyon egyszerű tesztet érdemes lefuttatni, hogy bárki meglássa a rendszer működését: a két ultránál egy tetszőleges célállomást kiválasztva haladjunk előre az időben és nézzük végig az árakat a következő fél évre. Nem csökkenő tendencia fog szembe jönni, hanem magasról indulunk, jön a meredek visszaesés, aztán a lassú emelkedés, majd a végén kis mértékű csökkenés. Pár napra előre nagyon drágák a jegyek általában, de két-három hét múlva már gyakran hemzsegnek a jó ajánlatok. Jelenleg is sok helyre vannak 10 ezer forint alatti jegyek már június elejére, egész júniusra, sőt júliusra is, néhány célállomásra (például Milánó, Brüsszel-külső, Dortmund) 5 ezer alattiak is feltűnnek, pedig főszezon jön.
Egy júniusi vasárnapi brüsszeli járat jegyára például így nézett ki az elmúlt fél évben: decemberben 17 ezer forint, januárban 14 ezer, februárban 11 ezer, márciusban 8 ezer, azóta lement 4 ezerre, felpattant 14-re, majd lassan, lépésenként lejött újra 6 ezerre. Velencébe júniusra az év elején még 18 ezerért foglalhattunk volna, áprilisban 8-ért lehetett.
Az árazásért felelős emberek munkáját profi algoritmusok segítik, nem tudnak minden egyes járatra figyelni, a rendszer automatikusan csökkenti az árakat, ha a töltöttség nem nő megfelelően. Az agyatlan gépbe azt programozták, hogy először megpróbálja drágán, aztán ha nem fogy a jegy, csökkenti az árat. Elég jól kiszámítható tehát, hogy mikor esnek majd az árak, amibe persze bármikor bekavarhat, ha épp a kinézett járatra jön be például egy nagyobb csoport foglalása. Aki fix időpontra kénytelen keresgélni, mert például Micike esküvője van, vagy meccsre megy, ne hazardírozzon, de aki válogathat az időpontok között, bátran kivárhatja az esést.
Az eddig ecsetelt árazási mechanizmust a Wizz és a Ryanair alkalmazza, az easyJet módszere más: közepes áron indítják az értékesítést, náluk érdemes lehet fél évre előre is foglalni. Onnan általában felfelé indul az ár és csak később kezdik a töltöttség függvényében az árcsökkentéseket, melyek messze nem akkorák, mint az ultráknál.
Magyar ünnepek idejére (március idusa, október 23.) a Wizz általában ügyesen felemeli az árakat, a többi viszont mintha nem figyelne erre, érdemes Ryanairrel és easyvel kezdeni a kutakodást.
Néhány éve még érdemes volt az akciókra figyelni, mára ezek jelentősége nagy mértékben csökkent. A Wizz gyakran jön 20 százalék mínuszos napokkal, de megesik, hogy előtte felnyomja az árakat, hogy a jegyek akciósan is drágábbak legyenek, mint két nappal korábban. A lényeg, hogy az akciós mailre rácuppannak a tömegek, a többség nyilván nem tudja, hogy pár napja olcsóbban foglalhatott volna. Nagyon olcsó (5 ezer forint alatt) jegyeink többségét akción kívül vettük, sokkal érdemesebb hetente rápillantani az árakra, mint az akciós mailt megkapva küzdeni a tömegekkel, hogy ki hordja el a legjobb ajánlatokat.
Az easyJet is csinál időnként 20-30 százalékos leárazásokat, de egyre ritkábban, nem érdemes rá várni.
Összefoglalva: ha 1 hónapon belül kell utaznunk, változó, hogy hol vannak a legjobb ajánlatok, simán lehet, hogy egy hagyományos légitársaság lesz a legjobb deal, de olcsó jegyre ne nagyon számítsunk. Két-három hónapra előre a Wizz és Ryanair szokta nagyon levinni az árakat, az easyJet és a Norwegian pedig azoknak jó, akik több hónapra előre foglalnak. Jelen pillanatban nyárra már csak az ultráknál vannak jó árak, szeptemberre és októberre viszont az easyJet is versenyképes, a Wizz viszont valamiért irreálisan magasan tartja az árait, náluk arra a két hónapra foglalni lúzerség, jön majd a nagy csökkentés. A jövő téli árakról és útvonalakról majd egy külön poszt készül.
Utolsó kommentek