Döbbenetes, hogy a Ryainairnél minden trutymóságot megpróbálnak sikerként tálalni, legyen szó burkolt áremelésről, csomagszigorról vagy tömeges járattörlésről. Most ez utóbbinak lehetünk tanúi, az ír légitársaság ugyanis úgy próbálja eladni, hogy több tucatnyi járatát törli naponta hat héten át, több százezer utassal tolva ki, mintha ezzel bármivel is emelnék a színvonalat.
A szöveg szerint a sztrájkok és a cégnél tapasztalható nyár végi, ősz eleji tömeges szabadságolások miatt csak a gépek 80 százaléka érkezett meg időben, és a Ryanair bizony nem engedheti meg magának ezt a slendriánságot, szóval kiszórt néhány járatot, így ismét a remek 90 százalék feletti arányban időben érkeznek a cégek. Az a pár százezer ember meg elmehet a sunyiba, a törlés ugyanis sokkal nagyobb szívás egy utasnak, mint a kicsit több késés.
A törölt járatokat első körben apránként tették közzé, mostanra azonban a teljes lista látható.
Összességében kicsit furcsa ez a magyarázat, főleg ami az extra szabadságokat illeti. Mintha korábban nem lett volna példa arra, hogy az alkalmazottak elmennek szabadságra, és pont ősszel találják ki, s mintha nem lettek volna korábban sztrájkok. Szóval az egész kicsit gyanús. Amúgy meg mégis miköze van az utasoknak ahhoz, hogy mikor megy szabira a sztyuvi? Ha bemegyünk egy bankba lakáshitelért, akkor nem bírálják el a kérelmet, mert az illetékeske szabin van?
A hírek szerint a gond abból adódott, hogy a Ryanair korábban nem naptári év, hanem az üzleti év szerint adta ki a szabadságokat, s erről át kell térnie. Az alkalmazottak pedig bepánikoltak, hogy el fogják bukni az összes szabijukat ezért gőzerővel elkezdték kivenni a benn maradt napokat. Ez ismerve a Ryanair munkaadói attitűdjeit simán elképzelhető. Ugyanakkor ha valóban ez áll a háttérben, az meglehetősen amatőr hozzáállást feltételez a HR-osztályon.
Fogalmunk sincs, van-e összefüggés, mindenestre érdekes, hogy a Ryanair az elmúlt napokban kapta kézhet azt az európai bírósági ítéletet, amely akár komoly munkaügyi pereket is kilátásba helyezhet. Az ügy meglehetőse bonyolult, s a mostani ítélet sokat nem is változtat az ügymeneten, a válságstábot ugyanakkor valószínűleg össze kell hívni Dublinban.
Bocs, szabira mentünk
Röviden: néhány alkalmazott ezért-azért munkaügyi pert indított a Ryanair ellen akármiért. A Ryanair légiutaskísérői, pilótái egy ír cég alkalmazottai, amely cég kiközvetíti őket a Ryanairnek. A Charlerois-ban élő, reggel a műszakot ott felvevő, majd oda hazatérő alkalmazottakra (volt köztük portugál, spanyol nemzetiségű) azonban az írországi foglalkoztatási szabályok vonatkoztak a Ryanair szerint. Mondván a gépek írországi bázisúak, mert ott lettek lajstromba véve. Így hiába is pereskedtek az alkalmazottak, nem a belga munkaügyi bíróságot kellett volna megkeresniük a cég szerint, hanem az írt.
Ami most biztos: az Európai Bíróság ítélete szerint tök mindegy, mi van gép farkára írva, az alkalmazottak valójában Belgiumban vették fel a munkát, ott tették le, a főnökök szintén ott adták ki a feladatot, egyszóval nem a bázis a mérvadó, hanem az életszerű körülmények. Itt tartunk most. Nem tudni, mi lesz a következő lépés, de vélhetően azért kardoskodott a Ryanair az írországi szabályok mellett, mert a belga munkaügyi törvények szerint bukóra áll. Ha pedig ez a helyzet, akkor nemcsak ez a pár alkalmazott okoz gondot. Hiszen ez esetben valamennyi ügyesen intézett munkaszerződést ki lehet dobni a kukába és lehet szépen alkalmazni a belga, magyar, német vagy portugál szabályokat. S azt az írek tudják legjobban, mennyit is buknak mindezen.
Valószínűleg nem arról van szó, hogy most ezerrel adják ki a belga szabályok szerint járó, az ír szerint nem járó szabikat, mert azért nem eszik ennyire forrón a kását, de az biztos, hogy a törlésre adott magyarázatok nagy kamunak tűnnek és komoly működési rendellenességgel szembesül most a cég.
Ami tehát biztos: hétfő este közzétették a következő hetek járatait, köztük néhány szerdai Budapest-Standstedet és egy Budapest-Brüsszel Alsót. Azt mondják, a könnyebb átfoglalhatóság miatt próbálnak olyan útvonalakon törölni, ahol napi több járat van, ez mondjuk már a Budapest-Barcelonánál és a Brüsszel Alsónál sem stimmel. Ami még biztosnak tűnik, hogy ha 15 napon belül szólnak a törlésről, akkor az uniós szabályok szerint jár a 250-400 eurós pénzbeni kártalanítás. Itt ugyanis semmiképp sincs vis maior. De erre biztos, ami biztos, rákérdezünk szakértőknél.
Utolsó kommentek