Amit beharangoztunk a Wizz Air csomagos változásaival kapcsolatban, az valóban úgy lesz. Sok múlik viszont majd azon, hogy az új rendszerben miként tudja a Wizz kezelni a beszállási procedúrát a földön, hol lesz az a határ, aminél már mindenképp elveszik a csomagot, ha nem fizetünk. Részletek és háttér, amihez megkérdeztük a Wizz vezérét, Váradi Józsefet is.
Amit tehát tudunk az október 29-én életbe lépő változásokról:
- Megszűnik a megkülönböztetés a kis és nagy kézipoggyász között
- Ingyenes lesz a nagy is, de az eddiginél szűkebb lesz a mérethatár: 56x45x25 centi helyett 55x40x23. A 15 kilós súlyhatárt eddig nem nagyon kommunikálták és sose ellenőrizték, most ott van fehéren-feketén, hogy 10 kiló.
- A feladott poggyászok közül a 23 kilós súlyhatára 20-ra jön le.
- A Wizz tehát eldobja azt a rendszert, amit csak ő alkalmazott Európában. A fizetős nagy kézivel elérte, hogy gyors volt a beszállás és könnyen felfértek a csomagok a fedélzetre. Most beáll abba a sorba, hogy a kézi ingyenes, így viszont rengeteg cucc nem fog felférni a fedélzetre. Az a nagy kérdés, hogy ezekkel mit kezd. A mondás egyelőre annyi, hogy aki elsőbbségi beszállást vesz, az tutkó felviheti a kézipoggyászát a fedélzetre. Erre más garancia nincs.
A nagy riválisok közül a Ryanairnél majdnem pont ugyanekkora a mérethatár, 55x40x20. Mégis óriási a különbség, mert egy 35x20x20-as második csomag is vihető ingyen mindenkinek - a Wizznél csak az elsőbbségi mellé jár egy második: ennek 40x30x18 centi a mérethatára. Az easyJetnél a Wizzhez hasonlóan a mezei utas csak egy kézipoggyászt vihet fel, de ennek mérete 56x40x25 centi lehet, ami picit nagyobb, mint a Wizznél. És nincs rá súlyhatár, aki fel bírja maga tenni a felső tárolóba, viheti. Az easynél néhány fizetős extra mellé jár a második kézi, ingyen akkor, ha két év alatti gyerekkel utazunk.
Az átalakítás hátteréről és néhány fontos részletről tudtunk beszélni pár percet Váradi Józseffel, a Wizz vezérigazgatójával.
Az elmúlt években sok minden megváltozott, a gépek töltöttsége is csúcsokat dönt és a közönség is más. Több mint 60% nem vesz nagy kézit, közülük a turisták inkább feladnak, az egyre több üzleti utas pedig megveszi az elsőbbségit. Ahogy mi is írtuk az előző posztban, a kiegészítő bevételeken belül a csomagdíj-bevételek elég gyorsan csökkennek, már négy éve, miközben az egyéb hozzáadott szolgáltatásokból szép bevételnövekedést tudnak elérni. Egy másik árulkodó adat Váraditól: a kiegészítő bevételeken belül a csomagpénz aránya pár éve 50% felett volt, most már csak 23. Az viszont nem igaz, hogy a mostani átalakítással a bevételnövelés lenne a cél. De azt felismerték, hogy miközben egyre kevesebb bevétel jön belőle, a fizetős kézi megítélése elég rossz maradt az utasok körében. Mérlegelték az előnyöket, hátrányokat és most elengedték.
Tisztában vannak vele, hogy az eddiginél jóval több poggyász nem fog felférni a fedélzetre. Váradi azt mondja, az biztos, hogy "a probléma nem vihető fel a kabinba", tehát a földön kell megoldani. Garancia arra, hogy a csomag felmehet a fedélzetre, csak az elsőbbségiseknek van, azon még dolgoznak, hogy pontosan mi alapján dől el, hogy mely csomagokat küldenek a gép gyomrába, illetve engednek a fedélzetre. Váradi szerint kézenfekvő lenne, hogy aki elől áll a sorban, az vihesse fel a határig a gépre, de ezen még megy a gondolkodás, úgy fogalmazott, hogy az októberi váltásig "még finomhangolni kell a rendszert, operatív oldalról ez kihívás, keressük az optimális megoldást".
Faggattuk arról, hogy előfordulhat-e, hogy például egy kis retikült nem nem engednek a fedélzetre, azt mondta, hogy noha nem garantálnak semmit, egy laptoptáskával biztos nem lesz gond. A bevételekkel kapcsolatban pedig arra számít, hogy a kieső csomagbevételt részben pótolja az elsőbbségi beszállásból érkező több pénz, meg a többi kiegészítő szolgáltatás növekedése, összességében nem számít komoly változásra.
Néhány fontos apróság még:
Az eladható elsőbbségik száma korlátozott, az nem fordulhat elő, hogy a priósok cucca nem fér fel a fedélzetre. Az viszont igen, hogy már nincs választása az utasnak, nincs több elsőbbségi, egy gurulós bőröndnél lényegében esélytelen, hogy magánál tudja tartani az úton.
Ami az elsőbbségi árát illeti: úgy látszik, ezt már taktikusan megemelték, októbertől nem változik. A díjlistában még 5 euró van, de próbafoglalásunkkor közelre és télre is 7 eurót számolt a rendszer. Ez tehát az ára annak, hogy a kézipoggyászunk mindenképp velünk jöhessen a gépre. A másik lehetőség, ha egészen pici cuccot hozunk csak.
Véleményünk:
Mi csipáztuk az eddigi rendszert. Megtanultunk jól pakolni, fullra kihasználtuk a kis kézi határait, ha kellett, elsőbbségivel jó volt a második csomag, ha nem fértünk, dörmögve megvettük a nagy kézit, olykor jobban jártunk egy közös feladottal, kifizettük, olcsó jegy mellé simán belefért. De volt a rendszernek egy egyedülálló előnye: a nagyon kényelmes beszállás. Októberig nem kell beállni a kapunál a sorba, ráérünk Ferihegyen is indulás előtt 30 perccel kisétálni a karámba, ha utolsónak szállunk fel a gépre, akkor is kényelmesen elfér a csomagunk a felső rekeszben a gépen, mióta előzetes ülőhelyleosztás van, nincs miért sietni.
Ennek lesz most vége, ami önmagában szar. Az meg főleg, hogy szinte mindig kénytelenek leszünk megvenni az elsőbbségit. Sok pogyónkat törték már össze, nagyon nem szeretjük feladni, a kapunál kipakolgatni meg főleg. És akkor még a poggyászból lopásokról nem is beszéltünk és arról se, hogy nem jó várni a csomagra a célreptéren a szalagnál, elég sok buszt késtünk volna le, több órát vártunk volna eddig is, ha nem maradhat nálunk a csomagunk.
A Wizz nyilván nem lesz olyan lúzer, mint a Ryanair, hogy csak a feladottá átminősített csomagokat jelöli meg. Az írek most azzal szívnak, hogy hiába címkéznek, az utas röhög, leszedi a cetlit és viszi is a fedélzetre. Ezt a Wizz biztos kizárja.
Sok függ tehát attól, hogy a beszállásnál a csomagkezelést hogy oldják meg, de az biztos, hogy októbertől teljesen máshogy utazunk, máshogy tervezünk, máshogy pakolunk.
Utolsó kommentek