FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Vegyél hamar jegyet, tuti szar helyet kapsz!

2015.06.18. 06:07 Fillér B. Gusztáv

Egy hónapja működik a Wizz Airnél a helyleosztás rendszere, nem is akárhogyan. Tízből nyolc olyan próbafoglalásunknál, ahol ketten utaznánk, nem volt képes úgy egymás mellé adni a rendszer a helyeket, hogy az egyikünk ablakhoz kerüljön. De van durvább is: egyszer lazán szétültetett az algoritmus a tök üres gépen. Egyébként is a gép közepétől, a leggyíkabb helyektől kezd tölteni a rendszer, nyilván, mert ha nem tetszik az utasnak, akkor pénzért vehet jobb ülést. Ügyes húzás a kiegészítő bevételek növelésére, de utasbarátnak végképp nem neveznénk.

Ahogy annak idején előre megírtuk, a Wizz Air tök utolsóként döntött úgy a fapados cégek közül, hogy feladja a szabad ültetést. Már náluk sem "aki kapja marja" alapon ülnek le az utasok, hanem a hagyományos módon, a beszállókártyán látják, hogy melyik szék lesz az övék. A Wizznek volt lehetősége kielemezni a konkurensek helyosztási tapasztalatait és tényleg ügyes megoldással jöttek elő például a másik ultrához képest.

A Ryanair ugyanis azzal próbálkozik, hogy több mint hét nappal az utazás előtt csak akkor enged becsekkolni, ha választunk magunknak pénzért helyet, s csak egy héten belül kérhetjük, hogy dobjon valamit a gép ingyen. Ezen aztán már nem lehet változtatni. A Wizz azt találta ki, hogy már a foglalásnál dob a gép, aztán ha nem tetszik, rögtön, vagy akár később vehet az utas jobbat, ebből pedig nyilvánvaló, hogy a cég abban érdekelt, hogy a lehető legtöbb utas legyen elégedetlen a gép által adott hellyel.

Tesztünk alapján ez működik is. Eddig háromból három kétszemélyes foglalásunknál adta a gép középső részébe a helyet középső és folyosó melletti helyre, fizettünk is rögtön, hogy a külsőt ablakhoz helyezzük át. Az 1 eurótól kezdődő ár nem magas (bár ha a 10. sorba kerülünk, kapásból 3-4-ről indulunk), mégis bosszantó azt látni, hogy szinte mindig szar helyet kapunk. Csináltunk is még jó pár foglalást, hogy megnézzük, mi alapján allokál a rendszer.

Persze az egészet nem tudtuk feltérképezni, de az biztos, hogy a gép közepén kezdi a töltést. Onnan lehet a legkevésbé kilátni a szárny miatt, de ha nem három főre foglalunk, akkor ablakra sincs nagy esélyünk. Nagyjából a következő sorrendben tölti a sorokat a rendszer: 21, 22, 15, 16, 11, 10, 23, 24, 9, 8, a legelső kiosztott hely a 21C. A két fős foglalásoknál szinte mindig középső és külső helyet ad, aztán ha pénzért átpakolja az utas az ablakhoz, újra felszabadul a folyosó melletti ülés, lehet megint azt allokálni, hátha a legközelebb oda tett lúzer is fizet egy jobb helyért.

Amikor üres a gép, lényegében 100 százalék, hogy a párok nem kaphatnak ablakos helyet. Később, amikor egyre kevesebb a kiosztható hely, erre nő az esély, tízből egyszer, egy közepesen töltött járaton mi is kaptunk ablakost a próbafoglalások során. Olvasók írták, hogy őket külön sorba tette a gép, ezt nem akartuk elhinni, de csak addig, amikor megláttuk, hogy minket is külön ültetett a majdnem tök üres gépen: egyikünket ablakhoz, másikunkat ugyanabban a sorban a túloldalra középre.

Értjük a célt, tudjuk, hogy most már a tőzsdei elemzők és befektetők is kiemelten figyelik, hogy mekkora növekedést tud elérni a cég a kiegészítő bevételek soron, de utasként ezt látni finoman szólva is kiábrándító. 

wizzhelyosztas.png

 

84 komment

Címkék: Wizz Air helyleosztás

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr667552796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megamedve 2015.06.18. 06:45:27

Előbb-utóbb kell majd vmi. normális szabályozás a fapados piacra is, mert ha elindul (márpedig elindult ) a nép szándékos szívatása a pénzszerzés miatt, akkor az el fog durvulni.

Basilisk Captain 2015.06.18. 07:56:51

Ryanairnél azért jó, mert T-3 órakor becsekkolva simán ad prémium helyet ( értsd 1. sor, vészkijárat) inc. priority. :)
Na ezt a wizznél nem tudod megcsinálni, max akkor ha indulás előtt veszel jegyet horror áron. :)
ha a konkurenciát érdekli simán nézheti, hogy alakul a wizz töltöttsége a konkurens útvonalakon, mert aki vett jegyet ( az új rendszerben) az már be van ültetve. Tehát indulás előtt 2 hónappal amikor aktívabb a piac a konkurencia ránéz a wizz járatára, látja mennyien vannak, majd belenyúl a saját áraiba, ilyen egyszerű. :)

Lehoz Tamas 2015.06.18. 09:41:29

Remeljuk az uj rendszer melle visszahozzak majd a kezipoggyasz mericskelest is milimeterre pontosan. Akkor aztan majd dol a penz megint. Fel ev mulva a kovetkezo balhenal meg majd megint valtoztatnak es jol fogja majd osztani az uleseket a rendszer. De eloszor persze az kell, hogy errol is elinduljon a panaszaradat, ahogy tavaly a kezipoggyasznal.
De ki tudja, talan egyszer a Wizz alkalmaz majd valakit, aki kepes lesz elore gondokodni. Addig meg marad a magyaros szivatas.

2015.06.18. 10:12:27

Nekem még áprilisban, de már az új rendszerben, simán adott négy jegyet egymás mellé, egyet az ablakhoz, kettőt a folyosóhoz. Szar helyre persze (15. sor), de leszarom. Vigyen el, oszt kész.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.18. 10:34:11

@Spamet nem küldünk rá: Hárommal nincs gond, általában egymás mellé adja, négyet is.

@Lehoz Tamas: ebből nem lesz utashiszti és panaszáradat, nem látják át a népek, ügyesen ki lett találva.

AirFrance KLM 2015.06.18. 12:46:36

Csak en erzem ugy, hogy a poszter legacy szolgaltatast akar fapados penzert?
Egyebkent legacyn is fizetosek a "jo" helyek, vagy egszeruen blokkolva vannak a torzsutasoknak...

2015.06.18. 14:53:39

Nem tökmindegy, hogy hova ül az ember arra pár órára?

Ciprusi Utazók · http://ciprusi-utazok.blog.hu/ 2015.06.18. 15:09:33

@Basilisk Captain: A helyválasztós rendszer bejelentése előtt foglaltunk és az indulása után utaztunk.
1 nappal az indulás előtt tök utolsóként chekkoltunk be és az egyetlen üres hely a prémium nagy lábteres sor volt 3 főre. Azt kaptuk.

Ez most már sajna nem fog működni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 15:16:32

@shitgun: Ha peldaul kisgyerekkel vagy, akkor nem. Mert akkor pl szeretnetek egymas melle ulni.
Arrol nem is beszelve, hogy kepesek 25 euronyi szallitasi dijat kernia csecsemore, aki az oledben ul....
Mi peldaul novemberben utaznank ferjemmel haza az akkor kb 4 honapos babankkal( jovo honapban szulok) . Ferjemnek mindig nagyobb labteru ulest szoktam venni, de mivel ugye csecsemovel megyunk, nem engedi atrakni az o uleset sem nagyobb labterre. De jo.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 15:18:14

@tildy[UK]: ja es mindezt ugy, hogy wizzair exclusiv etagsaga van az embernek.

Basilisk Captain 2015.06.18. 15:22:37

@Ciprusi Utazók: Amíg ki nem fut a régi rendszeres foglalások azoknak még jó, utolsóként csekkolva. Új foglalásoknál ugye ez már nem működik. :)
Ezért mondtam, hogy ilyen szempontból Ryan, Easy rendszere fasza. Mindig első vagy vészkijárati sorba dobja a rendszer, ha még szabadok. :)

sdani 2015.06.18. 15:50:33

@Fillér B. Gusztáv: "nem látják át a népek, "
Mit kellene ezen átlátni? Az utasok túlnyomó többségét nem érdekli, hogy ablak mellé ül-e vagy sem. Az egyetlen pont, ahol az ültetésből probléma van, az a leszállás, mert ott valóban hamarabb szabadul az aki a kijáratokhoz közelebb kap helyet. Nade itt miről van szó? 5-10 perc maximum. Egy olyan utazáskor, amikor mondjuk a repülés másfél-két óra, a becsekkolás meg az összes cucc még rá egy óra. 5-10 perc nem oszt, nem szoroz az utasok 90%ánál. A 10% hiába fog nyavajogni, nem lesz semmi, kénytelenek lesznek megvenni a hellyegyet.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 15:52:44

@sdani: Ez egyeni utazasnal azt mondom oke, de mint irtam csecsemo+ szuloknel kicsit gaz a rendszer.
Szerintem nem is az a baj, hogy nem ablak melle ad, nem erdekel kulonosebben, de az, hogy ket egyutt foglalo embert tok kulon ultet, az nagyon nem fair.

sdani 2015.06.18. 15:59:34

@tildy[UK]: "az, hogy ket egyutt foglalo embert tok kulon ultet, az nagyon nem fair."
Ezzel egyetertek. Ez tenyleg szemetseg. Remelem nem tul gyakori.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 16:07:01

@sdani: ugy tunik de. Novemberi decemberi London-Debrecen jaratot neztem, ket felnottel + 1 csecsemovel.

Egyreszt kulon sorba rakott bennunket, engem a csecsemovel az ablak melle, a ferjemet meg masik sorba kozepre.

Raadasul mitn irtam, meg csak penzert sem tudok egyikonknek se nagy labteres helyet foglalni a ket even alul gyerek miatt. A poen , hogy csak egyikunk oleben utazhat... Az az illeto nem tud a nagylabterhez ulni, logikusan, de a masikat mier tnem engedi?

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.18. 16:17:24

@sdani: az utasok többségének szerintem van preferenciája és az a leggyakoribb, hogy lehetőleg ablak mellett és a gép elejéhez, vagy végéhez közel. akiknek kényszer az út, nyilván pont leszarják, de sokan élvezetből utaznak, vagy legalább élvezni akarják, hogy repülnek. A gép eleje-vége dolog is számít, ha a mosdó megközelítése nem is mindenkinek szempont, a gyors kiszállás simán az lehet. Álltunk mi is már fél órát útlevél ellenőrzésre várva olyan helyen, ahol egy csatorna volt.

De a lényeg: nem túl szép dolog arra bevételt építeni, hogy szándákosan olyan helyeket adunk, amit a júzer jó eséllyel nem fog szeretni. A nem egymás mellé ültetés más kategória, az vállalhatatlan, javítaniuk kellene.

2015.06.18. 16:53:08

@sdani: Szívemből szóltál.

ropile 2015.06.18. 17:12:09

lol; legyen a jegy 10 euronal nem több, követelem az ablakos jegyet és a maradék kerozint tölcsük már a suzukiba, mert megmaradt, na :)

Tapmancs 2015.06.18. 17:17:22

Nem azért tölti a gép közepétől hogy a súlypont minél közelebb legyen a szárnyhoz és ne kelljen annyit trimelni? Az is okoz többletfogyasztást.

Tapmancs 2015.06.18. 17:18:13

Nem azért tölti a gép közepétől hogy a súlypont minél közelebb legyen a szárnyhoz és ne kelljen annyit trimelni? Az is okoz többletfogyasztást.

balage28 2015.06.18. 17:40:26

@tildy[UK]: viszont nincs megtiltva, hogy válassz magadnak helyet. Pont ez az UFB rendszer lényege. Alapból "csak" elviszenk A-ból B-be, minden másért fizess.

ComLo 2015.06.18. 17:42:07

Nem egészen látom az üzleti modellt abban hogy máshogy csinálják. De tényleg bármilyen más logikát mondjon valaki, azon kívül, hogy a legrosszabb helyekt kezdi feltölteni a gép. Így lehet elérni, hogy a létező legtovább fenntmaradjanak a jobb helyek, amikért mások fizeténének. Ha full randomban osztaná a heyeket, akkor elesnének attól a pénztől, amit a jó helyért valaki más fizetne. Nyerni meg senki nem nyerne rajta.

Yumurdzsak 2015.06.18. 17:42:22

@Fillér B. Gusztáv: ezen mindig agyalok,h mi a repülés élménye? amikor életemben először repültem (wizzair) oké felszálltunk, az izgi volt, de most mi lesz. nézed az előtted lévő ülést és majszolod a sonkás szendvicset 2 órán keresztül?

mondjuk a legacyn se nagyobb élmény az utazás, csak ott szólnak hozzád 1-2 jó szót.

@Tapmancs: ha kevés az utas, úgyis átültetik a népet, bár akkor így elkerülik a reklamálást

Basilisk Captain 2015.06.18. 17:47:47

@Yumurdzsak: Nekem a repülés már csak a szükséges rossz, ami ahhoz kell, hogy GYORSAN és BIZTONSÁGOSAN egyben OLCSÓN eljussak A-ból B-be. Mert repülés=> (feladott pogyó esetén pultnál sorakozó), Secus nyüglődés, várakozás beszállításra, beszállítás mizéria(csáp,busz szar, gyaloglás még elmegy), majd repülés ami tömény unalom 1-2-3 órán keresztül, majd csomagra várás.
De mindenki máshogy viszonyul ehhez,.

józanparaszt 2015.06.18. 17:59:04

Mi öt jegyet vettünk és mindannyiunkat egy sorba rakott...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 18:27:44

@balage28: Pont ez a problemam, hogy le van korlatozva, hogy hova valaszhatok jegyet ebben az esetben, mint irtam 2 felnott 1 csecsemo eseten sem engedi az egyik felnottet ( amelyik nem fogja a gyereket) a nagy labteru reszbe ulni. A masik meg , hogy ilyen esetben tok mashova osztja be a masik embert alapbol.

Amugy ha mar fizettem Wizzair exclusiveert , akkor mar illene nem igy elcseszni.

anyadmajma 2015.06.18. 18:49:50

@tildy[UK]: hát, középső lábteres ülést nem fogsz kapni csecsemővel, mert ott a vészkijárat.
De az utóbbi időben kicsit elszálltak a monopolhelyzetükben. Olcsó a jegy, és szar a szolgáltatás. Vagy választasz egy drága társaságot, és akkor talán jobb lesz a színvonal, de nem vagyok benne biztos, hogy pl. nagyobb a gép, vagy kevesebb rajta a hely.
Szívás ez mindenhogy.
Vagy ahogy az egyszeri kapitány mondta: Kérem a kedves utasokat, ne cserélgessék a helyüket össze-viassza, ne nehezítsék meg az azonosítást a végén.

anyadmajma 2015.06.18. 18:52:17

@Yumurdzsak: na, azért kell az ablak melletti ülés:) Onnan kicsit több a látnivaló, már ha valaki szeret nézegetni.
De hát van, aki a buszra esküszik, és van, aki a vonatra.

ComLo 2015.06.18. 19:03:25

@Yumurdzsak: Szerintem ezt erősen embere válogatja. Én már rengeteget repülők az elmúlt pár éveben, főleg hosszú távot (>7 óra), de számomra a mai napig élmény a repülés. Nemcsak a fel-le szállás, hanem végig az egész út. A városok, amiket később google maps alapján megpróbálok beazonosítani, aztén wikipedia-n utána olvasni. A hegyek, a folyók a természeti képződmények. A változatos felhők. Még az óceán felett is mindig találni érdekességet: személy szerint nagyon büszke vagyok arra, hogy egyszer sikerült egy képsorozatot lőne a Uss Eisenhower repülőgép anyahajóról az Indiai óceánon. Nekem ez már az életem, a munkám része. De tiszta szívből megértem azt, aki esetleg (mint a blog szerzői), ez a hobbijuk, szeretnek repülni, és élvezik az utazást. Mondjuk, hiába utaztam 4 órát busszal, majd később 2-3-at vonattal, egyetem alatt rendszeresen, én azokat az utakat is élveztem :-) .

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.18. 19:04:14

@Yumurdzsak: Érdekes, akiket én ismerek, mindenkinek fontos, hogy lásson, nézelődjön. A reptéri mozgásokat, felszálláskor a környéket, nagy élmény követni a Balatont, vagy az Alpok, vagy a Tátra havas vonulatait, a megközelítés északról, hogy ki ismeri fel leghamarabb, hol járunk, ez mind hozzátartozik. Nyilván ez extrém, de nálunk 10-ből 10 ablaknál szeret ülni még akkor is, ha útközben horpasztunk egyet.

@Tapmancs: lehet, hogy ez is benne van, de miután általában 90 százalékos töltöttséggel mennek, többnyire majdnem mindegy. persze egy idényelső tök üres Korfu-Budapesten lehet jelentősége.

otgorbebogre 2015.06.18. 19:05:16

ugy tunik a cikk szerzoje e sajat preferenciaja alapjan haborog.

1.van aki a folyosoi helyet szereti.. kb az emberek 40% a tapasztalataim alapjan.
2. mar tobb olyan parral talalkoztam akik direkt kulso es belso jegyet kertek . egyszer egy par kozott nyomorogtam egy kozepso szekben.nem volt mulatsagos. ok persze roton letorkoltak hogy fizettek a helyert.kosz.. de ez is siman van.
3. tok sima fizettett repulokon sem adnak premium helyeket rafizetes nelkul , veszkilyarat lotto, elso sort meg ilyeneket meg altalaban fenttartjak amig lehet a gyerekeseknek meg a rokkantaknak, idoseknek. Most nem azert de a gyerek nelkuli szulo helyett lehet hogy egy jaraskeptelen elsobbseget elvez, de a legitarsasag kb 48 oraval a felszalasig nem tudhat minden extra igenyrol (es van olyan hogy meg utana is pakolgatnak embereket) . szoval egyeb racio is van abba hogy nem adjak ki ezeket a jegyeket

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.18. 19:24:43

@otgorbebogre: és mások.

A nagy része tényközlés, hogyan működik. A vélemény annyi, hogy a párok ablaktalanítása nem szép dolog, a szétültetés meg ritka, de felháborító. Kevés kellett volna egy tök korrekt rendszerhez, de úgy tűnik, a bevételkényszer fontosabb volt. Pl. azért nyilván senki se reklamálna, ha az ablaktól kezdene el osztani, kint, vagy középen ülni szeretőből egyértelműen kevesebb van, aki nem akarna ablaknál lenni, simán tudna a helyszínen cserélni.

Olyat nem kell beleképzelni, ami nincs benne, semmi baj nincs a három fős helyosztással például, nyilván sokan vannak, akik folyosónál szeretnek ülni, eddig is és mindenkinél fizetősek az extra helyek, stb.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 19:52:06

@anyadmajma: hat de nem is a csecsemovel kene, vagy szerinte dokes, ha mondjuk 4 felnott utazik + 1 csecsemo, akkor egyik se vasarolhasson extra labteru ulest? Mert szerintem nem. Lofikus, hogy kismama ne uljon ott, vagy 2 even aluli geyrekkel levo ne uljon ott.

A szetultetes nem ritka, nekem csak szetultetos lehetosegeket ajanl fel. Ha nincs sok foglalas meg a jaraton, akkor igyjaras.

anyadmajma 2015.06.18. 20:02:34

@tildy[UK]: persze, attól még marad az első meg hátsó sor, mint ahogy írták már itt az előbb, azt szokták ilyen esetekre fent tartani.
De ne érts félre, nem bosszantani akartalak.
Szerintem se normális, ha egy rendszer így működik.
De mint írtam, kihasználják, hogy nincs nagyon más választásod. Pláne, ha mondjuk nem Ferihegyre, hanem Debrecenbe akarsz menni. Gondolom oda olyan sok társaság nem repül.
Vagy mész egy drága társasággal, és talán jobb lesz a szolgáltatás. De nem vagyok benne biztos. Régen repültem utoljára légitársasággal.

fda 2015.06.18. 20:12:31

@balage28: Persze ez igaz, de azért olyan dolgokkal nem kellene szivatni, amiből semmi előnye nem származik a cégnek sem. A fapados az egyszerűbb szolgáltatásoktól, illetve az olcsóbb repülőterektől olcsóbb, nem attól, hogy direkt megszivatnak.

Miért nem a kényelmesebb helyeket adja ki előbb? Miért nem lehet választani a tök üres repülőn?

Ez csak a lehúzásról szól, nehéz mással magyarázni.

Olyan mintha az olcsó étteremben, pl. menzán a pincér szándékosan jól elsózná a levesedet, aztán bele is köpne, kivéve, fizetsz azért, hogy ne tegye bele túl sok sót. Aztán meg a tök üres étteremben kizárólag a legszarabb helyre ülhetsz le, ha szebb helyet akarsz, akkor fizess külön.

Jossarian 2015.06.18. 20:14:15

Aki csecsemovel repul azt kiultetnem a szarnyra. Es meg extra dijat sem szamolnek fel. Akit meg pl. a London-Bp prolijaraton nem az utastarsai szaga zavarja hanem az hogy kozepen ul hat azt mindenkepp sajnalom...

DePassant 2015.06.18. 20:16:39

@tildy[UK]: Hiába rugózol ezen, szvsz a két felnőtt + csecsemő kombó utasok 99%-a egymás mellé szeretne ülni, tehát ez a része a rendszernek tök logikus. Illetve gondold el ha jön egy okos utas, aki csecsemővel az ölében lehuppan a vészkijárati sorba, aztán amikor elpaterolják, jön a hőbörgés, hogy ő ezért fizetett stb. Egyébként szerintem hasznos, ha apa is kéznél van, ha netán a picinek nem tetszik a banán ;) Lehet én látom rosszul, de ha csecsemővel és asszonnyal repülnék meg sem fordulna a fejemben, hogy őket elpaterolom jó messze én meg a nagy lábterű ülésen nyújtózkodom (pedig a kb 2 méteremmel megérdemelném :))

Jossarian 2015.06.18. 20:17:06

@fda: ha vallogatni akarsz a helyek kozott ne utazz fapadossal. Azt hiszed a szaros husz eurodert neked minden jar? Hat nem. Nagyapadnak meg bringara sem futotta, te meg ropkodsz occsoer' orulj hogy luk van a seggeden

DePassant 2015.06.18. 20:20:57

Amivel utasbarátabbá tehetnék ezt az egészet az az, hogy mondjuk klubtagok a tagsági díjért cserébe a profiljukban beállíthatnák, hogy mi a preferenciájuk (ablak/közép/folyosó) és a rendszer a rendelkezésre álló ülőhelyek függvényében ezt figyelembe venné.

DePassant 2015.06.18. 20:28:09

@fda: Nem érted az üzleti modellt. Amit te lehúzásként élsz meg, az az ultra low-cost alappillére. Azért nem a kénylemes helyeket osztja neked ingyen, mert van aki azért hajlandó fizetni és nem pedig azért, hogy veled jól kibasszanak.

szeme közé, laposan! 2015.06.18. 20:36:49

Nem tetszik ez a rendszer, na.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 21:12:10

@DePassant: Igen, ellenben olvasd el megegyszer mit irtam:

Nem egymas melle adja ilyen esetben mikor ket felnott egy csecsemo, neztem, probaltam, ket kulon sorba rakott bennunket, , raadasul nem is enged egyiknek sem ( nem mindkettonek) nagyobb labtereset venni. Egyetlen megoldas max a kulon foglalas. ( azzal viszont pl. a kedvezmeny)

Ha mar igyis ugyis kulon rak, legalabb hadd donthessem el, hogy hova, meg ha felaras is.

TothLali 2015.06.18. 21:15:43

én a folyosói helyet szeretem a szárny felett.
"hellyegy", "vészkilyárat" Irgalom atyja ne hagyj el!

fda 2015.06.18. 21:16:52

@Jossarian: Valójában sosem utaztam még fapadossal, mindig "normálissal" szoktam. Azonban a fapadosnak - ahogy írtam is - alacsonyabb színvonalról kell szólnia, eddig arról is szólt, nem arról, hogy szándékos háttérbe szorítást érezzen az utas. Nem azért mennek olcsóbb repülőtérre, hogy neked oda nehezebb legyen eljutni, hanem mert ott olcsóbban leszáll a gép. Ilyen erővel azt is lehetne hogy rajzszögeket szórnának az ülésekre és lekapcsolják a lámpát, aztán a bejáratnál felárért adnak egy mágnest annak, aki fizet. Aki meg többet fizet, ahelyett fel is szedik.

fda 2015.06.18. 21:20:06

@DePassant: "Nem érted az üzleti modellt."
Inkább megváltozott a modell.
Régebben nem a lehúzásról szólt, hanem erról, hogy minden extrát kispróroltak (a biztonságon kívül), ami nélkülözhető az A-ból B-be jutáshoz.

Egyébként teljesen érthető ez az üzleti modell. A kérdés, hogy mennyire sikeres akkor, ha a saját üzletfeleiket (utasaikat) sokat szivatják. Persze ha ők kis morgással, de végül elfogadják, akkor igazuk volt, nyertek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.18. 21:42:02

Amugy vicces, sokan irjak, hogy egyedi eset, hogy kulon sorba rak ket egy foglalasban levo embert. Sajna nem, az esetek nagy reszeben igy rakja.

AzUtazó · http://utazzunk.blog.hu 2015.06.18. 22:16:44

Nekem a kedvencem egy négy fős család. Anyuka, apuka 9. sor, 2 gyermek (akik chd-ként lettek foglalva) 24. sor. Szerintetek?! Úgy hogy a gép félig üres volt.

2015.06.18. 23:22:45

Hát kár, a foglalás nélküli rendszer tökéletesen megfelelt. Nem kellett szarakodni sokat, odaálltam a végén és leültem egy helyre ami szabadon maradt. Most majd kell keresgélni a helyeket is. Lassul a beszállás...
Amerre én utazom a wizz nem igazán olcsó, legalábbis csomaggal tuti nem...

Cheap Charli 2015.06.19. 00:58:38

@tildy[UK]: Minket még sosem rakott külön, pedig mar foglaltam párat.

AirFrance KLM 2015.06.19. 06:43:07

@Fillér B. Gusztáv: "az utasok többségének szerintem van preferenciája és az a leggyakoribb, hogy lehetőleg ablak mellett"
Ez a fapados utasok preferenciaja. Csinalj tetszoleges probafoglalast KLM-re; latni fogod, hogy a folyoso melletti helyek kelnek el legeloszor. De kiprobalhatod barmilyen mas legacyra is, sot, meg DY-ra is. Egyebkent meg mi az az extra, amiert jo az ablak? Nezheted a "nagy keeket"?

bkkzol 2015.06.19. 06:43:42

A fapadosok igénytelen sz..ok! Ha nem 10 évvel elöre veszed meg a jegyet és csomag nélkül utazol a pusztában leszálló gépre akkor még olcsónak se mondható. Várakozás a wc-nélküli bádoghangárban... Különben azt se értem, hogy ki adott engedélyt ilyen építményre , ilyen kondíciókkal?

Basilisk Captain 2015.06.19. 06:55:02

@bkkzol: tudóska, buszoa beszállításnál amikor 20-30 percet várakoztatnak a buszban, abban van wc? Na ugye.
Ferihegy A1-A3 azaz a buszos kapuknál van közel wc? Nincs.
Na ugye.
Bírom, hogy valaki mindig pofázik a könnyűazerkezetes épület miatt, hogy azt a 20 percet nem bírja ki wc nélkül...

ComLo 2015.06.19. 08:19:21

@fda: Hmm ... nem utaztál még fapadossal, láthatóan nem ismered az üzleti modelljüket, de állítod hogy az megváltozott.

Hát nagyon nem.

A fapadosok, arra az alapilérre építkeznek, hogy mindent kisporolnak a jegyből, MAJD azokat pénzért elérhetővé teszik. A kaját, a plusz csomagot, és a kedvező helyet. A jobb helyekért pedig még egyes legacy-nél is fizetni kell.

ComLo 2015.06.19. 08:21:35

@Basilisk Captain: Igazad van, de azért velem még sosem fordult elő hogy 20-30 percet várakoztattak volna a buszban. A régi Doha-i reptéren, volt hogy majdnem 15 percet utaztunk, de a 30 perc várakozást erős túlzásnak érzem ...

Ciprusi Utazók · http://ciprusi-utazok.blog.hu/ 2015.06.19. 08:26:31

@randomgenerator: A beszállítás jóval lassabb volt a szokásosnál, de nem volt a nyomulós lökdösődés az biztos.

30 perc késéssel sikerült indulni Budapestről, amiből leszálláskor +15 lett a szokásos időben indulás -10 perc érkezés helyett.

Nem tudom, hogy mi a tapasztalata másnak, de biztosan kell egy kis idő mire mindenki hozzászokik és gyorsabb lesz a beszállás.

konrada 2015.06.19. 08:27:29

Én nem értem a problémát egészen: ha a fapados így jár el, miért nem megy olyannal, amelyiknél más eljárás van? Elvégre elég kevés olyan lehet, ahol nincs alternatív útvonal.

...ja, mert az drágább? Persze hogy az, mert más üzleti modellben működik.
...viszont egy fapados cégnek nincs arra esélye, hogy más ágazata, esetleg az állam átvállalja a veszteséget, így annak mindenképpen haszont kell termelnie.
...és az - mivel a verseny nagy - az ilyen húzásokból jön, mint az elsőbbégi beszállás, csekkolási díj, helyben feladott pogyász...

...de ezt tudomásul kell venni, vagy el kell menni másikhoz...

AirFrance KLM 2015.06.19. 08:53:18

@ComLo: "velem még sosem fordult elő hogy 20-30 percet várakoztattak volna a buszban"

Velem fordult mar elo, a leghosszab Ferihegyen 1 ora 10 perc: Kesett a bejovo SN (aznapi utolso jarat), osszes utas meg volt, szepen letereltek a buszba mindenkit, hogy hazamehessen a ground agent... A busz meg pofogott szepen nyitott ajtokkal a minusz 10-ben. Egy elmeny volt!

Basilisk Captain 2015.06.19. 09:02:25

@ComLo: Kit érdekel DOha?... Akkor buszozzál majd ferihegyen amit a malév GH csinál... 20-30 perc a minimum amennyivel szopatják a népet, mert ezek az ökrök megvárják amíg 2 busz tele lesz. Tehát első megtelik és szépen ott várakozik a kapunál... Érkezésnél szintén...
Szóval nem, nem túlzás a 20-30 perc.
De valaki süsse már el a szokásos terhesanyuka monológot hogy a könnyűszerkezetesben 3-4 órákat(!!) várakoztatják a népet wc nélkül!!!444!!

ComLo 2015.06.19. 09:27:53

@Basilisk Captain: Kinek mi az összehasonlítási alapja :-) . Én BP-en eddig csak egyszer buszoztam, akkor flottul, és gyorsan ment minden. Nekem (nyilván más légikikötök alapján) az a tapasztalat jött le, hogy buszban várni keveset kell, viszont az hajlamos órákat csatangolni (régi DOHA-i reptér, de pl a Dubai-i is ilyen). Ezek szerint BP-en ez (is) sokkal kultúrálatlanabb ...

Basilisk Captain 2015.06.19. 09:48:10

@ComLo: mivel pestről beszél a bkk, ezért nem fogok más példát hozni. Teljesen irreleváns lett volna felhozni bármi mást.
Szidja a tudorka a könnyűszerkezetes épületet pesten, mert nincs WC, hát akkor buszozgasson budon és 20-30 percig nem hogy WC, de levegője se lesz, télen meg benyeli az influenzát...

fda 2015.06.19. 09:49:06

Végülis az üzleti modellre való hivatkozás szakmaivá teszi a hozzászólásodat, de emellett úgy tűnik, meg se értetted, amit írtam.

Egyébként ha nem változott semmi, akkor ez a cikk sem szól semmiről, nincs is miről beszélni.

Aztán majd ha legközelebb a jegyeddel a kezedben nem engednek be a reptérre sem, hiszen nem váltottál reptér-belépőt (a kezedben levő jegy pedig magára a repülőre szól), akkor majd újra érvelhetsz a pofátlanság mellett, hogy hiszen az üzleti modell szerint a szolgáltatásokért fizetni kell.

Esetleg lehetne azt is, hogy a lámpát lekapcsolják és az ablakokon lehúzzák a redőnyt, hogy külön szolgáltatásként felhúzzák annak, aki fizet érte.

ComLo 2015.06.19. 10:21:27

@fda: Már bocsánat, de elég ovodás "nem értem a világot, és nem is akarom érteni" hozzáálásod van a dologhoz.

A folyamat változott. Az üzleti modell nem. Az mindig az volt, hogy lecsupaszítják a jegyet, és mindenért pluszban fizethetsz. Eddig is szedtek ezért a szolgáltatásért pénzt (elsőbségi beszállás), csak mostantól más lett a folyamat.

A tipikus "2000 Forintért nekem JÁR MINDEN" mentalítással ezt tudom nehéz feldolgozni. De ez nem az ügyfél szivatásáról szól, ez tök normális része az üzleti modellnek. A módszer egyébként számos legacy-n is bevállt gyakorlat.

Senki nem akar itt utasokat kínozni, állj már le ezzel a baromsággal. Egyszerüen ha van egy szolgáltatás amiért emberek fizetnek, azt nem fogják a te két szép szemedért odaadni ingyen.

konrada 2015.06.19. 10:37:48

@fda:
Ezt hívják úgy, hogy kapitalizmus. A befektető haszont akar.
S ez valóban egy üzleti modell, olyan, mint ami már a legegyszerűbb őstermelői piacon is van: ha az eladó teszi neked a zacsekba, úgy olcsóbb, de valszeg figyel arra, hogy a kevésbé szép terméket adja, ha meg te, úgy a kilós árnál jóval drágább darabáron...

..viszont pont azért, mert piacon vásárolsz, jogod van eldönteni, hogy annál vásárolsz drágábban, akinél lehet válogatni, vagy elfogadod azt, amit az eladó ad olcsóbban, mert a lecsóba az is jó lesz...

Basilisk Captain 2015.06.19. 11:13:47

@ComLo: ja enyhén szánalmas fdatól ez a demagóg duma... :)
2 véglet van:
1- azok akik 20 éve is repültek már, akkor hozzászoktak a fotelekhez, fém evőeszközhöz, meleg kajához a gépen, most meg fikázzák a fapadosokat+utasokat, hogy egy nagyobb réteg is hozzá tud férni a repüléshez, és nem lehetnek kiváltságosok. :)
2- az fda féle valakik, akik még így sem utaznak sose, de megy a fika a fapadra, és lökik a hülyeségeket, aminek semmi valóságalapja nincs.. :)

SecTorr (törölt) 2015.06.19. 14:56:10

Még a helyleosztás bevezetése előtt foglaltam egy utat, egy felnőtt, egy gyerek (6 éves). Az online check-in meg most látom, hogy a gép a 6A és 30A helyeket dobta. Az összes többit szürkével (=foglalt) jelöli. Na, ilyenkor mi a f@sz van?

SecTorr (törölt) 2015.06.19. 15:00:30

Az utazási feltételekben meg az szerepel, hogy a felnőtt utas teljes felelősséget vállal a vele utazó gyerekért. Ja, 24 sor távolságból.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.19. 17:40:05

@SecTorr: szar a rendszer. szerintem hagyd a francba, a gépre lépéskor jelezd a sztyuvinak, hogy ezt tette a rendszer, oldják meg. meg fognak kérni valakiket, hogy üljenek át, ti meg egymás mellé kerültök.

@ComLo: szerintem én pl. elég pontosan értem az üzleti modellt, mégse jön be, ahogy megoldották. örültem volna, ha például az utasigényekből indulnak ki, nem pedig az ellen dolgoznak. miközben a ryanair minden szinten próbálja az utas seggét nyalni, a wizz egy ilyen helyzetben sem az utasbarát megoldást választotta. nekem ez a problémám. simán lehet, hogy részvényesi szempontból így jó, senki nem fog lázadni, de attól még nekem utasoldalról nem tetszik.

ComLo 2015.06.19. 18:36:23

@Fillér B. Gusztáv: Én megértem a problémádat, de mondom gondold végig. Készíteni kell egy algoritmust, ami legenerálja a helyeket. Vannak frekventált (te általad is jelzett ablak meletti helyek), amikért az emberek fizetnének. És vannak kevésbé frekventáltak. Miért töltenéd fel ingyen az ablak meletti helyeket ha pénzért is adhatod? Valamint. Miért fizete pluszt egy ügyfél azért, hogy ablak mellé üljön, ha maga a rendszer is kioszt neki ilyen helyet ingyen?

A szétültetős résszel maximálisan eggyet értek viszont.

ui. (off topic): lesz fapados around the world post? én még mindig kitartóan felajánlanám a tapasztalataimat, de ez (szerintem) csak akkor ér valamit ha más területekről (É és D Ameriaka, Afrika, Ázsia) is lenne beszámoló. Csak DK Ázsia nem hiszem hogy túl érdekes lenne ...

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.06.19. 23:04:22

@ComLo: Én is értem amit mondasz, nekem egyszerűen szimpatikusabb az utasoldali szemlélet, mint a bevételmaximalizáló. Ha az ablakhoz oszt, vagy legalább minden második sorban az ablakhoz is oszt, akkor abból indul ki, hogy az utasok alapvető igényeinek eleget tesz. Ha pedig a legkevésbé kedvelt helyeket adja ingyen, akkor az utast egyszerűen bevételi forrásnak tekinti. Kezd a Wizz olyan lenni, mint a Ryanair öt éve, miközben az írek épp szintet lépnek felfelé.

bkkzol 2015.06.20. 02:03:22

@Basilisk Captain: már a bádog bodegát se lenne szabad engedélyezni, különben meg nem jellemző a 30 perces buszvárakozás.
milyen szép is az, hogy ragaszkodnak a kimagyarazáshos, hogy a sz.r miért nem is az.

bkkzol 2015.06.20. 02:04:57

@Basilisk Captain: már a bádog bodegát se lenne szabad engedélyezni, különben meg nem jellemző a 30 perces buszvárakozás.
milyen szép is az, hogy ragaszkodnak a kimagyarazáshos, hogy a sz.r miért nem is az.

Basilisk Captain 2015.06.20. 11:36:27

@bkkzol: oké. szerinted nem kellett volna engedélyt kapnia, mégis megkapta. Ennyi.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.06.21. 03:27:41

@Fillér B. Gusztáv: A történet nem arról szól, hogy te hátha fizetsz a jobb helyért, nem az a cél, hogy "olyan szar helyet adjon, amiről pénzért is átülnél máshova. Abból indul ki, hogy ennyit akár állva is kibírnál, ergo neked mindegy. Aki viszont fizetne a jobb helyért, annak nem mindegy.

A párok szétültetése is érthető szempont: Ha eleinte ingyen ad egymás melletti helyet, akkor később pénzért sem tudna adni, pedig más fizetne érte. Az a lényeg, hogy ő a drágább jegyéhez meg tudja venni, vagy ha már nincs más akkor inkább a felárba férjen bele, mintsem te az olcsó jegyedhez kapd ingyen.

Ugyanakkor algoritmus szintjén teljesen más egy a jó helyek fenntartására működő rendszer, mint aminek a célja az, hogy te rossz helyet kapj, hogy kénytelen legyél vásárolni. A felszínen a két módszer hasonlónak tűnhet, de teljesen más a rendszer.

A direkt rossz helyeket osztó rendszer *mindig* igyekezne szétültetni a párokat. A jó helyeket fenntartó rendszer viszont számol azzal, hogy még hány olyan pár várható aki akár fizetne is azért, hogy egymás mellett üljön. Ezek számára elegendő helyet fenntart. Majd a "nem fenntartott" jegyek közül ad egy jót, így valamivel ritkábban ültet szét, de nem példa nélkül álló eset.

Ahogy telik a gép, úgy a "várható még X ilyen érkezik" statisztika is pontosabb lesz, sokan már fizetnek is a jobb helyért, a maradék pedig ugyanezt a várhatóan drágább jegyárban teszi meg.

A cél az, hogy a legtöbb jó lehetőséged legyen.

Egy jó rendszer figyeli az egyéni preferenciákat is ÉS az utazóközönség várható összetételét, várható preferenciáit. Ha az lenne a cél, hogy direkt rosszat adjon, akkor azt adná amit a legnagyobb eséllyel cserélsz el másra. A te egyéni preferenciád alapján. Sokféle embernek sokféle helyet adna...

Ha viszont pozitív, akkor a "számodra legjobb olyat, amiért senki sem fizetne felárat". Ha te magad fizetnél a jobb helyért egy eurót... Az persze kiesik ebből a kalapból. Ha ilyen hely már nincs, akkor jön az amiért "te ugyan fizetnél talán, de más nem". Majd a legalacsonyabb várható bevételt hozó hely. Ez viszont többnyire hasonló helyet ad különböző embereknek, mert a többi várható utasból indul ki.

ComLo 2015.06.22. 05:58:50

@Válasszunk: Algoritmikailag jó amit írtál, de üzletileg és nélkülözi, a tradició elvét. Nevezetesen, a szétültetés kapcsán, nem számolhatsz azzal, hogy fizetének azért hogy egymás mellé üljenek, egyszerüen azért, mert az utasok megszokták, hogy erre alapből lehetőséget ad a rendszer. És itt már eléggé eltávolodunk a a puszta algoritmusoktól. De ha azért nem akarsz TOTÁL érzéketlen gépnek tünni, akkor azért beleveszed a rendszerbe, hogy az emerek, azt kibirják ha nem az ablak mellett ülhetnek, de az jelentősen csökkenti a komforfokukat, ha a kedvesük a gép másik felében ül, miközben melette egy vadidegen horkol hangosan.

Szóval, szerintem a szétültetésnek, csak nagyon indokolt esetben lenne szabad megtölteni, a legrosszabtól a legjobb-ig tartó autómata feltöltés ellen pedig szerintem még mindig nem hangzott el, üzletileg is értelmezhető, jó érv.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.06.22. 20:21:31

@ComLo: Ennek ellenére már látjuk, hogy volt aki fizetett érte. A hasonló rendszer pedig a statisztika elemzése, sok ismert tanulási algoritmus, stb. segítségével tanul, finomodik. Ha megnézed akkor szinte minden jó rendszer elemzi a szokásokat...

ComLo 2015.06.23. 02:32:26

@Válasszunk: Én abszolult értem amit mondasz (még szép egyszer régen prog.matot is végeztem :-D ), de üzletileg nem szabad beleesni abba hibába, hogy mindent algoritmizálsz, és az ember ireakciókat nem gondolod külön végig. Nagyon sok nagy cég is esett már ebbe a hibába a történelembe.

Az hogy fizetnének az egymás mellett ülésért, az nem egyenló azzal hogy nem, kegyetlen, családokat, szülőket-gyerekeket szétültetni. Egyrészt nem is praktikus, mert ha egyben vannak könyebben kezelhetőek (ha szétülteted őket, amíg járkálhatnak, úgyis a másikhoz oda fognak menni), jobb ha a szülő vigyáz a gyerekre, mintha az utaskísérőknek ez is egy plusz munka lenne. És mivel amióta utazás az utazás, azóta nem volt olyan, hogy az összetartozóakat direkt szétültetik, egy jelentps utasoldali unszimpátiával is társul a dolog. Összeségében, minden változót beleszámolva, simán jobban járhat a társaság ha egymás mellé ülteti őket. Nem véletlenül oszt le ilyen jegyeket, az esetek 99%-ban minden társaság.

Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2015.06.26. 09:34:24

Mi 10 hónappal korábban vettünk jegyet, szóval tuti, a gép üres volt. Mégis oda is és vissza is jó helyre, és ablak, és egymás mellé adott a rendszer helyet.
Az ablak melletti ülés pedig abszolút relatív. Van ismerősöm, akinek az ablak melletti hely, vagy a középső hely a rossz hely, ő szélen szeret ülni.

Imee 2015.06.27. 22:43:15

Én még tavaly novemberben vettem jegyet idén júliusi járatra. Most csekkoltam be, és ablak melletti helyet kaptam (10A). Pedig én szívesebben ültem volna folyosóhoz, egyrészt könnyebb kimenni WC-re, ha nem ülnek mellettem még ketten (természetesen a 10B és 10C már foglalt, tehát fognak mellettem ülni), másrészt sok részt láttam a Légikatasztrófákból, úgyhogy tudom, hogy a hátsó sorokban, folyosó melletti ülésen a legnagyobb a túlélési valószínűség.
Lehet, hogy nem kellett volna 28 nappal előre becsekkolni, ha utolsó pillanatra hagytam volna a check-in-t, lehet, hogy jobb helyet kaptam volna?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.06.28. 02:17:43

@ComLo: Ne feledd el, ezt egy idő után a rendszer is megtanulja. De azt se feledd el, hogy ezek a "direkt szétültetett" utasok az eddigi statisztika szerint nem szerettek egymás mellett ülni, hiszen csak az egyik vett extra lábteret. Így az ő egymás mellett ültetésük alacsony prioritást kapott a rendszerből.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.29. 13:59:22

@SecTorr: Ez volt nekünk is, asszonyt, meg a 4,5 éves gyereket a gép két ellenkező végére rakta.És nem volt több szabad, vagy közelibb hely.Aztán odafönt megoldották valahogy, egy harmadik helyen egymás mellé ültek...F@sza, minden esetre... :-(

v2peti 2015.07.05. 13:31:41

@megamedve: A nem egymás mellé adott jegyek, a zsúfoltságot leszámítva, szerintem nem elfogadhatóak, és ezt szerintem az utasjogi chartába vagy a fogyasztóvédelmi szabályokba is rögzíteni kellene, amit a légitársaságok nem írhatnának felül!
süti beállítások módosítása