Noha eddig konzekvensen azt kommunikálta a Wizz Air, hogy nincs jobb a szabad ültetésnél, mivel a hülye utas akkor száll be a leggyorsabban a gépbe, ha rohannia kell a jó helyért, a cég végül beáll a sorba és bevezeti a kulturáltabb megoldásnak tartott előzetes helyleosztást. Az gondolják, ettől még a bevételük is nőni fog, hiszen becsekkoláskor a gép dob egy helyet az utasnak, aztán ha nem tetszik, lehet venni pénzért jobbat. De a változás után semmi értelme nem lesz elsőbbségi beszállást venni, ami komoly kiesés lehet a cégnek.
A Wizz Air tőzsdei bevezetésének egyik nagy előnye, hogy ilyen információk napvilágra kerülhetnek, ezt például a kibocsátási tájékoztatóban eldugva találtuk. Abban a fejezetben, ahol arról győzködik a befektetőket, hogy milyen módszerekkel növelik majd a jegyáron belüli kiegészítő bevételeket, azt írják, hogy már döntöttek a szabad ültetés elhagyásáról, s az új rendszert 2016 második negyedévéig fogják bevezetni a teljes hálózaton. Jelen pillanatban a Wizz az utolsó európai fapados légitársaság, amely kitartott a géprohamozós megoldás mellett, mindenki másnál tudja az utas, hogy melyik lesz a gépen a helye.
A Wizz arra számít, hogy ami bevétel így kiesik az ülésválasztáshoz kapcsolódó díjakból, azt bőven kompenzálja majd az, hogy akinek nem tetszik amit dobott a gép, pénzért átiratkozhat másik ülésre. Profi cég, tudják, mit mondanak, de ez nekünk egy kicsit sántít. A váltással baromira semmi értelme nem lesz majd például elsőbbségi beszállítást venni, miközben a Ryanairnél továbbra is van ráció benne, mert utóbbinál ha nem az elején megy fel valaki a gépre, akkor elvehetik a kézicsomagját és betehetik a gép gyomrába. Meg egyébként is dög lassú ott a beszállás, van kényelmi előny abból, ha valaki első. A Wizznél viszont a fizetős nagy kézipoggyász miatt gyors a beszállás, minden csomagnak van hely a fedélzeten, semmi értelme nem lesz elsőbbségit venni.
Ugyanígy, van a Privilege Pass szolgáltatás, mely 99 euróért egy évre tartalmazza az elsőbbségi beszállást és a nagy kézipoggyászt, ezt se lesz értelme megvenni, újra kell gondolniuk ezeket a szolgáltatásokat. A jelenlegi nagy lábterű hely választása működik majd a teljes helyválasztós rendszerben is, kérdés, hányan fizetnek majd azért, hogy más helyen üljenek, mint amit a rendszer kisorsolt. A Wizz sikerében komoly szerepe van annak, hogy kimagasló arányban tudnak eladni kiegészítő szolgáltatásokat - már a jegyár harmadára rúgnak a kiegészítő bevételek - ezért ez komoly kérdés lesz nekik.
Egyébként azt írják, hogy az utasélményt akarják növelni a helyleosztással és új utasokat csábítanak majd. Ez egyrészt elismerése annak, hogy a többi fapados jó irányba lépett ezzel korábban, másrészt igazuk lehet, utasszemszögből nézve valóban színvonalbeli ugrásról van szó, mert a Wizznél az eddig is gyors beszállás mellé társul majd az előre adott hely, senkinek sem kell rohannia a géphez. Nincs az a para se, mint a többinél, hogy a hely biztos, de az iszonyat mennyiségű fedélzetre hordott csomag miatt hosszú ácsorgás után lehet csak elfoglalni.
Összegezve: mi ugyan nem vagyunk ellenzői a szabad ültetésnek (buszos beszállításnál például ügyes helyezkedéssel könnyű az elsők között felszállni a gépre és jó helyet foglalni magunknak), de egy átlagos utas szempontjából nézve jó hír az előzetes ülőhelyleosztás bevezetése. Szerezhetnek is új utasokat ezzel, de hogy a bevételek ettől még nőjenek is, azzal kapcsolatban erős kételyeink vannak. Az biztos, hogy jókora költség az átállás. De ez már legyen a Wizz vezetőinek és részvényeseinek problémája.
Utolsó kommentek