Egyre egyértelműbb, hogy bejött a Ryanairnak a szakítás a gyalázatos szolgáltatási színvonallal, novemberre is kitűnő számokkal rukkolt elő a cég. Hol vannak már a vezérigazgató utaspicsábaküldései, ma már az üzleti utasokra hajtanak, városközeli fő repterekre koncentrálnak és újra piacot rabolnak. Gondban a folyton sztrájkokkal küzdő hagyományos légitársaságok, de a Wizz is felkötheti a gatyáját.
Egy éve még olyan könnyű lett volna vicces posztokat írni csak azokból a mondatokból, amiket Michael O'leary pöttyintett el. Kedvenc szórakozása volt az utasok elhajtása melegebb éghajlatra, meg tőlük függetlenül is akkora baromságokat mondani, ami fokozott médiafigyelmet irányított rá és cégére. De egyszer csak, a 2014-es üzleti évben egyszerűen leállt a növekedés, látványosan romlott a pénzügyi eredmény, s ennek hatására a részvényesek tavaly ősszel váltásra kényszerítették. A vezér leállt a tahósággal, a Ryanair pedig elkezdett odafigyelni az utasokra.
Igazából ez volt a kézenfekvő változtatás, mely nem kerül túl sokba, de bőven hozhat új utasokat. Persze sokan mondták azt is, hogy a költségek egyértelműen emelkednek, s ezt nem sikerül majd kompenzálni új utasok megnyerésével. Valóban igen nagy kérdés volt, hogy bejön-e nekik a váltás, s most egyre inkább úgy tűnik, hogy igen.
Tegnap újra, idén már harmadszor javította a Ryanair az éves utasszámra és a profitra vonatkozó várakozását. E mellett a novemberi számok kiemelkedőek. A cég 13 százalékkal bővítette kapacitását, az utasszám azonban 22 százalékkal nőtt, a töltöttség pedig kifejezetten nagyot ugrott, 81-ről 88 százalékra. A tőzsdén a Ryanair-részvény árfolyama már közel 50 százalékkal nőtt idén, ami 2005 óta a legjobb teljesítmény.
Alapvetően három tényező állhat a háttérben. Egyrészt nyilván maga a szolgáltatás javítása: az egyszerűbb, gyorsabb foglalási rendszer, a pofátlanul magas büntetőpótdíjak mérséklése, s legfőképp az, hogy nem szívatják az utasokat a kézipoggyászokkal, a megszokott mellett egy második kis csomag felvitele is már engedélyezett a gépre. Bejött a váltás a városközeli fő repterekre is. Ez, kiegészítve a népszerű útvonalakon a járatsűrűség növelésével, egyre több üzleti utast is hoz a cégnek.
Közben a konkurencia egy része önmagát szívatja, a Lufthansánál egymást érik a sztrájkok és az Air France pilótái is rekordhosszúságú munkabeszüntetést tartottak. Teljesen érthető, ha a párhuzamosan repült útvonalakon beindul némi utasmozgás a sztrájktveszélymentes fapadosok irányába. Külön ki is emelik, hogy a sűrűn repült új útvonalakon azonnal nagyon magas töltöttséget tudtak elérni. E miatt főleg azon cégeknek fájhat a fejük, melyekre ráindított a Ryanair, meg is nevezik az Aer Lingust, a Lotot és az easyJetet.
A Ryanair nem szokta a Wizz Airt erős konkurensként emlegetni, de mivel elég sok útvonalon meccselnek (nem csak Budapesten), szinte biztos, hogy a Wizz is érez valamit a legnagyobb európai diszkontcég újbóli magára találásából. Már csak ezért sem engedhette meg a Wizz magának, hogy nagyobb botrány legyen a kézicsomagkezelés anomáliáiból. Egyelőre az látszik, hogy az utasoknak tetszik a Ryanair új iránya, de látványosan a konkurensek nem reagáltak az ír cég szárnyalására.
A következő hetekben többször is repülünk majd velük, teszteljük majd a híres színvonaljavítást, s persze be is számolunk róla.
Utolsó kommentek