A fapados utas egyik rémálma: megvette a repjegyet, lefoglalta a szállást, kifizette a koncertjegyet, aztán egy hónappal az út előtt azt mondja a szolgáltató, hogy bocs, mégse, szar volt a töltöttség, inkább nem repülünk aznap. Pontosan így jártak a napokban azok az utasok, akik október végétől keddi, vagy csütörtöki napon repültek volna Wizz Airrel Isztambulba. Borul a szabi, bukta a tervezett koncert, ki kell fizetni a szállást és még lehetne sorolni, mekkora cumi egy ilyen. De mi az esélye, hogy épp mi nyaljuk be és mit tehetünk ellene?
A fapados működési modellből következik, hogy a nem működő útvonalakat bezárják, vagy ritkítják a járatokat. Igazából az lenne korrekt, ha a ritkítással megvárnák a menetrendi időszak végét, lerepülnék azt, amit meghirdettek. De nem ez a jellemző, olyan járatok is rendszeresen áldozatul esnek, melyekre már hónapok óta árulják a jegyeket. Az uniós szabályozás értelmében a kereskedelmi indokú járattörlések után csak akkor kell kártérítési fizetniük a légitársaságoknak, ha ezt az induláshoz képest 15 napon belül közlik. Ha azon túl, akkor ehhez joguk van, csak annyi a kötelezettségük, hogy tájékoztassák időben az utast, meg biztosítsanak átfoglalási lehetőséget egy másik járatra, vagy ha az utas eláll az úttól, akkor adják vissza gyorsan a jegy árát.
Így aztán az utas elég kiszolgáltatott helyzetben van, ha beindul a törölhetnék. A Wizz ebben sose volt szívbajos, évről évre megy a variálás. Az külön vicces, hogy még a téli menetrend meghirdetésekor kiadott közleményben is szerepelt, hogy Moszkvába heti 10 járat lesz, ehhez képest az éjjelieket kivették, csak napi egy marad, reggelente. Dubajra bejelentettek heti négyet, abból is rejtélyes körülmények között szublimált időközben egy. (Frissítés: a kommentekből kiderül, hogy töröltek még Eindhovenbe, Dortmundba és Debrecenből Londonba is.) Nyár közepén Turku ment szőröstől-bőröstől a lecsóba, ami azért volt különösen durva, mert évek óta működött nyaranta, ráadásul semmi alternatívájuk nem maradt az utasoknak, a Wizz nem jár máshova Finnországban. Szépen nagy csinnadrattával jelentik be tehát a járatbővítéseket a cégek, aztán sokszor csendben sunyin tűnnek el a járatok a menetrendből. Persze csak az utasok kis része érintett ilyesmiben, de nekik orbitális lehet a ráfázás.
A Wizz Air az alábbi közlés közzétételét kérte a posztban: A kereskedelmi és működési okokból történő járattörlések nagyon ritkák, ezek az európai fogyasztóvédelmi jogszabályok hatálya alá tartoznak, amelyeknek a Wizz Air maradéktalanul megfelel.
Mit lehet tenni? Először is célszerű nagyjából átgondolni a törlés esélyeit. Egy új útvonalról bármikor kiderülhet, hogy nem működik. Egy olyan, ahova hirtelen sok kapacitást tesznek le, szintén törlésveszélyes, ami viszont évek óta láthatóan pörög, ott kisebb az esély arra, hogy ráfázunk. Ahova napi egynél több járat van, legfeljebb az a kockázat, hogy az egyik gépet törlik, sebaj, majd megyünk a másikkal. Nagyobb szívás, ha a napi járatok közül vesznek ki, mint most Isztambulnál, de a teljes útvonal megszűnése utáni legnagyobb cummancs az, ha heti háromból csinálnak heti kettőt. Ez a Wizznél általában azt jelenti, hogy kedd-csütörtök-szombatból kiesik a csütörtök, két nappal kénytelen a lúzer utas korábban, vagy később repülni, mint amikor akart.
Nem csak az szívja meg, akinek törlik a járatát, talán még rosszabbul jár az, aki épp foglalni akar. A törölt járatok átfoglaló utasaival ugyanis gyorsan lehet tölteni a szomszéd megmaradó járatokat, ezért az azokra szóló jegyek árai hirtelen elszállnak. Jól látható ez most Isztambulnál is, 60-90 ezer forintos röhejes ajánlatok tűntek fel. Gyakran jobb ilyenkor mással repülni.
A legfontosabb szabály, hogy a teljesen biztos, bejáratott, napi többször repült útvonalakat (pl. London, Brüsszel, Eindhoven) leszámítva mindig úgy szervezzük az utazást, hogy a kapcsolt szolgáltatásokat módosítani lehessen. Igen, olcsóbb picit a szállás, ha előre kifizetjük és nem módosíthatunk, vagy kérhetjük vissza az árát, de ha jön a törlés, jobb, ha tudunk variálni. Ugyanez igaz az autóbérlésre is. Ha necces járattal repülünk, lehetőség szerint semmit se fizessünk ki előre.
Ha átszállásos utat szervezünk, célszerű előnyben részesíteni a tuti járatokat. Például ha a Kanári-szigetekre megyünk fapadon, Londonban, vagy Brüsszel-külsőn biztosabb az átszállás, mint ha például a Pestről csak heti kétszer elérhető Pisát, vagy Hahnt választjuk. Arra is érdemes figyelni, hogy törléskor jól jön a retúrjegy. Ha külön vesszük meg az oda- és a visszautat, az egyik láb törlésekor a másik lábhoz nem nyúlhatunk, ha viszont oda-vissza jegyünk van, a törölt láb átfoglalása mellett a másik irányba szóló jegy időpontján is változtathatunk.
Gyakori eset az is, hogy fix programunk van és egy napon belüli időpont-módosítás húzza keresztül a tervünket. Például dél helyett este 8-ra kerül a járat, amivel már lekéssük a kinézett koncertet. Ilyenkor megint csak káromkodhatunk, mert menthetetlenül rágórtunk. Menő bandánál nyilván nem lehet sokáig várni a jegyvétellel, s ha így járunk, nem tehetünk mást, mint hogy egy korábbi járatra átfoglalunk. De persze a plusz szállásunkat magunknak kell fizetnünk.
Utolsó kommentek