FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Újabb fantasztikus jómunkásjárat Angliába

2016.10.06. 09:34 Fillér B. Gusztáv

A szokásoknak megfelelően jól becsomagolták a majdnem semmit a Ryanair tegnapi budapesti sajtótájékoztatóján. Amit bejelentettek, annak a nagy része ezúttal is régi közismert cucc, viszont egy márciusban induló munkásjárat valóban újdonság. Máshogy fogalmazva: kész a nyári menetrend, túl sok jóra, értelmes útvonalra már a Ryanairtől nem számíthatunk.

Az írek szeretnek minden új útvonalat többször bejelenteni, értjük mi ennek a marketingértékét, csak nem szeretjük, mert átverés. Ami szeptemberben indul, az nekik jövő nyáron új útvonal, de ezen már rugóztunk párat. A lényeg, hogy a mostani bejelentésből levesszük ezeket a már általunk is többször megírt indításokat, valamint a korábbi ritkítások utáni minimális visszasűrítéseket (Velence, Brüsszel-alsó és Bergamo), akkor marad egyetlen útvonal, ami valóban új és nyári menetrend életbe lépésétől indul.

Pontosabban ez is újranyitás, mert East Midlandsre már repült évekkel korábban a Ryanair, de aztán feladta. EMA nagyjából a semmi közepén van, vagy ha úgy tetszik, három közepes méretű várost szolgál ki, Derbyt, Leicestert és Nottinghamet. 

Ami érdekes, hogy a Jet2 repüli már egy ideje horror áron, tehát a Ryanairnek ez nyilván lehetőség, főleg, hogy jó nagy késéssel a Wizz is ráharapott végre a vidéki Angliára, mármint Budapestről is. Az érdekes főleg, hogy a Jet2 a dupla-tripla áraival hogy bírja a versenyt az ultrákkal. Edinburgh-ból még csak értjük, a Wizz Glasgow-ba jár és csak heti kétszer, de például Manchesterből már rejtély, ott van Ryanair, a szomszédban, Liverpoolban meg Wizz.

De a lényeg: jövő nyárra az egyetlen új útvonal, amit be mert vállalni a Ryanair Budapestről, az egy tipikus vendégmunkásjárat, évek óta szó nincs arról, hogy újabb gépet hozzanak a pesti bázisra, ebben jövőre se lesz változás. Szerencsére mini lépésekben azért bővítettek az elmúlt években többnyire kintről berepülve (Athén, Berlin, Nürnberg, Koppenhága), illetve lehet örülni annak, hogy ami idén volt, minden megmarad 2017-re is.

De ezzel még lemaradnak, a Wizz sokkal gyorsabban fejleszt. Be is mondták, hogy na majd a következő 5 évre terveznek ám 80 százalékos bővítést Budapesten. Aha. Persze jó Ryanair-módra nem maradhatott el a beszólás a Wizznek, mondván, csomaggal együtt a lilák jegyei 24 százalékkal drágábbak. Ami Budapestet illetően nyilvánvalóan nem igaz, vagy abból indultak ki, hogy minden utas nagy kézicsomaggal utazik, ami megint csak nincs így. Egyébként Debrecenről is kérdeztek az újságírók, persze tárgyalnak - köszi, ezt mondják már két éve, az eredményt, a nagy nullát azóta is látjuk.

7 komment

Címkék: új menetrend Ryanair új útvonal

Így rabolnak ki a bankkártyacsalók - három tanulságos történet

2016.10.05. 00:22 Fillér B. Gusztáv

Egyszer csak elköltik idegenek a pénzt az egyik bankkártyámról, aztán egy perc alatt négyszer használnak kápéfelvételre Indiában egy másikat. Azt hiszed, veled nem fordulhat elő? Én is azt hittem, hogy velem se. Aztán elővigyázatos használattal is két éven belül harmadszor lettem bankkártyacsalás áldozata. Trolloknak: felelőtlen lúzer vagyok, megérdemlem. Mindenki másnak: íme a sztori, okulásként.

Újévi ebéd, csúszik a malac, csippan az sms. Egy perc múlva újra. Kissé elkéstek a szilveszteri jókívánságok, gondolom. Aztán a harmadik, erre már felállok az asztaltól. Aztakurva, nyolcezer forintjával költenek a hitelkártyámról. Újabb sms-ek, de közben már banki szám keres, talál, hív, beszélgetés közben újabb sms-hang, gyors egyeztetés, mindenek előtt azonnali zárolás, utána beszéljünk. Call Center Béla szerint is csalás lehet, angol prepaid telefonkártyákat vettek vele, tiltsuk le teljesen. És most? Új kártya csináltatása ilyen esetben ingyenes, de Béla ezt nem intézheti, külön kell kérni az ügyfélszolgálaton, hurrá.

Négyszer 8 ezer és kétszer 6 ezer forintot vettek le a kártyáról, mielőtt sikerült zárolni. Ahhoz, hogy visszakapja az ember a zsét, rendőrségi feljelentés kell. Találomra Maros utcai örs, fél óra várakozás, mire fogad az ügyeletes tiszt. Jegyzőkönyvfelvétel 20 perc, elmondja, hogy nem először csinálja, hetente több ilyen panaszos jön.

Papírral irány az Erste bankfiók, újabb fél óra sorbanülés, 20 perc ügyintézés, egy-másfél hét az új kártya. Valóban ennyi, jön lakcímre rendben. De mi lesz a zsével? Majd értesítenek.

Másfél hónap után jön a levél, hogy a hat tranzakcióból ötöt jóváírnak. Indoklás nuku, szóval egyben benne voltam én is? Köszi. Régi ügyfél, jó nagy forgalommal, ezt a pofájába. Megért nekik 8 ezer forintot.

Néhány hónappal később vezetés közben egy sms, mire megnézem, egy másik, mire felfogom, harmadik, majd a negyedik. Kábé 20 másodpercenként. Másik kártya, sima betéti Electron, kápéfelvétel-sorozat Indiában, ahol sose jártam. A negyedik sms már arról, hogy sikertelen, 20 ezrenként vették le, az utolsóra már nem maradt fedezet. Soha nincs rajta sok pénz, meg van rajta napi limit is. Jóvan, most már minek telefonálni, majd ha hazaérünk. De 10 perc múlva a bank hív, ők is észlelték a csalást, tiltsuk le, naná.

Az üti emlékszik rám az előző esetről, rutinosan tölti a jegyzőkönyvet, a bankban a szokásos sor. Kártya jön, bank nyomoz, egy hónapon belül már küldi az eredményt: ártatlan vagyok, jóváírja a teljes összeget. Kis mellékszál: elfelejtem az új PIN-kódot, csak úgy lehet hozzájutni, hogy újragyártják a borítékot, legalább egy hét. Nem jön két hétig, mire kiderül, hogy nem a kért lakcímre küldték, hanem a honos fiókba. Bumli ki a halálba (a saját közeli fiók bezárt, áttettek a másikba), 40 perc várakozás, reklamációra megvető tekintet: te barom, biztos nem tudod, hova kérted a borítékot.

Végül a legfrissebb. Reggel 8-kor hív a bank, tudok-e egy éjjeli 0 forintos költésről? Nem. Valszeg teszt volt, csalás lehet, zároljuk? Ne szarozzunk, tiltsuk le megint és jöjjön új kártya. Itt nincs lenyúlt zsé, feljelenteni nem kellett, másfél hét alatt megjött az új hitelkártya, ezt még könnyen meg is úsztam.

Hogy történhetett? Öreg motoros Wizz ponthuszárként alap, hogy mindent a hitelkártyával fizetek, lassan egymillió forintnyi repjegy jött ajándékba az évek során, rengeteg ingyen repülés volt már. Tehát igen intenzív a kártyahasználat, de soha nem tévesztettem szem elől a kártyát és próbálok figyelni arra, hogy ha be kell pötyögni a PIN kódot, az ne legyen leolvasható. Kápéfelvételre sose használtam a hitelkártyát, csak fizetésre boltban és neten, utóbbin kizárólag ismert, régóta működő cégeknél - légitársaságok, booking.com, Shopline, stb. Valószínűleg sose tudom meg, hol mikor nyúlták le a kártyaadatokat, akinek van ötlete, várom.

A középső csalás azért durvább, mert egy nagyon ritkán használt kártya volt érintett. Néha egy-egy ingyenes készpénzfelvétel, vagy fizetés, ha a Wizz-kártyánál nem lett felemelve a limit és már nem lehetett aznap többször használni.  

Tanulság, illetve tanácsok. A bank is figyel és szól, ha szokatlant lát. Sms-visszaigazolás alap. Költési/kápéfelvételi limitek beállítása alap - a banki appokon ez könnyedén módosítható, ha szükséges. Kártya hátuljáról CVC kód lekaparása és megjegyzése alap. Kézből ki nem adni, vagy legalább szem elől nem téveszteni alap, kódtakarás alap. De ez még kevés, így is meg lehet szívni keményen. Legyen mindig második kártya - akár társkártya, vagy a külföldön ingyenes kápéfelvételt lehetővé tevő Revolut.  

 

57 komment

Címkék: bankkártyacsalás

Ilyen egy übermodern Airbus tesztrepülőgép belülről

2016.10.02. 07:20 Fillér B. Gusztáv

Budapesten járt az egyik Airbus A321 neo, a típus új, sokkal kisebb fogyasztású hajtóművel felszerelt verziója. Megnézhettük a tesztgépet belülről és beszélgettünk picit a Wizz Air főpilótájával is.

A Wizz Air tavaly novemberben vette át az első 230 üléses A321-est és a budapesti bázisra érkeztek a 320-asoknál nagyobb gépek a leghamarabb. A követező években minden nagyobb bázist feltöltenek a 321-esekkel és nyilván alig várják, hogy a neo verzióval repülhessenek, hiszen ennek fogyasztása akár 15 százalékkal is kisebb lehet a most használt gépekénél. 

 neokulso.jpg

A múlt héten a jelenleg működő két A321neo tesztgép közül az egyik érkezett Budapestre, mi is ekkor kukkanthattunk be a belsejébe. Érdekes látni, hogy viszonylag kevés ülés van benne, viszont rengeteg műszer és persze pár mérnök, akik vizsgálják az adatokat. A lebontott álmennyezet jóvoltából jól látható, mi van a fejünk felett a már működő gépeken.

 neobelso1.jpg

A gép csak pár órát töltött Budapesten, felvett három Wizz-pilótát, a következő napokban ők is repülték, tesztelték a gépet. A Wizz 110 darabbal a típus legnagyobb megrendelője, a berepülési program célja, hogy a gép vezetése közben a pilóták ne érezzenek semmi különbséget a mostani típus vezetéséhez képest. Olyan repterekre mentek (Podgorica, Heraklion, Nápoly, Split) amelyek valamiért érdekesek: például hegyek között kell leszállni, meredek a siklópálya, vagy általában erős az oldalszél. Mindenhol három le és három felszállást hajtottak végre, minden pilóta egyet.

Szabó Zoltánt, a Wizz főpilótáját ehhez kapcsolódva faggattuk kicsit a kedvenc reptereiről, annyit mondott, általában azokat a helyeket szeretik a pilóták, ahol ők maguk repülhetik a gépet, nem gépi leszállást hajtanak végre. Elmondta, hogy egyre több Wizz által használt repteret szerelnek fel modern gépi leszállító rendszerrel - eddig főleg a kisebb vidéki román és lengyel reptereket okozott gondot, ha alacsony felhőalap, köd miatt nem tudtak a gépek leszállni. A főpilóta szerint ma már alig kell divertálni, kitérő reptérre menni köd miatt.

 neobelso2.jpg

A neo sokkal takarékosabb üzeme jórészt a modernebb hajtóműveknek köszönhető (két típus választható), de kicsit változtattak a gép aerodinamikai tulajdonságain is. A belső kialakításban az utasok túl sok változást nem fognak észlelni a mostani 321-esekhez képest.

A típus fő konkurense az új Boeing 737 MAX 9. (Illetve egyesek szerint a jó öreg 757-es, de hát azt már 10 éve nem gyártják és sokat eszik, így hiába olcsó használtan, hatékony fapadosnak nem jöhet szóba) A keskeny törzsű gépek piacának közel kétharmadát viszont a kisebb, általában 160-190 székes A320 - B737-800 (illetve az utód B737 MAX 8) páros adja. Érdekes, hogy a Ryanair - a Wizzel ellentétben - nem akar ennél nagyobb gépet, viszont több utast bezsúfolni igen. Nem kell neki a MAX 9, inkább a 8-asnak egy nagyon sűrű székezésű verzióját preferálja, a MAX 200-ba értelemszerűen kétszáz utast tudnak belezsúfolni a B737-800 eddigi 189-cével szemben.

Az első A320 neot idén a tavasszal vette át a Lutfhansa, a 321-esek 2018-tól állnak forgalomba. Az első Boeing 737 MAX jövőre érkezik, mégpedig a fapados modell úttörőjéhez, az amerikai Southwesthez. 

7 komment

Címkék: A321neo

Jövő nyártól újabb Azori-szigetek fapados áron

2016.09.25. 08:02 Sóher crew

Egy újabb Azori-szigetre repül a Ryanair decembertől, ahonnan nyáron további három fantasztikus sziget elérhető hajóval, köztük Pico vulkánja, Portugália csúcsa is. Persze a járat nem Budapestről indul, hanem Lisszabonból és Portóból, de mégis nagy dolog, hogy São Miguel után Terceira is elérhető akár már 20 euróért a kontinensről. 

São Miguel a legnagyobb sziget, viszonylag külön áll, a legkeletebbre fekszik a kilenc sziget közül a pirinyó Santa Maria mellett, itt számoltunk be róla. Terceira már a középső szigetcsoport kissé félreeső tagja, itt öt sziget terül el viszonylag közel egymáshoz.

Terceira legszebb látványossága a lávabarlang, Algar do Calvaro, ez a sziget közepén található. Az itteni cseppkövek java nem is mészkő, hanem kvarc, egészen valószerűtlen színekben pompázik a barlang. A sziget déli részén, Angra do Heroísmo városánál egy kicsi félszigeten fekszik Monte Barsil, ahol kellemes túrákat lehet tenni, de a lusták viszonylag kényelmesen autóval is bejárhatják a vidéket.

pico2.jpg

A főváros Angra do Heroísmo önmagában is megér egy nagyobb sétát, múzeuma, katedrálisa a túrák után felüdülés, de kár kihagyni a város botanikus kertjét, Duque da Terceira Gardent. A buja, zöld növényvilág árvácskákkal és páfrányokkal különleges látványt nyújt.

Terceirától már közel van a három középső sziget, mindet érdemes bejárni, Pico vulkánját pedig (a képen) megmászni - ez egyébként Portugália legmagasabb pontja.

Először azt hittük, mostantól gyerekjáték a szervezés a fantasztikus Azori belső részére is, de sajnos a menetrendek bosszantóan rosszak. Hiába száll a Wizz mindkét portugál nagyvárosba, pont sose lehet napon belül eljutni egyik irányba se Terceirára. A legbosszantóbb, hogy Lisszabonban hazafelé épp 25 perc lenne átszállni, ami nyilván nem működik. A nyári menetrendben Portóból is a hét ugyanazon két napján, ugyanakkor mennek a gépek Budapestre és Terceirára, bukta tehát mindkét irány. 

Persze aki még nem látta őket, érdemes pár napra megállnia Portóban és Lisszabonban is. Ami még fontos: Terceiráról csak nyáron van hajó a középső három szigetre, azon túl csak repülni lehet, méregdrágán. Tehát idényen kívül olcsón nem tudunk túl lépni egy sziget meglátogatásán.

De a lényeg mégis az, hogy mivel Terceirára 20-25 euróért kiugorhatunk a portugál szárazföldről, jövő nyártól, amikor beindul a hajózás, fapados áron fel lehet fűzni legalább öt szigetet. A legkevesebb csapadék júliusban és augusztusban hullik, persze akkor a szállások drágábbak, jó ötlet lehet a május és a június - akkor a Budapest-Portugáli repjegyek is olcsóbbak. 

6 komment

Címkék: új járat Azori-szigetek

Íme mit tud a legótvarabb európai fapados

2016.09.20. 12:32 Fillér B. Gusztáv

Baromi sokáig birtokolta a Ryanair a leggörényebb európai diszkont légitársaság címet, kirobbanthatatlannak tűnt ebből a pozícióból, láthatólag nem is zavarta, de aztán két éve váltott, elkezdte tudatosan javítani a szolgáltatásait, ma pedig rögtön magasra fel is pontozták a meglepett utasok. Ki lett helyette a leggázabb? Nem, nem a másik ultra alacsony költségű cég, a Wizz, hanem egy olyan szolgáltató, amely még csak túl olcsónak sem nevezhető és a British Airways oldalán is kapni rá jegyet. Következik Veronika beszámolója, majd legalul elmondjuk, miért nem egyedi eset, amivel olvasónk találkozott.

vueling_thanks.jpg

 

Tanulságként szeretném megosztani az esetemet, hogy más ne járjon így a Vueling nevezetű spanyol fapados légitársasággal kapcsolatban. 

Múlt héten Mallorcára utaztunk egy konferenciára, ahova az említett légitársaság szolgáltatásait vettük igénybe. Odafele nagyobb gond nem is volt - bár a gépeik ijesztően lepusztultak, illetve 1-2 órás késések voltak - a móka visszafele kezdődött.

Rómáig Vuelinggel jöttünk volna eredetileg, de már ott kezdődött a baj, hogy másfél hónappal a felszállás előtt eltolták a járatot 4 órával, így a Rómában a Budapesti csatlakozásunkat lekéstük volna, tehát módosítanunk kellett. Így lett ebből Palma - Barcelona - Róma útvonal plusz egy átszállással. "Ilyen előfordul" alapon komolyabb problémáink még mindig nem voltak a dologgal, bár nem volt egyszerű átszervezni. 
Reggel 5-kor fel is adtuk Palmán a poggyászunkat, FCO (római reptér) feliratú címkével, majd a check-in-es hölgy is megerősítette, hogy a poggyászokat bizony Rómáig el is viszik a barcelonai átszállástól függetlenül.
 
Hát ez nem történt meg. Tulajdonképpen a teljes utazóközönség feladott poggyászát valahol útközben elvesztették. Igyekeztünk Rómában még intézkedni, de elhajtottak minket azzal, hogy majd Budapesten kapunk jegyzőkönyvet. Emellett mi is el akartuk érni a csatlakozásunkat, hogy ha már a cuccaink nem is, mi valahogy hazajussunk. Az már egy másik történet milyen nehezen oldottuk meg a jegyzőkönyv beszerzését (attól függetlenül, hogy Budapesten rendkívül segítőkész emberekkel találkoztunk, nekik egy nagy-nagy pirospont). 
 
Azóta az 5. nap telik épp el, hogy semmilyen információval nem szolgálnak az esettel kapcsolatban. Sem e-mailre nem válaszolnak, sem a weboldaukon regisztrált panaszra. A Baggage managment szerint a cuccaink még mindig "still tracing" titulusban vannak. Idézem a Vueling honlapját: "For your peace of mind, we would like to inform you that most bags are located and delivered within 72 hours." - azaz 72 órán belül a poggyászok ELVILEG meg szoktak lenni. Jelzem még egyszer, nem 1 táskáról van szó, hanem egy teljes gépnyi rakományról.
 
És a leselejtezni való, rohadó gépek, takarítás teljes hiánya (szárazkifli a földön, rohadó izé a székzsebben, szigetelőszalagozott ülések) még szintén megérne egy misét.
 
Mondhatná erre bárki, hogy a poggyász eltűnése előfordulhat, mi ebben a nagy szám. És itt jön a hidegzuhany, amit tanulság címszó alatt szeretnék megosztani, illetve ami miatt úgy döntöttem, igyekszem az esetet nagyobb nyilvánosság elé tárni, hogy minél több emberhez eljusson, és mindenki gondolja át kétszer, hogy ezt a légitársaságot választja-e valaha is. A Vueling Facebook-oldala, ahol láthatóak a látogatók hozzászólásai. Teljesen ledöbbentem. Még a Vueling által megosztott posztok alatti hozzászólások is csak ebből állnak.
Naponta rengeteg üzenet, panasz érkezik:
- késő, vagy kimaradt járatokról, mindenféle tájékoztatás nélkül, reptereken rekedt utasokról
- elveszett poggyászokról (napi többször), tönkretett nyaralásokról, pluszkiadásokról
- hónapok óta megoldatlan poggyászügyekről
- hónapok óta ígérgetett, ám soha nem teljesített kártérítésről
- Teljesen haszontalan Ügyfélszolgálatról. E-mailekre sosem válaszolnak, telefont nem veszik fel, helyszínen segítségre képtelenek. Csak a Facebbokon van néha ctrl-c ctrl-v alapon egy-egy sablonüzenet, teljesen használhatatlan információkkal.
- undorító utazási körülményekről, angolul alig beszélő személyzetről
 
Tehát a mi esetünk még messze nem a legrosszabb. Én nem tudom, de szerintem ilyen szinten és napi rendszerességgel ezeket nem engedheti meg magának semmilyen légitársaság. Nekem valami nagyon nem stimmel velük.
 
... És igen, okosabbnak kellett volna lennünk, és tájékozódnunk mielőtt ebbe belevágunk. 
Ha már mi nem tettük meg, más ne járjon így.  
Oké, olcsó húsnak híg a leve, de ennyire?
 

Eddig a levél, s ha valaki úgy gondolja, hogy a balhés utasok másnál is hőzöngenek a Facebookon, nézze meg a légitársaság-értékelések alfáját és omegáját, a Skytraxx oldalát. Pár éve a Ryanair volt egyedül kétcsillagos légitársaság, a többi fapados hármat kapott. Most mindenki hármas, de az olvasói értékelések alapján a Vueling nagyon erős lejtmenetben van, 10-ből 4-es per pillanat és egymás hegyén-hátán állnak az 1 pontos értkelések a kibukott utasoktól. Összehasonlításképp: per pillanat a Wizz 5-ös, a Ryanair 6-os, az easyJet 7-es.

Nyilván sok tudatlan okoskodó is pontoz (pl. amikor meglepődik, hogy egy fapadoson nincs teljes takarítás a 30 perces fordulóidő alatt, vagy összekeveri a reptér szolgáltatását a légitársaságéval), de sok száz tapasztalt utas azért túl nagyot nem tévedhet. A Vuelingre, sőt az az egész IAG csoportra (British Airways, Iberia) szégyen ez a teljesítmény, de az se kispálya, hogy idén nyáron már vizsgálatot is indítottak a spanyol hatóságok a sok késés, töménytelen mennyiségű utaspanasz miatt.

Nem igazán látszik működni, hogy egy csoporton belül a Vuelingre lőcsölik azokat az útvonalakat, amit az Iberia nem bírt nyereséggel üzemeltetni, meg a leglepukkadtabb gépeket is hozzá. De abból is folyamatos balhé van, hogy az utas azt hiszi, BA-ra foglalt (BA járatszám) és kiköt egy koszvadt fapadoson.

A Vuelingnek egy budapesti útvonala van, ugyan volt kísérlet, hogy Rómából is repüljön ide, de most csak a fő bázis Barcelona játszik, csak nyáron, illetve a karácsonyi ünnepek idején pár járattal. Fogalmunk nincs, ki utazik velük, mindig jóval drágább az ultráknál. Talán akik átszállnak. Mert előnye - ahogy a levélből is kiderül - az átszállás biztosítása, amiért 5 eurót kérnek a két repjegy árán felül, de legalább átviszik egyik gépről a másikra a feladott csomagot, nem kell felvenni és újra becsekkolni. Így viszonylag kényelmesen érhető el Budapestről is például sok spanyol célállomás. 

59 komment

Címkék: Vueling

A 10+1 legtutibb módszer, hogy lekéssük a repülőt

2016.09.18. 16:03 Fillér B. Gusztáv

Vannak tapasztalt, géplekésésben verhetetlen utasok, a legnagyobbak be is számolnak a hőstettükről, leginkább a Homáron - köszönjük is nekik az inspirációt ehhez a poszthoz. De egy fergeteges lemaradáshoz nem kell túl szofisztikáltnak lenni, mi is néhány tök egyszerűen kivitelezhető megoldással nyitunk. A profi szint azonban ott kezdődik, amikor az utasjelölt bőven időben kiér a reptérre, aztán másfél órával később mégis integethet a felszálló gépének - az alábbi dumákkal. Vigyázat, az iromány megtörtént eseteket dolgoz fel és még hasznos infókat is elrejtettünk benne.

Szundi klasszik

Állítólag a leggyakoribb módszer, nincs mit ragozni rajta, nem igényel különösebb felkészülést. Későn pakolni - hajnalban kelni, órát nem vagy rosszul felhúzni, szundi helyett leállításra csapni, triviális. A végén el sem kell indulni a reptérre, alhatunk tovább, hurrá.

lekeses1.jpg

Tegnap ment

Ez is népszerű megoldás, nem vicc, évente több ezren mennek ki a reptérre egy nappal később, mint kellett volna, nem is olyan nehéz benézni az időpontot. Elég például sokat variálni foglalás előtt és összekeverni a végeredményt. Működik "ja, végül az előző hétvégére foglaltunk" verzióban is. Nyilván lenne egy egyszerű ellenszere, az úgynevezett ellenőrzés, de még a pár nappal korábban önbecsekkolós fapadosoknál is sok utas alkalmazza sikerrel, hiába van a beszállókártyára is rányomtatva a dátum. 

Korábbra került

Van úgy, hogy a járat indulása módosul, erről küldenek értesítést a szolgáltatók. Lehet választani, hogy ilyenkor elfogadja az utas az új időpontot, vagy máshova kéri magát, esetleg visszakéri a jegyárat, nem utazik. Van olyan, hogy utas elfogadja a változtatást, aztán el is felejti, a végén meg ellenőrzi az eredeti e-mail visszaigazolásban, hogy mikor is kell kimenni. Így is lehet, de egyszerűbb magasról tenni az egészre, se nem elfogadni a módosítást, se nem elutasítani, vagy akár meg se találni, ki se nyitni a légitársaság leveleit. Így is lehet a földről nézegetni, ahogy kecsesen felszáll a két órával előbbre tolt járatunk.

Azt mondta a Google Maps...

... hogy 55 perc a reptér a szállástól. Este. Reggel meg 2 és fél óra, szevasz. Vagy baleset miatt állt be a sztráda, egyre megy.

Haladóknak: még így is ott vagyunk a reptéren T-60-nél, de még le kell adni a bérelt autót, ahonnan vissza kell sétálni, vagy várni a shuttle buszt. Drága lenne a telefon, vagy a tökösség hibádzik ahhoz, hogy odaszóljunk, bocs, megy a gépünk, a terminálnál hagyjuk a verdát, kulcs a szőnyeg alatt.

Menetrend szerint egy órával indulás előtt kiér

Aztán dugóba kerül, kipukkad a kereke, lerohad, leszakad a felsővezeték, rosszul lesz egy utastárs.

Deluxe verzió: itt vagyunk, leszálltunk jó helyen, ki van írva, hogy Luton Airport Parkway. Ja hogy innen még busz visz ki a reptérre, ami fél óráig nem jön?

Olvasgat, álmélkodik

Már fél órája ácsorognak, oly nehéz az elválás. Csacsognak, elköszönnek, integetnek. Bájgúnár nehezen bírja ki, hogy cuncimókust négy napig nem látja. A gondolatai máshol járnak, az se érdekes, hogy hosszú és lassú a szeku, olvasgat-álmélkodik közben. A klotyót persze takarítják, nem baj, megvárja, míg végeznek. Aztán amikor T-20-nál odabattyog a kapuhoz, a járat már bezárt. Jobb is így, Cunci vár.

lekeses2.jpg

Majd kérek a reptéren 

Kinyomtattam, de nem találom a beszkártyát. Szórakozik vele a tököm, sebaj, majd a reptéren megoldják. Sorba kell állni egy csomót, skandallum. Mi van? 15 euró egy A/4-esért? Most lett csökkentve? Akkor is rablás, na menjetek ti a tudjátok hová. Ezek csak a hisztiből értenek, megérdemli ez a mocskos banda, soha többet Ryanair. Mi van, bezárt a kapu? Miattatok késtem, szarháziak, pereleeeeeek!

Majd szépen mosolygok 

Jaj de cuki ez a tatyó. És olcsóbb, mint a plázában. Na és ez a topánka, imádnivaló. Már csak valami ajándék kéne a Micinek. Utolsó hívás? Léccilécci, az mi is? Nemá, majd szépen mosolygok és villantok. De előbb még egy kávét, van egy Starbucks valahol? Én másfajta szart nem iszok. 

Profi vagyok és nyugodt

Nincs onlájn csekkin, kimegyek időben. De honnan megy a gép? Nincs kiírva. Basszus, sokan vannak az indulási oldalon, ücsörögjünk az érkezésin. Mi ez a káosz? Hol kell becsekkolni? Úgy tűnik, sehol, minek is, majd megoldjuk máshogy. Jé, itt is van a gép, csináljunk róla fotót. Lassan azért menjünk felszállni. Milyen beszállókártya kéne? Honnan lenne? Nem is volt csekkin. Nem érdekel, hogy a többi 170 utas mind megtalálta. Mi az, hogy nem szállhatok fel? Ez botrány, beutaztam a világot, de ilyet még nem láttam. Ez a világ legszarabb légicége, de én zseni vagyok, írok a Homárnak, hogy mindenki tudjon róla, milyen ügyesen megoldottam a szituációt. 

Személyi?

Mit szórakozol itt velem? Ha kocsival megyek, nincs is határ, senki nem kér semmit. Tegnap a rendőr is elfogadta a jogsit, te meg csak egy kis reptéri csicska vagy, miért akarsz személyit?

Delux verzió: ne szívózzá má, ez az útlevél még négy hónapig érvényes. Nehogy má most kitaláld, hogy Izrael legalább fél évet kér. 1. erről nem is szóltatok, 2: ott a visszajegyem a jövő hétre. Szóval hívd fel őket gyorsan, oldjátok meg, mert este már csobbanni akarok. 

Plusz 1, az abszolút győztes

Mééééghogy be vaaagyok  nyooomva? Vigyáááááázz vazze, mert előveszem a dinamiiiiiiitot!!!!

83 komment

Debrecen megszívta a brexitet, de most már jobb lesz

2016.09.17. 07:42 Fillér B. Gusztáv

Jól megünnepelte a Wizz Air a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) üzemeltetés-biztonsági auditján (IOSA) megszerzett regisztrációjának átadását, plusz ahogy írtuk is, bejelentettek négy új útvonalat, meg egy új gépet a pesti bázisra. Ezekhez kapcsolódón tartott sajtótájékoztatót a cég vezetője, Váradi Józseffel érdekes helyzetben lehetett beszélgetni. Jó nagy csihipuhi van a légiiparban a brexit óta, a nagy fapadosokat is földhöz csapták a tőzsdén, a pesti bővítés mellett Debrecenben meg útvonalakat függesztettek fel. Most akkor mi az ábra és hogy függ össze a brexit Debrecennel?

Váradi úgy jellemzi a piaci helyzetet, hogy különleges egy év ez, mert az alapok jók (gazdasági helyzet rendben, üzemanyagár alacsony), de három rendkívüli dolog is turbulenssé teszi. Egyrészt a terrortámadások és para, másrészt a britek döntése a kilépésről, harmadrészt pedig a szinte folyamatos légiirányító-sztrájkok ("már nem volt két hete, épp ideje, hogy holnap újra sztrájkoljanak a franciák"). Váradi szerint a politika és a pénzpiac pánikolt, a Wizz pedig racionalizálta a tevékenységét, ennek keretében rövid távú döntéseket hozott.

Költségoldalon is és az útvonalat illetően is. Az egy dolog és kézenfekvő reakció, hogy kivettek némi kapacitást Angliából, átpakolva máshova. De itt jön képbe szerencsétlen Debrecen, mert ebben a helyzetben "a lassan épülő, illetve alulteljesítő bázisokat is átpozicionáltuk". De ez semmiképp sem jelenti azt, hogy két útvonal bezárása nyomán lemondtak volna róla ("nem szoktunk bázisokat bezárni"), a bázis marad, a lassú újjáépítés van tervben. Arra a kérdésünkre, hogy ez új útvonal közeli bejelentését valószínűsíti-e, kedvenc megszokott szófordulatával válaszolt: előbb érjünk oda a hídhoz és majd akkor menjünk át rajta.  

A debreceni menetrendre rápillantva azért jól kilogikázható, hogy mi fér bele. Jövő nyárra Malmö visszatér, Londonba heti 8 járat lesz. Bergamonál viszont marad a W-pattern, tehát a debreceni bázisú gép kirepülés után tesz egy romániai kanyart, mielőtt visszatér a bázisra. Így azon a két napon már csak egy másik (londoni) debreceni karika fér bele az idejébe. Per pillanat négy napra tele a menetrendje, három napra marad még hely egy-egy fordulóra, ez alapján ha fullon akarják pörgeti a gépet, akkor vagy összehoznak egy új debreceni útvonalat, vagy több W-t tesznek a rendszerbe. Kommentelőink közül mindenesetre korábban többen is Barcelonát javasolták. Az is ide tartozik, hogy a régiót tekintve van fejlesztés, mert heti kettővel október végén indul a Wizz London-Szatmárnémeti járata, az ezt használók egy része nyilván eddig Debrecenből indult.

FRISSÍTÉS: A nyári főszezonra már a három üres folt is eltűnik, fullos a kihasználtság, köszi erbusznak, hogy erre felhívta a figyelmünket kommentben. Vagyis ugyanaz lesz, mint idén nyáron, annyi különbséggel, hogy a bezárt Brüsszel helyett repüli a román W-t a Wizz. Új útvonalra viszont így kevesebb az esély.

Vissza a Wizz helyzetéhez, Váradi szerint stabilizálta a cég az üzletét, a brit kereslet ugyanolyan robosztus, mint június előtt, a cég a brexit óta így nem veszített margint. Tény, hogy sok konkurens adott ki profitfigyelmeztetést, a Wizz viszont tartja terveit. Kérdeztük, hogy visszavágták-e a tervezett flottabővítést, a válasz az volt, hogy nem, sőt még gyorsították is az átvételeket.

A tőzsde viszont ma is parás, a brexit előtt 20 fontig emelkedő Wizz-árfolyam két nap alatt szakadt 15 alá és ma is alig áll 16 felett. Egy friss Equilor-elemzés szerint ráadásul alulértékelt is lett a papír a versenytársakéhoz képest. Ebből két dolog jöhet: vagy beigazolódnak a befektetői félelmek és később a Wizz is vissza kell vegyen a terveiből, vagy nem sérül az üzletmenet és a tervek is megvalósulnak - ebben az esetben viszont nagyot kaszál, aki ma Wizz-részvényeket vásárol. Meglátjuk.

8 komment

Végre-valahára: indul fapados Amszterdamba is

2016.09.16. 09:31 Fillér B. Gusztáv

Nagy nehezen, pár év késéssel belőtte az easyJet a ziccert, februárban indul az Amszterdam-Budapest útvonal. Ők nincsenek oda a magyar piacért, kínkeservesen bővítenek csak. A jegyek 10 ezer forint környékén vannak, sajna ez teljesen reális, érdemes őket megvenni, nem valószínű, hogy érdemben lejjebb mennek.

Ez az az útvonal, amiről évek óta ugatjuk, hogy érthetetlen, miért nincs. Fullra tömve repüli a Wizz mindenhonnan Eindhovent, közben Amszterdamban az easyJet igen erős hídfőállást épített ki, sok útvonala van. Budapest-Amszterdam relációban a KLM tarolhatott konkurens híján, az ő leánykája, a Transavia repülte ugyan egy rövid ideig az útvonalat, de rájöttek, hogy minek kannibalizálják a saját piacukat, a fapadost odébb lökték, hogy Rotterdamból repülje Budapestet. Azóta a KLM-nél a legjobb jegyár 32 ezer forint körül van retúr, feladott csomag nélkül.

amsterdam_1.jpg

A Wizz gyakran visz Eindhovenbe 4 ezerért, de legjobb esetben 5 ezer forint körül lehet átjutni Amszterdamba busszal, vagy vonattal. Vagyis durván 10 ezer forint alatt a holland főváros nem volt eddig elérhető. Ezért aztán teljesen igaza van az easyJetnek, hogy bevezető árként épp ezt a 10-et lövi be. Persze az amszterdami reptérről is van vagy 4 euró be a városba a vonat, de ez már bagatell, több mint egy órás felesleges plusz zötykölődést spórol az, aki egyenesen AMS-be repül. 

A járat egyelőre heti 3-szor megy majd, a hétfő-szerda-péntek menetrend a kint dolgozóknak ugyanúgy jó, mint a hosszú hétvégézőknek. Nyilván magyar szemmel nem annyira jó a külső bázisú gép, mert kevesebbet lehet vele a célállomáson tölteni - kintről sajna reggel 7-kor indul, Budapestről délelőtt fél 11-kor.  

A városról minek írjunk akármit: látni kell. Nagyon hangulatos, de nagyon liberális, eszméletlen kulturális élet, igazán jóarc lakók, csatornák, coffee shopok, bringahegyek, piroslámpás negyed, satöbbi. És tud még valaki olyan európai nagyvárost, ahol hús-vér kaller ül egy fülkében a villamos hátsó felszálló ajtajánál? 

A napijegy amúgy emberi áron van (7,50 euró eldobható csipkártyán), a kaják és piák elég drágák, a szállások még drágábbak. Ezért meggondolandó, hogy kifelé easyJettel megyünk délelőtt, de hazafelé - mivel az új járat reggel indul - még átbuszozással/vonatozással is nyerünk fél napot, ha délután/este Eindhovenből csapatjuk.

40 komment

süti beállítások módosítása
Mobil