Pár napja még azt hittük, hogy nehéz győztest hirdetni a "ki tartja magánál a legpofátlanabb módon az utas pénzét" versenyben, de a Ryanair a friss húzásával nehezen behozható előnyre tett szert.
Azt, hogy a légitársaságok többsége sunnyog és a koronavírus-járvány miatt törölt járatok után nem téríti vissza a jegy árát azoknak se, akik ezt kifejezetten kérik, nem minősítjük. Fontos tudni, hogy sokan a túlélésért küzdenek, már vannak csődbejelentések, ma például Ausztrália második legnagyobb légitársasága, a 20 éve még fapadosként indult Virgin Australia menekült csődvédelembe, de a Norwegian is közel áll hozzá. Egy átlagos európai cégnek alig három hónapja van, amit leállva ki tud húzni a bedőlésig és azzal még nem számoltunk, hogy a lassú újraindulás után inkább évekig, mint hónapokig kell majd veszteséggel üzemelni.
Ezért minden fillér fontos nekik, senki se csökkenti a saját esélyeit azzal szívesen, hogy a nála levő pénzből visszaad. Akkor se, ha erre köteles lenne. Most a kényszer felülírja a szabályokat, a törvényi kötelezettséget. Mindenki átfoglalásra próbálja bírni az utasokat, hogy legalizálja a pénz megtartását.
Pár napja még azt hittük, az easyJet egy erős versenyző. Az egy dolog, hogy hiába jelentette be, hogy júniusig nem repül egy gépe se, csak nagyon lassan töröl, még mindig május közepétől benne vannak a járatok a menetrendben. Foglalni is lehet rájuk, aki ezt teszi, lényegében egy vócsert vesz jövőbeli utazásra. Nekünk van egy május eleji járatunk, amit már nem látunk a foglalási rendszerben, mégse küldtek értesítést a törlésről, élő járatként látjuk. Ezt azért szeretik húzni, mert így átfoglaláskor meg kell fizetni az esetleges árkülönbözetet a régi és az új járat között, törölt járatnál viszont ez a költség nem merül fel. Kis aljasság.
De a lényeg: pár hete még viszonylag egyszerűen meg lehetett találni azt az opciót a törölt járatoknál, hogy teljes visszatérítést kérünk. Most viszont eldugják az erről szóló mondatot, átfoglalás és vócser között lehet választani, aki mégis kitart és a pénzt szeretné, annak fel kell hívnia telefonon az ügyfélszolgálatot. Ami lényegében elérhetetlen, mission impossible. Ügyes.
De jöjjön a Ryanair, amelynek sikerült még szebb változással előrukkolnia.
Igen ez az a cég, amely minden alkalommal büszkén közli a részvényeseket, hogy a legtovább bírja a válságot, akár több évig is állhat, akkor is van cash. Ez amúgy igaz is. Ők először csak megnehezítették a jegyr visszakérését azzal, hogy a korábbi két klikkelés helyett űrlapot kezdtek kitöltetni, de egészen a múlt hétig azt írták a pénzükre váró utasoknak, hogy nyugi, jön az, csak kicsi késik, mert sokan kérik. Az már gyanús volt, amikor arra hivatkozva kértek még türelmet, hogy home officba kényszerült az utalós csapat, ami lassítja a dolgot. Aztán jött a végkifejlet.
Minden utasnak, akiknek több levélben is megígérték a pénz utalását, küldtek egy olyan levelet, ami olyan volt, mintha korábban semmi se történt volna. Automatikusan vócsert küldtek, meg egy linket arra, hogy ha pénz kell, oda tessék klikkelni. Ezen az oldalon pedig a sok vócseres infó mellett szerényen megjegyzik, hogy ha pénz kell, majd a járvány végéig sorba állítják az igényeket. Magyarul semmit se küldenek. (Mindez konkrét törléssel, dátumokkal, részletesen ebben az Okosutas-cikkben.)
Tehát minden korábbi kérést letagadva, minden korábbi levelükben tett ígéretet felülírva úgy döntöttek, kuss az utasnak, lehet újra kérni, de amíg vírus van, pénz nincs.
Na ezt próbálja valaki pofátlanságban megugrani.
(A Wizz 60 napos határidővel ígér visszatérítést, természetesen követjük majd, hogy teljesíti-e.)
Utolsó kommentek