Majdnem pontosan két éve készült a témában ez a poszt és magunk is meglepődtünk, hogy mennyi minden megváltozott azóta, sőt inkább mondjuk úgy, hogy alig maradt valami, ami ma is ugyanúgy működik. Ezért aztán itt a friss, felújított verzió, már csak azért is, mert idén is szépen nőtt a két ultrafapados által közösen repült budapesti útvonalak száma, tehát minden eddiginél gyakrabban merül fel az utasok között a dilemma, hogy melyiket válasszák. A jegyár egy dolog, ezeket is érdemes figyelembe venni.
A lista a magyar utas szemével készül, rögtön az első különbség kimondottan Budapest, vagy inkább Ferihegy-specifikus.
A kézicsomag-vizsgálat
A két cég ma már majdnem pontosan ugyanolyan kézicsomag-policyt használ, ennek lényege, hogy csak az a csomag van benne a jegyárban, ami befér az utas lábánál az ülés alá, a felső csomagtartó használata már fizetős. Máshogy fogalmazva: kis kézicsomag gépre vitele ingyenes, ha valaki nagyot is akar vinni, azért már fizetni kell, elsőbbségi beszállást kell venni. Eddig a szabály, de Budapesten annyira látványos a különbség az ellenőrzésben, hogy nálunk már választást befolyásoló tényezővé vált. A Ryanair földi kiszolgálója kulturáltan végzi a munkáját, az egyértelműen túlméretes csomagokat kiszúrják és fizettetik a pótdíjat, nagyon helyes. A Wizznél a Malév GH, miután az általunk is többször megénekelt lehúzásait be kellett szüntesse, az utasok vegzálására, a végtelen szőrözésre ment rá. Nyilvánvalóan megfelelő csomagokkal is félreállítanak, hosszú ideig várakoztatnak és gyakran még paraszt módon is viselkednek az ellenőrök. Az A oldalon különösen látványos mindez, ahol a Wizz-utasokat a fő terminálból való kilépés előtt külön sorba terelik, ott külön csomagvizsgáló-bázist üzemeltet a cég. A pontosan méreten belüli kis hátizsákunkat soha sehol nem próbáltatták be, Budapesten újabban mindig bepróbálkoznak vele, ami miatt sokszor sokat kell feleslegesen sorba állni. De a legdurvább, hogy már nekünk is jelezték utasok, hogy addig várakoztatták őket, míg lekésték a gépüket, erről a minap egy Homár-posztban is egészen konkrétan beszámolt egy utas, aki miután kifizette a 60 eurót, nem érte el a gépet. Ez tehát eléggé Budapest-specifikus, máshol nincs érdemi különbség az ellenőrzésben.
Gyerekes plusz költségek
Ebben csak kis változások vannak a 2017-es állapotokhoz képest. Mivel a 14 éven aluliakat tilos szétültetni a szüleiktől, a Ryanair azt találta ki, hogy kötelezően válasszanak maguknak helyet a családok, de akkor már fizessenek érte. A gyereknek ingyen adja, de a szülő fizessen, már a repjegy megvásárlásakor. Ez korábban 4 euró volt, most már sutyiban felemelték 6-ra. Tehát ha gyerekkel utazunk, az a Ryanairnél minimum plusz 6 euró. Ha mindkét szülő utazik és az egyik nem választ helyet, garantáltan a gép legtávolabbi csücskébe fogja szórni a rendszer. Ezért, hacsak apuka nem akar direkt távol ülni és anyura hagyni a gyerekekkel foglalkozást, vagy fordítva, a másik szülő is kénytelen venni egy helyet. Ez már 4 eurótól indul, de csak néhány sorba ennyi, a többség drágább. Oda kell tehát figyelni, hogy melyikbe vesszük már a gyerekeket. A Wizz nem kér plusz pénzt a gyerekek foglalásakor és ingyen is a szülő mellé ülteti őket, de azért általában vigyáz az algoritmus, hogy nehogy a gyerek által kedvelt ablak mellé adjon helyet. Két szülő két gyerek konfiguráció esetén ugyanazon sor két oldalára, vagy egymás közelébe oszt általában két-két egymás melletti helyet, ablakot nekünk 10-ből egyszer adott.
A másik gyerekes különbség változatlan: az Egyesült Királyságból indulva szinte az összes cég nem számolja fel a gyerekeknek az APD-t, kivéve a Wizz, amely lenyeli. Tehát azonos alapjegyárnál gyerekekkel Wizzel olcsóbb menni, kivéve Angliából, ahonnan drágább.
Menetrendváltozás
Apróságnak tűnik, de lehet jelentősége. Tavaly nekünk minden második utunkon volt menetrendváltozás, nem mindegy, hogy ilyenkor mi jár az utasnak. Márpedig e téren a Wizz igazán nagyvonalú, a Ryanair pedig suttyó paraszt. A Wizznél a legkisebb változásnál is jár az átfoglalás akár hasonló útvonalra is, de lehet teljes pénzbeli visszatérítést is választani, ha pedig Wizz-pontban kérjük a refundot, akkor 20 százalékkal növelt értéken számolnak. Ez nagyon korrekt. A Ryanair a szabályzata alapján csak három órán túli változás esetén ad módosítási és visszatérítési lehetőséget, ami aljasság. Gondoljunk arra, hogy 2 óra 50 perccel eltolják az indulást, amivel lekéshetünk egy fontos eseményt, mégse mondhatjuk, hogy akkor egy másik járatra tegyenek át. Vagy mondhatjuk? Az elfogadó űrlapon apró betűvel a kisebb módosításoknál is ott van, hogy akinek nem tetszik, keresse őket valamelyik elérhetőségükön. Ezt a macerát nyilván az utasok tört része teszi csak meg.
Ültetés
Két éve még a Wizz nem ültetett szét, aztán ő is bevezette. De kicsit más a rendszer, a Wizz továbbra sem mindig ültet szét, rafkósabb algoritmussal dolgozik, nehezebb rájönni, hogy mit hogyan csinál. Az biztos, hogy sose mutatja az összes szabad helyet, tehát három embert úgy ültet szét, hogy egyik mellett sem jelez szabadot, nehogy elég legyen utólag az egymás mellett üléshez csak kettőt megvenni. Viszont felkínál szabad sorokat, hogy hármat fizess. A Ryanairnél mindig látni az összeset. Ha tele a járat, mindkettőnél érdemes az utolsó pillanatban becsekkolni, akkor már általában csak jó helyeket tud allokálni a gép. Így lehet az első sorokban, vagy nagy lábterű helyeken ülni ingyen. Ha meg nincs tele a gép, akkor amúgy is át tud ülni szabadon maradt helyekre, aki akar.
Kézicsomagárak
Erről nemrég mindent leírtunk, itt a Ryanair egyértelműen jobb, a Wizz drágább és átláthatatlanabb.
A szokásos plusz egy: ülészseb forever
Lehet, csak nekünk becsípődés, de sose fogjuk tudni megszokni, hogy egy újságot, vagy vizes palackot se lehet letenni az ülés elé, mert a Ryanair még mindig lespórolja az ülészsebet.
Összegzés
Nincs egyértelmű válasz arra, hogy melyik a kedvezőbb. Van amiben az egyik, másban a másik, attól függ, kinek melyik szempont fontosabb. De mindezeknél még fontosabb lehet, hogy melyiknek jobb a menetrendje és még akad jópár más szempont is.
Utolsó kommentek