Sose értettük, miért ragaszkodik egy velejéig igazságtalan, az utasnak és a légitársaságnak is csak kárt okozó díjtételhez az easyJet. Most megtört a jég, úgy tűnik, sok év után végre belátták, hogy baromság volt, október 1-től eltörölték a minden foglalásra egységesen kivetett 21 eurós admin díjat.
Ennek a díjnak a története 2012-ig nyúlik vissza, amikor uniós hatósági nyomásra meg kellett szüntetniük a légitársaságoknak a trükközést a kártyadíjakkal. Addig azon szórakoztak, hogy megkeresték a legkevesebb utas által elérhető kártyatípust, annak használatát ingyenessé tették, így már mondhatták, hogy a kártyadíj kikerülhető, az összes többi kártyára pedig rátettek egy nagyobb díjat. Amikor ezt betiltották, pótolni kellett a kieső bevételt. Az okosabbak csendben, észrevehetetlenül beépítették a jegyárba az emelést, az easyJet viszont azt mondta, ok, akkor mostantól nesztek egy admin díj, minden foglalásra egységesen.
Ezzel sikeresen megbüntették az egyedül utazókat, ugyanis a díj pont ugyanannyi volt egy jegyre, mint tízre. Bevezetésekor ha jól rémlik, 12 euró volt, de folyamatosan emelték. Húszon megállt egy kicsit, de tavaly felvitték 21-re, ott állt most szeptember végéig, amikor egy tollvonással eltörölték.
Őszintén nem értjük, mit szerettek benne: annyira nem lehetnek korlátoltak, hogy külön számolták az ebből származó bevételt és örültek, milyen szépen nő, miután folyamatosan emelték. Az ugyanis kevésbé mérhető, hogy mennyi utast vesztettek miatta. A kemény versenyhelyzetben repült útvonalakon egy-két fős foglalásnál elég gyakran volt versenyképtelen az árazásuk a 21 eurós fix díj miatt, mi is szinte mindig úgy repültünk velük, hogy több járatra is egy foglalás keretében vettünk jegyet, néhány eurósra csökkentve a fejenként és utazásonként felszámolt költséget.
Ahhoz, hogy elengedjék ezt a díjat, bizonyára szükség volt arra, hogy fejlesszék az árazó algoritmusukat. A két ultra konkurens (Wizz és Ryanair) ebben sokkal előrébb jár, de látszik, hogy újabban az easynél sem csak lassan emelkedő árakat lehet látni, hanem egyre gyakrabban csökkent az ő rendszerük is az árakon, ha nem megfelelő a fogyás. Most pótolniuk kell a kiesést és ezt csak ügyes, észrevehetetlen jegyáremeléssel lehet megtenni.
Lényeg a lényeg, mostantól egy-két főre is sokkal versenyképesebb az easyJet. És hadd hívjuk fel újra a figyelmet arra, hogy ha az áraikat az ultrákkal hasonlítjuk össze, akkor számoljunk azzal, hogy az easynél (és a Norwegiannél, Vuelingnál, Eurowingsnél is) a jegyár két olyan fontos dolgot is tartalmaz, amiért a Wizznél és a Ryanairnél külön kell fizetni: az egymás mellé osztott helyet és a normál méretű (nem csak az ülés alá beférő pici) kézipoggyászt.
Utolsó kommentek