Fura közlemény jelent meg ma arról, hogy Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs miniszter megállapodott arról, hogy éjfél és hajnal öt között repülési tilalom lesz Lisztferihegyen. A furcsaság az, hogy a két politikus egymással egyezett meg, nem az érintettekkel, bár a Wizz Air pont benne van abban az új testületben, amely elvileg tárgyalta a dolgot. De nem is ez most a lényeg. Mivel meglevő menetrendeket kell feldúlni, bizonyosan sok járat közlekedése módosul majd, miközben a földön szinte semmit se lehet majd észrevenni az egészből.
Természetesen a bejelentés dacára nem tudni, pontosan hogyan is fogunk utazni augusztustól. Vagy nem lesz itt érdemi változás, vagy pedig nagy szívás lesz néhány járattal. A bejelentés szerint a kérdéses időszakban tervezetten nem szállhatnak majd fel és le repülőgépek a repülőtéren. Ugyanakkor lehetnek rendkívüli helyzetek, amikor mégis leszállási lehetőséget kell majd biztosítani repülőgépeknek.
Tehát a menetrendben nem lehet olyan járat, amelyik éjfél után landolna. Nincs egyértelmű jelzés arra, hogy vajon leszállhatnak-e azok, amelyek késtek, vagy mehetnek mondjuk Pozsonyba kitérőre? Tarlós arról beszélt, hogy a jelenlegi rendszer nem túl jó, mert ugyan csak hat gépmozgás engedélyezett már most is a kérdéses időszakban, ám a késések miatt jóval több gép landol éjfél után. De ebből még pont a lényeg nem derül ki..
Palkovics azt közölte, hogy szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek be (mondjuk pontosan kik is? de ez részletkérdés). Ez arra enged következtetni, hogy nem fognak máshol landolni gépek, amelyek késve érkeznek Budapestre. Ezek simán leszállhatnak majd éjfél után is, legfeljebb csengetni kell a késés miatt. Ez alapján nem lesz itt érdemi változás, csak büntetnek egy kicsit
Azt nem tudjuk, hány áruszállító gépet érint majd a tilalom, az utasszállítók közül azonban öt-hat lehet érintett, csúcs charterszezonban több. A legvalószínűbb verzió szerint csak annyi lesz a feladat, hogy a menetrendben ne legyen éjfél utáni érkezés. Vagyis a szóban forgó néhány járat menetrendjét módosítani kell.
Leginkább a Wizz és a Ryanair érintett, de a British Airways is éjfél után hozza az utasokat Londonból. Vannak napok, amikor a barcelonai járat éjjel egy után, a malagai és valenciai pedig éjjel két óra után landol. Ez nem tűnik nagy ügynek, valójában azonban - különösen a fapadosok esetében - nem mindig egyszerű feladat a menetrend ilyen mértékű mdosítása.
Ezek a gépek ugyanis folyamatosan a levegőben vannak, csak a fordulókra állnak a betoton. Vagyis ha az utolsó gép érkezését előrébb kell hozni, akkor az egész napi menetrendet módosítani kell. A londoni tíz-tizenöt perc letudható elvileg annyival, hogy az egész nap Lutonba forgó gép első, hajnali körére hamarabb indul (jaj de jó lesz az 5.30), meg a déli második forduló is. De nem biztos, hogy ezt a reptári kapacitások és a lekötött résidők engedik. Kicsit bonyolultabb azokat a járatokat módosítani, ahol egy-két órát is arrébb kell tolni az érkezést, ezeknél simán lehet, hogy teljes csereberére lesz szükség útvonalak között is, ami komoly menetrend-változásokhoz vezet. Ez pedig utasok tízezreinek okoz kényelmetlenséget.
A késések kezelése sem lesz egyszerű. A Wizz lutoni járata például legendásan késős gép, szinte meglepetésszámba megy, ha időben érkezik - ez a menetrend szerint 23:55 és 00:05. Nagyon nem mindegy, hogy ez a gép augusztustól állandó vendég lesz Pozsonyban vagy Debrecenben vagy simán leszállhat Budapesten, de büntetést kell fizetni. A büntetéses megoldás igazi senkinek sem jó verzió lenne: a reptér környékén élőknek tök mindegy lesz, mennyit fizet a légitársaság, nekik a landolás ugyanolyan zajos lesz ugyanúgy éjfél után, mint eddig. A légitársaság a büntetést pedig így vagy úgy - efelől nyugodtak lehetünk - át fogja hárítani az utasra. Aki tehát többet fog fizetni azért, mert később ér haza.
Az az egyszerű tény, hogy ezt a nem túl nagy horderejű intézkedést is sikerült menetrendi időszak közepére időzíteni, és véletlenül se úgy, hogy ennek megfelelően tervezhessenek a légitársaságok, erősíti a gyanút, hogy egyszerű kampányfogásról van szó. A Budapesten szorosnak ígérkező önkormámnyzati választás közelsége ugyanis feltűnő.
Az utolsó 100 komment: