Megint új szabály a Wizznél, de még a reptéren se tudnak róla, újra kész kupleráj. Nem vesződnek többet azzal, hogy a beszállításkor a kapunál szedegetik el az utasoktól a normál méretű kézipoggyászt, ehelyett azt már az utasfelvételi pultnál le kell adni. A kézipoggyászt már pár hónapja nem lehet felvinni a gépre, csak ha priority szolgáltatást vesz az utas, ám eddig csak lehetőség volt arra, hogy a bőröndöt már a csekkin pultnál feladja. A legújabb szabályváltozás azonban már arról szól, hogy ezt kötelező megtenni. Mivel jellemzően nagy sorok vannak a csekkinpultnál, az meg ellentétes az ultra-low cost modellel, hogy a változással plusz emberi erőforrást csoportosítsanak oda, várhatóan jó nagy sorbaállások lesznek. Vagyis ha nem fizetsz pluszt, az eddiginél jóval hamarabb kell kimenni a reptérre. Fizetsz, vagy az idődet rabolják és a legjobban gyűlölt dolgora, felesleges sorállásra kényszerítenek.
Talán mindenki emlékszik még arra a kisebb balhéra, ami még júniusban esett meg Lisztferihegyen. A Wizz egy nehezen hihető mesét hintett el, miszerint (köcsögkalapot viselt, sárga kalucsnit és raccsolt) várhatóan helyhiány lesz a gépen, ezért értesített utasokat, hogy a kézicsomagokat már az utasfelvételnél kötelezően le kell adni. Több pultost persze nem tettek oda, az utasok tolongtak és károgtak, hatalmas lett a káosz. A Wizz akkor azt nyilatkozta, ez egyedi eset volt.
Aha. Vagy inkább teszt, ahogy arra is céloztak már akkor is bennfentesek. Most úgy tűnik, sikeres teszt, bevezetik.
De következzenek Peti tapasztalatai, aki előbb az alábbi, új megfogalmazást találta a csomagszabályoknál: Ha nem vásárol WIZZ Priority szolgáltatást, és a kézipoggyásza nagyobb a megengedett méretnél (40 × 30 × 18 cm), akkor az utasfelvételi pultnál ingyenesen fel kell adnia azt, és majd az érkezési repülőtéren veheti át a poggyászfelvételnél. Ha a kézipoggyász kisebb, mint 40 × 30 × 18 cm, akkor magával viheti az utastérbe, és az ülés alatt kell elhelyeznie azt. Vagyis nem feladhatja, mint eddig, hanem fel kell adnia.
"Megkérdeztem alkalmazottakat a reptéren, MGH-sokat akik közvetlenül a Wizznek dolgoznak. Az első csapat azt mondta (még a check-in pultnál levő épület ajtóig érő sornál), hogy igen így van, de Budapesten megengedik, hogy bevidd. Így aztán nem is vártam ki a sort, mentem ahogy szokás menni kézipoggyásszal a biztonsági ellenőrzéshez. Aztán bent várakozás közben megint jött egy csapat MGH / Wizz alkalmazott, őket is megkérdeztem. Volt köztük aki nem tudta miről van szó, hiszen a kapunál veszik el. Mondtam hogy mi van a honlapon, erre az volt a reakció, hogy ja akkor le kell adni. Aztán egy másik mondta, hogy igen, le kellett volna adni. Mondtam, hogy azt mondták nem gáz ha nem adom le. Erre ő azt mondta, hogy de, de most hogy márbejöttem vele, mindegy, majd elveszik a kapunál."
Végül sluszpoénként a nagy méretű csomagot, mivel az egy hátizsák volt, nem is vették el tőle, ismét teljes tehát a káosz, újra nem tudják a saját partnerek se, hogy mi a szabály. Egészen érthetetlen, hogy miért van újra ekkora kupleráj a cégnél.
Persze jó, hogy feladottnak minősítve ingyen elvihetünk a kéziben olyan cuccokat, amelyek a szekun nem mehetnének át - persze ez eddig is így volt, opcionálisan. Ennél azonban jóval nagyobb kényelmetlenséget okoz, hogy az utast plusz sorállásra kényszeríti a légitársaság. Egy tök átlagos kézicsomaggal nem lehet többé egyenesen menni a szekuhoz, legalább plusz fél órát rá kell számolni a sorálláshoz a csekkinhez. Persze meg lehet venni a priorityt, és akkor nincs gond. Nyilván ez a valódi cél és trükk. Még inkább arra kényszerülnek az utasok, hogy plusz szolgáltatást vásároljanak (ne feledjük a szétültetősdit sem, amit szintén extra pénzért lehet kibekkelni), így már simán lehet, hogy elfogy majd a repülőnként eladható 80 darab prió.
Alapvetően mondhatjuk, hogy ez nem gond, ha valaki szeretne kényelmet, akkor vásárolja meg. Csak hát eddig ez járt, most meg már nem. Lehet fikázni, hogy ha fapadossal megy valaki, akkor szokja meg a szívást, de ez az eljárás egyértelműen azt jelenti, hogy burkoltan újra árat emel a Wizz. A jövőben tehát érdemes úgy számolni a jegyárat, hogy ha a korábban megszokott alapvető kényelmet elvárjuk, akkor automatikusan hozzáadjuk a priót is, ami újra dárgult, akár 10-12 euróra. Így érdemes majd összevetni a többi légitársaság áraival a Wizz árait. Hogy ez nem sok, és ha ennyink nincs, akkor minek repülünk? Ez is érv, de elég ócska. Mert akárhogy is nézzük, egy 20 euróba kerülő jegy a tavaly ilyenkor még megszokott szolgáltatásokkal (magammal viszem a kézimet és nem ültetnek szét) a duplája is lehet. De átlagjegyárral számolva is közel 50 százalék lehet az áremelkedés.
Ahogy a GH-sok nem tudják, úgy a weblapon elérhető új szabályozásból se derül ki, hogy mi van akkor, ha valaki nem adja le a csomagot, hanem megy a szokott módon vele egyenesen a kapuhoz. Egyelőre nem találtunk extra büntetést vagy díjat a kézipoggyászát magánál tartó utasokra, de akár az is elképzelhető, hogy ennek külön tarifája lesz. Vagy egyszerűen nem engedik fel a gépre a bőröndöt. Vagy az utast. Vagy visszaküldik, hogy adja fel - ám így le is kési a gépet. Ezt sem ártana mihamarabb tisztázni, mert így főleg garantált lesz a káosz, ha elkezdik betartatni a saját szabályukat.
A kivett értékek felviteléről továbbra is csak annyi van a weblapon, hogy fel lehet vinni. Hogy miben, nem mondják. Most, hogy már a csekkintől külön mennek, nem mindegy, hogy a hónunk alatt, vagy pl. laptoptáskában, retikülben. Jaj de nehéz lenne leírni, hogy egy pici szatyrot az értékekkel elfogadnak az ülés alá, biztos sérülne a híres ultra low-cost modell.
De legalább itt van a már megszokottnak tekinthető slusszpoén: a Wizz megint nem kommunikált a változásból semmit. Simán feltette a weblapjára az új rendszert, de még az utasoknak küldött egyenmailekben is a régi szabály szerepel. Pont most kaptunk mi is a jövő heti utunkról, egy szó sincs benne a változásról.
Trehányság, beleszarás, vagy szándékos szívatás? Mi se tudjuk, lehet tippelni.
(A Ryanairnél is változik a szabályozás novembertől. Sokkal szigorúbb lesz, vége a két csomag mehet ingyen rendszernek, de legalább korrekten bejelentették, elmagyarázzák, nem sunyiban, azonnali életbe lépéssel. Lesz róla külön poszt)
Utolsó kommentek