Naponta több hír is érkezik arról, hogy éppen mely országokban terveznek sztrájkot a Ryanair pilótái. Ennek pontos követésére nem vállallkozhatunk, de jelen állás szerint az ír, a német, a holland és a svéd bázisokon lehetnek törlések a következő hetekben. Ezek alapján nagyon pici a magyarországi járatok potenciális érintettsége, de a helyzet gyorsan változik.
Az utasokat persze egyetlen dolog érdekli: mennyire van veszélyben az ő járatuk, illetve merjenek-e egyáltalán foglalni Ryanairre jegyet. Ennek eldöntéséhez inkább megint egy kis háttér a sztorihoz.
A Ryanair ezekben a napokban óriási meccset játszik a saját dolgozóival. Megtehette volna, hogy kicsit enged az elsősorban jobb munkakörülményekre vonatkozó követeléseknek, de e helyett inkább bekeményített. A vezérigazgató két napja is azt mondta, hogy nagyon sok bázison várnának új gépeket, tehát lehet pofázni, meg sztrájkolni, de ahol ennek következtében visszaesnek a foglalások, onnan azonnal viszik is el a gépeket azokra a bázisokra, ahol nyugodtan működhetnek.
Dublin esetében ezt már meg is lépték, onnan Lengyelországba helyeznek át több gépet is, mivel állításuk szerint az ottani csárterszerű leánycég, a Ryanair Sun annyira pörög, rögtön nyereséges is, hogy csak géphiány miatt nem bővítik gyorsabban. Tehát ez vár minden bázisra, ahol a személyzet sztrájkja elriasztja az utasokat - mondja O'Leary. Ami azért igazán kemény húzás, mert pont azt teszi a pilótákkal, ami ellen a legjobban tiltakoznak: a bázisok közti folyamatos pakolgatást.
Ez a rugalmasság valóban fontos eleme a cég hatékony működésének, mint ahogy az is teljesen érthető, hogy a dolgozók tiltakoznak ellene. A pilóták helyzetére jellemző, hogy a Ryanair az egyetlen légitársaság, amely úgy dobálja a bázisok között őket, hogy semmit nem segít nekik. Az albérletüket is maguk intézik, akár évente többször, amikor átvezénylik őket oda, ahol épp szükség van rájuk. A pilótahiány miatt egyre gyakrabban fordul ez elő.
Most tehát ott tartunk, hogy a Ryanair fenyegtésére a pilóták újabb országokban lengetnek be újabb sztrájkot, de közben azért arra is mutatnak jelek, hogy nőtt a Ryanair tárgyalókészsége. Keménykednek ugyan, hogy csak akkor tárgyalnak, ha nincs több sztrájk, de ez nehezen elfogadható a pilótáknak, akik azt mondják, ők fél éve tárgyalni akarnak, de eddig magasról tett rájuk a cég.
Érdekes új fejlemény az is, hogy a befektetők részéről is kezd nyomás alá kerülni a Ryanair vezetése. A tőzsde először még üdvözölte, hogy keménykedik a cég a dolgozóival, de az elmúlt napokban nyomás alá került a papír, másfél éves mélypontra zúgott - a poszt írásakor került 13 euró alá, utoljára 2016 novemberében járt ezen a szinten. Ma már a piaci vélemény is az lett, hogy nagyon kockázatos játék enniyre feldühíteni az aékalmazottakat, illetve az utasokat is - hiszen, ahogy már korábban is írtuk, a foglalások nagy mértékben visszaeshetnek, ha az utasok a folyamatos sztrájkveszélyt látják és azokat a horrorsztorikat olvassák, amik arról szólnak, hogy bánik például törlés esetén utasaival a cég.
Márpedig a média előszeretettel tudósít ezekről, akkor is, ha semmi közük a munkabeszüntetéshez, lásd időjárás miatti törlések Stansteden az elmúlt napokban. Elég, ha egy utas betelefonál, hogy törölték a járatát, ez már címlapos a hír, a szaftos részletekkel együtt (jaj, nem vitt el aznap másik géppel a Ryanair, jaj, nem szólt előre, hogy vihar lesz, jaj, az esküvőmre mentem volna, de a mocskok miatt nem tudok)
Négy éve is a tőzsdei zakó nyomán változtatott a Ryanair, csak akkor az utasok maguktól intettek be a borzasztóan tré szolgáltatási színvonal miatt, ezért csökkent a profit. De erre válaszul bevezették az always getting better programot, amit kedvezően fogadtak az utasok. És mivel ki tudták egészíteni bevételnöveléssel, újra jöttek a profitcsúcsok. Most a nagy kérdés, mikor látják be, hogy lépniük kell. A részvényük már így is nagyot esett, attól egyre kevésbé kell tartaniuk, hogy innen még tovább szakad, ha valamennyire növelniük kell a költségszintet, de kötnek egy korrekt megállapodást a dolgozókkal, elhárítva a folyamatos sztrájkfenyegetettséget, visszaállítva a stabilitást,megbízhatóságot. Azt csak a Ryanair látja, hogy mennyire esnek vissza a foglalások, nyilván ez befolyásolja leginkább a döntést, hogy kompromisszumkészebbé válik-e a cég.
Utasoldalról most is az a legfontosabb, hogy mindig legyen B tervünk fennakadás esetére, ismerjük a jogainkat. Mi továbbra is merünk foglalni náluk, persze csak olyan áron, hogy biztos ne nyerjenek rajtunk. Ez egyre könnyebb, a balhétól nyilván nem függetlenül az elmúlt hetekben a magyar útvonalakra is szépen estek az áraik őszre, októberre-novemberre a leginkább.
Utolsó kommentek