Több okból is érdemes néha összehasonlítani ezt a két céget. Egyrészt ugyanazt az ultra low-cost modellt tolják, ők a legolcsóbbak, velük lehet 3-5 ezres jegyekkel utazni. Másrészt ők a legnagyobbak Magyarországról, ráadásul elég sok útvonalon versenyeznek is, sokszor lehet közöttük választani. De ilyenkor a jegyár nem minden, sok tényező, például az indulási idő mellett ezek a különbségek is számíthatnak a választásnál.
A következő tényezők többségét össze-vissza ugyan érintettük már különböző posztokban, de így egyben jobb támpontot adhatnak a választáshoz. Főleg, hogy friss változások is voltak.
Az ingyen elszállított kézipoggyász
Most eltekintünk attól, hogy vihetjük-e a gépre magunkkal, vagy se, de elég nagy különbség, hogy a Wizznél csak egyetlen kézi van benne a jegyárban, a Ryanairnél kettő, egy normál és egy kicsi. Érthető utasigény, hogy a normál kézi mellett például egy kis retikült, vagy bármilyen pici tatyót is vihessünk az iratainkkal, személyes tárgyainkkal, itallal, főleg, ha a nagyot elvehetik és elküldhetik a gép hasába. Na ez csak a Ryanairnél működik, a Wizznél kifejezetten figyelik a beszállításnál, hogy csak egyetlen motyó menjen, gyakori látvány a retikült átkozódva a nagy kézibe benyomorító női utas a kapunál.
Kézipoggyász-elvétel rendszere
Nem fér fel a fedélzetre annyi kézimotyó, amennyit az utasok fel szeretnének vinni, ezért egy részüket a szolgáltatók kénytelenek a gép hasába terelni. Az utasok többsége meg ezt joggal utálja, hiszen az értékeket át kell belőle pakolni, a feladottá minősített motyóból gyakran lopnak, dobálják, összetörik és várni is kell rá a célállomáson. A Wizz és a Ryanair is elvesz és átminősít kéziket, de eltérő szempontok alapján. A Ryanair januártól új rend szerint tervezi a szelekciót, per pillanat kimondottan a gurulós bőröndöket adatják fel, a kisebbek és a hátizsákok mehetnek a fedélzetre. Mivel náluk két kézit hozhat az utas ingyenesen, több a csomag, több nem fér fel, többet adatnak fel, mint a Wizznél. A liláknál úgy láttuk, hogy az első 80 olyan csomag, amely csak a felső rekeszekben fér el, mehet, utána minden olyat, amelyik nem fér be az ülés alá, átminősítik és feladatják. Ha kicsi, akkor is, ha hátizsák, akkor is. A héten is azt láttuk, hogy Budapesten működik így, máshol van, ahol tesznek az egészre és felengednek a fedélzetre mindent
Szétültetés
Az elmúlt évek legnagyobb taplóságának tartjuk, hogy a Ryanair átprogramozta a helyosztó rendszerét, így most már az együtt utazókat szándékosan szétültetik, hogy felajánlhassák: lúzerek, ha fizettek, ülhettek egymás mellé. Továbbra sem csinál hasonlót senki más, a többiek, a Wizz is csak akkor ültetnek szét, ha a gép már majdnem tele van és nincs más megoldás.
Gyerekes különbségek
A Ryanairnél a 2 év alattiaknak két cuccot (pl. babakocsi, autósülés) adhatnak fel a szüleik ingyen, plusz egy öt kilós csomagot is. A Wizznél egy mehet csak. A fedélzetre a Wizznél pici összecsukható babakocsit fel lehet vinni. Meg autósülést, amire ülhet a gyerek, persze csak akkor, ha veszünk neki egy plusz teljes helyet. A Ryanairnél, hogy mindenképp egymás mellé üljünk, kötelező az ülésválasztás és fizetés akkor, ha gyerekkel utazunk – pontosabban a felnőtt fizet, a gyerek helyválasztása ingyenes. A Ryanairnél az Egyesült Királyságból induló gyerekeknek nem kell megfizetniük a reptéri adót (APD), nekik minden jegy 13 fonttal olcsóbb – a Wizz simán lenyeli ezt a pénzt, nem adja át az utasnak. Tehát ha például azonos jegyárat lát egy két felnőtt-két gyerek összetételű család mindkét cégnél, akkor a végösszeg a Ryanairnél 18 fonttal alacsonyabb lesz( 2x13 font mínusz az APD, de 2x4 plusz a kötelező helyfoglalás).
Becsekkolás időpontja
Ha nem választ az utas plusz pénzért ülőhelyet magának, a Ryanairnél 4 nappal indulás előtt nyílik meg az online utasfelvétel. A Wizznél csak 48 óránál, de retúr útnál a vissza lábé két héttel előre. Az esetek többségében a Wizz 2 napja sem okoz problémát, net mindenhol van, könnyű az appon becsekkolni, de mi is szívtuk már meg úgy, hogy hazafelé máshonnan jöttünk, tehát a 48 óra élt, a Balkánon nethez 36 óránál jutottunk és akkor írta ki a rendszer, hogy bocsika, az appos cucc Podgoricában momentán nem működik. Az utolsó szálláson nem volt nyomtató, pdf beszállókártyát nem lehetett letölteni, html-est sikerült elmenteni, szerencsére elfogadták a reptéren. Ha ez nincs, fizetünk, mint a katonatiszt. Erről panaszkodik épp egy utas a Wizz facebookján is, majdnem egy napig nem működött az online becsekkolás, de ez senkit se érdekelt a reptéren, fizetnie kellett, most mehet reklamálni. Tehát a lényeg: többnyire lényegtelen a 2 és 4 nap különbsége, de néha felesleges idegeskedés, nyomtató utáni rohangálás lehet belőle. Érdemes használni az appot, a repterek többségén működik. Ha meg nem, még mindig elfogadják a bármilyen más formában mobilra letöltött beszállókártyát is. De a Wizz igazán feltehetne egy listát arról, hogy melyik reptereken működik az online, illetve a mobilos becsekkolás és hol nem. Ne indulás előtt picivel derüljön már ki, hogy szarakodós B-terv kell a becsekkolásra.
Egy extra idegesítő baromság a Ryanairtől: csak náluk, még mindig, a Schengenen belüli útnál is be kell vinni az utasoknál mindenféle adatot, hulla feleslegesen lassítva ezzel a becsekkolási procedúrát.
A +1 apróság: ülészseb
Marhára bosszantó, hogy a Ryanairnél nincs zseb az ülések hátán, a könyvünket, újságunkat, vagy italunkat se tudjuk letenni sehova, csak a földre. Az új, kényelmesebb gépeken sem oldották meg ezt. A Wizznél néhány olyan gép maradt, amin hasonló volt a szitu, épp kifogtuk a héten az LPY-t, borzasztó, lábhelyileg is. Szerencsére a gépek többségén ezt orvosolták, kicsi a zseb, de épp elég az alapdolgok tárolására.
Utolsó kommentek