Ma reggel órát tekertünk, életbe lépett a téli menetrend és a Wizz erre a napra időzítette az új csomagszabályának bevezetését. Nem adott ki róla újabb közleményt, de egy nyilatkozat alapján nagyjából sejthetjük, hogy kitől veszik el a kézicsomagját és kitől nem.
A változásról annak bejelentése előtt és után többször írtunk, nagyon leegyszerűsítve a lényeg az, hogy mától nem kell fizetni a nagy, vagy normális méretű kézicsomagért, mindenki vihet egyet ingyen, de azért már fizetni kell, hogy biztos magunkkal is tudjuk vinni a fedélzetre, ne vegyék el a kapunál. Az viheti a gépre magával tutira, aki vesz elsőbbségi beszállást. A kérdés még mindig az, hogy aki nem vesz, azok közül kik lesznek azok a szerencsések, akik felvihetik és ki azok, aki nem? Mi alapján döntenek a beszállítás végző arcok?
Ezzel kapcsolatban a Wizz vezérének friss nyilatkozata a támpontunk, ebből is a lényeg:
De hol a határ? Az elsőbbségit fizetőkön túl még kik vihetik fel a cuccukat és ez méretfüggő-e?
Tudjuk, hogy egy A320-asra 120 csomag fér fel. Ha van 40 elsőbbségi, akkor utána mehet még a következő 80 csomag.
Tehát érkezési, pontosabban sorban állási sorrendben? Aki elöl áll a kapunál, nagyobb eséllyel viheti fel a gépre a csomagját?
Nem tudok jobb megoldást, tökéletes nem létezik.
Ha jól értelmezzük, akkor mindez azokra a csomagokra vonatkozik, ami a felső csomagtartó rekeszbe megy. Mert ott van hely 120 hely. Ha tehát egy olyan kis hátizsákkal megyünk, ami elfér az ülésünk alatt, akkor az nem fogják elvenni.
Frissítés: húztak egy mérethatárt annak a kis csomagnak, amit mindenképp felengednek. De ez kisebb, mint az eddigi ingyenes kis kézi mérete volt (40x30x18, vs 42x32x25), ez az eddigi és a mostani személyes csomag mérete - ez az, amit az elsőbbségit kifizetők felvihetnek második csomagként. Tehát akinek van egy olyan táskája, ami eddig pontosan megfelelt az ingyenes kicsinek, most már kicsúszik a határból, elvileg elvehetik tőle. (Lásd az első kommentet.)
Az is érdekes, hogy ha tudjuk, hogy el fogják venni, már a csekkinpultnál leadhatjuk a kézit ingyen - ez azért jó, mert tudunk csomagolni olyan cuccokat is, amelyek a szekun nem csúsznak át (nagyobb kés, folyadékok). Persze időben meg bukó, ki kell menni jóval korábban a reptérre, sose lehet tudni, mekkora sor lesz a csekkinnél. Aki így feladja, személyes cuccait (igazolványok, töltők, laptop) kiveheti és viheti külön - kérdés, miben? Teszkós zacsiban?
Aki tehát normális méretű kézivel utazik és mindenképp magával akarja vinni a gurulóst a fedélzetre (érthető, mert ha elveszik, akkor megdézsmálhatják a reptéri szarkák, össze is törhetik, és várni kell rá a célállomáson) vesz priorityt, vagy az elsők között áll be a nem prio sorba. Az nem életszerű, hogy eladnak 120 elsőbbségit, tehát aki rászánja az időt, az spórolhat ezzel. Persze e miatt eltölteni fél órával többet például a pesti karámban, nem túl vonzó perspektíva. Mindenesetre mi is kíváncsian várjuk, hogy válik be a rendszer.
Az biztos, hogy az érkezési sorrend sokkal korrektebb, mint pofára elvenni, vagy hátizsák/gurulós megkülönböztetés alapján dönteni, mint például a Ryanairnél. Ők egyébként a héten azt jelentették be, hogy eltolták az átállásukat az új rendszerre januárra. A duma szokás szerint az, hogy az utasok érdekében, de a valóság nyilván inkább az, hogy nem tudtak normálisan felkészülni, káosz lett volna.
Mivel a Wizz rendszere még mindig nem teljesen egyértelmű, mi meg majd csak november végén megyünk velük legközelebb, most kifejezetten kérnénk, hogy aki a napokban utazik velük, sasolja már meg az új kézipogyókezelési folyamatot és számoljon be kommentben arról, hogy mit látott.
Utolsó kommentek