Nyolc nappal a Wizz Air burgaszi durva utascserbenhagyása után most szerdán a Ryanair húzott egy nagyon keményet, teljes joggal háborítva fel azokat, akiket régi önmagához híven emberszámba sem vett. Újabb igazi mocskos és rendkívül tanulságos fapados történet.
A Ryanair egyik gépe Madridból tartott Budapestre, amikor megtorpant. A flightradar adatai alapján a gép meg sem közelítette Budapestet, a Balaton térségéig haladt a helyes útvonalon, de a Káli-medence felett tett egy kört, majd Győr fölé indult, ahonnan egy bal fordulóval egyenesen Pozsonyba ment. Ennek oka az, hogy zivatarláncok érték el Ferihegyet, a repteret lezárták és már több gép keringett Budapest környékén leszállásra várva.
Azt, hogy kitérő reptérre ment, nem érdemes egy mezei utasnak kritizálni, sose fogjuk megtudni, miért épp a madridi, valamint a Trevisóból érkező Ryanair-gép szállt le Szlovákiában. Utasoktól kapott e-mailek szerint azt mondták, kevés az üzemanyag a hosszú körözéshez, de ebből kívülállóként annak ellenére nem érdemes messzemenő következtetést levonni, hogy többször érte már kritika a Ryanairt, hogy nagyon szűkre szabott kerozinadaggal repül.
Az viszont tény, hogy ezen a két járaton túl sok más gép le tudott szállni kis várakozással, pontosabban majdnem mindenki más, fapados légitársaságok képei is, a Ryanair más járatai is.
De fogadjuk el, hogy a pozsonyi divert volt a megfelelő megoldás. Na de amit ezután műveltek! Az utasok megpróbáltatásairól az Index is írt, a lényeg, hogy ilyen esetekben busszal szállítják át a célállomásra az utasokat, itt is ezt ígérték, de ebből nem lett semmi. Információ szokás szerint nulla, jött az éjszaka, az utasok érthetően idegeskedtek és haza akartak jutni.
Amikor a célreptér zárva tartása miatt kitérőre megy egy gép, a fapadosnál rutinmegoldás, hogy üresen visszarepülnek a kiinduló bázisra, akik pedig a zárt reptérről utaztak volna, azok csak a törölve feliratot látják - mint a Wizz burgaszi sztorijában. Most viszont más történt. A zivatarzóna - ahogy azt még egy tök amatőr is ki tudta számítani a radarok figyelésével - elvonult, a budapesti reptér hamar kinyitott. Mit csinált a Ryanair a Pozsonyba irányított gépeivel? Átreptette őket Budapestre. Egy apró hibával: üresen, utasok nélkül. Őket kiszállították, ott maradtak Pozsonyban információ, ellátás, busz nélkül éjszakára.
A madridi gép aztán 3 órás késéssel rendben lenyomta a hazaútját, a Trevisóból jövő, pesti bázisú gép pedig elment a következő körére Pisába.
Megkérdeztük a Ryanairt, hogy ezt mégis hogy gondolták, a válasz nagyjából az, hogy így. Azt kérdeztük, hogy milyen szolgáltatást biztosítottak az utasoknak, miért nem küldtek értük buszt és miért üresen reptették át a gép gépet Pozsonyból Pestre, ez az állásfoglalás jött - valószínűleg más is érdeklődött és ugyanezt kapta:
These flights from Madrid and Venice Treviso to Budapest (26 July) diverted to Bratislava due to thunderstorms in Budapest. Both aircraft landed normally and customers disembarked and were provided with refreshment vouchers. Due to a shortage of coaches and overnight accommodation, customers were advised to source their own onward travel to Budapest and to submit all reasonable travel expenses to Ryanair, where they will be reimbursed. Ryanair sincerely apologised to all customers affected by these weather diversions, which were entirely beyond our control
Tehát busz és szállás hiányában azt javasolták az utasoknak, hogy oldják meg maguk a hazautat, aztán majd utólag kifizetik. Őszintén bocsesz az időjárás okozta kitérő miatt, amely nem a mi hibánk.
Mivel ebben nem volt válasz a legfontosabb kérdésre, hogy miért nem utasokkal együtt repültek át Ferihegyre, erre még visszakérdeztünk, ez a válasz:
The aircraft later repositioned once Budapest airport reopened.
Nemá, ezt mi is tudjuk baszki, azt kérdeztük, miért üresen. Van erre valami szabály? Biztonsági ok? Vagy csak siettek, hogy a visszaút meglegyen három órás késésen belül, hogy ne kelljen perkálni a 400 eurókat? Nem tudtuk meg, de ilyen válasz után nem láttuk értelmét tovább faggatózni. Az biztos, hogy láttunk már sok olyat, hogy a kitérőre ment gép utasokkal együtt folytatta az útját a célja felé. Itt is egyértelmű volt, hogy rövid a reptérzár, az lett volna a normális.
A Ryanair részéről tehát ez ennyi. Kitérő, utasok otthagy, gép nélkülük átrepül a célállomásra, ők meg oldják meg maguk. Az nem indok, hogy este nem találtunk buszt és szállást. Tartunk tőle, hogy valójában nem akartak ezzel foglalkozni. De megtehetik. Noha kötelességük elvinni az utasokat, ha ezt megszegik, úgy tudjuk, csak bírósági úton lehet belőlük kiverni valamekkora kártérítést. Ha küldtek volna buszt, semmi se járna. A fogyvédők dumája teljesen értelmetlen, a vis maior egyértelmű, per nélkül nem fognak kártalanítást fizetni. Annyi igaz, hogy a jegyár visszajár, azt meg a Ryanair is mondja, hogy a hazaúthoz kapcsolódó számlákat kifizeti.
A rendszer baromi igazságtalan. Törlésre, illetve az annak minősülő 3 órán túli késésre ott van az uniós szabályozás a távolságtól függő 250-400 eurós kártalanítási összegről. Ez most alapból nem játszik, a lezárt reptér vis maior. Ha tehát késik a gépünk 3 óra 1 percet, van hogy pöccre fizetnek, ha meg ott hagynak valahol és sem szállást, sem szállítást nem biztosítanak, lehet jogilag harcolni a kártalanításért. És lehet, hogy a magunknak szervezett szállás, szállítás árát is csak hosszú idő elteltével perkálják vissza.
Tanulság: sokadszor írjuk, ez a legfontosabb különbség a fapadosok és a nem fapadosok között, utóbbiak adtak volna szállást és szállítást. A Ryanair ezt a dolgot most különösen hanyagul kezelte, szarba se nézve az utasait. De ettől még annak sincs értelme, hogy az utas hajnalban Pozsony belvárosában fagyoskodik is szidja a rendszert. Célszerűbb higgadtan átgondolni, hogy mit lehet tenni. Mi például ezt tettük volna:
Megvárjuk, hogy jön-e busz, aztán amint kiderül, hogy nem, ha nem tud értünk jönni senki, elmegyünk az első szállodába, közben foglalunk jegyet az első buszra, vagy vonatra reggelre haza. Számla elrak, kifizettet.
Idegeskedni tök felesleges. Ilyen nagyon ritkán van, ha beleszaladunk, nagy balszerencsénk volt, nagyrészt ez az ára az olcsó jegynek. Ahogy ebből a sztoriból is látszik, igazán aljasul tudnak ilyenkor viselkedni a szolgáltatók, ne legyen semmi elvárásunk, magunkra vagyunk utalva. A legjobb, ha ezzel tisztában vagyunk és nem lepődünk meg, viszont néhány nagy bazdmeg elmorzsolása után gyorsan lépünk, segítünk magunkon, aztán hazaérve leverjük rajtuk, ami jár, meg amit lehet.
KIS KIEGÉSZÍTÉS:
Több utas is megerősítette, hogy a busz ígérgetése órákon át tartott. Tehát amikor kiderült, hogy nem küldene buszt, a gépek már rég átrepültek üresen Ferihegyre. Úgy tűnik, abban a pillanatban, amikor úgy döntöttek, hogy az utasokat kiszállítják, eldőlt, hogy busszal mennek, a gép onnantól az operations iránymutatása szerint repült üresen, majd haza. Ettől függetlenül, később derült ki, hogy nem találtak buszt és jelentették be, hogy okés, akkor oldja meg mindenki maga, szevasztok. Ez így teljesen elfogadhatatlan - már az utasok kiszállítása is, amikor tudni lehet, hogy csak rövid reptérzár lesz, várhatóan órán belül tovább lehet repülni. És persze az is, hogy kerestünk buszt, senkit nem értünk el este, akkor így jártatok. Azt ne mondják, hogy nem volt szállás Pozsonyban és ne tudtak volna reggelre buszt szervezni. Még embert se küldtek a reptérre, hogy foglalkozzon az utasokkal, noha Pozsony a bázisuk. Egyszerűen úgy döntöttek, hogy eldobják maguktól a problémát, akit ők maguk okoztak az utasoknak.
Utolsó kommentek