Akkor derül ki, mitől fapados a fapados, amikor valami gebasz van - írtuk már párszor, most itt az újabb bizonyíték. Sztrájk miatt hagyott feladott csomagokat a Wizz Air Barcelonában, aztán pont magasan tett rá, mikor jutnak el a poggyászok a tulajdonosaikhoz. Egy hétig tartott a hazahozatal, közben nulla információ. Lehet, hogy jogilag nincs kötelezettségük, nem az ő dolguk a hazahozatal, de érthető, hogy az érintett utasok háborognak.
Először íme az olvasói levél a történtekről, alatta az észrevételeink, véleményünk.
"2016.07.02-án a Wizzair járatával IBUSZ által szervezett nyaralásunk végén Barcelonából utaztunk haza. A Wizzair pultjánál kb. fél 8-kor az IBUSZ barcelonai képviselője segítségével becsekkoltunk és poggyászainkat feladtuk. Kis késéssel 9.15-kor beszálltunk a repülőgépbe. Majd kb. 20 perc várakozás után a pilóta közölte, a reptér földi dolgozóinak sztrájkja miatt a gépen még a Budapestről Barcelonába érkezett utasok poggyászai vannak. Kb. 2 és fél óra várakozás után közölték, hogy az előző utasok poggyászait lepakolták a gépről.
Újabb várakozás. Addig semmi információnk nem volt. A gépen gyermekes családok, idősek és a többi utas türelemmel várakozott. Frissítőket és szendvicseket térítés ellenében vásárolhattunk. Kb. 12.45-kor, az eredeti induláshoz képest 3 és fél órás késéssel felszállt a gépünk. Az említett majdnem 4 órás várakozást végig a gépen kellett eltöltenünk.
Az utazás végén, a leszállás előtt közölte a pilóta, hogy sajnos a csomagjaink Barcelonában maradtak. De majd 1-2 napon belül Budapestre hozatják, hisz a 24 órás sztrájk holnapra befejeződik, amint leszállunk Budapesten, menjünk az elveszett poggyászokkal foglalkozó pulthoz, már tudnak rólunk és felkészülten várják panaszunkat és erről jegyzőkönyvet vesznek fel. Ehhez képest, amikor leszálltunk, két pultnál foglalkoztak a repülőgép kb. 150-160 utas jegyzőkönyv felvételével. Újabb másfél óra sorban állás után felvették a jegyzőkönyvet és 1-2 napos kiszállítási ígérettel csomagjaink nélkül hazajöttünk.
Felháborító, hogy annak ellenére, hogy a Wizzair tudott a szrtájkról, kb 150 utast szállítottak be a gépbe, bizonytalan ideig várakoztatva, azt sem közölték előre, hogy a csomagjaink nélkül térünk haza.
Még július 2-án bejelentettük utas biztosítónknak az esetet. Majd a Wizzair honlapján is elküldtük panaszunkat és az utaztató IBUSZ-nak is írtunk e-mailt. A Wizzairtől kaptunk másnap egy automatikus e-mailt, hogy értesültek panaszunkról, de azóta semmilyen értesítésünk nincs tőlük. Felhívtuk őket egy emelt díjas telefonszámon, mert mást nem találtunk a honlapjukon, ahol az ügyintéző egy barcelonai reptéri számot akart adni, amelyen érdeklődhetünk poggyászainkról. A mai napon hosszas kérésünk után megadtak egy nem emeltdíjas telefonszámot és azon tudtunk beszélni egy ügyintőzővel, aki csak azt tudta mondani, hogy nem tudja mi van a csomagunkkal és azt sem tudja megmondani mikorra várható hazaszállításuk. Egyszerűen semmi információjuk nincs. A biztosítótól egy olyan e-mailt kaptunk, hogy ugyan a biztosításunk 2016.07.02-a 24 óráig érvényes, de a hazaérkező poggyászokra nem érvényes. Az IBUSZ is sajnálkozik, de Ők sem felelősök ezekért.
A Wizzair még arra sem méltat bennünket, hogy közöljék velünk milyen intézkedést tettek a csomagok mielőbbi hazajuttatásáért. Azt sem tudjuk, hogy hol, ki által őrzött területen vannak a bőröndjeink. Már anyagi kárunk származott a bőröndben levő holmik pótlása miatt. De ezek után úgy gondoljuk, hogy ezek kártalanítása egy külön tortúra lesz. Megkerestük az Európai Fogyasztóvédők Egyesületét, akik vették üzenetünket és vizsgálják az esetet.
Felháborítónak tartjuk az eljárást! A barcelonai sztrájk egy dolog, de ahogy a légitársaság a panaszunkat kezeli, és gyakorlatilag semmilyen formában nem értesít minket, kétségbeejtő. A késés, és az anyagi károk megtérítéséről természetesen még egy szó sem esett, egyelőre annak is örülnénk, ha a csomagjaink épségben visszakerülnének hozzánk.
Szeretnénk, ha ez az eset nyilvánosságra kerülne. A nyári nyaralási szezon közepén sajnos ez bárkivel előfordulhat és tanulság is lehet, utazhatunk utaztatási irodával, lehet utas biztosításunk is semmire sincs biztosítás, hogy a nyaralás végül ne kellemetlen élményekkel záruljon."
Kiegészítés: a nyolcadik napon, tegnap (szombaton) végre megérkeztek a csomagok.
Pár dolog, amit ehhez hozzátennénk.
A gépen két óra késés után ingyen frissítőt kellett volna biztosítaniuk. Az érthető, hogy nem eresztik vissza a népet a terminálba, sose lehet tudni, mikor lehet indulni. Az is rendben, hogy nincsenek felkészülve egy teljes gép élelmezésére és nem elvárható, hogy a sztyuvik hozzanak a terminálból több mint 100 szendót. De vizet lehetne szerezni, ha akarnának. Három és fél óra késésnél pénzt kérni a vízért nagyon gázos.
Az sem túl fair, hogy csak leszállás előtt közlik: bocsika, a csomagot otthagytuk.
Ami a fő problémát illeti: a csomag hazaszállítása nem a Wizz Air feladata. A Swissport nevű földi kiszolgáló cég csomagpakolói sztrájkoltak, nekik kellett intézkedniük. De mivel minden nap jár a Wizz Barcelonába, érthető, ha az utas felteszi a kérdést: miért nem tud együttműködni a két szolgáltató, miért nem lehetett feltenni valamelyikre a cuccokat?
De oké, megoldja maga a Swissport. Mivel több légitársaság sok gépe volt érintett a fennakadásban, okés, hogy egy-két nap alatt nem sikerült a címzettekhez eljuttatni a csomagokat. A Wizz is jogászkodhatja, hogy neki ehhez semmi köze, de mégis csak ő volt a szolgáltató, naná, hogy az utasok nála érdeklődnek. Ezért minimálisan normális tájékoztatást kellene adnia.
Nahát, a lesajnált román nemzeti légitársaság csak összedobott egy korrekt információs közleményt a ráfázottaknak és kifejezetten biztatja utasait, hogy az általa megadott számokon, nála érdeklődjenek. Így is lehet, vagyis ez lenne minimálisan elvárható mindenkitől - ultra fapadostól is.
Kártalanításra sztrájk esetén nem jogosultak az utasok, de egy ügyfélbarát légitársaság ilyenkor önként felajánl valamiféle kompenzációt - akkor is, ha nem ő volt a hunyó.
Összegezve: az utastól nem várható el, hogy magától tudja, a légitársaság melyik alvállalkozója miért felel, ő a légicéggel kötött szerződést, naná, hogy nála érdeklődik, reklamál. Még valóban egy külső partnernél van is a hiba és ő szerencsétlenkedik a feladattal, a légitársaságnak kellene kezelni a panaszokat és megfelelő információval ellátni az utasokat.
Tanulság? Persze a legjobb feladott csomag nélkül utazni, de néha nem megy nélküle, máskor meg pont a Wizznél olcsóbb és nagyobb egy feladott, mint három nagy kézi. De semmi értékeset, nehezen pótolhatót ne tegyünk bele, mert baj esetén teljesen kiszolgáltatott az utas.
Utolsó kommentek