Hatalmas szakadással fogadták a nagy európai fapados légitársaságok részvényei ma a hírt arról, hogy a britek kiléphetnek az unióból. A Ryanair a nap végén kicsit magára találva több mint 10 százalékot esett a londoni tőzsdén, az easyJet közel 15-öt, a Wizzt pedig a nap végén beöntve mínusz 21 százalékig gyalázta a piac.
A reakció addig érthető, hogy a rosszabb állapotban levő easyJetnek jobban fáj a britek döntése, mint a Ryanairnek és az is logikus, hogy a Wizzt keményen gyepálták. Náluk a legmagasabb ugyanis a forgalomban a vendégmunkás-szállítás és tök bizonytalan, hogy ebből mennyi esik ki. A 21 százalék ugyanakkor meglepően sok, szinte a teljes brit forgalom kiesését feltételezi.
Persze a fő para a légitársaságokkal szemben az, hogy a brit kilépéssel a szabad égbolt egyezmény sem vonatkozik az országra, csak az unión belül repkedhet bárki szabadon bárhova. Beindultak a találgatások, hogy megoldják-e gyorsan a szabad brit repülés fennmaradását. Brit oldalról nyilván lenne erre igény, de bekavarhatnak ellenérdekelt felek, például országok, ahol a fapadosok borsot törtek a helyi nemzeti szállítók orra alá.
Aki szerint ez műbalhé és kizárt, hogy ne oldják meg a szabad repülést, már rohanhat részvényt venni. Ha viszont ezzel kapcsolatban fennmarad a bizonytalanság, simán benne van a pakliban, hogy tovább essenek az árak.
A kampányban az easyJet és a Ryanair nagy hanggal kiállt a maradás mellett, nyilván jól felfogott üzleti érdekből. A Ryanair-vezér ebben a vicces szerkóban ment be nyilatkozni a CNBC-hez, de ez se segített.
Most a szívás napján a easyJet kiadott egy bullshitszagú közleményt, bíznak abban, hogy az Egyesült Királyság tagja maradhat az egységes légiközlekedési piacnak, a cég üzletére pedig hosszabb távon nem lesz hatással a kilépés. A Wizz is semmitmondó közleményt tett fel az angol nyelvű weblapjára, erősségük a kapacitások gyors átcsoportosítása az utazási igények változása nyomán, igen, értjük, ha Angliában szopcsi van, majd repülnek máshova. Kérdés, milyen profit mellett.
A lényeg: ez egyelőre a cégek problémája, az utasokat még semmi nem érinti, pénzügyileg erősek, lehet bátran keresni és foglalni az olcsó jegyeket. Főleg úgy, hogy a Ryanair a kilépés ellenére megcsinálta azt az akciót, amit maradás esetére lengetett be: van egymillió jegy 10 euróért. Budapestről általában Brüsszel-dél megy ennyiért, most lett még 8 útvonal: például Berlin, Pisa, ősszel kifelé Korfu, Róma, Koppenhága. Persze csak néhány jegy és retúrra nem jó, de akinek mindegy, mikor utazik, célszerű levadásznia őket.
Utolsó kommentek