Áll a bál Egyiptomban. Még nem lehet tudni, hogy valóban terrortámadás miatt zuhant-e le múlt hétvégén egy orosz utasszállító, de az valószínű, hogy az egyiptomi turizmusnak az utasok kimenekítésével és a légiforgalom leállításával a brit és az orosz kormány is bevitt egy mélyütést. A Wizz Air változatlanul repül Hurghadába, a jegyárak elkezdtek esni. Érdemes most menni, vagy jobb a para és a kivárás? Nincs egyértelmű válasz, íme néhány tény és szempont a döntéshez.
Nem lehet biztosat tudni még a Metrojet-katasztrófa okairól, de valószínű, hogy nem műszaki hiba okozta és nem is pilótahiba. Több jel utal arra, hogy robbanás történt, de még nem bizonyított, hogy terrorcselekmény történt.
Az egyes országok, illetve légitársaságok eltérően reagáltak a történtekre. A brit kormány biztonsági kockázatot lát a sarm-es-sejki reptéren, ezért csak szigorú feltételek mellett indulhatnak onnan járatok az Egyesült Királyságba, sokezer turista nem tud hazautazni. (Több független forrás is megerősítette, hogy lényegében magasról tettek a biztonsági szabályokra a reptéren, ezért simán fel lehetett venni a gépekre bármit, akár bombát is, de az nem tiszta, hogy miért nem lehet pár nap alatt ezt orvosolni, szigorítani, ellenőrizni.) Az orosz elnök teljes egészében leállította a légiforgalmat országa és Egyiptom között. Mióta az oroszok bombázzák az Iszlám Állam állásait, a terroristák fontos célpontnak tekintik Oroszországot, a Sinai-félszigeten pedig működnek hozzájuk kötődő csoportok. Nem kockáztatnak, nehogy újabb orosz gépet támadhassanak - ha valóban terroristák voltak.
A magyar turistának leginkább az okozhat fejtörést, hogy senki se tudja, mennyire biztonságos Egyiptom. Sok légitársaság ugyanúgy repül Sarm-es-Sejkbe, mint eddig, miközben a brit gépekre a kormányuk döntése értelmében nem lehet feladott poggyászt felvinni. E miatt hegyekben állnak az ott hagyott csomagok, ezért a britek igényeinél kevesebb gép mehet a turistákért. Az angolok szerint az egyiptomiak szívatják őket, az egyiptomiak szerint pedig a britek a felesleges és idióta korlátozásukkal elriasztják a turistákat. Az egyiptomiak azt is hevesen cáfolják, hogy egy augusztusi incidens komoly lett volna: állítólag egy brit utasszállító alig bírt kitérni egy rakéta elől, ami a helyi kormányerők gyakorlatozása során tévedt el.
Új foglalást nem lehet a brit járatokra készíteni, de így is legalább 10 nap lesz, mire sok napos késésekkel elszállítják az összes utast. A brit korlátozás Hurghadára nem vonatkozik, onnan simán repkednek a gépeik. Az easyJet foglalási rendszeréből egész novemberre eltűntek a sarm-es-sejk-i járatok, s miközben onnan akár egy hétig nem tudnak hazajutni a turisták, aki akar, akár már hétfőre is vehet jegyet Hurghadából Londonba.
Egy szerény luxusresort Hurghadában
Az egyes országok összevissza reagálnak a tekintetben, hogy javasolják-e polgáraiknak az egyiptomi utazást. Van ahol kimondottan Sarm-es-Sejkre írják, hogy veszélyes, aki teheti, ne menjen oda, más az egész országra. Ami minket illet, Szijjártó miniszter azt mondta szombaton ottani smúzolás után, hogy nem kell változtatni Egyiptom besorolásán. Még jó, a Sinai-félsziget északi és középső része így is az utazásra nem javasol területek között van, maga Egyiptom pedig a fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok listáján. Ezen persze rajta van a fél világ Grúziától Ukrajnán át Nepálig.
Nehéz megítélni, hogy mennyire túlreagálás az, amit a britek műveltek, de megértjük, hogy az egyiptomiak nagyon zabosak lettek. Az 1995-ös és a 2005-ös terrortámadások is visszavetették a turizmust, most pedig még nem biztos, hogy az történt, de már bukják a dollármilliárdokat. Mert nem kétséges a lemondási hullám most se, az oroszok kiesése önmagában fájó lehet nekik, csak most 80 ezer oroszt kell hazavinniük és egy darabig nem is utazik majd onnan Egyiptomba igazából senki.
Aki egy ilyen helyzetben akar Magyarországról Egyiptomba utazni, elkezdheti stírölni a nagy leárazásokat. A korábbi tapasztalatok alapján akár feleződhetnek a szállodai árak a következő hetekben és a repjegyár is csökkenni fog. Már el is kezdte, Hurghada a Wizz egyik legdrágább útvonala, de már most leszakadt az ár 15 ezerre egy útra, ami klubtagoknak 12 ezer ezer. December elejére most a legolcsóbb, de későbbre is valószínűleg esni fog.
Ami még fontos lehet: Hurghada távolabb van a terroristák által is lakott Sinai-félszigettől, mint Sarm-es-Sejk, a Vörös-tenger túlpartján, ott eleve kisebb a terrortámadások esélye. A biztonsági készültséget ahogy kell, megerősítették, a rosszfiúk eddig mindig más célpontokat kerestek ilyen esetekben.
Utolsó kommentek