Van még Budapesten kívül olyan város Európában, ahol a nemzetközi reptérről nincs közvetlen tömegközlekedési kapcsolat a belvárosba? Mi nem találtunk. Öt napig járt a 200K busz a Deák térről Ferihegyre, nagyon kellett volna, hogy maradjon, de persze vége lett. A reptéren már évi közel tízmillió utas fordul meg, vérciki, hogy csak előre rendelt minibuszokkal lehet a belvárosból közvetlenül elérni. Elég mucsából, normális buszt akarunk!
Egy konferencia miatt élt öt napot a 200K, aztán csendben el is tűnt. Amennyire lehet, figyeltük a forgalmát. Kifelé általában néhány embert vitt, befelé láttunk olyat, hogy tízen szálltak le az Astoriánál és még maradtak rajta páran. Ez érthető, kifelé csak az keresi, aki értesül a létéről, befelé bárki belebotlik, aki eljut a reptéren a buszmegállóba.
Úgy repültünk, hogy a legutolsó járattal mentünk a reptérre két hete péntek délután. Még a délutáni csúcsban is 45 perc alatt, menetrend szerint kiért a reptérre. Páran utaztak a belvároson belül, a reptérre rajtunk kívül mindössze hárman. De ez a pár nap is igazolta, hogy egy ilyen járatra lenne igény.
A járat indulásáról szóló poszt kommentelői között akadtak, akik nem értették, minek párhuzamos járat a metróval. Nekik javasoljuk, hogy nézzenek körül Európában, s látszik, hogy a reptéri járatok külön kategóriát jelentenek. Kis hátizsákos ultra fillérbaszóknak nyilván nincs kényelmi szempont, de nem véletlenül van hely a reptéri buszokon bőröndöknek - a repterekre tartók nagy része baromira nem akar feleslegesen átszállni. Jó, ha van metró - busz összeállítás olcsón, de illik lennie közvetlen variációnak is.
A 200K sima vonaljeggyel igénybe vehető volt, kihasználtuk, köszönjük. De egy hasonló állandó járatnál ez nem elvárható, nagyjából 1000 forintos viteldíj teljesen rendben lenne. Az optimális útvonalon lehet vitatkozni, de jó lenne, ha legalább a Keleti pályaudvarnál és a népligeti buszpályaudvarnál megállna. Utóbbi persze zűrös, mert ott épp a felüljárón áthaladva nyer a járat időt.
Igazi elcseszett hungarikumnak tűnik, hogy egyedül nálunk nem lehet átszállás nélkül tömegközlekedési eszközzel eljutni a belvárosba a reptérről. Akárhány várost néztünk, mindenhol van ilyen kapcsolat. Talán Prága hasonlít a leginkább Budapestre a miatt, hogy közel van a beévároshoz a reptér és metró vezet a közelébe. Amúgy kett is és mindkettőtől van helyijárat a reptérre. De ezen felül ott van a külön tarifás reptéri expressz a belvárosba. Ára 60 korona, valami hasonló biztos gurulna Budapesten is. Sőt, fontos lenne, szükség lenne rá. De ez az utasok szempontja.
Azt hallottuk, hogy a probléma szolgáltatói oldalon van. A piac nem szabad, nem állhat be bárki, a BKK engedélye kell, azt meg senkinek nem ad, s ő maga sem szolgáltat. Jó kérdés, hogy miért. Van aki azt mesélte, hogy maga a reptér is ellenérdekelt, mivel a taxisoktól bezsebelt kemény összegen túl jól keres a reptéri minibusz szolgáltatáson is, márpedig egy közvetlen reptéri busszal épp ezeket kannibalizálná. Plusz még a parkolásból szedett díjakat is.
Akárhogy is, a reptér forgalma csúcsokat dönt, vérciki, hogy tízmilliós utasszám mellett ennyire béna Ferihegy elérhetősége, az a 200E busz lényegében az egyetlen megoldás, amely az utazókat és a vecsési ingázókat egyaránt szolgálja és az összeomlás szélén álló metróra hord. Még sok-sok év, mire a vonatot kivezetik a reptérre, szégyen lenne, ha addig a jelenlegi mucsai állapot maradna.
Utolsó kommentek