A főszezonhoz közeledve legfőbb ideje, hogy újra elmerüljünk az utasok életét leginkább megkeserítő fapados találmány, a csomagos szívatás témakörében, főleg, hogy jó pár változás is volt az elmúlt időszakban. Jó hír, hogy már ritkán büntetnek egy centi túllógás miatt, de senki se azt vonja le ebből, hogy lazán lehet túlméretes batyuval utazni. Büntetés a szabályszegőknek ma is kinéz, az egyes cégek igencsak eltérő csomagdíjszabása miatt pedig már jegyvétel előtt is célszerű átfutni a méreteket és díjakat, mert ettől függhet a legolcsóbb utaztató kiválasztása is. Alább összefoglaljuk a lényeget a fapados csomagszabályokról.
Az öt legnagyobb budapesti fapados adatai jönnek, majd kis összegzés, tapasztalatok az ellenőrzés komolyságáról.
Wizz Air
Rémesen rossz kéziszabály, de legalább nagyvonalú a feladott poggyász súlyhatára. Ez az egyetlen cég, melynél fizetni kell a kézipogyóként gépre vitt normál méretű gurulós bőröndért is, ugyanis csak a kis kézi ingyenes (mérethatár: 42x32x25 centiméter), a nagyért (mérethatár: 56x45x25 centi) fizetni kell. Deklarálták, hogy ha csak a fogantyú, vagy a kerék lóg túl, azért nem büntetnek. De aki így is túllépi a mérethatárt, azt is a Wizz húzza le a legjobban: 18600 forint (60 euró) a díj, ha feladatják a cumót. Ráadásul csak egyetlen csomag vihető fel a gépre utasonként, még egy apró retikül se. Micsoda jófejség, hogy a szeku utáni boltokban vett cuccokat fel lehet vinni ingyen. Nagy kézire súlyhatárt a szabályok között nem találtunk, de a beszállókártyára már rányomtatják, hogy 10 kiló, ez sem túl fair.
A díjak tág határok között mozognak, függnek az utazás időpontjától és az út hosszától is. A nagy kézi 3000-5400 forint között van, a feladott poggyász 4500-13900 között. A cég weblapján kalkulátorral lehet kikeresgetni, hogy egy adott járatnál mekkora a díj. Ezek mind az online foglaláskor vett csomagra vonatkoznak, ha később adjuk hozzá a poggyászt, néhány euróval már drágább, de ha a reptéren jut ez csak eszünkbe, arra piszkosul ráfázunk: a feladott poggyász 19500, a nagy kézi pedig 12 ezerbe fáj, de még több is lehet, ha a reptéri kiszolgáló cég magasabb szervízdíjat számol 1500 forintnál, ennyit építettek be ugyanis a meghirdetett díjba. Klubtagok 5 euró kedvezményt kapnak a csomagokra is.
Ami nagyon jó: feladott csomagoknál a súlyhatár a lehetséges maximum, vagyis 32 kiló.
Ryanair
Két csomag vihető fel a gépre, az egyik kézipoggyász mérethatára 55x40x20 centi, a másiké 35x20x20. A súlyhatár 10 kiló. Ez eddig királyság, de vigyázat, a túlméretes kézipoggyászt 50 euró büntetés mellett minősítik át feladottá.
Feladott csomag tekintetében a Ryanair változatlanul pofátlanul spúr: alapesetben a semmire se elég 15 kiló a súlyhatár, az ár 15-35 euró között mozog szezontól és útvonaltól függően (a Kanári szigetekre és Görögországba tartó járatok drágábbak csak). A 20 kilós csomagnál 25 és 45 euró között mozog az ár, aki viszont túllépi a súlyhatárt, keményen perkálhat: a büntetés kilónként 10 euró. Ha nem foglaláskor fizetünk a csomagért, hanem később adjuk hozzá, az íreknél is van pár euró pótdíj. De ez persze még mindig lószar a horror reptéri díjakhoz képest.
easyJet
Kopasz utas itt is csak egy kézipoggyászt vihet fel a gépre, de nagyobbat, mint a Ryanairnél, 56x45x25 a határ (de ebben benne kell lennie a fogantyúnak és a keréknek is). (Drága flexi jegyesek, meg nagy lábteret vett burzsujok vihetnek még egy kicsit is, aminek határa 45x36x20 centi.) Súlyhatár a kézire régóta nincs, ez pozitív. De ha így is túllépjük a mérethatárt és fel kell adni a csomagot, jobban lehúznak, mint a Ryanair, de még mindig kevésbé, mint a Wizznél, mert ez 55 euróba fáj.
Ami a feladott pogyót illeti, nem lehet pontosan tudni a szabályzatból, hogy milyen az ár, mert csak foglalás közben derül ki. Próbálgattuk és valóban az útvonal hosszával párhuzamosan nő, csak annyi biztos, hogy 16-29 euró között mozog. Túlsúly ügyben is keményebben nyomják a nagy konkurensnél, kilónként 13 eurót kérnek a reptéren. De ha időben kapcsolunk és otthon jövünk rá, hogy kevés az alapból járó 20 kiló, előre fizetve 4 euróért vehetünk plusz kilókat.
Norwegian
Nem csomag, de a fedélzeti wifit nem tudjuk nem kiemelni, tényleg működik és ingyenes.
Az ingyenes kézipogyó mérethatára 55x40x23, csak hogy véletlenül se legyen ugyanaz, mint az első három bármelyikénél. Egy második kicsi itt is felvihető, nem is írják, hogy mekkora, csak annyit, hogy kényelmesen beférjen az utas előtti ülés alá. A kézi súlyhatára 10, dubaji utaknál valamiért csak 8 kiló.
Feladott poggyásznál először ki kell keresni, hogy az útvonalunk melyik kategória, a pestiek közül a skandi célok B-be tartoznak, London E-be, a csomag ára ezekre ha minden igaz 12, illetve 25 euró. Átszállásos verzióknál egy táblázatból kell keresgélni, hogy mi az ábra, a súlyhatár amúgy itt is 20 kiló, a túllépés 11 euró/kiló.
Germanwings
Na végre, a kézilimit pont annyi, mint a Norewegiannél, de a súlyhatár nem 10, hanem csak 8 kiló.
A feladottnál viszont a németek gálánsabbak, séróból 23 kiló jár, bár azt nem látjuk, mire vonatkozik a kedvezményes 15 euró és a sima 30, de valószínűleg online, illetve repülőtéri fizetésre. Ha jól értjük, e felett 50 euró a pótdíj, amiért további 9 kilóval lehet nehezebb a motyó. Ezzel pont elérhető az a 32 kiló, aminél többet nem dobálhatnak a rakodómunkások. Ha 24 kiló és 32 ugyanannyi, az azért elég nagy baromságnak tűnik.
A Lufthansa-leány cégnél komoly változások jönnek ősszel, a név is eltűnik, Eurowings lesz, lehet, hogy a szabályok is átíródnak addig.
Ellenőrzés
Korábban a Ryanairnél és a Wizznél komplett behajtóversenyt rendeztek a jutalékos rendszerben dolgozó csomagos kisiparosok túlméretes példányokra vadászva, ez megváltozott, amikor a Ryanair másfél éve stratégiát váltott és utasbarát lett. Náluk most azt számolják a beszállítók, hogy mennyi csomag fér fel a fedélzetre, s ami nem, azt sárga címkével jelölve feladatják - ingyen. EasyJet hasonló, a kellemes kéziszabály miatt nem fér fel az összes cucc a gépre, egy részét el kell venni az utasoktól. A Wizz teljesen más, náluk maradt a legszigorúbb a szabályozás. A durva ferihegyi szívatásnak (részben korábbi emlékezetes posztunk és sok utasreklamáció nyomán) vége lett, két centin már nem szaroznak, de ha nagyobb a lógás, fizettetnek keményen. A cég azon dolgozik, hogy minden reptéren ugyanolyan legyen a szabályok betartása, ne forduljon elő, hogy valahol három centiért büntetnek, máshol meg rá se néznek a csomagokra, bárki bármit felvihet.
Szolgáltatóválasztás
Csak egy példa, hogy mennyire befolyásolhatja a csomagpolicy azt, hogy kivel járunk jobban. Itt van London, ahova az első négy cég mindegyikre repül Magyarországról, ráadásul 4 különböző reptérre. Ha mindegíy, melyik reptérre érkezünk és azonos az alapjegyár, a sok cuccal utazó a Wizzel jár a legjobban a 32 kilós feladott pogyós súlyhatár miatt. Aki egy szokványos gurulóssal megy, kizárhatja a Wizzt, mely ezért is fizettet, neki az easyJet tűnik a legjobb vételnek, illetve a Ryanair is ott lohol. Aki viszont csak egy pici hátizsákkal megy, az egyik cégnél sem fizet ezért, s azért jár a legjobban a Wizzel, mert a fizetős kézi miatt kevés cucc megy a fedélzetre, gyors a beszállítás és a gépen is minden csomagnak kényelmesen jut hely - nem úgy, mint az easynél és a Ryannél.
Utolsó kommentek