Igen, ez valahol indulatposzt lett, nem érem fel agyilag, hogy a világ talán legjobban kereső alkalmazottai hogyan képesek szanaszét szívatni saját cégüket. Magasról tesznek az utasokra is akikből élnek, képtelenek felfogni, hogy egy elhúzódó sztrájkkal az egész Air France-t veszélybe sodorják. Megállítani nem tudják a fapadosok térnyerését, de önzőségükkel, makacsságukkal egyre nehezebb helyzetbe sodorják a vállalatot, melynek a vagyonukat köszönhetik.
A legfrissebb hír, hogy a lassan két hete tartó sztrájkkal kikényszerítették, hogy a cég vezetése felhagyjon a fapados leánycég, a Transavia fejlesztésével. Ezzel a pilóták elérték legfontosabb követelésüket, mégse vették fel újra a munkát, csak hajlandóak újra elkezdeni tárgyalni további követeléseikről. Miközben utasok ezrei szívnak a járatok 60 százalékának törlése miatt, ők ellenjavaslatot készítenek és fenntartják a sztrájkot, mely naponta 20 millió euróba kerül a cégnek.
Nincs könnyű helyzetben az Air France. Ítt egy látványos infografika az európai légiforgalom változásáról:
És közben a havi öt-hat millió forintot kereső pilóták ragaszkodnak előjogaikhoz. Való igaz, hogy ez már kissé csökkentett havi átlagfizu és para, hogy nem tudják majd évente háromszor Hawaii-on ötcsillagon áztatni a pöcsüket, meg nem lesz luxuskecó Párizs legmenőbb részén. Nyilván jogos a félelmük, hogy a cégük elmozdítása fapados irányba veszélyezteti a bérüket. De saját iparáguk trendjeinek figyelembe nem vétele közép távon még nehezebb helyzetbe hozza majd őket is. Az Air France már hét éve folyamatosan veszteséges, ezt próbálja átfordítani a vezetés, de ha nem tudják átszervezni a rövid távú hálózatot, akkor újra elszáll a bukó. Ha meg nagyon elhúzzák a sztrájkot, a foglalások is egyre gyorsabban esnek ki az utasok bizalomvesztése miatt, rövid távon is növelve a veszteséget.
Egyáltalán nem biztos, hogy a Transavia nyomatása javítana az Air France helyzetén, hagyományos légitársaságok sokszor próbálkoztak már fapadosítással szerte a világban, de lényegében nem jön össze nekik sose. Ha nem tudnak nagy mértékben költséget csökkenteni, akkor a kísérlet eleve kudarcra van ítélve, ezért lenne kulcsfontosságú a pilóták konstruktívabb hozzáállása. Sokatmondó, hogy a franciák többsége is elítéli a pilótákat, sőt a cégen belül is volt pilótaellenes demonstráció.
Nem meglepő, hogy a vicces-bunkó Ryanair-vezér, aki annak idején tűzzel-vassal irtotta ki a szakszervezeteket cége környékéről, most röhög a markába, élvezi a franciák öntökönszúrását. Kívánom a továbbra is sztrájkoló túlfizetett pilótáknak, hogy majd akkor gondolják át tettüket, amikor pár év múlva a Ryanairnél interjúznak, hogy maradhassanak Európában a szakmájukban.
Utolsó kommentek