Már a Ryanair is bevezeti, hogy minden járatára kétféle jegyet árul, a mezei mellett egy drágábbat, mely extra szolgáltatásokat tartalmaz. A tök felesleges apróságok összecsomagolása nem újdonság, de a részleteket megvizsgálva ma is az látszik, hogy mint költséghatékony utas, jobb, ha továbbra is messze távol tartjuk magunkat az ilyen prémium ajánlatoktól.
A múlt héten a Ryanair bejelentette, hogy már megint világmegváltó szolgáltatással járkál az utasok kedvében, leginkább a zsíros üzleti júzerekre lőve. Igazából annyi történik, hogy lekoppintva más légitársaságok jól bevált gyakorlatát, a megszokott alapár mellett ad egy prémium árat is minden jegyre, mely különféle extra szolgáltatásokat tartalmaz. A magukat magasabbra pozícionáló fapadosoknál ez nem volt meglepő, ők az európai útvonalakon régóta a hagyományos szállítókkal meccselnek, a legutáltabb európai ultra lowcost légitársaságtól viszont még mindig fura, hogy ennyire felfelé lő. Az a fürdőruha-kollekció ugyanis, ami jól mutat Palvin Barbarán, nem biztos, hogy előnyös mondjuk Németh Lászlónénak.
Ezek a prémium jegyek alapvetően arra jók, hogy a nem túl árérzékeny, kényelmes utasokat jól megkopassza a légitársaság. Amikor már foglaláskor az alapár mellett látunk egy másikat, drágábbat, jó, ha rögtön gyanakodni kezdünk, hogy a csomagárban jórészt tök felesleges szolgáltatásokat akarnak ránk sózni. Persze baromi nagy kedvezménnyel, mert ha az összes szart külön vásároljuk össze, akkor 70 euró lenne, így meg csak mondjuk 50, örüljünk. De csak az igazi lúzerek érzik mindezt 20 euró spórolásnak.
Lássuk részletesen, mivel próbálják eladni a cégek az urizálós jegyeiket. A Ryanairnél a sima alapárhoz képest tesztünk során azt találtuk, hogy 44-65 euróval drágább ugyanarra a járatra a business plusos ár. A legolcsóbb, 20 eurós jegynél 50 euró a felár, 25-35 euró között 50 alatti a különbség, majd elkezd nőni. Mi van benne? 20 kilós feladott pogyó, ami az utasok többségének felesleges, az üzleti júzernek meg aztán főleg, ő inkább a dzsuvás ülést utálja, meg az előző tahó utas rágógumiját a seggén. Ekkora helyen pedig még az újságját, vagy a laptopját se tudja kinyitni:
Elsőbbségi szeku néhány reptéren jól jöhet persze, de ez külön is max. pár euró, elsőbbségi beszállás előzetes ülésleosztás esetén nagyjából felesleges. Igazából a legfőbb vonzerő a jegy változtathatósága, ennek részleteit érdemes ismerni. Útvonalnál országon belül lehet más várost választani, ez piros pont és persze az indulás előtti napokon bármerre lehet tologatni bizonyos határon belül a jegyet. De:ilyenkor az árkülönbséget meg kell fizetni, tehát ha az adott pillanatban magasabb az új járatra a jegyár, mint amikor mi vettük a sajátunkra, akkor plusz fizetnivaló van, talán nem is kicsi.
Ami még fontos: az utazás napján is lehet tilitolizni 40 perccel a járat indulásáig, tehát ha látjuk, hogy lekésnénk a gépet, áttehetjük a következőre. Itt az árkülönbség már nem fizetendő, de kizárólag a következő járatra kúszhatunk fel, másnapira nem. Meg mivel nem tudunk zsebből beszállókártyát nyomtatni a következő gépre, annak magas díját is nyilván ránk verik. Nagyjából az látható tehát, hogy továbbra is pofátlanul drága szolgáltatásait adja ebben a csomagban látszólag jó áron a Ryanair: alapjegy vásárlása esetén a változtatás ugyanis horror áron van náluk és a géplekésés utáni mentőár is kimagasló: 110 euróért tesznek fel bárkit a következő gépre.
Összehasonlítási alapnak érdemes az easyJetet használni. Náluk Flexi néven fut a prémium jegy és a simához képest ahogy néztük, 30-50 eurós felárral fut. Mi jár ezért? Itt is a csont felesleges 20 kilós feladott pogyó és elsőbbségi beszállás, elmarad az amúgy 11 eurós/foglalás kezelési költség, aztán a néhol gyorsított szeku. A lényeg pedig: az útvonal nem, csak a dátum változtatható egy héttel vissza és három héttel előre. Az utazás napján legkésőbb két órával indulás előtt lehet előre tolni a dátumot. Korábbi gépre egy fasza szolgáltatás révén bárkit feltesz ingyen az easyJet, ezért főleg kár extrát fizetni. Arra egyszerűen sehol nem találtunk infót, hogy a jegyárkülönbözet fizetendő-e. Ha igen, ez még a Ryanair verziójánál is szarabb deal, ha nem, akkor esetleg okés lehet olyanoknak, akik tényleg sokat variálnak a dátumokkal.
A Wizz szerencsére eddig nem állt be a sorba, nincs kétféle ár foglaláskor, viszont választott szolgáltatásként hozzáadható bármelyik jegyhez egy hasonló csomag. Wizz Premium néven fut, benne van a reptéri csekkolás (hót értelmetlen, ha ingyen lenne, akkor is inkább nyomtatunk magunknak beszállókártyát, mint hogy sorba álljunk a csekkinhez), nagy lábterű ülés, nagy kézipoggyász (ami mindenki másnál ingyenes), módosíthatóság és késési biztosítás, ára feladott csomag nélkül 30, pogyóval 49 euró. Módosíthatóságra 10 euróért külön is vehető a Flex szolgáltatás, s a késési biztosítás is ugyanennyi. Vagyis ezt a csomit se nagyon fizetnénk ki a büdös életbe.
Ezek a csomagolt extra szolgáltatások tehát lényegében csak a légitársaságnak hoznak kiegészítő bevételt, mi nem találtunk olyan utazási helyzetet, hogy megérjék nekünk. A kevéssé árérzékeny munkáltatók esetleg megveszik a főnöknek, ha szerencsétlen fapadosra kényszerül, mert igaz, hogy az urizálós fapados jegy általában még mindig olcsóbb, mint amit a hagyományos szállítók kínálnak turistaosztályra. De a mezei utas biztos jobban jár, ha marad az alapjegyárnál és ha nagyon kell valamelyik kiegészítő szolgáltatás, akkor azt becserkészi külön. A módosíthatóságért pedig csak akkor fizet, ha véletlenül nagy szüksége van rá, ha pedig még az utazás előtt pár héttel kell variálni, általában jobban járunk új jegy vételével, mint a módosítási díj plusz árkülönbség kiperkálásával.
Utolsó kommentek