A reptér környékén becsapódó rakéta kiváltotta para nyomán az easyJet és a Wizz Air is törölte a Tel-Avivba közlekedő járatait, az utasoknak fogalmuk nem lehet, meddig nem repül a két fapados Izraelbe. Ez az igazi szívás, kérdés, mit lehet ilyenkor tenni, s jár-e kártérítés a szopóágra került júzereknek.
A helyzet röviden: a maláj gép lelövése nyomán sokan elgondolkodtak, hogy mennyire jó ötlet háborús övezet környékén repkedni. Amikor a gázai konfliktus hatósugara megközelítette Tel-Aviv repterét egy eltévedt rakéta formájában, sokan egyből arra gondoltak, hogy biztos ami biztos jobb lesz nem repülni oda. Túlpara vagy sem, az amerikai légügyi hatóság egyszerűen megtiltotta az ottani cégeknek az Izraelbe repülést, az európai illetékes sóhivatal pedig erősen nem javasolja. Ezzel komoly dilemma elé kerültek az európai cégek: vállalják, vagy se.
A többség inkább a biztonságra szavazott, de például a British Airways egy pillanatra se állt le és az izraeli nemzeti légitársaság is közölte, hogy ennél durvább helyzetben sem szokott betojni, szó se lehet a járatok leállításáról. Az ázsiai cégek is inkább repülnek. Most tehát a sok törölt járat utasai megpróbálják a még működőkkel elhagyni Izraelt, a reptér járatinfója szerint ma nagyjából a járatok felét törlik, a másik fele működik.
Igen ám, de a fapados épp azért fapados, mert ilyen helyzetben nem segít, nem visz el más cég gépével, annyit mond: jegyár visszajár, vagy átrakunk a következő saját járatra amin van hely, de amúgy oldd meg magad barátom. A helyzetet súlyosbítja, hogy semmit sem mond senki arról, hogy meddig tart a bojkott. Kedden meghirdették egy napra, szerdára, amit tegnap meghosszabbítottak csütörtökre. Eddig tehát két nap összes easy és Wizz járata törlődött (köztük a két budapesti), de a következő napok utasai sem tudhatják, mi lesz velük. Tájékoztatásban az easy egy fokkal jobb, legalább azt írja a weblapján, hogy segít a szállásban, a Wizz csak annyit, hogy töröltünk, szevasztok.
Az biztos, hogy a két cégnél vasárnapig nem lehet foglalni egyik járatra se, ez viszont nem feltétlen jelenti azt, hogy egész hétre töröltek, csak nem merik bejelenteni. Jóindulatúan feltételezzük azt, hogy a törölt gépek átfoglalóinak tartogatják a helyeket.
S hogy mit tehet az utas? A helyszín nem csak azért szívás, mert bármikor jöhet a következő lövés, hanem mert lényegében nincs szárazföldi alternatíva. A legjobb ötlet, ha maga próbál jegyet szerezni egy olyan cég gépére, mely közlekedik, s ezt utólag be tudja hajtani a fapadoson is. Persze egy ilyen helyzetben horror áron lehetnek a jegyek a még működő cégek közeli járataira. Akinek nem sürgős a távozás, minél gyorsabban foglaljon át a következő fapados járatra, amelyiken még van hely, onnantól lehet reménykedni, hogy addig újraindul a forgalom. Szállásra lehet menni egyénileg is, kénytelenek lesznek kifizetni utólag, számlát kell eltenni.Természetesen az európai utasjogi szabályok mindegyike érvényes.
A kártérítés persze jó kérdés, a légitársaságok nyilván nem fizetnek elsőre, hanem vis maiorra hivatkoznak majd. De csak ajánlott volt a nem repülés, sok cég nem állt le, ilyenkor mi van? Jogászok nem vagyunk, biztos lesz ebből néhány per, magunk is kíváncsian várjuk ezek kifejletét.
FRISSÍTÉS 18.10-kor:
A Wizz bejelentette, hogy a hatóságok már nem fosnak, lehet repülni Tel-Avivba, ők is visszaállítják a járatokat holnapról, péntektől. Most ezek szerint beindult az aki kapja marja játék a következő gépek üres helyeire. Ilyenkor kell résen lennie az utasnak, aki leghamarabb eszmél, felfér a holnapi gépre, aki meg totojázik, lehet, hogy csak a jövő keddire - persze nem tudjuk a pontos töltöttséget. Arra alapból kár várni ilyen szituban, hogy majd küldenek egy plusz gépet, a Wizznél nincs is ilyen, az easy viszont Gatwickről beállít egy pótmadarat, szép. Aki megszívja és azt mondják, hogy csak napok múlva fér fel, még mindig választhat, hogy vár addig, vagy eljön mással saját zsebből és utólag kajtat a pénzéért. Ez bárkivel bármikor megeshet, ha törölnek egy járatot, érdemes levonni a tanulságokat, legfőképp elsőnek kell lenni, mikor indul az átfoglalás a következő járatokra.
Utolsó kommentek